Р Е
Ш Е Н
И Е № 305
гр. Сливен, 10.07.2017 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН
съд, наказателно отделение І-ви наказателен състав в публично заседание на
дванадесети юни през две хиляди и седемнадесета година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. МАНЧЕВ
при секретаря Р. Н.,
като разгледа докладваното от районния съдия
АНД № 1821 по описа за
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Г.К.Г. срещу НП № 1694/2016 г. на Началник на Митница - Бургас,
с което на основание чл.124 ал.1 от ЗАДС
са отнети в полза на държавата, като предмет на нарушението: цигари марки „PRESIDENT” slims– 10 бр. кутии цигари без акцизен бандерол, всяка от които
съдържа по 20 къса, общо 200 къса цигари, с общ размер на дължимия акциз 42,50 лв.,
на осн. чл.123 ал.1 от ЗАДС му е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 1000 лв., за нарушение на чл.123 ал.1 от ЗАДС. Иска НП да бъде отменено, като недоказано
и незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподателя, чрез своя пълномощник
– адв. А.. А.. иска НП да бъде отменено като незаконосъобразно и недоказано. По делото е
представена писмена защита.
В
с.з. въззиваемата
страна – наказващият орган, се
представлява от юриск. Т.., която иска НП да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно.
Въз основа на събраните по делото гласни
и писмени доказателства, съдът прие за установена следната фактическа
обстановка:
На 16.06.2016 г. била извършена
полицейска проверка от служителите на ОД МВР-Сливен в търговски обект- ЕТ „Рай-Г.Г.”***,
стопанисван от жалбоподателя. При
извършената проверка било установено, че
жалбоподателя държи в странично, прилежащо към магазина помещение, на посочения
адрес 10 бр. кутии цигари, с по 20
къса всяка, марка PRESIDENT” slims, без
поставен акцизен бандерол. Целостта на част от кутиите била нарушена от
гризачи.
Цигарите били предадени доброволно от жалбоподателя
с протокол за доброволно предаване от 16.06.2016 на инспектор И.И. - дознател при участък Запад – Сливен.
В
писмено обяснение жалбоподателя е заявил, че цигарите са му останали от преди
2-3 год. и няма спомен от къде ги е закупувал. Твърдял, че не се занимава с
търговия на цигари без акцизен бандерол.
Общия
размер на дължимия акциз за откритите при проверката цигари бил 42,50 лв., определен съобразно разпоредбата на чл. 29
ал. 1 и чл. 39 ал. 1 т.2 и т.2 б. „а” от ЗАДС, а продажната цена на цигарите определена
съгл. чл.29 ал.3 т.5 от ЗАДС във вр. с чл.71 ал.1 т.1 от ППЗАДС. Двойният
размер на акциза, предвиден в разпоредбата на чл.123 ал.1 от ЗАДС е 85 лв.
За извършеното деяние на жалбоподателя бил
съставен АУАН № 584942/04.07.2016 г. , с който описаното нарушение е квалифицирано като
такова по чл.123 ал.1 от ЗАДС.Акта е предявен на жалбоподателя, който след като
се е запознал със съдържането не е отразил, че има възражения.
На основание така съставения АУАН
е издадено и НП № 1694/2016 г.
Горната фактическа обстановка съдът прие
за безспорно установена и доказана въз основа на събраните по делото гласни и
писмени доказателства и доказателствени средства, преценени по отделно и в
тяхната съвкупност. Даде вяра на приложените по делото гласни и писмени
доказателства и доказателствени средства, на АУАН и НП, тъй като няма основание
за съмнение в тяхната достоверност, кредитира показанията на разпитаните по
делото актосъствител и свидетели.
Въз основа на така приетото за
установено от фактическа страна съдът направи следните правни изводи :
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна / лице, което е
санкционирано /. Разгледана по същество, тя е основателна.
По делото е
установено,че на 16.06.2016 г. била извършена полицейска проверка от
служителите на ОД МВР-Сливен в търговски обект- ЕТ „Рай-Г.Г.”***, стопанисван от жалбоподателя. При извършената
проверка било установено, че жалбоподателя
държи в странично, прилежащо към магазина помещение, на посочения адрес 10 бр. кутии цигари, с по 20 къса всяка, марка PRESIDENT” slims, без
поставен акцизен бандерол. Целостта на част от кутиите била нарушена от гризачи,
а самите кутии били стари, по обяснение на жалбопод. от 2-
Съдът приема, че деянието, даже и да е нарушение е класически пример за маловажен случай предвид
ниската степен на инкриминираните вещи и нанесената щета на бюджета. Разпоредбата на
чл. 28 ЗАНН дава възможност на административно-наказателния орган да освободи
нарушителя от административно-наказателна отговорност, като прецени, че случаят
е маловажен. С оглед препращащата разпоредба на чл. 11 ЗАНН обаче разпоредбите
на общата част на Наказателния кодекс, вкл. и относно обстоятелствата,
изключващи отговорността, са приложими в административно-наказателния процес.
Такова обстоятелство, изключващо отговорността, е предвидено в нормата на чл.
9, ал. 2 НК - деянието формално осъществява признаците на предвиденото в закона
административно нарушение, но поради своята малозначителност, не е
общественоопасно или неговата обществена опасност е явно незначителна.
Общественоопасно е деянието, което застрашава или уврежда личността, правата на
гражданите, собствеността, установения с Конституцията правов ред в Р. България
или други интереси, защитени от правото.Не е необходимо причиняването на вредни
последици за бюджета да бъде предвидено като елемент от състава на конкретното
административно нарушение. В конкретния случай съставът на нарушението формално
е осъществен, но деянието не е общественоопасно по смисъла на чл. 10 НК, вр.
чл. 11 ЗАНН. Наличието на специална норма по чл. 126б ЗАДС, която задължава АНО
при констатиране на маловажен случай да наложи глоба с фиш по реда и в
размерите, установени в чл. 39, ал. 2 от Закона за административните нарушения
и наказания, не изключва възможността за съда по вътрешно убеждение и съобразно
доказателствата по делото да приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 НК. След като
преценката на административно-наказващия орган за "маловажност" на
случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол (ТР № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС), то въпросът за приложението на чл. 9,
ал. 2 НК е въпрос за правилното приложение на материалния закон и подлежи на
контрол от въззивната инстанция. В случая удвоения размер на невнесения акциз е
85 лв. малко над предвиденото н нормата на чл.126б ал.1 от ЗАДС.
Освен посоченото по горе съдът установи, че
от субективна страна лисва какъвто и да било умисъл у жалбоподателя за
допуснатото. Цигарите са останали от предходна проверка извършена преди около
2-3г. и са били негодни, т.к. били
наясени от гризачии не били годни за употреба.
Ръководен от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ изцяло
НП № 1694/2016 г. на Началник на
Митница - Бургас, с което на Г.К.Г. с ЕГН ********** *** му е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 1000 лв., за
нарушение на чл.123 ал.1 от ЗАДС, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 дневен срок от съобщаването му
на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: