Протокол по дело №882/2022 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1189
Дата: 8 юли 2022 г. (в сила от 8 юли 2022 г.)
Съдия: Цветелина Георгиева Хекимова
Дело: 20223100500882
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 19 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРОТОКОЛ
№ 1189
гр. Варна, 07.07.2022 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, III СЪСТАВ, в публично заседание на
шести юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Даниела Ил. Писарова
Членове:Светлана Тодорова

Цветелина Г. Хекимова
при участието на секретаря Дарина Б. Баева
Сложи за разглеждане докладваното от Цветелина Г. Хекимова Въззивно
гражданско дело № 20223100500882 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 14:39 часа се явиха:
-ро
След спазване на разпоредбата на чл. 142, ал. 1, предл. ІІ от ГПК:
Въззивникът ЗАД „АРМЕЕЦ“ АД, редовно призован, представлява се
от юрисконсулт М.Я., редовно упълномощена и приета от съда от днес.
Въззиваемият ИВ. АНТ. Д., редовно призован, представлява се от адв.
Й.А., редовно упълномощен и приет от съда от днес.
Вещото лице Ат. Н. Янк., редовно призован, явява се лично.
ЮРИСКОНСУЛТ Я.: Моля да се даде ход на делото.
АДВ. А.: Моля да се даде ход на делото.
Съдът намира, че не са налице пречки по хода на делото предвид
редовното призоваване на страните, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

Производството по делото е отложено за изготвяне на допуснатата
съдебно-автотехническа експертиза.
СЪДЪТ докладва постъпило заключение с вх. № 14513/20.06.2022 г.
по допуснатата съдебно-автотехническа експертиза и констатира, че същото е
депозирано в срока по чл. 199 от ГПК.
СЪДЪТ пристъпва към изслушване заключението на съдебно-
автотехническата експертиза, с оглед на което снема самоличността на
вещото лице, както следва:
1
Вещото лице Ат. Н. Янк. - ****, българин, български гражданин,
неосъждан, без родство и дела със страните по спора, предупреден за
наказателната отговорност по чл. 291 от НК, след което същият обеща да даде
незаинтересовано и безпристрастно заключение.
В. л. Я.: Поддържам представената експертизата.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: Това са оферти. Аз като вещо
лице не съм разследващ орган, който да разследва дали са действителни
офертите. Аз ги приемам като действителни. Нямам информация също така
дали е извършена реална сделка. Затова навсякъде не съм написал цени, а съм
написал стойности.
Не мога да ви отговоря дали се пращат фиктивни оферти по тези
интернет сайтове. За да кажа, че е така, трябва да се е направило такова
проучване и да е доказано.
От техническа гледна точка нормалният пробег на личен автомобил на
едно семейство е около 10-15 000 км. Това е не на база някакви изследвания, а
от обща култура. Този въпрос не е свързан с някакви изчисления, а е на базата
информация от обща култура.
Какво значи нормален пробег и какво не е нормален? Автомобилът е
минал преглед, има документ за техническа изправност. Оттам нататък
автомобилът може да се движи по пътищата.
В. л. Я. на въпроси на съда: Когато един автомобил е на по-голям
пробег, това се отразява на стойността му. Зависи и как е поддържан
автомобилът. Той може да е на 100 000 км и да е в много по-лошо техническо
състояние от един автомобил с по-голям пробег, но с по-добра поддръжка.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: Автомобилът по оферта № 3 е
на стойност 280 000 лв. Казах, че много зависи не само от пробега, но и от
поддръжката на автомобила през миналия период.
В. л. Я. на въпроси на съда: Автомобил на малко повече километри се
оценява, като му се замерва компресия, вижда се разхода на масло, преди
всичко се гледа двигателя. Като се вдигне на канал един автомобил, ходовата
част е по-лесно видима, защото тя се поддържа по-често. Като общо и мен
тук ме учуди, че пробегът е много висок – 600 000 км. Нямаме информация
дали има подмяна на двигател, дали има ремонт на двигател. Нямаме такава
техническа документация.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: Аз не съм видял този
автомобил. Не съм казал, че съм го видял.
Наистина пробегът, който показва километража, не е документиран
пробег от сервиз. Ако примерно този автомобил „Дачия“ е ходел редовно на
технически прегледи и поддръжка в сервиз „Дачия“, там съответно ще има
сервизна история и те ще кажат, че този автомобил е на реалните километри.
Аз не мога да кажа това. Казвам какво пише на километража, какво е
показанието на километража.
2
В. л. Я. на въпроси на съда: За фирмата „Дачия“ за двигател на „Рено“
на 600 000 километра, честно да Ви кажа не бях чувал. За марка „Ауди“ има
една статистика за около 300 000 км двигателят дава фира /извинявам се за
израза, който употребих/, за „БМВ“ - около 400 000 км и това е мое лично
проучване, тъй като се интересувам колко изкарва един двигател. На „Пежо
Боксер“ буса пробегът е около 450 000 км. „Ситроен“ и „Пежо“ ползват едни
и същи двигатели. Между 400 000 и 500 000 км двигателите заминават, но
казвам за тези марки, което съм проучвал умишлено. Тук ме учуди този
пробег от 600 000 км.
Те минават на 6 месеца технически преглед. Когато автомобилът е
минавал технически преглед, те са му измервали изгорели газове. Ако не е
отговарял, би трябвало да не го пуснат.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: Относно редуциране на
пазарната стойост на автомобила: Първото което е – каталогът за автомобили
„Шваке“ вече не се използва. Този ориентир е вече за минало време и няма
отношение за сега. Също така „Шваке“ е за Германия и е за един град, който
са приели за средна големина. Варна е по-малък град. Техните методики,
които се използваха за определянето, вече не се използват.
Колкото е по-голям градът, пробегът се качва.
В. л. Я. на въпроси на съда: Аз затова казвам средно. Не казвам, че
трябва да бъдат точно 5 %. Могат да бъдат от 5 % до 15 %. Аз съм посочил
средни цени. Не мога да посоча конкретни, точни цени.
ЮРИСКОНСУЛТ Я. : Но процент е нещо конкретно, не може за
процент да посочите някаква средна стойност. На нас ни трябва точен
процент.
В. л. Я.: Според нашите представи за кола, би трябвало този автомобил
да не може да се движи.
В. л. Я. на въпроси на адв. А.: От техническа гледна точка, ако
автомобилът бъде действително на тези километри и мине на преглед, би
трябвало да има по-завишени газове и трябва да харчи масло, колкото харчи
бензин. Ако е на 600 000 км пробег, смяната на масло е на 10 000 км, т. е. той
ще трябва да слага масло на 2 л. за този пробег. Това не е рентабилно. Това
просто е странно.
В. л. Я. на въпроси на съда: Единственото, по което са сходни
офертите е: първо, да бъдат в годината на производство, второ - да бъдат с
кубатура на двигателя, трето - да отговарят на брой врати – външни и
технически параметри. Всичко се прави на база събиране на оферти по
външно оценяване, тъй като не знаем техническата изправност на офертните
автомобили, които са представени.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: По стр. 6 от заключението:
Ние никога не можем да имаме на вторичния пазар две еднакви моторни
превозни средства. Относно пробега, както не мога да говоря за процесното
3
такси, така и не мога да говоря за тези, които са обявени с техния пробег.
Никой не е казал, че става въпрос за автомобил със сервизна история. Има
автомобили, които се продават и със сервизна история.
Относно офертата, която е единствената сходна, за такси за 2800 лв.,
реших, че е с по-малко километри от процесния автомобил, защото може да е
в по-лошо техническо състояние, не мога да кажа. Аз не съм видял нито това
такси, нито процесния автомобил.
Аз посочвам средно на пазара какво се предлага.
По стр. 7 от заключението: Казвам, че има аналогични автомобили
относно кубатура на двигател, година на производство и мощност.
В. л. Я. на въпроси на съда: За да отчетем състоянието на дадено
превозно средство, ние трябва да извършим преглед. Да видим каква корозия
има по него, какво е техническото състояние на двигателя и вече може да
кажем колко струва автомобилът, а ние гледаме само едни обяви.
В. л. Я. на въпроси на юрисконсулт Я.: Гледах диска, видях
автомобила. Снимките бяха външни. Видях, че не е комби, видях, че е с
четири врати. Друго на диска не се вижда. И тук може да се види, има
компютри. Вижда се, че е ударен, но не се вижда какво е техническото му
състояние.
Когато автомобилът е за таксиметров провез, винаги цената на
вторичния пазар се очаква да бъде по-ниска, тъй като се казва, че това е
автомобил, който повече е каран, повече е експлоатиран. Другото което е, че
ако е такси, си има подготовка за такси – да се боядиса в жълто, да се сложат
надписи по него и това евентуално би повишило малко цената. Аз съм
написал колко е, ако това се прави.
Ако човек си купи кола, която е използвана като такси, никой не може
да му каже, че пак трябва да я използва като такси. Той просто я купува.
Стойността на запазените части, за да бъде дадена, да бъде
остойностена, първо трябва да се мине през дадена процедура. Първата
процедура е тези части да бъдат свалени от автомобила. След това се вижда
какво е техническото състояние на съставните му части – има много възли,
агрегати, детайли. След това се измиват и се вижда състоянието им. Следва
тези части се картотекират и се прави едно проучване на това как върви
пазара на части – втора употреба. После тези части трябва да бъдат оставени
на склад, съхранявани и да започне тяхната продажба. Всичко това са
разходи. Много често се оказва, че стойността по тези дейности, много често
надхвърля стойността, която ще се вземе от частите и просто не е рентабилно.
Другото, което е, че за лицата, които искат да се занимават с продажба
на части на автомобили втора употреба има наредба, която регламентира този
вид продажби. Вие може да го правите, но законът го забранява. Има си
наредба. Говорим и че има части и детайли, които никога не могат да бъдат
продадени. Точно не може да се отговори.
4
Има платформа онлайн за изкупуването на автомобили. Те са
оторизирани. Има във Варна такива, които виждат автомобила и казват, че в
момента има търсене и определят цена, на която ще го купят. И тогава вече те
си правят всичко това, това е за тяхна сметка и си поемат риска. Това се
осъществява от такива, които имат право.
Ако направим запитване има ли интерес към двигател на „Дачия
Логан“, те казват дали има интерес или не. Та са същите фирми във Варна,
които купуват и за части, и за скрап. В зависимост от търсенето предлагат и
двете цени – цената за скрап или другата, която е малко по-висока, горе-долу
е двойна.
В. л. Я. на въпроси на адв. А.: Възможно е да се подмени таблото на
процесния автомобил. Всичко е възможно. Това е техника, на която всяка
една част може да бъде подменена. Единствено двигателят подлежи на
подмяна, но това трябва да се обяви в КАТ, защото има номер.
Двигателят подлежи на основен ремонт след определен пробег
километри и е напълно възможно да бъде извършен основен ремонт. Има
двигатели, на които заводът-производител не прави основен ремонт.
При извършване на основен ремонт километражът не се пипа. Той си
продължава да работи. Примерно, навремето в транспортните предприятия
имаше т. н. служба, където километражът не се нулираше, но се водеше
пробег след основен ремонт.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към вещото лице.
ЮРИСКОНСУЛТ Я.: Считам, че експертизата е неправилна. Дори и в
днешното заседание не можахме да се убедим, че действителната стойност на
автомобила е такава, каквато е посочило вещото лице.
СЪДЪТ намира, че представеното и днес изслушано заключение на
вещото лице по съдебно-автотехническата експертиза е от съществено
значение за изясняване на спора и следва да бъде прието и приобщено към
доказателствения материал по делото, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА и ПРИЛАГА като доказателство по делото днес
изслушаното заключение на съдебно-автотехническата експертиза, ведно с
приложената към него справка-декларация на вещото лице.
ОПРЕДЕЛЯ окончателно възнаграждение на вещото лице в размер на
300.00 лева.
ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на вещото лице в размер на 300.00
лева от внесения от въззивника депозит.
(Издаден РКО по вносна бележка от 27.05.2022 г.)
АДВ. А.: Представям списък с разноски.
5
С оглед процесуалното поведение на страните, съдът счете делото за
изяснено от фактическа и от правна страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

ЮРИСКОНСУЛТ Я. : Уважаеми окръжни съдии, моля да постановите
решение, с което да отмените решението на първоинстанционния съд като
неправилно, незаконосъобразно и немотивирано, като вместо него да
постановите друго, с което да отхвърлите исковете като неоснователни и
недоказани. Представям списък на разноските и Ви моля за срок за писмени
бележки.
АДВ. А.: Уважаеми окръжни съдии, моля да оставите въззивната жалба
без уважение и потвърдите решението на Варненския районен съд като
правилно и законосъобразно.
Моля да ми присъдите сторените по делото разноски.
ЮРИСКОНСУЛТ Я.: В случай, че адвокатският хонорар на колегата е над
минималния по Наредбата, моля да бъде намален до минималния.
След изслушване на устните състезания, съдът обяви, че ще се
произнесе с надлежен съдебен акт в законния срок.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на процесуалния представител на въззивника
юрисконсулт Я. да представи писмени бележки в едноседмичен срок от днес.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 15:07
часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
6