Решение по дело №1585/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1731
Дата: 22 декември 2021 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20217050701585
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, 22.12.2021г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, пети състав в открито съдебно заседание проведено на тринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХОВ

 

         при участието на секретаря Нина Атанасова, като разгледа докладваното от съдия Димитър Михов административно дело № 1585/2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. чл. 145 и сл. от АПК.

         Образувано е по жалба на „Градина кетъринг“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул.“Македония“ № 154, представлявано от А.А, срещу Решение № РД-11-996/07.07.2021г.

на Заместник министъра на икономиката и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на дружеството е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ с проектно предложение № ВG16RFOP002-2.089-5599 по процедура на подбор на проекти №  ВG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020.

Според жалбоподателя оспореното решение е незаконосъобразно, постановено при допуснато сериозно нарушение на процесуалните правила.

Твърди, че в резултат на направената техническа и финансова оценка, неправилно проектното предложение е получило 11 точки от максималния брой 12, в т.ч. нула точки по Критерий № 2 – Коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г. С жалбата е формулирано искане решението да бъде отменено.

         Ответната страна - Ръководителят на Управляващия орган Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 с депозирани чрез процесуален представител писмени бележки с.д. № 15297/19.10.2021г. оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна.

         Административен съд-Варна, след като прецени законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 146 от АПК и доводите на страните, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Жалбоподателят в настоящото производство-„Градина кетъринг“ ООД, ЕИК ********* кандидатства с проектно предложение регистрационен № ВG16RFOP002-2.089-5599 за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020.

Съгласно чл. 26, ал. 1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал. 6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Със Заповед № РД-16-270/19.02.2021г./л.41-42/ РУО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. е утвърдил пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020; Условията за кандидатстване и Условия за изпълнение на процедура на подбор на проекти  BG16RFOP002-2.089„Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, заедно с приложенията към тях; Обява за откриване на процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089„Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“. В заповедта е посочено, че същата влиза в сила от датата на издаването й, както и че самата заповед и утвърдените с нея документи подлежат на оспорване пред Административен съд София – град в 14-дневен срок от публикуването им.

 Със Заповед № РД-16-417/16.03.2021г. е определен състава на Оценителната комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадени проектни предложения по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089„Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020.

Проектното предложение на „Градина кетъринг“ ООД е допуснато на етап „Техническа и финансова оценка“, представляваща оценка по същество на проектните предложения по процедурата и е оценено в съответствие с критериите от Раздел ІІ, „Критерии за техническа и финансова оценка“ от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ към Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2.089„Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“. В резултата на извършената техническа и финансова оценка, проектното предложение е получило общо 11 точки /при минимален праг от 12 точки и максимален такъв от 30 точки, съгласно Условията за кандидатстване по процедурата/, формирани като сбор от точките, присъдени на проектното предложение по всеки от критериите за техническа и финансова оценка, както следва: По Критерий №1. „Коефициент на рентабилност на ЕВITDA за 2018г. и 2019г.“, проектното предложение е получило 1т. от максимален брой 10 точки по критерия; По Критерия № 2. „Коефициент на разходите за данъци спрямо  реализираните приходи за 2018г. и 2019г.“, проектното предложение е получило 0т. от максимален брой точки 10 точки по критерия; По Критерий № 3. „Наличие на пряка връзка между пандемия COVID – 19 и спада в оборота на предприятието-кандидат“, проектното предложение е получило 10т. от максимален брой 10 точки по критерия, формирани като сбор от присъдените точки по следните подкритерии: - Подкритерий № 3.1. „Представената информация описва ясно връзката между пандемията COVID – 19 и спада в оборота на предприятието-кандидат“ – 5 точки; -Подкритерий № 3.2. „Ясно са очертани кои елементи от производствения процес/процеса по предоставяне на услугата са най-сериозно засегнати“ – 3 точки; Подкритерий № 3.3. „Описани са ефектите, които ще се постигнат посредством отпуснатата помощ по процедурата, по отношение преодоляване последиците от COVID – 19 върху дейността на предприятието кандидат“ – 2 точки.

На 05.07.2021г. от РУ на ОПИК е одобрен оценителния доклад, изготвен от комисията за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения, видно от който под позиция 763, предложението на „Градина кетъринг“ ООД е представено за отхвърляне ведно с основанието за това. Въз основа на данните от оценителния доклад е издадено Решение № РД-11-996/07.07.2021г. на Заместник министъра на икономиката и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на дружеството е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ с проектно предложение № ВG16RFOP002-2.089-5599 по процедура на подбор на проекти №  ВG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

         Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл. 27, ал. 1 във връзка с чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя. Жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал. 1 от АПК, поради което същата се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. Съгласно чл.25 от ЗУСЕСИФ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения или директно предоставяне на конкретен бенефициент. В настоящия случай процедурата е чрез подбор на проекти. Съгласно чл.29, ал.2 от ЗУСЕСИФ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на административното съответствие и допустимостта, техническа и финансова оценка, класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. Техническата и финансова оценка на предложението се извършва от комисията по чл.33 от ЗУСЕСИФ по критерии и методика, определени в документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Комисията оценява и класира проектните предложения, след което изготвя оценителен доклад по чл.35 от ЗУСЕСИФ. Докладът съдържа списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране и размера на безвъзмездната финансова помощ за всеки от тях; списък с резервните проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, и списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им. Комисията по чл.33, ал.1 от ЗУСЕСИФ е помощен орган на УО на ОПИК. Оценителният доклад на комисията заедно с резултатите от оценката, съставлява мотиви на акта на ръководителя на УО по чл.36, ал.1, т.1 във вр. с чл.35 от ЗУСЕСИФ. Правомощията на комисията са предвидени в закона. Дейността на комисията по оценяване не е административна дейност, а експертна. Актът, с който тази дейност е обективирана, не е административен акт, такъв е актът на ръководителя на УО, с който резултатите от тази дейност са одобрени. Следователно не подлежи на контрол за законосъобразност самата оценъчна дейност на комисията. С оглед представените по делото доказателства съдът намира, че правилата за формиране на оценителната комисия са спазени. Със заповед на ръководителя на УО е определен съставът на комисията по процесната процедура, като в заповедта присъства оценителя Е.Б. След приключване на дейността си оценителната комисия е изготвила доклад, който отговаря по форма и съдържание на изискванията на ПМС 162/2016г. Изложените от оценителя мотиви са достатъчни, поради което настоящият състав не намира за необходимо те да бъдат преповтаряни. Следва да се отбележи, че в одобрената и приложена методология не са поставени конкретни изисквания за детайлност и яснота, на които проектното предложение трябва да отговаря, което означава, че оценката е предоставена на професионалната компетентност на оценителя. Съдът счита, че при оценка на процесното проектно предложение оценителната комисия не е допуснала нарушение на установените правила за оценяване, поради което възприемането й от административния орган и превръщането й във властническо волеизявление е материално законосъобразно. Ръководителят на УО няма правомощие да формулира различни мотиви за получената оценка от изложените такива от оценителната комисия, поради това, че тя е експертен орган, осигуряващ необходимостта от специални знания на административния орган. Правомощието на административния орган е да одобри или да не одобри доклада на оценителната комисия.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя. Решението е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Съгласно действащата нормативна уредба при оспорване на актове, постановени по реда на гл. Трета, Раздел ІІ от ЗУСЕСИФ, се дължи пропорционална такса, определена като процент /0.8%/ от материалния интерес. В настоящия случая, при материален интерес 50 000 лева, дължимата държавна такса е в размер на 400.00 лева. По делото е внесена държавна такса в размер на 50.00 лева. Остатъка от дължимата държавна такса в размер на 350.00 лева следва да бъде събрана от оспорващата страна.

         Предвид гореизложеното, Административен съд – Варна, пети състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Градина кетъринг“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул.“Македония“ № 154, представлявано от А.А, срещу Решение № РД-11-996/07.07.2021г.

на Заместник министъра на икономиката и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на дружеството е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ с проектно предложение № ВG16RFOP002-2.089-5599 по процедура на подбор на проекти №  ВG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020.

ОСЪЖДА „Градина кетъринг“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул.“Македония“ № 154, представлявано от А.А, да заплати по сметка на Административен съд гр. Варна държавна такса в размер на 350.00 /триста и петдесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                       Съдия: