РЕШЕНИЕ
Номер
973 22.06
Година 2020 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски Районен съд ХХІІІ
наказателен състав
На шестнадесети юни 2020 Година
В публично заседание в следния състав:
Председател: ТЕОФАНА СПАСОВА
Секретар: НАДЯ ТОЧЕВА
като разгледа докладваното от съдията
АН дело номер 2057 по описа за 2020 година
РЕШИ :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № 16-002760/02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр. Пловдив, с
което на „Атеншън Ренталс” ЕООД ЕИК ********* е наложено административно
наказание “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 1 500лв. за извършено административно
нарушение по чл.7 от Наредба за условията и реда за командироване и изпращане
на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
Решението подлежи на обжалване пред ПАС
в 14 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
ВЯРНО СЕКРЕТАР Н.Т.
МОТИВИ :
Производството е по реда на
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № 16-002760/02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”
гр. Пловдив, с което на „Атеншън Ренталс” ЕООД ЕИК ********* е наложено административно
наказание “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 1 500лв. за извършено административно
нарушение по чл.7 от Наредба за условията и реда за командироване и изпращане на
работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
Жалбоподателят „Атеншън Ренталс”
ЕООД чрез пълномощника си по делото адв. Н, счита Наказателното постановление
за неправилно и незаконосъобразно и моли същото да се отмени по съображения,
развити в жалбата и в съдебно заседание.
Въззиваемата страна – ДИТ -гр.
Пловдив, чрез пълномощника си по делото юрк. К. изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли съда
да потвърди издаденият административен акт.
Съдът, след като се запозна с
материалите по делото и прецени законосъобразността на издадения
административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира за установено от
фактическа и правна страна следното :
ЖАЛБАТА Е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното Наказателно
постановление е издадено против търговеца за това, че при извършена проверка на
17.12.2019г. офис на същия в гр. Пловдив е установено, че на 08.11.2019г. е
допуснато командироване на Х Н Х, без работодателят да е сключил с него
споразумение по чл.2 ал.1 за изменение на трудовото правоотношение за срока на
командироване.
Видно от приложения по делото
АУАН № 16-002760/24.01.2020г., същият е съставен против жалбоподателя за
посоченото нарушение, а разпитан в хода на съдебното производство
актосъставителят Б.Д.Д. заявява, че поддържа отразеното в Акта. Същият изцяло
потвърждава гореописаните констатации, установени при извършената проверка и по
документи.
Съдът напълно кредитира
показанията на актосъставителя като логични, последователни, незаинтересовани,
лишени от субективна оценка на обстоятелствата по случая, протокол за извършена
проверка, АУАН, трудов договор, Заповед.
При така изложените
обстоятелства съдът намира, че обосновано и законосъобразно е била ангажирана
административната отговорност на жалбоподателя за извършено нарушение по чл.
7 от Наредба за условията и реда за командироване и изпращане
на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
Извършеното деяние се доказва
по несъмнен начин предимно от показанията на актосъставителя, дадени под страх
от наказателна отговорност и лишени от субективна оценка на обстоятелствата по
случая, които са категорични относно направените констатации. Освен това
последните категорично се подкрепят от приобщените по делото писмени
доказателства-АУАН, трудов договор.
Видно от същите към 08.11.2019г. не е било изпълнено задължението за сключване
от страна на работодателя на допълнително споразумение по чл.2 ал.1 за изменение на трудовото правоотношение за срока
на командироване.
На следващо място
според съда липсват основания за приложението на чл.28 от ЗАНН по отношение
извършеното от жалбоподателя. В него е предвидено, че за “маловажни
случаи” на административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно
нарушение ще му бъде наложено административно наказание – в случая нарушението
е констатирано за първи път. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007г.
на тълк. н.д. № 1/2005г., административнонаказателният процес е строго
нормирана дейност, при която за извършено административно нарушение се налага
съответно наказание, а прилагането на санкцията на административнонаказателната
норма, във всички случаи, е въпрос само на законосъобразност и никога на
целесъобразност. Посочва се, че общото понятие на административно нарушение се
съдържа в чл. 6 на ЗАНН, като в чл. 28 и чл. 39 ал.1 от ЗАНН законът си служи
още с понятията “ маловажни” и “явно маловажни” нарушения, като при извършване
на преценка дали са налице основанията на чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е
длъжен да приложи правилно закона, като ограничи маловажните нарушения от тези,
обхванати от чл. 6 от ЗАНН. В цитираното Тълкувателно решение се приема, че
преценката за “маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол. Поради това и
настоящият състав ще обсъди тази преценка на административнонаказващият орган.
В конкретния случай, съобразявайки
вида на нарушението, факта, че макар то да е
първо по рода си за жалбоподателя и да не е довело до неотчитане на приходи, но като се взеха
предвид и всички по-горе обсъдени доказателства по делото – неизпълнение на задължение за допускане на командироване само след
сключване на споразумение по чл.2 ал.1 за изменение на трудовото правоотношение
за срока на командироване, не би
следвало наказващият орган да приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Последното се налага преди всичко предвид обстоятелството, че по същество
макар да липсват причинени с извършеното деяние вреди за фиска, то е налице
сериозно накърняване на правилата за добра търговска практика, включително и
свързана с охрана правата и законните интереси на работниците и служителите. В
този смисъл всяко нарушение на изискванията за такава дейност крие висока
потенциална опасност за неограничен брой лица, поради което и се характеризира
като такова с висока степен на накърняване на обществените отношения.
Що се отнася до размера на наложеното
наказание ГЛОБА от 1 500лв., то видно от правилно посочената санкционна норма
на КТ, това е размер на минимално определения такъв на санкцията, предвидена за
извършеното от жалбоподателя нарушение. Следователно
административно-наказващият орган правилно е преценил всички обстоятелства
имащи значение за случая, като е определил цитирания размер на санкцията.
Предвид последното и съдът намира, че в казуса, с оглед формалното неизпълнение
на задължението от страна на нарушителя, липсата на настъпили реални вредни
последици за фиска или за трети лица, отсъствието на данни за други нарушения
от страна на жалбоподателя, подходящият размер на наказанието следва да бъде
именно минималния такъв.
Поради всичко гореизложено и обжалваното Наказателно
постановление № 16-002760/02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”
гр. Пловдив, с което на „Атеншън Ренталс” ЕООД ЕИК ********* е наложено административно
наказание “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 1 500лв. за извършено административно
нарушение по чл.7 от Наредба за условията и реда за командироване и изпращане на
работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, като обосновано и
законосъобразно следва да бъде ПОТВЪРДЕНО.
По делото се сочат, но при
извършената служебна проверка от страна на съда не се установяват допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при съставянето на АУАН и
издаване на атакуваното НП. В тази връзка санкционния орган напълно е спазил изискванията
на ЗАНН тъй като терминът „допуснал“ по никакъв начин не е свързан с
наказателноправния термин „допустителство“.
За изложените съображения съдът прецени
всички доказателства по делото.
По изложените мотиви
съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
ВЯРНО, СЕКРЕТАР Н.Т.