Присъда по дело №169/2020 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 260003
Дата: 22 октомври 2020 г. (в сила от 7 ноември 2020 г.)
Съдия: Камен Георгиев Гатев
Дело: 20205240200169
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

  П Р И С Ъ Д А

 

Номер  260003                                                                                           град Пещера

 

                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЕЩЕРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                Наказателен състав

На 22.10.2020г. /двадесет и втори октомври две хиляди и двадесета година/

В публично заседание в следния състав:

Председател: КАМЕН ГАТЕВ

Съдебни заседатели: 1. И.К.

2. В.Т.

Секретар: Евелина Генинска

Прокурор: Даниела Петърнейчева

Като разгледа докладваното от съдия ГАТЕВ

НОХ дело № 169 по описа за 2020 година

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия С.П.Д., роден на ***г***, български гражданин, с основно образование, не женен, не работи, не осъждан, ЕГН **********, ЗА ВИНОВЕН в това, че

Пункт I - на 01.09.2019г. в с. Радилово, обл. Пазарджик, ул. „Петър Мадин“, при управление на МПС - мотоциклет марка „JAWA CZ“ рама № 48510049224851 и без да има необходимата правоспособност нарушил правилата за движение установени в ЗДвП, а именно : чл.5,ал.1,т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата: 1.) с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.5,ал.2,т.1 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1.) да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства“; чл. 5,ал.3,т.1 от ЗДвП -„На водача на пътно превозно средство е забранено: 1.) да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози“; чл.20,ал.1 от ЗДвП  - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.“; чл.20,ал.2 от ЗДвП – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“; чл.25,ал.1 от ЗДвП  - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.“; чл.25,ал.2 от ЗДвП  - „При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента“;чл.26,ал.1 от ЗДвП  - „Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.“; чл.44,ал.1 от ЗДвП  - „При разминаване водачите на насрещно движещите се пътни превозни средства са длъжни да осигуряват достатъчно странично разстояние между пътните превозни средства.“;чл.44, ал.2 от ЗДвП – „Ако разминаването не може да се извърши безопасно поради наличието на препятствие или стеснение на платното за движение, водачът, чиято пътна лента е заета, е длъжен да намали скоростта или да спре, за да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства.“; чл. 70,ал.1 от ЗДвП  - „При движение през нощта и при намалена видимост моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер.“; чл.70, ал.2 от ЗДвП – „Използването на дългите светлини е забранено: 1.) при разминаване; в този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините;2.) при движение по осветени участъци от пътя;3. при движение зад друго моторно превозно средство на разстояние, по- малко от 50 метра.“ и чл. 150 от ЗДвП  - „Всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4.“, като по непредпазливост е причинил комплексна СРЕДНА телесна повреда на А.В.Б. ***, изразяваща се в контузията на главата със субепидурален хематом в ляво и счупване на черепа в ляво фронтално и темпорално /челно-слепоочно/ са причинили разстройство на здравето, временно опасно за живота по смисъла на чл. 129 от НК; счупването на тялото на С2 и СЗ прешлени, без дислокация на фрагментите е причинило трайно затрудняване на движенията на врата по см. на чл. 129 от НК, за около 1,5-2 месеца от датата на травмата и разкъсно - контузната рана в окосмената част на главата и подлежащото счупване на черепа са създали възможност за комуникация между външната среда и черепната кухина, което се преценява по медикобиологичния признак - Нараняване проникващо в черепната кухина по см. на чл. 129 НК, като деянието е извършено в пияно състояние с концентрация на алкохол в кръвта 1,33 на хиляда установено по надлежния ред с протокол № 548/04.09.2019г. на СХЛ при МБАЛ Пловдив за химическа експертиза за определяне на концентрация на алкохол в кръвта престъпление по чл. 343,ал.3,предл. първо и предпоследно,б."а", предл. второ вр. чл. 343,ал.1,б."б", предл. второ вр. чл.342,ал.1,предл. трето НК, чл.5,ал.1,т.1, чл.5,ал.2,т.1, чл. 5,ал.3,т.1, чл.20,ал.1 и ал.2, чл.25,ал.1 и ал.2, чл.26,ал.1,чл.44,ал.1 и ал.2, чл. 70,ал.1 и ал.2 и чл. 150 от ЗДвП поради което и на основание чл. 58а, ал. 1 от НК ГО ОСЪЖДА на „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от ЕДНА ГОДИНА, като на основание чл. 66, ал.1 НК, ОТЛАГА изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от ЧЕТИРИ години.

И

Пункт ІІ - на 01.09.2019г. в с. Радилово, обл. Пазарджик, ул. „Петър Мадин“, управлява моторно превозно средство - мотоциклет марка „JAWA CZ“ рама № 48510049224851, което не е регистрирано по надлежния ред, което не е било регистрирано по надлежния ред - чл. 140, ал.1 от ЗДвП - „По пътищата отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места..“, чл.140,ал.2 от ЗДвП - „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение .временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната“ и Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС - чл. 2 „Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти“, чл. 3, ал.1 - „Моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган.“ и чл.4,ал.1 - „ Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията.“ -  престъпление по чл. 345,ал.2 вр. ал.1 НК вр. чл.140,ал.1 и ал.2 от ЗДвП, чл.2,чл.3,ал.1 и чл.4,ал.1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС,  поради което и на основание чл. 58а, ал. 1 от НК ГО ОСЪЖДА на „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от ЧЕТИРИ МЕСЕЦА, като на основание чл. 66, ал.1 НК, ОТЛАГА изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от ТРИ години и ЧЕТИРИ месеца.

 

На основание чл.23, ал.1 от НК ОПРЕДЕЛЯ едно общо най-тежко наказание на подсъдимия С.П.Д., а именно ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от ЕДНА ГОДИНА, като на основание чл. 66, ал.1 НК, ОТЛАГА изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от ЧЕТИРИ години.

 

ОСЪЖДА подсъдимия С.П.Д., живущ ***, ЕГН **********, да заплати на да заплати на ОД на МВР- гр. Пазарджик сумата от 659,00 лева разноски за експертизи.

 

Присъдата е неокончателна и подлежи на обжалване или протестиране в 15-дневен срок, считано от днес, пред Пазарджишкия окръжен съд.     

                              

                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

                                               СЪД. ЗАСЕДАТЕЛИ:  1.

 

 

                                                                                       2.

 

 

Съдържание на мотивите Свали мотивите

НОХД №169/2020г.

Мотиви:

 

Обвинението е против подсъдимия С.П.Д. *** за това , че:

Пункт I - на 01.09.2019г. в с. Радилово, обл. Пазарджик, ул. „Петър Мадин", при управление на МПС - мотоциклет марка JAWA CZ" рама № 48510049224851 и без да има необходимата правоспособност нарушил правилата за движение установени в ЗДвП, а именно : чл.5,ал.1,т.1 от ЗДвП -Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.5,ал.2,т.1 от ЗДвП - Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства; чл.5,ал.3,т.1 от ЗДвП На водача на пътно превозно средство е забранено:1.да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози; чл.20,ал.1 от ЗДвП Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.; чл.20,ал.2 от ЗДвП Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл.25,ал.1 от ЗДвП Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл.25,ал.2 от ЗДвП При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.;чл.26,ал.1 от ЗДвП Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.; чл.44,ал.1 от ЗДвП При разминаване водачите на насрещно движещите се пътни превозни средства са длъжни да осигуряват достатъчно странично разстояние между пътните превозни средства.;чл.44, ал.2 от ЗДвП Ако разминаването не може да се извърши безопасно поради наличието на препятствие или стеснение на платното за движение, водачът, чиято пътна лента е заета, е длъжен да намали скоростта или да спре, за да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства.; чл. 70,ал.1 от ЗДвП При движение през нощта и при намалена видимост моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер чл.70, ал.2 от ЗДвП Използването на дългите светлини е забранено: 1. при разминаване; в този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините;2. при движение по осветени участъци от пътя;3. при движение зад друго моторно превозно средство на разстояние, по- малко от 50 метра.; и чл. 150 от ЗДвП Всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., като по непредпазливост е причинил комплексна СРЕДНА телесна повреда на А.В.Б. ***, изразяваща се в контузията на главата със суб/епидурален хематом в ляво и счупване на черепа в ляво фронтално и темпорално /челно-слепоочно/ причинили разстройство на здравето, временно опасно за живота по см. на чл. 129 от НК; счупването на тялото на С2 и СЗ прешлени, без дислокация на фрагментите е причинило трайно затрудняване на движенията на врата по см. на чл. 129 от НК, за около 1,5-2 месеца от датата на травмата и разкъсно - контузната рана в окосмената част на главата и подлежащото счупване на черепа са създали възможност за комуникация между външната среда и черепната кухина, което се преценява по медикобиологичния признак - Нараняване проникващо в черепната кухина по см. на чл. 129 НК, като деянието е извършено в пияно състояние, с концентрация на алкохол в кръвта 1,33 на хиляда, установено по надлежния ред с протокол № 548/04.09.2019г. на СХЛ при МБАЛ Пловдив за химическа експертиза за определяне на концентрация на алкохол в кръвта - престъпление по чл. 343,ал.3,предл. първо и          предпоследно,б."а",предл.второ вр. с чл.343 ал.1,б."б",предл. второ вр. чл.342,ал.1,предл. трето НК, чл.5,ал.1,т.1, чл.5,ал.2,т.1, чл. 5,ал.3,т.1, чл.20,ал.1 и ал.2, чл.25,ал.1 и ал.2, чл.26,ал.1,чл.44,ал.1 и ал.2, чл. 70,ал.1 и ал.2 и чл. 150 от ЗДвП.

Пункт II - на 01.09.2019г. в с. Радилово, обл. Пазарджик, ул. „Петър Мадин", управлява моторно превозно средство - мотоциклет марка JAWA CZ" рама № 48510049224851, което не е регистрирано по надлежния ред, което не е било регистрирано по надлежния ред - чл. 140, ал.1 от ЗДвП - „По пътищата отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места..", чл.140,ал.2 от ЗДвП - „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение .временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната" и Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС - чл. 2 „Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти", чл. 3, ал.1 „Моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган." и чл.4,ал.1 „ Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията."- престъпление по чл. 345,ал.2 вр. ал.1 НК вр. чл.140,ал.1 и ал.2 от ЗДвП, чл.2,чл.3,ал.1 и чл.4,ал.1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС.

По реда на чл.370 и сл НПК и съобразно чл.371т.2 НПК подсъдимият  Д. признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и се съгласява да не се събират доказателства за тези факти.

          Защитникът адв.Кръстева взема становище относно вида и размера на наказанието,което следва да бъда наложено.

          Обвинението се поддържа от Прокурора,така както е предявено.

          Районният съд,след като обсъди и прецени събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност,при спазване разпоредбите на чл.301 НПК,чл.14 и 18 НПК,както и съобразно чл.373ал.ІІІ НПК,от фактическа страна прие за установено следното:

На 01.09.2019г. около 20:45ч. в с. Радилово, обл. Пазарджик обв. Д., който бил неправоспособен водач на МПС, след употреба на алкохол, в пияно състояние с 1,33 промила алкохол в кръвта, управлявал нерегистриран по надлежния ред мотоциклет „Ява 43" с рама № 48510049224851 по ул. „Петър Мадин" в посока от ул. „Тодор Банчев" към кръстовището с улиците „Ал. Стамболийски" и „Цвятко Радойнов".

Мотоциклетът бил с повредената осветителна система, като движението се осъществявало при намалена видимост - в тъмната част на денонощието и при липса на вертикална и хоризонтална маркировка, със скорост около 20 км/ч., несъобразена със състоянието на превозното средство и пътя, с конкретните условия на видимост - в тъмната част на денонощието, с характера и интензивността на движението - в населено място.

В дясно на уличното платно на ул. „Петър Мадин" пред дом № 11 имало паркиран автомобил.Същевременно, в обратна посока неправоспособния водач св. Б. управлявал нерегистриран по надлежния ред мотоциклет марка „Малагути" рама № ZJM4123556. В един момент Д., за да заобиколни паркираният автомобил, без да подаде светлинен пътепоказател, без включени светлини, без да се увери, че при предприетата от него маневра не пречи и не застрашава останалите участници в движението по пътя и без да изпълни задължението си да пропусне насрещно движещото се МПС, навлязъл изцяло в лявата лента /за насрещно движение/, при което изгубил контрол над мотоциклета и се блъснал челно в насрещно движещият се мотоциклет, управляван от св. Б.. Конфликтната точка за двата мотоциклетисти била изцяло в лентата за движение на св. Б..

Вследствие на удара двата мотоциклета паднали на земята, а на водачите били причинени телесни увреждания. За настъпилото пътно транспортно произшествие било сигнализирано в РУМВР - Пещера, като на мястото на инцидента пристигнал св. Чобалигов, който запазил местопроизшествието, до идването на дежурната оперативно следствена група, която извършила оглед, за което бил съставен надлежен протокол и фотоалбум, приложени по делото.

На двамата водачи била оказана спешна медицинска помощ от пристигнал на място екип на ФСМП-Пещера, като били транспортирани и приети на лечение в Неврохирургично отделение /НХО/ при МБАЛ „Пазарджик" АД, в периода 01.09.2019г - 05.09.2019г. за св. Б. и в периода 01.09.2019г- 03.09.2019г. за обв. Д..

На двамата водачи участници в пътнотранспортното произшествие били връчени талони за изследване № 0046371/01.09.2019г. - за обв. Д. и № 0046372/01.09.2019г. - за св. Б., като след като били медицински освидетелствани в Спешно отделение при МБАЛ Пазарджик АД дали кръв за изследване, отразено в приложените към материалите по делото протоколи за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози от 01.09.2019г.

Химическата експертиза  дава заключение, че концентрацията на алкохол в кръвта на водача - обв. Д. е 1,33 промила, установено по надлежния ред, и отразено в протокол № 548/04.09.2019г. на СХЛ при "МБАЛ - Пловдив" АД гр. Пловдив, приложен по делото.

Химическата експертиза, дава заключение, че концентрацията на алкохол в кръвта на водача - св. Б. е 0.43промила, установено по надлежния ред, и отразено в протокол № 549/04.09.2019г. на СХЛ при "МБАЛ - Пловдив" АД гр. Пловдив, приложен по делото.

Видно от приложените справки за нарушител / водач обв. Д. и св. Б. са неправоспособни водачи на МПС, поради което не притежават свидетелства за управление на МПС.

Видно от писмо peг. № 1006р-11306/16.10.2019г. на сектор „Пътна полиция" при ОДМВР-Пазарджик след справка в АИС ПП-Пазарджик няма данни за регистрирано превозно средство с рама № 48510049224851.

Назначената по делото съдебно автотехническа експертиза, дава заключение,че и двата мотоциклета не са били регистрирани по съответния ред, не са преминали годишен технически преглед и движението им по пътищата за обществено ползване не е разрешено. Техническото състояние и на двата мотоциклета към момента на катастрофата не може да бъде определено пълноценно. За тяхното състояние може да се съди по показанията на двамата водачи и наличния снимков материал. Повредената осветителна система на мотоциклет „Ява 43" има косвена връзка със случилото се ПТП, доколкото пътното платно пред мотоциклета не е било осветявано.

Механизмът  на ПТП е следният:  около 20:45ч. на 01.09.2020г. С.Д. се е движел със своя мотоциклет „Ява 43" по ул. „Петър Мадин" в посока от ул. „Тодор Банчев" към кръстовището с улиците „Ал. Стамболийски" и „Цвятко Радойнов".В дясно на уличното платно на ул. „Петър Мадин" пред дом № 11 имало паркиран автомобил.Същевременно, в обратна посока с мотоциклет „Малагути" се движел А.Б..

В един момент Д., за да заобиколи паркираният автомобил, навлязъл изцяло в лявата лента /за насрещно движение/, при което настъпил удар между двамата.Конфликтната точка за двата мотоциклетисти се намира в лентата за движение на А.Б..Пътното платно е с широчина 5,6м.

Намереното петно с кръв, което показва вероятната конфликтна точка, се намира в зона на около 3,9м. от избрания ОР1 / в дясната част от платното/.

Пътно транспортното произшествие е възникнало поради навлизане в насрещната лента за движение на мотоциклета.

Водачите са можели да реагират и да преустановят удара, ако са били правоспособни водачи за съответната категория превозни средства и са предприели правилни маневри и не са употребили алкохол.

Назначената допълнителна съдебно автотехническа експертиза дава заключение, че непосредствено преди произшествието и двата мотоциклета са се движили със скорост около 20 км/ч.

Назначената по делото съдебно - медицинска експертиза, дава заключение, че С.П.Д. непосредствено след пътният инцидент не е изпадал в безсъзнателно състояние, до степен на комационна кома. При лечението в НХО при МБАЛ „Пазарджик" АД са му поставени диагнози : открита рана на окосмената част на главата; Рани по челото и окосмената част на главата. На 02.09.2019г. на Д. е било извършено реимплантация на скалп; ревизия на раната; Отдолу се видя интактнипериост и черепна кост; раната зашита послойно; суха стерилна превръзка. На 03.09.2019г. изписан за вкъщи, за да продължи лечението си при домашни условия.

Гореописаните травматични увреждания са причинени в резултат на действието на твърд, тъп предмет, чрез удар или върху такъв е добре отговарят да са получени при ПТП - мотоциклетна травма- пострадал мотоциклетист при челно сблъскване с друг мотоциклет към момента на инкриминираната дата.

Контузията на главата с лекостепенното мозъчно сътресение протекло със степенно разстройство на съзнанието- зашеметяване,обърканост, сънливост, но без пълна загуба на съзнанието до степен на комационна кома са причинили на С.П.Д. - временно разстройство на здравето, неопасно за живота, по см. на чл. 130,ал.1 НК.

Разкъсно контузиите рани по челото и в окосмената част на главата е причинила на С.П.Д. заедно, така и поотделно- временно разстройство на здравето , неопасно за живота по см. на чл.1 30,ал.1 НК. за десетина дни от датата на травмата.

Останалите травматични увреждания /охлузвания, кръвонасядания/, неотразени в медицинската документация, но задължително придружаващи този вид травма са му причинили болка и страдание по см. на чл. 130,ал.2 НК за около 2-4 дни от дата на травмата.

Назначената по делото съдебно - медицинска експертиза, дава заключение, че пострадалият св. А.В.Б. непосредствено след пътният инцидент не е изпадал в безсъзнателно състояние, до степен на комационна кома. При лечението в НХО при МБАЛ „Пазарджик" АД са му поставени диагнози : открита рана на окосмената част на главата; Рани по челото и окосмената част на главата. Фрактура /счупване/ на черепа в ляво фронтално и темпорално; Суб/епидурален хематом в ляво; Фрактура /счупване/ на тялото на С2 и СЗ прешлени, без дислокация на фрагментите.

На 02.09.2019г. на Б. е било извършено реимплантация на скалп; ревизия на раната; Раната зашита послойно; суха стерилна превръзка.

На 05.09.2019г. изписан за вкъщи, за да продължи лечението си при домашни условия.

Гореописаните травматични увреждания са причинени в резултат на действието на твърд, тъп предмет, чрез удар или върху такъв е добре отговарят да са получени при ПТП - мотоциклетна травма - пострадал мотоциклетист при челно сблъскване с друг мотоциклет към момента на инкриминираната дата.

Контузията на главата със суб/епидурален хематом в ляво и счупване на черепа в ляво фронтално и темпорално /челно-слепоочно/ са причинили на пострадалия А.В.Б. - разстройство на здравето, временно опасно за живота по см. на чл. 129 от НК.

Счупването на тялото на С2 и СЗ прешлени, без дислокация на фрагментите е причинило на пострадалия А.В.Б. - трайно затрудняване на движенията на врата по см. на чл. 129 от НК, за около 1,5-2 месеца от датата на травмата.

Разкъсно - контузната рана в окосмената част на главата и подлежащото счупване на черепа са създали възможност за комуникация между външната среда и черепната кухина, което се преценява по медикобиологичния признак - Нараняване проникващо в черепната кухина по см. на чл. 129 НК.

Разкъсно - контузните рани по лицето и окосмената част на главата са причинили както заедно, така и поотделно на пострадалият на А.В.Б. - временно разстройство на здравето, неопасно за живота, по см. на чл. 130,ал.1 НК, за десетина дни от травмата.

Останалите травматични увреждания /охлузвания, кръвонасядания/, неотразени в медицинската документация, но задължително придружаващи този вид травма са му причинили болка и страдание по см. на чл. 130,ал.2 НК за около 2-4 дни от дата на травмата.

От приложената към материалите по делото Справка за нарушител/водач е видно, че обв. Д. е не правоспособен водач на МПС, като в системата има регистрирани наказания по административен ред за нарушения по ЗДвП.

При установената фактическа обстановка се доказа несъмнено, че подсъдимият С.П.Д. ***, при управление на МПС - мотоциклет марка „JAWA CZ" рама № 48510049224851 и без да има необходимата правоспособност нарушил правилата за движение установени в ЗДвП, а именно : чл.5,ал.1,т.1 от ЗДвП -Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.5,ал.2,т.1 от ЗДвП - Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства; чл.5,ал.3,т.1 от ЗДвП На водача на пътно превозно средство е забранено:1.да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози; чл.20,ал.1 от ЗДвП Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.; чл.20,ал.2 от ЗДвП Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението; чл.25,ал.1 от ЗДвП Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.; чл.25,ал.2 от ЗДвП При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.;чл.26,ал.1 от ЗДвП Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.; чл.44,ал.1 от ЗДвП При разминаване водачите на насрещно движещите се пътни превозни средства са длъжни да осигуряват достатъчно странично разстояние между пътните превозни средства.;чл.44, ал.2 от ЗДвП Ако разминаването не може да се извърши безопасно поради наличието на препятствие или стеснение на платното за движение, водачът, чиято пътна лента е заета, е длъжен да намали скоростта или да спре, за да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства.; чл. 70,ал.1 от ЗДвП При движение през нощта и при намалена видимост моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер чл.70, ал.2 от ЗДвП Използването на дългите светлини е забранено: 1. при разминаване; в този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините;2. при движение по осветени участъци от пътя;3. при движение зад друго моторно превозно средство на разстояние, по- малко от 50 метра.; и чл. 150 от ЗДвП Всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4., като по непредпазливост е причинил комплексна СРЕДНА телесна повреда на А.В.Б. ***, изразяваща се в контузията на главата със суб/епидурален хематом в ляво и счупване на черепа в ляво фронтално и темпорално /челно-слепоочно/ причинили разстройство на здравето, временно опасно за живота по см. на чл. 129 от НК; счупването на тялото на С2 и СЗ прешлени, без дислокация на фрагментите е причинило трайно затрудняване на движенията на врата по см. на чл. 129 от НК, за около 1,5-2 месеца от датата на травмата и разкъсно - контузната рана в окосмената част на главата и подлежащото счупване на черепа са създали възможност за комуникация между външната среда и черепната кухина, което се преценява по медикобиологичния признак - Нараняване проникващо в черепната кухина по см. на чл. 129 НК, като деянието е извършено в пияно състояние, с концентрация на алкохол в кръвта 1,33 на хиляда, установено по надлежния ред с протокол № 548/04.09.2019г. на СХЛ при МБАЛ Пловдив за химическа експертиза за определяне на концентрация на алкохол в кръвта - престъпление по чл. 343,ал.3,предл. първо и предпоследно,б."а",предл.второ вр. с чл.343 ал.1,б."б",предл. второ вр. чл.342,ал.1,предл. трето НК, чл.5,ал.1,т.1, чл.5,ал.2,т.1, чл. 5,ал.3,т.1, чл.20,ал.1 и ал.2, чл.25,ал.1 и ал.2, чл.26,ал.1,чл.44,ал.1 и ал.2, чл. 70,ал.1 и ал.2 и чл. 150 от ЗДвП, както и

на 01.09.2019г. в с. Радилово, обл. Пазарджик, ул. „Петър Мадин", управлява моторно превозно средство - мотоциклет марка „JAWA CZ" рама № 48510049224851, което не е регистрирано по надлежния ред, което не е било регистрирано по надлежния ред - чл. 140, ал.1 от ЗДвП - „По пътищата отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места..", чл.140,ал.2 от ЗДвП - „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение .временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната" и Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС - чл. 2 „Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти", чл. 3, ал.1 „Моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган." и чл.4,ал.1 „ Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията."- престъпление по чл. 345,ал.2 вр. ал.1 НК вр. чл.140,ал.1 и ал.2 от ЗДвП, чл.2,чл.3,ал.1 и чл.4,ал.1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС.

От субективна страна подсъдимият  Д.  е действал по непредпазливост, във формата – небрежност / несъзнавана непредпазливост/, за престъплението по пункт І, както и е действал с пряк умисъл, за престъплението по пункт ІІ , какъвто извод се налага от възприетата фактическа обстановка.

При определяне вида на наказанията  за деянията  по чл. 343,ал.3,предл. първо и предпоследно,б."а",предл.второ вр. с чл.343 ал.1,б."б",предл. второ вр. чл.342,ал.1,предл. трето НК и по чл. 345,ал.2 вр. ал.1 НК,се отчетоха следните смекчаващи вината обстоятелства:

Подсъдимият Д. признава фактическата обстановка и и изрязава съжаление за стореното още на досъдебното производство.Видно от приетата Характеристична справка на мл.ПК К.Бойков, подсъдимият Д. е с положителни характеристични данни.Безработен е и не притежава значимо имущество, видно т Декларация за семейно и материално положение.

Видно от Справката му за съдимост, С.Д. е неосъждан, но има налагано административно наказание по реда на чл.78а НК, за престъпление по чл.345ал.ІІ във вр. с ал.І НК, но НАХД №366/2018г. на РС Пещера, в сила от 18.04.2018г.

Горецитираното  административно наказание , наложено по реда на чл.78а НК е отегчаващо вината обстоятелство, както факт от миналото на подсъдимия Д. и още повече, че е санкциониран за същото  престъпление, както по пункт ІІ по настоящето дело.Освен това, видно от Справка за нарушител/водач на подсъдимия Д., срещу него са издадени и влезли в сила две наказателни постановления – НП №1423/2009г. и НП №17-1006-002855/24.08.2017г., за нарушение на чл.150 ЗДвП , като през 2009г. Д. е бил непълнолетен, но през през 2017г. вече е бил пълнолетен.Налаганите административни санкции за управление на МПС поради това, че е неправоспособен и за управление на нерегистрирано МПС показват , че подсъдимият Д. не си е взел необходимата поука и не е коригирал поведението си – да престане да управлява нерегистрирано МПС , и то като неправоспособен водач.

При съвкупна преценка на горепосочените обстоятелства и превес на смекчаващитге  такива Съдът, съобразявайки разпоредбите на чл.36 НК счете,че за постигане целите на личната и генерална превенция , съобразно и чл.58аал.І НК, следва да наложи на подсъдимия Д. следните наказания:

По пункт І -  лишаване от свобода “ за срок от една година и шест месеца, редуцирано на лишаване от свобода за срок от една година,  , като на основание чл. 66, ал.1 НК, се отложи изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от четири години, тъй като Съдът прецени, че са налице условията на чл.66ал.І НК за подсъдимия  Д..

По пункт ІІ  - „лишаване от свобода “ за срок от шест месеца, редуцирано на лишаване от свобода за срок от четири месеца,   като на основание чл. 66, ал.1 НК, се отложи изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от три  години.

На основание чл.23ал.І НК се определи едно общо наказание на подсъдимия Д., а именно „лишаване от свобода “ за срок от една година,  , с отлагане  изпълнението на така наложеното наказание за изпитателен срок от четири години, на основание чл.66ал.І НК.

На основание чл.189ал.ІІІ НПК подсъдимият  С.Д.   беше осъден да заплати в полза на ОД МВР  Пазарджик сумата от 659лв. разноски за експертизи на досъдебното производство.

 Мотивиран от горното, Съдът постанови присъдата си.

 

                                                                             Районен съдия: