Определение по дело №1004/2015 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 996
Дата: 9 декември 2015 г. (в сила от 16 декември 2015 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20154310201004
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 13 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

гр. Ловеч, 09.12.2015 г.

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в публично съдебно заседание на девети декември две хиляди и петнадесета година, в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г.М.

 

при секретаря Т.Г.

и прокурора К.Й.

разгледа НОХД № 1004 по описа за 2015 год.,

докладвано  от   с  ъ  д  и  я  т  а

 

 

След произнасяне на присъдата, съдът намира, че следва да бъде потвърдена взетата в хода на досъдебното производство мерки за неотклонение „подписка” по отношение на подсъдимия С.И.М., поради което и на основание чл.309 ал.1 от НПК

 

О П Р Е Д Е Л И

 

ПОТВЪРЖДАВА взетата мярка за неотклонение „подписка” по отношение на подсъдимия С.И.М..

Определението подлежи на обжалване и протест пред ЛОС в седемдневен срок от днес.

 

                                     

 

        

        РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДА №41/09.12.2015г.

по НОХД №1004  по описа на РС – Ловеч за 2015 година

 

 

Срещу подсъдимия С.И.М. *** е внесен обвинителен акт за извършено престъпление по чл.343 ал.3 б. „а”, пр.2-ро във вр. с ал.1 б. „б”, пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК за това, че на 21.09.2014 година, при управление на МПС – мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH А 2272 по второкласен път 1135 /Ловеч- Троян/ при км. 60+150, нарушил правилата за движение – чл.20 ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”; чл.25 ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение” и чл.42 ал.1 т.2 от ЗДвП - „Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на повече от едно лице – на Ц.С.Н. *** – травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, довело до трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, и на К.М.Б. *** – травматично счупване на двете кости на двете подбедрици - лява и дясна, довело до трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Представителят на Районна прокуратура – Ловеч поддържа обвинението така, както е повдигнато в хода на съдебното следствие. Счита, че от събраните в хода на досъдебното производство доказателства, които се потвърждават и при протеклото заседание при условията на съкратено съдебно следствие, по безспорен начин е изяснена вината на подсъдимия М. за извършеното от него деяние. В тази връзка счита, че по отношение на С.И.М. следва да бъде наложено наказание при смекчаващи вината обстоятелства в размер на 9 месеца лишаване от свобода, намалено с една трета на 6 месеца лишаване от свобода, което ще изпълни своята роля и тъй като същият не е осъждан, следва да изтърпи това наказание при 3 години изпитателен срок. Също така счита, че същият следва да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от 10 месеца и да възстанови разходите, които са направени по досъдебното производство.

Пострадалите Ц.С.Н. и К.М.Б. се явяват лично и с адв. Л.П. ***. Конституирани са като частни обвинители в процеса. Адвокат П. поддържа изцяло повдигнатото обвинението, като заявява, че макар да не търсят максимално наказание, счита предложеното от прокуратурата наказание за занижено с оглед причинените тежки травматични последици на пострадалите..

Подсъдимият С.И.М. се явява лично и с адв. П. Енчев от АК – Плевен, които правят искане за разглеждане на делото при условията на съкратеното съдебно следствие. М. се признава за виновен и признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се съгласява да не се събират доказателства за тези факти. Защитникът му адвокат Енчев излага, че фактическата обстановка, описана в обвинителния акт отговаря на действителната ситуация на нещата. Изтъква, че поддържаната от прокуратурата форма на вина е непредпазливост, но неосъзнавана, а не самонадеяност. Счита, че се касае за неумишлено нарушение на правилата за движение по пътищата, защото и там съществува форма на вина от страна на подсъдимия с оглед на обстоятелството, че и той самият е пострадал, а никой не тръгва да се самонаранява умишлено. В случая, подсъдимият не се е съобразил с пътната обстановка, но това не го оправдава. Изтъква, че подсъдимият съжалява искрено за стореното. Твърди, че максимално е съдействал бързо да се разкрие обективната истина, по никакъв начин не е възпрепятствал и в досъдебно производство и съдебно следствие, с оглед факта максимално бързо да приключи това дело, тъй като това е по-нататъшна мотивировка двамата пострадали да си получат обезщетението от застрахователната компания, но трябва да има влязъл в сила съдебен акт.  В този смисъл счита, че в случая наказанието, предлагано от страна на представителя на РП - Ловеч като размер е абсолютно аргументирано, но моли съдът да го редуцира по чл.58а, ал.4 от НК, като изтъква, че подсъдимият не е осъждан, няма тежки наказания по ЗДвП, формата на вина като непредпазливост е форма на неосъзната непредпазливост, а не самонадеяност. В този смисъл моли съда да определи наказанието при условията на чл.55 ал.1 т.1, а именно като слезе под долната граница и счита, че в случая тази искана от страна на прокуратурата лишаване от свобода за 6 месеца с три години изпитателен срок е справедливо. При условие, че нормата на чл.343г от НК е императивна, т.е. задължително съда трябва да вземе становище по лишаването от право да управлява МПС, като в случая, счита че справедливо ще е същото да е в срока, в който е и лишаването от свобода, т.е. 6 месеца и същото бъде редуцирано на 4 месеца. В допълнение изтъква, че подсъдимият си вади хляба като шофьор, няма друга работа. Видно е от доказателствата по делото, че същият работи като такъв в частна фирма. За това счита, че едно по-дълго лишаване от право да управлява МПС би го лишило от възможност да си вземе шест месеца неплатен отпуск или да премине за 6 месеца на някаква друга работа.

С оглед признаване на вината от подсъдимия и изразеното от него съгласие, че признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се съгласява да не се събират доказателства за тези факти/чл.371,т.2 от НПК/, съдът след одобряване на направените от подсъдимия самопризнания разгледа и реши делото по реда на съкратеното съдебно следствие.

От събраните по време на досъдебното производство доказателства, от направеното от подсъдимия самопризнание относно изложените в обвинителния акт обстоятелства и съгласието му да не се събират доказателства за тези факти, съдът приема за установена следната фактическа обстановка: 

Подсъдимият С.И.М. *** и притежавал мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH 2272 А.

Свидетелят Ц.С.Н. *** и притежавал мотоциклет „Сузуки” с per. № EH 2031 A.

Свидетелят К.М.Б. *** и притежавал мотоциклет „Хонда” с per. № EH 2349 A.

Пострадалите Ц.С.Н. и К.М.Б. се познавали помежду си. Отскоро познавали и подсъдимия С.И.М..

На 21.09.2014година, около 12:00 часа, в град Плевен, била организирана група от около двадесет мотоциклетисти, които решили да пътуват с мотоциклетите си до гр.Троян. В групата били двамата пострадали и подсъдимия, които били със собствените си мотоциклети.

След като подминала град Ловеч, групата се разделила на няколко по-малки самостоятелни групи. Една от тях се състояла от двамата пострадали и подсъдимия. Пръв се движел пострадалият Ц.Н., след него подсъдимия С.М., а последен – пострадалият К.Б..

При км. 60+150 /непосредствено преди разклона за с.Лешница, обл.Ловеч/ групата от двамата пострадали и подсъдимия наближила десен завой, веднага след който следвал ляв завой. Движели се със скорост 100-110 км/ч на дистанция около 20 метра помежду си. Времето било слънчево, видимостта била много добра, а пътят – сух и чист. Максимално допустимата скорост за движение в мястото била 80 км/ч.

Непосредствено преди навлизане в десния завой подсъдимият М. взел решение да изпревари движещия се пред него /пострадалия Н./, за да излезе начело на групата. В изпълнение на взетото решение ускорил до около 126.8 км/ч и извършил неразрешено изпреварване /пътят бил маркиран с непрекъсната осова линия/, след което се прибрал в дясната лента за движение. Поради скоростта, с която се движел, не успял да овладее мотоциклета си във вътрешността на завоя – вместо да го насочи на ляво, за да преодолее следващия ляв завой, продължил движение направо („изправил мотоциклета”) към дясната пътна мантинела. Въпреки предстоящия удар в мантинелата не употребил спирачка, а само отпуснал механизма на газта, което довело до спадане на скоростта му на движение до 96.8 км/ч. Последвал протриващ удар в дясната мантинела, вследствие на който подсъдимият не успял да се задържи върху мотоциклета и паднал на пътното платно. Мотоциклетът му също паднал и тласкан от инерционните сили продължил да се приплъзва по посоката на движение, докато не се установил в покой.

Възприемайки случилото се пострадалият Н. взел решение да заобиколи отляво мотоциклета на подсъдимия, за да избегне удар в него. В този момент обаче възприел автомобил „Шкода Октавия”, управляван от свидетеля Й.В., движещ се в насрещната лента за движение в посока към град Ловеч По тази причина за пострадалия Н. било невъзможно да заобиколи отляво мотоциклета на подсъдимия, тъй като щяло да се стигне до челен удар с лекия автомобил, затова пострадалият нямал друга възможност освен да продължи напред. Задействал за кратко спирачния механизъм на мотоциклета, но това се оказало недостатъчно да избегне удара и със скорост 94 км/ч преминал през мотоциклета на подсъдимия. Вследствие на удара не успял да се задържи на мотоциклета си, отделил се от него, политайки във въздуха, и паднал в насрещната лента за движение, като тласкано от големите инерционни сили тялото му се  преметнало  и два пъти  се ударил силно  в лявата мантинела.

Мотоциклетът му паднал на асфалта и тласкан от инерционните сили продължил да се приплъзва напред.

Движещият се трети – пострадалият К.Б. възприел падането на пострадалия Н. и направил опит да спре, но поради скоростта, с която се движел, не успял. Последвал удар в мотоциклета на пострадалия Н., вследствие на който пострадалият Б. се отделил от мотоциклета си, паднал на асфалта и тласкан от инерционните сили се прехвърлил през дясната мантинела.

Междувременно свидетелят Иордан В., възприемайки падането на пострадалите и подсъдимия, незабавно спрял. Свидетелката М., която пътувала с него, веднага телефонирала на номер „112”.

По подадения сигнал местопроизшествието било посетено от екип на ЦСМП-Ловеч, който откарал двамата пострадали в МБАЛ-Ловеч. От там били насочени към град Плевен, където пострадалият Н. бил опериран в УМБАЛ „Г.Странски”, а пострадалият Б. претърпял медицинска интервенция в МБАЛ „Св.Пантелеймон”.

Видно от заключенията на вещото лице по изготвените съдебномедицински експертизи на пострадалия Ц.Н. било причинено травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, което обусловило трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, а на пострадалия К.Б. било причинено травматично счупване на двете кости на двете подбедрици – лява и дясна, което обусловило трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Видно от заключението на вещото лице по изготвената автотехническа експертиза, причинените на мотоциклетите на двамата пострадали щети са както следва: по мотоциклет „Сузуки с per. № EH 2031 А, собственост на пострадалия Н. – 1575 лева, а по мотоциклет „Хонда” с per. № EH 2349 А, собственост на пострадалия Б. – 4000 лева.

При така изяснените фактически обстоятелства се установява, че с извършеното от него деяние подсъдимият М. е осъществил от обективна и субективна страна признаците от състава на престъплението по основание чл.343 ал.3 б.„а” пр. 2-ро във вр. с ал.1 б.„б” пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК, като на 21.09.2014 година, при управление на МПС – мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH А 2272 по второкласен път 1135 /Ловеч- Троян/ при км. 60+150, нарушил правилата за движение – чл.20 ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”; чл.25 ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение” и чл.42 ал.1 т.2 от ЗДвП - „Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на повече от едно лице – на Ц.С.Н. *** – травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, довело до трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, и на К.М.Б. *** – травматично счупване на двете кости на двете подбедрици - лява и дясна, довело до трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Съдът приема, че подсъдимият М. е автор на деянието за което е предаден на съд, като съобрази направените пълни самопризнания и показанията на разпитаните свидетели в хода на досъдебното производство. Подсъдимият е осъществил изпълнителното деяние, чрез действие, като е нарушил правилата за движение по пътищата и е допуснал настъпването на ПТП.

От субективна страна подсъдимият е действал виновно, по непредпазливост по смисъла на чл.11 ал.3 от НК – не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но с оглед ситуацията на пътя и скоростта, с която се е движел, е могъл и е бил длъжен да ги предвиди. Този извод на съда се подкрепя от всички събрани по делото доказателства.

Въз основа на така направените изводи, настоящата инстанция призна подсъдимият М. за виновен в извършване на престъпление по чл.343 ал.3 б.„а” пр. 2-ро във вр. с ал.1 б.„б” пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК и му наложи наказания.

При определяне вида и размера на наказанието на подсъдимия М., съдът взе предвид като смекчаващи вината обстоятелства признаването на вината и критичното отношение към извършеното, както и чистото му съдебно минало и му наложи наказание в предвидения минимален размер от една година лишаване от свобода. С оглед разпоредбата на чл.373 ал.2 от НПК намали така определеното наказание лишаване от свобода при условията на чл.58а от НК с една трета, или М. следва да изтърпи наказание лишаване от свобода в размер на осем месеца.

Като взе пред вид, че наложеното наказание е до три години лишаване от свобода и подсъдимият не е осъждан на лишаване от свобода за извършено престъпление от общ характер, настоящата инстанция прецени, че за постигане целите на наказанието и преди всичко за поправянето на осъдения не е наложително изпълнението на наказанието, поради което и на основание чл.66 ал.1 от НК отложи изпълнението му за срок от три години от влизане на присъдата в сила.

Тъй като се касае за извършено нарушение на правилата за движение по пътищата, довело до ПТП, съдът прецени, че на М., с оглед императивната разпоредба на чл.343г от НК, следва да бъде наложено и наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от девет месеца, като съобрази от една страна липсата на данни за други административни наказания, а от друга страна тежките последствия от нарушените правила.

Съдът намира, че така наложените наказания са справедливи, съответстват  на обществената опасност на деянието и дееца и чрез тях ще бъдат постигнати целите на наказанието, визирани в чл. 36 от НК.

При този изход на процеса, на основание чл.189 ал.3 от НПК, съдът осъди С.И.М. да заплати на ОД на МВР - Ловеч сумата от 414.28 лева и на Районен съд Ловеч сумата от 28 лева разноски по делото.

С определение по чл.306 ал.1 т.4 от НПК съдът се произнесе и по направените от частните обвинители разноски по делото, като осъди М. да заплати по 400 лева на К.  М.Б. и Ц.С.Н. разноски по делото.

Водим от гореизложеното, съдът постанови присъдата си.

 

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: