Решение по дело №985/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 79
Дата: 23 февруари 2023 г.
Съдия: Виолета Григорова Николова
Дело: 20227170700985
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

79

гр.Плевен, 23.02.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

          Административен съд-Плевен, девети състав, в открито съдебно заседание на  двадесет  и втори  февруари през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                                                        Председател: Виолета Николова

при секретаря Поля Цанева, като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело №985 по описа на съда за 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на С.П.В. с ЕГН **********, адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) № 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия, с която по отношение на товарен автомобил марка „*** ***“ с ****** КМ, собственост на С.П.В.,  е наложена административна мярка по чл.171, т.2 А, б.“а“ от ЗДвП прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца. Посочва се в жалбата, че при издаване на заповедта административния орган не е извършил пълно и всестранно събиране и анализиране на обстоятелствата, свързани с административното нарушение, по повод на което е издаден оспорения акт. Твърди се, че заповедта е незаконосъобразна и постановена в противоречие на материалния закон. Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени изцяло ЗПАМ № 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия при ОД на МВР-Плевен.

С писмо рег.№ 256000-3771/07.12.2022г. административно наказващият орган е представил административната преписка по издаване на оспорения административен акт.

В съдебно заседание оспорващата С.П.В., редовно призована, не се явява. Представлява се от  пълномощник адв.И.Ц.. Процесуалният представител на оспорващата  поддържа жалбата, посочва, че административното нарушение е било осъществено от трето лице в период, в  който С.В. е била противозаконно лишена от владение върху превозното средство и за което е била сигнализирана Прокуратурата на Република България и МВР. Иска от съда да отмени изцяло издадената ЗПАМ № 22-0256-000071/12.11.2022г.

Ответникът полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия, редовно призован, се явява лично и моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

С.П.В. е собственик на товарен автомобил „*** ***“ 35 S C 11, с рег.№ ЕН***КМ. На 24.04.2022г. оспорващата напуснала съпруга си и дома си и заминала за чужбина.  След завръщането си в България при опит да си вземе личните вещи и автомобилите, нейна собственост, получила закани  за саморазправа  и убийство.  С жалба с вх.№ 6485/22г. С.П.В. сигнализирала Районна прокуратура Плевен и потърсила съдействие за връщане на  притежаваните от нея вещи в патримониума й. В жалбата В. посочила местонахождението на превозното средство, а именно в дома на М.М.М. от гр.Д.Митрополия.  С разпореждане от 02.11.2022г. на прокурор от РП-Плевен била образувана прокурорска преписка № 6485/22г.  и дадени указания в хода на проверката да се върнат на С.В. притежаваните от нея ППС-та. В хода на проверката на 10.11.22г. били снети обяснения от М.М.М. от служители на РУ Д.Митрополия, установено местонахождението на превозното средство и бил предупреден  М.М.М. да върне товарен автомобил „*** ***“ 35 S C 11, с рег.№ ЕН***КМ.

На 12.11.2022г. лицето Д.М.М., неправоспособен, бил установен като водач на процесното превозно средство.   Бил съставен акт за установяване на административно нарушение серия GA ф.№670727/12.11.2022г.  на водача за извършено нарушение на чл.150 от ЗдвП в гр.Д.Митрополия на 12.11.2022г. в 12,25 часа. С АУАН  било иззето свидетелството за регистрация на МПС № *********, два броя регистрационни табели с номер ЕН***КМ. Със ЗПАМ № 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ на МВР - Д.Митрополия при ОД на МВР-Плевен, на С.П.В.  е наложена административна мярка по чл.171, т.2 А, б.“а“ от ЗДвП прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца, за това че на 12.11.2022г. в 12,25 часа в град Долна Митрополия  лицето М.М.М.от гр.Долна Митрополия управлявал собствения на В. товарен автомобил „*** ***“ , с рег.№ ЕН***КМ без да притежава свидетелство за управление на МПС-неправоспособен. Заповедта била връчена на 15.11.2022г. на С.В. лично срещу подпис. С жалба с вх.№ 256000-3733/01.12.2022г.  (пощенско клеймо от 29.11.2022г.) е инициирано настоящето производство.

Горната фактическа обстановка се установява от заверено копие на пр.преписка № 6485/22г. на РП-Плевен, заверено копие на АУАН ф.№670727/12.11.2022г. и заверено копие на ЗПАМ 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт – Заповед на прилагане на принудителна административна мярка по реда на чл. 171, т. 2а, б. „А“ от ЗДвП.

Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В конкретния случай със Заповед № 316з-2561 от 04.07.2022 година директорът на ОД на МВР Плевен е оправомощил полицейските инспектори в  звената „Пътен контрол“ в РУ при ОД на МВР-Плевен за територията обслужвана от съответното РУ при ОД на МВР-Плевен (т.1.6). В настоящият случай Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия, поради което заповедта е издадена от материално компетентен административен орган.

При издаване на оспорената заповед са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Заповедта за прилагане на принудителната административна мярка е издадена в изискуемата от закона писмена форма, но не съдържа всички реквизити, съгласно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК.

На първо място, съгласно разпоредбата на чл.59, ал.1 т.4 АПК индивидуалният административен акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Видно от съдържанието на оспорената ЗПАМ  принудителната мярка се налага,  за това че на 12.11.2022г. процесният товарен автомобил е бил управляван от лицето М.М.М.от гр.Долна Митрополия управлявал собствения на В. товарен автомобил „*** ***“ , с рег.№ ЕН***КМ без да притежава свидетелство за управление на МПС-неправоспособен. Това обстоятелство обаче не кореспондира със съдържанието на издадения акт за установяване на административно нарушение серия GA ф.№670727/12.11.2022г., в който  актосъставителят приел, че друго лице Д.М.М. е бил водач на товарен автомобил „*** ***“, с рег.№ ЕН***КМ  и е неправоспособен. По делото е приобщено заверено копие на АУАН с ф.№ 706139/11.11.2022г. по отношение именно на М.М.М., с който е констатирано управление на лек автомобил *** собственост отново на С.П.В., на дата 11.11.2022г. в гр.Д.Митрополия в 16,55 часа ( а не на 12.11.2022г. както е посочено в ЗПАМ, предмет на делото), за който последната отново е търсила съдействие от органите на реда за връщането на владението й върху МПС-то.  Видно от съдържанието на оспорнения административен акт е допуснато смесване на съдържанието на двата акта за установяване на административно нарушение. АУАН се ползва с доказателствена сила до доказване на противното. Ето защо съдът приема, че е доказано по делото, че товарния автомобил „*** ***“ е управляван от Д.М.М., а не от М.М.М..

При проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт съдът намира, че същият е издаден и в нарушение на целта на закона поради следните съображения:

Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, законодателят е определил диапазон от време, в рамките на който може да бъде приложена съответната ПАМ. В случая е предвидено, че това може да бъде от 6 месеца до 1 година. В тежест на административния орган е да установи всички фактически основания, породили необходимостта от налагане на ПАМ и нейната продължителност. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв обем и вид, че да не води до ограничаване правата на субекта в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. Преценката за съответствие на ПАМ с целта на закона следва да се извърши в съответствие с характера ѝ във всяка една от хипотезите на чл. 171 от ЗДвП. Заповедта за прилагане на ПАМ е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията, които са визирани в АПК. Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, в акта следва да бъдат посочени фактическите и правни основания за издаването му. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП мярката се налага с мотивирана заповед от органа или от оправомощено от него лице. При упражняване на правомощията по прилагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, но при определяне на срока на мярката действа при условията на оперативна самостоятелност. В тази връзка той следва да изложи мотиви относно срока, за който се прилага принудителната административна мярка, което в настоящият случай не е сторено. Органът е бил длъжен не само да определи продължителността на прилаганата мярка, която в случая е посочено, че е 6 месеца, но и да обоснове решението си за това, за да може съдът, на свой ред да прецени дали това правомощие е упражнено в съответствие с целта на закона, което е едно от основания по чл. 146 от АПК за оспорване на индивидуален административен акт. В тази връзка, съдът не следва да тълкува съображенията на административния орган, а същите следва да бъдат изложени в мотивите на заповедта, за да може съдът, анализирайки ги да прецени дали съответстват и обосновават разпреденото в административния акт. Като не е направил това, административният орган не е обосновал упражняването на предоставеното му правомощие с целта на закона.Изискването за мотивиране на административните актове обезпечава правилното упражняване на съдебния контрол за законосъобразност и осигурява възможност на страните за защита. Така установената липса на мотиви в тази насока представлява съществено нарушение и представлява отмяна на обжалвания административен акт като незаконосъобразен на основание чл. 146, т. 5 от АПК.

На следващо място съобразно разпоредбата на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания, ПАМ се налага с цел предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. В конкретния случай не е ясно по какъв начин чрез налагане на ПАМ ще се предотврати и преустанови извършването на друго нарушение или на вредни последици от извършването. В този смисъл е и постоянната практика на Върховния административен съд: Решение № 15796 от 20.12.2017 на ВАС по адм.д. № 10768/2017 и Решение № 910 от 23.10.2018 година на ВАС по адм. д. № 9379/2017 година.

По изложените съображения жалбата се явява основателна, поради което ЗПАМ № 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия, с която на С.П.В., е наложена административна мярка по чл.171, т.2 А, б.“а“ от ЗДвП „прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца“ на товарен автомобил марка „*** ***“ с ****** КМ, следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Относно разноските:

Предвид изхода на делото, жалбоподателят има право на разноски. Искането за присъждане на направени по делото разноски е направено от пълномощника на жалбоподателя своевременно, като е придружено със списък на разноските по чл. 80 от ГПК. Ответната страна не е направила възражение по чл. 78, ал. 5 от АПК. С оглед на това ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в общ размер на 1010лв., от които 10 лева платена държавна такса за образуване на производството и 1000  лева адвокатско възнаграждение по списък по чл.80 ГПК на л.66 от делото.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд Плевен, девети състав,

 

Р   Е   Ш   И   : 

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0256-000071/12.11.2022г. на полицейски инспектор при РУ Д.Митрополия, с която на С.П.В.,  е наложена административна мярка по чл.171, т.2 А, б.“а“ от ЗДвП „прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца“ на товарен автомобил марка „*** ***“ с ****** КМ, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Плевен да заплати на С.П.В. с ЕГН **********, адрес: ***, направени съдебни разноски общо в размер на 1010 лева за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП не подлежи на обжалване. 

СЪДИЯ: /П/