Решение по дело №446/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 325
Дата: 18 октомври 2021 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700446
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 325

гр. Враца, 18.10. 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично заседание на  07.10.2021г. /седми октомври две хиляди двадесет  и  първа  година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря  Стела  Бобойчева,  като разгледа  докладваното от съдия Коцева адм. дело №446  по описа на АдмС – Враца за 2021г.,  и  за да се произнесе, взе предвид следнот

Производството  по делото е по реда на чл. 145 и сл. АПК  вр. чл. 211, ал.1 ЗМВР.

Образувано е по жалба на Б.С.Т., депозирана чрез * И.А. против ЗАПОВЕД № 2123/24.06.2021г. на Главен директор на ГДИН-София. Иска се отмяна на заповедта, като незаконосъобразна, немотивирана, неправилна и необоснована и без законосъобразни мотиви по изложени съображения в жалбата. С допълнително изложение към жалбата, депозирано от Б.Т., чрез * Е.Х. се посочва, че се оспорва заповедта в т.3, с която е разпоредено временното отстраняване от длъжността му на **, ***, *** в *** за срок от 2 месеца и са иззети служебна карта, личния знак и служебното оръжие, считано от датата на запознаването със заповедта. Излагат се подробни съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед.

В  с.з. оспорващия чрез * Е.Х. поддържа жалбата и допълнителното изложение към нея. Не се подържа довода за липса на компетентност на органа издал заповедта, като се посочва, че същия е материално компетентен да издаде заповедта. Твърди се, че издадената заповед в оспорената й част т.3 е издадена в нарушение на материалния закон и не преследва целта, която закона влага в разпоредбата на чл.214, ал.1, т.1 ЗМВР, за което се излагат съображения. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък.

Ответникът – Главен директор на ГДИН в представен по делото писмен отговор от процесуалния си представител * Г.Х. оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана. Моли за оставяне в сила на заповедта в т.3, като правилна, законосъобразна и обоснована, за което се навеждат доводи. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, становищата на страните намира за установено от фактическа страна  и правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок и при спазване изискванията на закона, поради което същата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество. Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

Във вр. с предложение за образуване на производство за извършено тежко нарушение на служебната дисциплина на Началника на Затвора-Враца рег.№2734/23.06.2021г. до ГД на ГДИН с вх. № 9272/23.06.2021г. /приложено по делото/ е издадена Заповед № Л- 2123/24.06.2021г. на Главен директор на ГДИН-София, с която е наредено образуване на дисциплинарно производство срещу Б.С.Т., *** в *** на основание чл.207, ал.1,т.2, ал.2 и ал.12 ЗМВР, определен е дисциплинарно наказващия орган и на основание чл.214, ал.1,т.1 ЗМВР /т.3 от заповедта/  е наредено временното отстраняване от длъжност ** Б.С.Т., ***, ** в *** за срок от 2 месеца и на основание чл.215, ал.1 ЗМВР са иззети служебна карта, личния знак и служебното оръжие, считано от датата на запознаването със заповедта. Дисциплинраното производство е образувано за нарушение на служебната дисциплина, като е посочено че от видеозаписите от системата за видеонаблюдение в *** на 03.05.2021г. е установено, че при овладяване на създала се конфликтна ситуация на мястото на престой на открито със задържаното лице И.Н.П., ** Б.Т. значително е превишил допустимите норми при използването на физическа сила, като са налице данни за *****. Посочено е, че с действията си е извършил нарушение на служебната дисциплина по см. на чл.194, ал.2,т.4 ЗМВР, за които на основание  чл.203, ал.1,т.13 ЗМВР се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „*“. В заповедта е посочено, че служебното положение може да затрудни разкриването на обективната истина чрез въздействие над служители и задържани лица във вр. с образувано дисциплинарно производство. Заповедта е оспорена в  т.3 и в тази част същата е предмет на делото.

По преписката са представени три броя докладни от ** Б.Т. ***. Представени са и графици за работа за м.май и юни, от които е видно че лицето Т. е бил на работа. Представена е инструкция за особеностите на пост *** и задълженията на **.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл.146 АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материално-правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на  съда е  да преценява целесъобразността на административния акт.

Съдът приема, че заповедта в оспорената й част- т.3  е  издадена от компетентен орган, предвид  чл.207, ал.1,т.2 и чл.214, ал.1,т.1 ЗМВР и  в съответствие с изискването за форма на административния акт. При издаване на заповедта са спазени общите изисквания за форма на индивидуалните административни актове по чл.59 АПК – посочен е издателят на акта, неговият адресат, фактическите и правни основания за издаването й, разпоредителната част, както и е указан редът за нейното обжалване.

Видно от съдържанието на административния акт, той съдържа мотиви и описание на фактически основания за прилагане на разпоредбата на чл.214, ал.1,т.1 ЗМВР. Със заповедта на първо място е наредено да се образува срещу ** Б.Т. дисциплинарното производство и на основание чл.214, ал.1,т.1 ЗМВР е постановено отстраняването на оспорващия от заеманата длъжност. Оспореният акт е мотивиран с наличие на образувано дисциплинарно производство срещу жалбоподателя за извършено нарушение на служебната дисциплина, за което се предвижда наказание "*" и възможността служебното му положение да затрудни разкриването на обективната истина чрез въздействие над служители и задържани лица във вр. с образувано дисциплинарно производство. Съдът намира, че тези мотиви, дават възможност на жалбоподателя да установи въз основа на какви факти е издаден административния акт в оспорената част. Такива се съдържат и в предложение с вх.№ 9272/23.06.2021г. по описа на ГДИН, въз основа на което е образувано и дисциплинарното производство. С оглед изложеното и възраженията на жалбоподателя за липса на мотиви на оспорената заповед са неоснователни.

Заповедта е издадена и в съответствие с материалния закон. Съгласно чл.214, ал.1,т.1 ЗМВР, държавен служител в МВР може да бъде временно отстранен от длъжност с писмена заповед когато срещу него е образувано дисциплинарно производство по чл.207 ЗМВР и служебното му положение би затруднило разкриването на обективната истина. В този случай отстраняването се извършва от органа, образувал дисциплинарното производство. В хода на настоящото производство е безспорно установено, че срещу жалбоподателя е образувано дисциплинарно производство поради извършени нарушения на  служебната дисциплина, отразени в предложение на Началника на *** рег.№ 2734/23.06.2021г. и с вх.№ 9272/23.06.2021г. на ГДИН. Предвид изложените в предложението факти, послужили като основание за образуване на дисциплинарното производство, респективно за издаване на оспорената заповед, съдът намира, че служебното положение на жалбоподателя, който изпълнява длъжността *** в **, може да  осуети разкриване на обективната истина. В производството по временно отстраняване от длъжност следва да се съблюдава наличието на следните факти: образувано производство по чл.207 ЗМВР и възможност служебното положение на държавния служител да затрудни разкриване на обективната истина, т.е. следва, че е достатъчно да има предположение за това. Правилно е постановено временно отстраняване от длъжност на държавния служител, тъй като същият в качеството си на * в ***, разполага с правомощия, възползвайки се от които може да оказва натиск върху задържани лица и служители. Предвид това е налице реална възможност служителят да затрудни дисциплинарното разследване и да попречи за разкриването на обективната истина, тъй като с оглед длъжността на лицето, следва да се осигури възможност за разкриване на обективната истина.

Неотстраняването на жалбоподателя от длъжност, непосредствено след случая и продължаване изпълнението на задълженията му, видно и от представените графици за работа, в каквато насока се правят възражения  не може да доведе до извод, че  органът, който образува дисциплинарно производство няма основание да приложи мярката по  чл.214,ал.1,т.1 ЗМВР още повече, че дисциплинарното производство е образувано на 24.06.2021г.  по  предложение с  вх. № 9272/ 23.06.2021г.

На основание чл.215, ал.1 ЗМВР, при отстраняване от длъжност при условията на чл.214, ал.1, т.1 органът по чл.207, ал.1 ЗМВР разпорежда изземване на служебната карта, личния знак и служебното оръжие. В съответствие с посочената норма е разпоредено от жалбоподателя да се изземат служебна карта, личния знак и служебното оръжие.

Съдът намира, че оспорената заповед/т.3/ е издадена в съответствие с целта на закона, при спазване принципа за съразмерност по чл.6 АПК. Отстраняването от длъжност е временна, превантивна мярка и нейна основна цел е да се препятства възможността служителят, продължавайки да изпълнява задълженията си, да създаде пречки за обективното, всестранно и пълно изясняване на обстоятелствата по образувано срещу него дисциплинарно производство. Принципът за съразмерност е спазен, като засягането на правата и законните интереси на оспорващия чрез издаване на заповед за временно отстраняване е съобразено с целта, за която актът е издаден. Наложената мярка гарантира обективното провеждане на дисциплинарното производство и не следва да се възприема като начин за унижаване на лицето и накърняване на достойнството на оспорващия. В тази насока възраженията са неоснователни.

Предвид изложеното, съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в установената форма, при спазване на процесуалните правила, материалния закон и в съответствие с целта на закона, поради което не са налице отменителни основания по чл.146, т.1-5 АПК. Жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените в производството разноски е неоснователна и такива не му се дължат. На ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение, като искането е направено своевременно. Такива се дължат на ответника на основание чл.143,ал.4  АПК, вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК, в съответствие с чл. 37 ЗПП и предвид вида и количеството извършена дейност, съдът определя юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по чл. 24  ЗПП, а именно 100 /сто/ лева.

Водим  от  горното и на основание чл.172 АПК, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на  Б.С.Т. против ЗАПОВЕД  №Л- 2123/24.06.2021г. на Главен директор на ГДИН-София в оспорената й  част т.3, с която е разпоредено временното отстраняване от длъжността му на **, ***, ** в *** за срок от 2 месеца и са иззети служебна карта, личния знак и служебното оръжие.

ОСЪЖДА Б.С.Т. да заплати на ГДИН-София разноски по делото в размер на 100.00 /сто/ лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване, чрез АдмС-Враца пред ВАС-София  в 14-дневен срок  от  уведомяване на страните, на които на основание чл.138  АПК да  се  изпрати  препис  от  същото.

 

АДМ. СЪДИЯ: