ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 5165
Бургас, 06.06.2025 г.
Административният съд - Бургас - XXV-ти състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ТОДОР ИКОНОМОВ |
Като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20257040700521 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на А. М. А., [ЕГН], против отказ за предоставяне на обществена информация, обективиран в писмо изх. № 251000-9353 от 24.03.2025 г., издаден от директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи (ОДМВР) Бургас.
Данните по преписката сочат, че А. е подал до Министерство на вътрешните работи - Бургас заявление за достъп до обществена информация вх. № 251004-13/18.03.2025 г. (л. 19), с което е поискано по електронен път да бъде предоставена информация по зададените в заявлението въпроси, а именно:
1. предоставяне на незаверено писменото становище относно пресичането на двулентов път за двупосочно движение по [улица]при кръговото движение пред "Меден Рудник", от велоалеята по "Тодор Александров" в посока "Пода", във връзка с отговор в решение № 251004-11 от 11.03.2025 г. по въпрос 5 от решението;
2. Предвидена ли е вертикална сигнализация? Ако да, в какво се изразява?;
3. Предвидена ли е хоризонтална сигнализация? Ако да, какво представлява?;
4. Предвидено ли е изграждане на велоалея върху пътното платно?;
5. Предвидено ли е изграждане на пешеходна пътека върху пътното платно?;
6. Предвидено ли е изграждането на стопиращи съоръжения, които да ограничат скоростта на движещите се МПС по [улица]в посока кръговото преди „Меден Рудник", преди велоалеята или пешеходната пътека по т. 3 и 4?;
7. Има ли правомощия МВР да осигурява безопасност на велосипедистите при преминаването от велоалеята по [улица]през пътното платно при кръговото откъм [улица]към велоалеите за „Меден Рудник" и „Пода"? Ако да, какви мерки са били предприети от влизането на велоалеите в експлоатация насам?
Така постъпилото заявление е препратено по компетентност на Община Бургас на основание чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ с копие до заявителя А..
Писмото е оспорено с жалба вх. № 3452/25.03.2025 г., във връзка с която е образувано настоящото производство.
При тези данни по делото, съдът приема следното:
Подаденото заявление за достъп до обществена информация е съобразено с изискванията на чл. 26, ал. 1 ЗДОИ за формите за предоставяне на достъп и съдържа задължителните реквизити по чл. 25, ал. 1 ЗДОИ.
Разпоредбата на чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ предвиждам, че заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. А съгласно ал. 2 на същата разпоредба - в срока по ал. 1 органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение.
Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ, когато органът не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението той препраща съответно заявлението, като уведомява за това заявителя. В уведомлението задължително се посочват наименованието и адресът на съответния орган или юридическо лице.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване от моторните превозни средства. Според алинея втора на посочената разпоредба за организиране на движението по пътищата се използват светлинни сигнали, пътни знаци и пътна маркировка върху платното за движение и крайпътните съоръжения, които се поставят само след възлагане от собственика или администрацията, управляваща пътя, при условия и по ред, определени с наредбата по ал. 3. В алинея трета е посочено, че условията и редът за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Според чл. 19, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, общинските пътища се управляват от кметовете на общините, като съгласно чл. 36и, ал.2 от ЗП условията и редът за създаване на организация за безопасност на движението по пътищата се определят с наредбите по чл. 3, ал. 3 и 4 от Закона за движението по пътищата. Според чл. 36и, ал.3 от ЗП условията и редът за използване на пътните светофари, пътните знаци, пътната маркировка и другите средства за сигнализиране при организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се определят с наредбите по чл. 14, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.
Разпоредбата на чл. 6 от Наредба № РД-02-20-2 от 24.10.2022 г. за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване предвижда, че собственикът или администрацията, управляваща пътя в качеството на възложител по смисъла на ЗУТ, възлага изготвянето на проекти за организация и безопасност на движението по пътищата и отговаря за изпълнението и поддържането на организацията на движение на пътищата в съответствие с тези проекти. А ал. 2 на посочената разпоредба сочи, че собственикът или администрацията, управляваща пътя по главното направление, отговаря за проектирането на организацията на движението, както и за изпълнението на кръстовища, в които се пресичат, разделят или събират на едно или на различни нива пътища с различни стопани.
Съгласно разпоредбата на § 4 от ПЗР на Наредба № РД-02-21-1 от 23.11.2023 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, администрацията, управляваща пътя, или собственикът на пътя съхраняват и поддържат информация за поставените пътни знаци, включително за мястото на поставяне, за материалите, за типоразмерите, за количествата, за състоянието при извършвани проверки и други необходими данни, както и данните за местата с установена концентрация на пътнотранспортни произшествия, въз основа на които са взети решения за сигнализирането им с пътен знак А40 и за поставянето на допълнителен контур или правоъгълна основа на останалите пътни знаци на тези места.
Съгласно § 4б от ПЗР на Наредба № 2 от 17.01.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, администрацията, управляваща пътя, или собственикът на пътя трябва да съхраняват и поддържат информация за изпълнената пътна маркировка, в т.ч. и за пешеходните пътеки, и по-конкретно за мястото на полагане, за материалите, за видовете пътна маркировка, за количествата, за състоянието при извършвани проверки и други необходими данни, като информацията се включва в техническата отчетност по чл. 5, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-19 от 2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата (ДВ, бр. 91 от 2012 г.).
С разпоредбата на чл. 24, ал. 2, т.10 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет и взаимодействието му с общинската администрация на Община Бургас /приет с решение на Общински съвет – Бургас по т. 3, Протокол № 6/ 30.01.2024 г. /, към Общинския съвет се създава постоянна Комисия по транспорт и безопасност на движението.
По силата на цитираните по-горе разпоредби от различни нормативни актове, кметът на общината носи отговорност на осигуряване дейността по безопасността на движение по общински пътища и в този смисъл следва да създава и съхранява исканата информация, посочена в заявлението на жалбоподателя с вх. № 251004-13/18.03.2025 г. по описа на ОД на МВР Бургас, респ. да разполага с нея. Съдът счита, че в общинската администрация следва да са налични схеми на пътната маркировка и пътните знаци, проектна документация, обяснителни записки, доклади, протоколи от заседанията и решенията от съответните ресорни комисии, в т.ч. на комисията по транспорт и безопасност на движението при Община Бургас, относими към посочения в заявлението район от територията на [населено място].
Предвид изложеното съдът приема, че в конкретния случай и предвид характера на търсената обществена информация, кметът на Община Бургас е задължено лице по чл. 3, ал.1 от ЗДОИ.
Същият е извода и относно търсеното от жалбоподателя становище по т. 1 от заявлението, доколкото от процесуалния представител на ответника в открито съдебно заседание става ясно, че същото е изпратено на Община Бургас в оригинал, за съхраняване по съответната преписка.
За да е налице формиран отказ, който да носи белезите на административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК е необходимо органът да е компетентен. Некомпетентният орган не може да постанови административен акт - отказ, който да породи правни последици и в случая не е налице формиран отказ на директора на ОД на МВР - Бургас по подаденото от А. заявление като административен акт по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, който да подлежи на самостоятелен съдебен контрол.
Едновременно с гореизложеното в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ е налице препращане на процесното заявление до кмета на Община Бургас и уведомяване на заявителя по реда на чл. 32 от ЗДОИ.
Уведомлението по чл. 32 от ЗДОИ не подлежи на самостоятелен съдебен контрол (в този смисъл и Определение № 1868 от 25.02.2025 г. по адм. д. № 398/2025 г. на ВАС).
В конкретния случай заявителят е уведомен, че административният орган не разполага с исканата информация. Уведомлението по чл. 33 от ЗДОИ няма белезите на административен акт, с него не се засягат права и законни интереси, и не могат да произтекат неблагоприятни правни последици за адресата му, поради което и не подлежи на съдебен контрол.
Доколкото са били налице предпоставките по чл. 33 от ЗДОИ ответният орган няма задължение да се произнесе с мотивирано решение.
На основание гореизложеното, съдът намира жалбата на А. А. за недопустима поради липса на годен за обжалване акт, с оглед на което следва жалбата да бъде оставена без разглеждане по същество, а настоящото производство да бъде прекратено като недопустимо.
При горните съображения съдът намира, че подадената жалба е недопустима за разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено.
С оглед изложеното и на основание чл. 159, т.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ протоколно определение от 12.05.2025 г., с което е приключено събирането на доказателства и е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А. М. А., [ЕГН], против отказ за предоставяне на обществена информация, обективиран в писмо изх. № 251000-9353 от 24.03.2025 г., издаден от директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи (ОДМВР) Бургас.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 521 по описа на Административен съд Бургас за 2025 г.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на Административен съд Бургас в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |