Решение по дело №466/2020 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 260021
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 2 юни 2022 г.)
Съдия: Янко Венциславов Чавеев
Дело: 20201870200466
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

54

Самоков, 13.05.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

САМОКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, пети състав, в публичното заседание, проведено на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и първата година, в състав:

  РАЙОНЕН СЪДИЯ  ЯНКО ЧАВЕЕВ

 

при участието на секретаря Дарина Николова сложи за разглеждане докладваното от съдията АНД № 466 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Г.Б.Н. *** обжалва Наказателно постановление № 100/21.08.2020 г., издадено от Кмета на Община Самоков, с искане за неговата отмяна поради незаконосъобразност.

Пред съда жалбоподателят се представлява от пълномощника си адв. Ваня Николова - Гелова, която поддържа жалбата и в хода на съдебните прения излага съображения в подкрепа на нейната основателност.

Въззиваемата страна се представлява от пълномощника си юрк. Петър Лукайчев, който оспорва жалбата. В хода на съдебните прения изразява становище за неоснователност на жалбата и отправя искане обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено.

Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН – в редакция до измененията и допълненията със ЗИДЗАНН, обн. ДВ, бр. 109/2020 г., в сила от 23.12.2021 г.).

Жалбата е подадена от легитимирано лице в законоустановения срок против подлежащо на обжалване пред РС – Самоков наказателно постановление (НП), поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Административно-наказателното производство срещу жалбоподателя е образувано по реда на чл. 36, ал. 1 от ЗАНН със съставен на 06.08.2020 г. акт за установяване на административно нарушение (АУАН) от св. И.К., на длъжност „главен специалист - контрол на строителството, кадастър и регулация“ в Община Самоков, за това, че при проверка, извършена на 31.07.2020 г. е установено, че жалбоподателят не е изпълнил предписание, дадено му с писмо, изпратено до него на 06.07.2020 г., да почисти поземлен имот с идентификатор 65231.908.96 по кадастралната карта на гр. Самоков от разпръснатите в него дървен материал, железа, варели, ламарини и др. и да освободи пространството около границите на имота си. Посочено е в АУАН, че с така описаното си деяние жалбоподателят е нарушил чл. 232, ал. 5, т. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), вр. чл. 15, т. 1 от Наредба № 1 на Общинския съвет.

Въз основа на така съставения АУАН кметът на Община Самоков е издал обжалваното НП, с което на жалбоподателя е наложена глоба в размер 1000 лв. за административно нарушение по чл. 232, ал. 5, т. 1 от ЗУТ, изразяващо се в това, че на 31.07.2020 г., при извършена проверка на място в гр. Самоков в поземлен имот № 65231.908.96 по кадастралната карта на града, е констатирано, че жалбоподателят – съсобственик и ползвател на имота, не е изпълнил писмено нареждане на контролен орган, изпратено му с писмо изх. № 9400-1457/06.07.2020 г., а именно – не е разчистил площта от двора, граничеща със съседни имоти, от железа, дървен материал и др.

Описаното в АУАН и в НП деяние на жалбоподателя не е съставомерно от обективна страна като административно нарушение по чл. 232, ал. 5, т. 1 от ЗУТ.

Съгласно посочената разпоредба се наказва с глоба от 1 000 лв. до 5 000 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, лице, което не изпълни писмено нареждане на контролен орган, издадено в рамките на неговата компетентност или на лицето, упражняващо строителен надзор, да спре, да премахне, да възстанови или да поправи строежи или части от строежи. Очевидно е, че съставът на нарушението не визира неизпълнение на какво да е писмено нареждане на какъвто и да е контролен орган, а неизпълнение на писмено нареждане на контролен орган по строителството за спиране, премахване, възстановяване или поправяне на строежи или части от тях. 

От обстоятелствената част на АУАН и на НП, а и от събраните доказателства изобщо не може да се направи извод, че фактическото поведение на жалбоподателя се изразява в неизпълнение на писмено нареждане на надлежен контролен орган за спиране, премахване, възстановяване или поправяне на „строеж“ по смисъла на § 5, т. 38 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ или на части от такъв строеж. Това е така, защото нито АУАН и НП, нито събраните по делото доказателства съдържат факти, от които може да се направи извод, че сам по себе си поземленият имот с идентификатор 65231.908.96 или част от площта му, граничеща със съседни имоти, или пък намиращите се там железа, дървен материал и др., представляват строеж или част от строеж по смисъла на посочената обяснителна разпоредба на ЗУТ.

Ето защо вмененото на жалбоподателя деяние не е съставомерно като административно нарушение по чл. 232, ал. 5, т. 1 от ЗУТ. Отделно от това, независимо че АУАН е съставен от служител на общинската администрация, кметът на общината не е материално компетентен да издаде НП за такова административно нарушение. Съгласно чл. 239, ал. 1, т. 6 от ЗУТ кметът на общината е компетентен да издава НП за административни нарушения по този закон само в предвидените от закона случаи – напр. по чл. 232г и по чл. 237, ал. 2 – 4 от ЗУТ, какъвто не е конкретният случай, включително и по аргумент от разпоредбата на чл. 239, ал. 1, т. 2 от ЗУТ.

По всички изложени съображения обжалваното НП е издадено в нарушение на материалния закон.

За пълнота следва да се отбележи, че част от описанието на деянието на жалбоподателя от фактическа страна в АУАН и НП съдържа някои елементи на нарушение на чл. 15, т. 1 от действащата Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община Самоков, приета с решение № 1998 по протокол № 56/23.05.2019 г. на Общински съвет – Самоков. Тази разпоредба установява задължение на физическите лица и представителите на юридически лица да поддържат в чист и естетичен вид сградите и дворовете, в които живеят или които са им предоставени за ползване и стопанисване. Неизпълнението на това задължение е обявено за административно-наказуемо в чл. 57, ал. 1, т. 2 от същата наредба и за него е предвидена глоба в размер от 100 лв. до 500 лв. за физическите лица и имуществена санкция от 500 лв. до 2000 лв. за юридическите лица и едноличните търговци.

За съда обаче не съществува процесуална възможност да измени НП чрез преквалификация на деянието с прилагане на закон за по-леко наказуемо нарушение (чл. 57, ал. 1, т. 2 от посочената по-горе Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община Самоков), тъй като това би било обосновано със съществено изменение на обстоятелствата на извършеното нарушение, което е процесуално недопустимо, тъй като би довело до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя в съдебното производство, в частност – да организира защитата си срещу фактическите констатации и правните изводи на актосъставителя в АУАН и на наказващия орган в НП (изрично в този смисъл е и чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН, в редакцията на разпоредбата, обн. ДВ, бр. 109/2020 г., в сила от 23.12.2021 г., т. е. след приключване на устните състезания по делото). Според описанието на нарушението в АУАН и НП, то се състои в установено на определена дата неизпълнение от страна на жалбоподателя на писмено нареждане на контролен орган да разчисти на поземлен имот, чийто съсобственик и ползвател е той, от железа, дървен материал и др., докато задължението по чл. 15, т. 1 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община Самоков, чието неизпълнение е скрепено с административна санкция съгласно чл. 57, ал. 1, т. 2 от тази наредба, е съвсем различно – за поддържане в чист и естетичен вид на сградите и дворовете, в които физическите лица живеят, респ. които се ползват и стопанисват от юридически лица. Поддържането на сградата и двора в поземлен имот с идентификатор 65231.908.96 по кадастралната карта на гр. Самоков от техен обитател в чист и естетичен външен вид, са обстоятелства, съществено различни от фактите, вменени на жалбоподателя с НП, изразяващи се в неизпълнение на писмено нареждане за разчистване на площта от двора, граничеща със съседни поземлени имоти, от железа, дървен материал и др.

В обобщение, предвид обстоятелството, че обжалваното НП е издадено в нарушение на материалния закон и при липсата на процесуална възможност за неговото изменение с прилагане на закон за по-леко наказуемо нарушение без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението, НП следва да бъде отменено.

При този изход на делото и с оглед направеното от пълномощника на жалбоподателя искане за присъждане на разноски, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (в редакцията на разпоредбата, действаща към датата на приключване на съдебните прения, обн. ДВ, бр. 94/2019 г.), във връзка с чл. 143, ал. 1 от АПК въззиваемата страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя сумата 200 лв., представляваща направените от него разноски за адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие.   

Воден от гореизложеното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 100/21.08.2020 г., издадено от Кмета на Община Самоков.

ОСЪЖДА Община Самоков, с адрес гр. Самоков, ул. „Македония“ № 34, да заплати на Г.Б.Н., ЕГН **********, с адрес ***, сумата 200 лв. за разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – София-област в 14-дневен срок от съобщенията до страните за обявяването му.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: