Решение по дело №1127/2024 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 96
Дата: 21 февруари 2025 г. (в сила от 21 февруари 2025 г.)
Съдия: Емилия Дончева
Дело: 20241200501127
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 31 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 96
гр. Благоевград, 21.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ТРЕТИ ВЪЗЗИВЕН
ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и трети януари
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Петър Узунов
Членове:Вера Коева

Емилия Дончева
при участието на секретаря Катерина Пелтекова
като разгледа докладваното от Емилия Дончева Въззивно гражданско дело №
20241200501127 по описа за 2024 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по делото е образувано по въззивна жалба, депозирана от Г. И.
С., ЕГН **********, с адрес: с. Струмяни, общ. Сандански, ул. „Горемско
въстание“ № 7, чрез адв. В. Г., служебен адрес: гр. Сандански, ул. „Македония“ №
51, ет. 1, офис 10 против Решение № 187/25.07.2024 г., постановено по гр.д. №
235/2024 г. по описа на РС- Сандански, с което е признато за установено по
отношение на жалбоподателя, че дължи на “Водоснабдяване и канализация”
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Благоевград, ул.
„Антон Чехов” № 3, представлявано от управителя М.И.П., сумите по издадената
срещу него заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК
684/23.11.2023 г. по ч.гр.д. № 1272/ 2023 г. по описа на РС-Сандански, а именно:
сумата от 1592,26 лева - главница за периода от 31.10.2020 г. до 25.05.2022 г. по
партида с абонатен номер 5002114 за водоснабден имот, находящ се в с. *** и
сумата от 259,28 лева - лихва за забава за периода от 03.01.2021 г. до 26.10.2023 г.
Във въззивната жалба се правят оплаквания за неправилност и
необоснованост на решението на районния съд, както и за допуснати нарушения
на съдопроизводствените правила.
Твърди се, че приложимата в казуса нормативна уредба е била възприета,
тълкувана и приложена превратно от районния съд и в противоречие със съдебната
практика.
Оспорва се извода на първоинстанционния съд, че ищецът е легитимен ВиК
оператор на територията на община Струмяни и е годен да предоставя ВиК услуги
и да стопанисва съоръженията на територията на процесния имот. Твърди се, че е
1
налице действащо търговско дружество с участие на Община Симитли и капитал
публични ВиК системи и съоръжения, които районният съд не ги е взел предвид.
Оспорва се извода на съда, че Асоциацията по ВиК има компетентност да
предава публични активи на ВиК оператор. Сочи се, че представените по делото
документи не съставляват официално анекс или приложение към договора, нито
представляват приемо- предвателен протокол между тях.
Прави се искане за постановяване на решение, с което да бъде отменено
Решение № 187/25.07.2024 г., постановено по гр.д. № 235/2024 г. по описа на РС-
Сандански и вместо него да бъде постановено решение, с което с да бъдат
отхвърлени предявените искове.
С въззивната жалба е направено искане на основание чл. 266, ал. 3 ГПК за
задължаване на “Водоснабдяване и канализация” ЕООД да представи Бизнес план
за развитие на дейността за регулаторни периоди 2017- 2021 и 20231- 2026,
одобрени от КЕВР.
Препис от въззивната жалба е връчен на ответната страна. В предвидения по
чл. 263, ал.1 ГПК двуседмичен срок за отговор по подадената въззивна жалба,
насрещната страна по нея е депозирала отговор.
С отговора въззивната жалба се оспорва като неоснователна. Сочи се, че
районният съд е приложил закона и съдебната практика правилно, а на развитите в
жалбата оплаквания е даден отговор с обжалваното решение. Прави се искане за
постановяване на решение, с което да бъде потвърдено обжалваното решение,
ведно с присъждане на сторените по делото разноски.
Съдът, след като прецени доводите на страните и извърши самостоятелна
преценка на събраните по делото доказателства, приема следното:
Производството пред РС- Сандански е образувано по искова молба,
депозирана от „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Благоевград, ул. „Антон Чехов” № 3,
представлявано от М.П. - управител против Г. И. С., с ЕГН **********, с адрес: с.
***, с която е предявен положителен установителен иск – за установяване, че
ответникът дължи на ищеца сумите, предмет на оспорената заповед за изпълнение
на парично задължение по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 1272/2023 г. по описа на РС-
Сандански.
В исковата молба се твърди, че между ищцовото дружество и ответника е
налице облигационно отношение, възникнало по повод продажба на питейна вода,
отвеждане и пречистване на вода, които се уреждат от общоизвестни Общи
условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите от ВиК оператор,
одобрени с решение № ОУ-09/11.08.2014 г. и Наредба № 4/14.09.2004 г. на ММРБ
за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на
водоснабдителните и канализационни услуги. Пояснява се, че правоотношението
между потребителя и ВиК оператора възниква с присъединяване на потребителя
към водопроводната и канализационната мрежа на „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД и откриването на партида с абонатен номер.
Сочи се, че на името на ответника е открита партида за водоснабдяване на
имот, находящ се на адрес: с. Струмяни, ул. “Горемско въстание“ № 7, с абонатен
номер 5002114. Твърди се, че ответникът не е заплатил две от издадените му
фактури, а именно: фактура № **********/06.07.2022 г. на стойност 1576,54 лв., от
която 1381,18 лв.- главница и 195,36 лв.- лихва, със срок за плащане до 05.08.2022
2
г. и фактура № **********/02.12.2020 г. на стойност 275 лв. Разяснява се, че
фактура № **********/06.07.2022 г. е издадена въз основа на Констативен
протокол № 0091/2021 г. за извършено нарушение на чл. 5, т. 5, т. 8 от Общите
условия, а фактура № **********/02.12.2020 г. е издадена въз основа на отчетена
консумация. Сочи се, че констативният протокол е издаден след извършена на
28.10.2021 г. проверка от служители на ищцовото дружество, които констатирали,
че в нарушение на Наредба № 4/14.09.2004 г. в имота на ответника
нерегламентирано се ползва вода от водопроводната мрежа на ищцовото
дружество, след самоволно демонитирано от ответника измервателно устройство с
фабричен номер 66156438, с ВиК пломби № 3910019 и № 4115525, с показание от
143 куб.м., като след демонтажа отново самоволно било монтирано друго
измервателно устройство с показание от 1 куб.м, неработещо към момента на
проверката, както и че е констатирано отклонение за имота 3/4 подцинкована
тръба. Съставеният протокол бил подписан от свидетели при отказ на ответника да
получи екземпляр от същия. След съставяне на протокола на ответника било
начислено задължение в размер на 1381 лв., изчислено съгласно чл. 50 и чл. 49 от
Общите условия, респ. чл. 37 от Наредба № 4/14.09.2004 г., за което служебно
начисление е издадена фактура № **********/06.07.2022 г., изпратена в оригинал
на ответника.
Твърди се, че на 15.11.2023 г. „Водоснабдяване и канализация” ЕООД е
депозирало заявление за издаване на заповед за изпълнение по реда на чл. 410 от
ГПК срещу Г. И. С. за дължимите от него суми, въз основа на което било
образувано ч.гр.д. № 1272/2023г. по описа на РС- Сандански, издадена била
заповед за изпълнение, срещу която длъжникът възразил.
В отговора на исковата молба ответникът оспорва предявените искове по
основание и размер.
Твърди се, че ищцовото дружество не е легитимен ВиК оператор на
територията на Община Струмяни и не може да предоставя такива услуги, както и
че между страните липсва правно регламентирана връзка по предоставяне на ВиК
услуги. Ответникът твърди, че ищцовото дружество не е легитимен ВиК оператор
на територията на Община Струмяни, тъй като не разполага с публични активи,
представляващи водоснабдителни и канализационни съоръжения. Твърди се, че
ВиК мрежи и съоръжения не са предадени за стопанисване на оператора
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, макар, че в чл. 4.4, буква „а“ от договора
за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и
предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, сключен на
18.04.2016 г. между „Асоциация по ВиК на обособена територия, обслужвана от
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Благоевград, и „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, гр. Благоевград, е посочено, че страните потвърждават, че
всички публични активи, посочени в Приложение I към датата на влизане в сила на
договора, са предоставени на оператора за ползване съгласно чл. 4.1 към тази дата,
тъй като липсва взето решение от Общински съвет Струмяни в тази насока, а има
само взето решение № 107/30.06.2016 г. по протокол Протокол №12 от заседание на
Общински съвет на Община Струмяни, проведено на 30.06.2016 г., относно
следното: 1. Дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК
системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на
потребителите на територията на общ. Струмяни да се извършва от
3
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Благоевград; 2. До започване на
действията по стопанисванеподдържане и експлоатация на ВиК системите и
съоръженията от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Благоевград, същите
да продължат да се извършват от действащия ВиК оператор „В и К - Стримон“
ЕООД.
С обжалваното решение е признато за установено по отношение на
ответника, че дължи на ищеца сумите, за които по ч.гр.д. № 1272/2023 г. по описа
на РС- Сандански е издадена Заповед за изпълнение на парично задължение по чл.
410 ГПК с № 684 от 23.11.2023 г., а именно: сумата от 1592,26 лв.- главница за
периода от 31.10.2020 г. до 25.05.2022 г. по партида с абонатен номер 5002114 за
водоснабден имот, находящ се в с. Струмяни, ул. “Горемско въстание“ № 7 и сумата
от 259,28 лв. - лихва за забава за периода от 03.01.2021 г. до 26.10.2023 г.
Направеният от въззивния съд самостоятелен анализ на събраните
доказателства води до следните фактически констатации:
Еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „Водоснабдяване и
канализация“ е регистрирано в Търговския регистър с предмет на дейност
водоснабдяване, канализация, пречистване на водите и инженерингови услуги в
страната и чужбина. С Решение № ОУ-09/11.08.2014 г. на ДКЕВР са одобрени
Общи условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Благоевград.
Видно от нотариален акт за собственост на недвижим имот по дарение и
наследство дело 115/1993 г., Г. И. С. е признат за собственик на следния недвижими
имот: парцел VI- шести в кв. 25 по рег. план на с. Струмяни, имот пл. № 269, ведно
с построената върху този парцел двуетажна жилищна сграда и помощната
постройка върху същия.
От констативен протокол № 0091/2021 г. се установява, че на 28.10.2021 г. от
служители на „ВиК“ ЕООД Благоевград е извършена проверка за спазване
изискванията на Наредба № 4/14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване
на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационни системи
на потребителя Г. И. С., с ЕГН **********, с адрес: с. ***. При проверката е
установено, че абонатът самоволно е демонтирал измервателно устройство с
фабричен номер 66156438 с ВиК пломби № 3910019 и № 4115525 с показание 143
куб.м. и е монтирал измервателно устройство с показание 1 куб.м., което към
момента на проверката не работи. Отклонението за имота е 3/4 поцинкована тръба.
Дадено е предписание за закупуване на ново измервателно устройство и ВиК
пломба. Протоколът е подписан от служителите на „ВиК“ ЕООД, като е
удостоверено, че абонатът отказва да подпише/получи екземпляр от протокола.
С писмо вх. № ПИ-11-1692/02.11.2021 г. „Водоснабдяване и канализация“
ЕООД е уведомило С., че при извършена проверка от служители на отдел
„Приходи“ на имот, находящ се с. ***, е съставен констативен протокол №
0091/28.10.2021 г. съгласно чл. 68 от Общите условия за предоставяне на ВиК
услуги на потребителите.
С писмо вх. № ПИ-05-6/11.02.2022 г. „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД
е уведомило абоната, че при извършена проверка от служители на отдел „Приходи“
на имот, находящ се с. ***, е констатирано незаконно ползване към ВиК системата,
за което е съставен констативен протокол № 0091/28.10.2021 г. Посочено е, че е
налице нарушение на чл. 5, т. 5, т. 8 от Общите условия за предоставяне на ВиК
4
услуги на потребителите, поради което на основание чл. 50, ал. 1 от ОУ
изразходваните, отведените и пречистените количества вода през незаконното
присъединяване се определят по реда на чл. 49 от ОУ, а именно изчислени 903
куб.м., съответно 1381 лв. съгласно приложена справка.
С писмо вх. № ПИ-05-6/11.02.2022 г. „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД
е уведомило С., че констативен протокол № 0091/28.10.2021 г. е разгледан от
комисия, която решила да остане в пълен размер, съответно в размер на 1381,00 лв.
От въззиваемото дружество е изготвена справка за определяне на
изразходваните водни количества по реда на чл. 50 от ОУ за имота на абоната Г. С..
В справката е определен период от 150 дни, посочен е диаметър на тръбата 3/4,
скорост м/с – 1, водно количество – 0.28, куб.м./дни*6 часа – 907, цена лв/куб.м.-
1,269, общо – 1151, ДДС – 230, всичко – 1381.
На 06.07.2021 г. от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е издадена
фактура № **********/06.07.2021 г. на стойност 1381,18 лв.
Видно от приет като доказателство по делото договор за стопанисване,
поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на
водоснабдителни и канализационни услуги, на 18.04.2016 г. между Асоциация по
ВиК на обособената територия, обслужвана от “Водоснабдяване и канализация”
ЕООД, гр. Благоевград и “Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Благоевград
е сключен договор, съгласно който асоциацията възлага и операторът приема за
срока на действие на договора да предоставя услугите в обособената територия; да
стопанисва, поддържа и експлоатира публичните активи; да упражнява всички
права и да изпълнява всички задължения, възложени на оператора по действащото
право и да изпълнява другите задължения, посочени в договора. Обособената
територия по този договор е описана в приложение ІІІ, сред която е и територията
на Община Струмяни. Договорът влиза в сила на 01.06.2016 г. и е със срок от 15
години. Асоциацията предоставя на оператора изключителното право да
стопанисва, поддържа и експлоатира всички съществуващи и бъдещи публични
активи при спазване на изискванията и ограниченията на Закона за водите и Закона
за опазване на околната среда – чл. 4.1.(а). Публичните активи, намиращи се на
обособената територия, ще бъдат предадени на оператора за стопанисване,
поддръжка и управление поетапно, в зависимост от момента на приключване на
процедурите по пар. 9 от ПЗР на ЗИДЗВ (обнародван в ДВ бр. 103 от 29.11.2013 г.)
и ПЗР на ЗИДЗВ (обнародван в ДВ бр. 58 от 2015 г.) – б. Г от преамбюла. С
договора страните потвърждават, че всички публични активи, посочени в
приложение І към датата на влизане в сила на договора, са предоставени на
оператора за ползване съгласно чл. 4.1 към тази дата – чл. 4.4.(а). Уговорено е, че
ако някоя от страните идентифицира публични активи, съществуващи преди датата
на влизане в сила на договора, които са от съществено значение за предоставяне на
услугите и не са посочени в приложение І или не са предоставени на оператора,
асоциацията ги предоставя на оператора във възможно най-кратък срок по своя
собствена инициатива или след получаване на писмена молба от оператора и
операторът е длъжен да приеме тези публични активи – чл. 4.4.(б). Страните са
уговорили, че това правило се прилага и към публичните активи, за които към
датата на сключване на договора не са съставени протоколи за разделяне по
смисъла на пар. 9 от ПЗР на ЗИДЗВ и по този начин не са включени в приложение
І. В чл. 4.4.(г.) страните са предвидили, че предоставянето на публичните активи
5
по чл. 4.4.(б) се смята за извършено след изпълнение на процедурите, предвидени в
действащото право и с изпращане на писмено уведомление от АВиК до оператора,
в което ново идентифицираният актив се описва с характеристиките, посочени в
приложение І.
Между Държавата и Община Струмяни е подписан окончателен протокол за
разпределение на собствеността на активите –ВиК системи и съоръжения на
основание чл. 13, чл. 15 и чл. 19 от Закона за водите, с който се разпределя
собствеността на активите- ВиК системи и съоръжения към 31.12.2017 г. Посочено
е, че общата стойност на активите – ВиК системи и съоръжения на територията на
община Струмяни е формирана съгласно предоставена в МРРБ информация от
„ВиК Стримон“ ООД и областна администрация Благоевград. Общата стойност на
активите публична държавна собственост на територията на община Струмяни е
0,00 лв., а общата стойност на активите публична общинска собственост на
територията на община Струмяни е 18 281 364,59 лв.
С Решение № 107 по Протокол № 12 от заседание на Общински съвет
Струмяни, проведено на 30.06.2016 г., е прието решение дейностите по
стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията,
както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите на територията на
община Струмяни да се извършва от “Водоснабдяване и канализация” ЕООД гр.
Благоевград, като до започване на действията по стопанисване, поддържане и
експлоатация на ВиК системи и съоръжения от “Водоснабдяване и канализация”
ЕООД гр. Благоевград, същите да продължат да се извършват от действащия ВиК
оператор “ВиК Стримон” ЕООД, а с Решение № 108 е даден мандат на
представител на Община Струмяни за участие извънредно заседание на Общото
събрание на Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от
“Водоснабдяване и канализация” ЕООД гр. Благоевград на кмета на общината
Е.Д.И., както и е оправомощен да подкрепи и гласува положително по точките от
дневния ред, сред които и обсъждане и съгласуване на Бизнес плана за развитието
на оператора за регулаторния период 01.01.2017 г.- 31.12.2021 г.
С решение по т. 1 от дневен ред на заседание на Общински съвет Струмяни,
проведено на 27.12.2018 г. - Предложение относно преминаване на публични
активи- ВиК мрежи и съоръжения, в управление на Асоциацията по ВиК
Благоевград и предоставянето им на “Водоснабдяване и канализация” ЕООД -
Благоевград, е взето решение за отлагане разглеждането й.
С писмо изх. № РД-08-253/17.10.2019 г., адресирано до председателя на
Асоциация по ВиК Благоевград, управителят на “Водоснабдяване и канализация”
ЕООД – Благоевград е потвърдил предоставянето на окончателен протокол за
разпределение на собствеността на активите – ВиК системи и съоръжения между
държавата и Община Струмяни. Към писмото е приложен списък на публичните
активи, в който в т. 1 е посочен актив канализация Струмяни, в т. 2- вътрешен
водопровод Струмяни.
По делото е назначена и приета съдебно-счетоводна експертиза. Вещото
лице сочи, че начислената сума по фактура № **********/06.07.2022 г. отговаря на
правилата и формулата на чл. 51, т. 2 и чл. 49 ОУ на ищцовото дружество за
изчисляване на изразходвано количество вода при незаконно присъединяване към
водопроводните мрежи. За периода от 31.10.2020 г. до 30.11.2020 г. количествата
питейна вода, отведени и пречистени води по партидата с абонатен номер 5002114
6
са отчетени с показания от водомера, монтиран от ВиК оператора, съгласно чл. 23
от Общите условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите. Експертът
посочва, че законната лихва върху сумата по главниците за двете фактури за
периода от 03.01.2021 г. до 26.10.2023 г., е в размер на 274,50 лв.
На 17.11.2023 г. „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е подало заявление
за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК срещу Г. С.. Въз основа на
заявлението е образувано ч.гр.д. № 1272/2023 г. по описа на РС- Сандански, по
което съдът е издал заповед за изпълнение № 684/23.11.2023 г., като е разпоредил
ответникът да заплати претендираните суми на ищеца. Срещу издадената заповед
ответникът е депозирал възражение в законоопределения срок, за което ищецът е
уведомен на 15.01.2024 г. Настоящият иск е предявен на 15.02.2024 г.
В производството пред въззивния съд са приети като доказателства Бизнес
план за развитие на дейността на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД за
периода 2017-2021 г., Бизнес план за развитие на дейността на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД за периода 2022-2026 г. и Решение № БП-Ц-12/29.11.2018 г. на
КЕВР.
В Бизнес план за развитие на дейността на „Водоснабдяване и канализация“
ЕООД за периода 2017- 2021 г. е посочено, че съгласно договор между дружеството
и Асоциация по ВиК, обособената територия, определена с Решение № РД-02-14-
22134 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството
на основание § 34 от ПЗР на ЗИДЗВ във връзка с чл. 198а ЗВ, обхваща следните
общини: Благоевград, Симитли, Разлог, Банско, Белица, Якоруда, Гоце Делчев,
Гърмен, Хаджидимово и Сатовча. Освен обслужваните до момента 10 общини, към
обособената територия на дружеството е добавена и Община Струмяни. Границите
на обособената територия са както следва: „Кюстендилска вода“ ЕООД - гр.
Кюстендил, „ВиК – Белово“ ЕООД – гр. Белово, „ВКТВ“ ЕООД – гр. Велинград,
„ВиК- Кресна“ ЕООД – гр. Кресна, „Увекс“ ЕООД- гр. Сандански, „ВиК“ ЕООД –
гр. Петрич и държавната граница с Република Македония.
Видно от Бизнес план за развитие на дейността на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД за периода 2022-2026 г., дружеството поддържа и експлоатира
водоснабдителната мрежа на 136 броя населени места в 11 общини- Благоевград,
Симитли, Разлог, Банско, Белица, Якоруда, Гоце Делчев, Гърмен, Хаджидимово,
Сатовча и Струмяни. Дружеството поддържа и стопанисва външна водопроводна
мрежа с обща дължина 865 км, включително и Община Струмяни – 77058 м.
Поддържаната и стопанисвана разпределителна водопроводна мрежа е с обща
дължина от 905 км, включително и Община Струмяни- 124506 м. Посочено е, че
дружеството не обслужва няколко малки населени места от обособената
територия, като за Община Струмяни, това са: с. Вракуповица, с. Горна Крушица,
с. Горна Рибница, с. Клепало, с. Колибите, с. Кърпелево, с. Махалата и с. Седелец.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от
правна страна:
Жалбата, инициирала настоящото въззивно производство е допустима, тъй
като са налице всички процесуални предпоставки за това.
Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК въззивната инстанция се произнася
служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната част.
По останалите въпроси съдът е ограничен от посоченото в жалбата. Оспореното
първоинстанционно решение е валидно и допустимо.
7
По отношение на правилността на решението, окръжната инстанция намира
следното:
Предмет на установителния иск по чл. 422 ГПК е съществуването на
вземането, по начина, индивидуализиран в заявлението – по основание и размер,
както и в оспорената заповед за изпълнение.
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е „ВиК оператор“ по смисъла на чл.
198о, ал. 1 ЗВ и предоставя услуги на потребителите срещу заплащане.
Съгласно разпоредбата на чл. 198о, ал. 1 ЗВ стопанисването, поддържането и
експлоатацията на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК
услуги на потребителите срещу заплащане, се извършват от ВиК оператори по
реда на този закон и на Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационни услуги. ВиК операторът е търговец, държавно или общинско
предприятие - юридическо лице, което има сключен договор с председателя на
асоциацията по ВиК или с кмета на общината съгласно решение на общинския
съвет за управление, поддържане и експлоатация на ВиК системите и предоставяне
на ВиК услуги в границите на една или повече обособени територии, когато
предоставянето на ВиК услуги е основната му дейност- чл. 198о, ал. 5 ЗВ.
Асоциацията по ВиК чрез председателя й или общинският съвет чрез кмета на
общината предоставя на съответния ВиК оператор правото да извършва
дейностите по ал. 1 чрез възлагане по реда на ЗВ. В границите на една обособена
територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по ал. 1, с
изключение на случаите по ал. 6, какъвто не е настоящия случай.
Съгласно чл. 198п ЗВ възлагането на дейностите по чл. 198о, ал. 1 се
извършва с договор по реда на този закон или по реда на Закона за концесиите.
Неоснователни са доводите във въззивната жалба относно легитимността на
въззиваемото дружество като ВиК оператор на територията на Община Струмяни
В настоящия казус, с Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. на министъра
на регионалното развитие и благоустройството на Република България,
обнародвано в ДВ бр. 7/26.01.2010 г. на основание § 34 от ПЗР на ЗИДЗВ вр. чл.
198а ЗВ е определен обхватът на обособените територии на действие на ВиК
операторите и техните граници. В т. 3 от решението е обявена обособената
територия на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД Благоевград, в която
територия попада и Община Струмяни с посочени 6829 жители.
С подписването на договора от 18.04.2016 г. между Асоциация по ВиК на
обособената територия, обслужвана от “Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр.
Благоевград и “Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Благоевград, на
въззиваемото дружество е възложено предоставянето на ВиК услуги на обособена
територия, посочена в приложение III към договора, в която се включва и Община
Струмяни. Предоставянето на дейностите по стопанисване, поддържане и
експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК
услуги на потребителите на територията на Община Струмяни е възложено на
“Водоснабдяване и канализация” ЕООД и от Общински съвет Струмяни с решение
№ 107 от 30.06.2016 г. Т. 2 от посоченото решение не разколебава материално-
правната легитимация на въззиваемото дружество, тъй като не касае ВиК услугите,
а предвижда до започване на действията по стопанисване, поддържане и
експлоатацията на ВиК системи и съоръжения от “Водоснабдяване и канализация”
ЕООД, същите да продължат да се извършват от действащия оператор „ВиК
8
Стримон“ ЕООД.
В Решение № 50248/31.01.2023 г. по гр.д. № 5131/2021 г. на ВКС, IV г.о.,
допуснато до касация по въпроса процедурата по §9 от ПЗР към ЗИД на ЗВ (обн.
ДВ, бр. 103 от 2013 г., изм. и доп. – ДВ, бр. 58 от 2015 г.) отнася ли се към
условията (материалноправните предпоставки), при които възниква вземането за
цена на ВиК услуга, е прието, че в §9 от ПЗР към ЗИД на ЗВ са разписани
условията и реда, по които се разпределя управлението на ВиК системите и
съоръженията, публична държавна и общинска собственост, в обособените
територии по §34 от ПЗР към ЗИД на ЗВ. Прието, че тези условия и ред са без
значение за фактическия състав, при който възниква вземането за цена на
предоставена ВиК услуга. То възниква при предпоставките по чл. 8 от Наредба №
4/14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за
ползване на водоснабдителните и канализационните системи, като за ВиК услугата
доставена питейна вода цената е определена с решение на регулаторния орган
(ДКЕВР). Длъжник по вземането е потребителят в смисъла, разяснен с § 1, ал. 1, т.
2 и 2а от ДР на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните
услуги. Кредитор е ВиК операторът, действащ на цялата обособена територия,
предоставил услугите, възложени му с договора по § 30 от ПЗР към ЗИДЗВ, вр. чл.
198о и чл. 198п ЗВ, а по изключение - търговецът, държавно или общинско
предприятие – юридическо лице, предоставящо ВиК услугите само на
потребителите, определени с договора. ВиК операторът изпълнява задълженията
си по възложените му ВиК услуги, до момента в който избраният нов оператор
започне да предоставя ВиК услугата по сключения с него нов договор за
възлагането на дейностите по чл. 198о, ал. 1 (§30 от ПРЗ към ЗИДЗВ, респ. чл.
198п, ал. 4 ЗВ).
Съгласно §9, ал. 8 в случаите на чл. 198б, ал. 2 ЗВ, а именно когато
управлението на ВиК се осъществява от Асоциация по ВиК, ВиК системите и
съоръженията - публична държавна и публична общинска собственост,
преминават в управление на асоциацията по ВиК на съответната обособена
територия от датата на получаване на окончателните протоколи от асоциацията по
ВиК, съответно – след отписването им по реда на ал. 7. ВиК системите и
съоръженията – публична държавна собственост, се завеждат в баланса на
областните администрации на съответната обособена територия.
По делото са налице данни за окончателното разпределение собствеността
на ВиК системи и съоръжения между държавата и Община Струмяни с протокол,
подписан от кмета на Община Струмяни на 10.01.2019 г. и министъра на
регионалното развитие и благоустройството на 23.01.2019 г. На следващо място,
установи се, че с писмо изх. № РД-08-253/17.10.2019 г. управителят на
въззиваемото дружество е изпратил на Асоциацията по ВиК допълнено
Приложение I 1-32 с активи публична общинска собственост, находящи се на
територията на Община Струмяни. От приетия като доказателство пред
настоящата инстанция Бизнес план за развитие на дейността на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД като ВиК оператор за периода 2022-2026 г. се установи, че
дружеството стопанисва и поддържа водопроводната мрежа на Община Струмяни.
С оглед изложеното неоснователни се явяват възраженията относно
предоставянето на публичните активи.
Настоящият съдебен състав намира, че от събрания доказателствен материал
9
се доказа по категоричен начин наличието на облигационна връзка между
страните, по силата на която въззиваемото дружество предоставя водоснабдителни
и канализационни услуги на потребителя – въззивник. Тези изводи се обосновават
от представените Общи условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите
от ВиК оператор, които уреждат отношенията между „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД и потребителите на предоставяните водоснабдителни и
канализационни услуги на територията, обслужвана от ВиК оператора. Общите
условия са приети с Решение № ОУ- 09 от 11.08.2014 г. на Държавна комисия за
енергийно и водно регулиране и са влезли в сила.
Отношенията по повод предоставянето на водоснабдителните и
канализационните услуги почиват на нормативната уредба, съдържаща се в Закона
за водите, Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги
и Наредба № 4 от 14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване на
потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.
В настоящия случай се установи, че оператор на ВиК услуги на територията
на с. Струмяни е въззиваемото дружество, както и че въззивникът е собственик на
имот, с административен адрес: с. ***, за който е открита партида с номер 5002114.
Отсъствието на писмен договор не елиминира договорните отношения, тъй като
писменото начало е предвидено единствено в хипотезите на чл. 8, ал. 3 от Наредба
№ 4 и чл. 71, ал. 2 и ал. 3 ОУ вр. с чл. 8, ал. 4 и ал. 5 от Наредба № 4, които в случая
не се установиха.
От приети като доказателства по делото актуално състояние и дружествен
договор на „ВиК Стримон“ ООД се установява вписването на дружеството в
Търговския регистър, но не се твърди и не е установено дружеството да е
предоставяло ВиК услуги на въззивника през процесния период. Следва да се има
предвид, че в границите на една обособена територия само един ВиК оператор
може да осъществява дейностите по стопанисването, поддържането и
експлоатацията на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК
услуги на потребителите срещу заплащане, в случая „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, след като не са налице изключенията на чл. 198о, ал. 6 ЗВ.
Установи се, че за отчетен период 30.10.2020 г.- 30.11.2020 г. въззиваемото
дружество е издало фактура № **********/02.12.2020 г. на стойност 211,08 лв.
Жалбоподателят не е представил доказателства за заплащане на същата, поради
което дължи стойността на ВиК услугите и лихва за забавено плащане в размер на
65,89 лв. съгласно заключението на приетата съдебно-счетоводна експертиза. Въз
основа на констативен протокол № 0091/2021 г. за извършено нарушение на чл. 5,
т. 5 и т. 8 от Общите условия, е издадена фактура № **********/06.07.2022 г. на
стойност 1381,49 лв., която сума отговаря на правилата и формулата на чл. 51, т. 2
и чл. 49 от Общите условия за изчисляване на изразходвано количество вода при
незаконно присъединяване към водопроводните мрежи. Въззъвникът не е
представил доказателства за заплащане на същата, поради което дължи
начислената сума, както и лихва за забавено плащане в размер на 208,61 лв.
съгласно заключението на вещото лице по приетата съдебно-счетоводна
експертиза.
В контекста на изложеното атакуваният акт се явява правилен и
законосъобразен, поради което и на основание чл. 271, ал. 1 ГПК ще следва да се
потвърди.
10
С оглед изхода на делото, право на разноски има въззиваемата страна, на
която следва да се присъдят разноски в размер на 582,18 лева, представляващи
заплатено адвокатско възнаграждение.
Водим от горното, Окръжен съд – Благоевград
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 187/25.07.2024 г., постановено по гр.д. №
235/2024 г. по описа на РС- Сандански.
ОСЪЖДА Г. И. С., ЕГН **********, с адрес: с. *** да заплати на
„Водоснабдяване и канализация” ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр. Благоевград, ул. „Антон Чехов” № 3, представлявано от М.П. –
управител сумата от 582,18 лева, представляваща сторени разноски във въззивното
производство за адвокатско възнаграждение.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
11