Решение по дело №360/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 182
Дата: 10 май 2019 г. (в сила от 29 май 2019 г.)
Съдия: Данчо Йорданов Димитров
Дело: 20193230200360
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Добрич, 10.05.2019 г.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Добричкият районен съд, наказателна колегия, шестнадесети съдебен състав, в публичното заседание на деветнадесети април две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Председател: Данчо Димитров

 

При участието на секретаря Маргарита Калинова, разгледа докладваното от съдия Димитров АНД № 360 по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от С.Г.М. с ЕГН **********,***, чрез адвокат Р.С.Г. от Адвокатска колегия – гр. Добрич, срещу наказателно постановление № 18-0851-001499 от 18.07.2018г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с което на жалбоподателя, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени административно наказание ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.

С жалбата се иска наказателното постановление да бъде изменено, като размерът на наложените наказания бъде намален.

В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

Въззиваемата страна в съдебно заседание не се представлява, в писмено становище се иска съдът да остави жалбата без последствие и да потвърди наказателното постановление.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

На 12.04.2018 г. е било образувано досъдебно производство № 379/2018 г. по описа на Първо РУ на МВР – гр. Добрич срещу С.Г.М. с ЕГН **********, за престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК.

В хода на разследването М. е бил привлечен в качеството на обвиняем, за това, че на 12.04.2018 г. в гр. Добрич, по ул. „Отец Паисий”, до № 15, срещу № 30, в посока ул. „Славянска” и ул. „Ген. Гурко”, управлявал моторно превозно средство – лек автомобил марка „Ауди”, модел „А4”, с рама № ***, което не е било регистрирано по надлежния ред, предвиден в Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства – престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК.

С постановление от 21.06.2018 г., Районна прокуратура – Добрич прекратила наказателното производство по досъдебно производство № 379/2018 г. по описа на Първо РУ на МВР – гр. Добрич, водено срещу С.Г.М. за престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК, на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК.

Съгласно обстоятелствената част на постановлението следва да намери приложение разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НПК, тъй като макар и М. да е осъществил формалните признаци на престъпния състав по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК, деянието се отличава с явна незначителност на обществената опасност, която изключва противоправността, като един от основните и задължителни елементи на всяко едно престъпно посегателство, поради което наказателното производство следва да бъде прекратено.

Представителят на държавното обвинение постановил, препис от постановлението, след влизането му в сила, ведно с досъдебно производство № 379/2018 г. по описа на Първо РУ на МВР – Добрич да се изпратят на Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич за преценка на основанията за ангажиране на административнонаказателна отговорност.

Въз основа на постановлението на Районна прокуратура – Добрич, съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/, което обстоятелство изрично е отбелязано в НП. С него на С.Г.М. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 174, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на 200 /двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 /шест/ месеца.

Наказателното постановление е издадено от компетентния административнонаказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Заповед    8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления и да осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която заповед е служебно известна на съда, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:

С.Г. *** притежавал лек автомобил марка „Ауди”, модел „А4”, с рама № ***, който бил оставен на съхранение в двора на негов приятел в град Добрич.

На 12.04.2018 г. М. ***, за да може на следващия ден рано сутринта да отиде до сградата на Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич, за да регистрира автомобила си, поради което носел със себе си съответните документи. Същият ден, М. решил да измие автомобила преди да го регистрира, като разстоянието до автомивката било около 1 километър. Управлявайки нерегистрираното моторно превозно средство по ул. „Отец Паисий”, М. бил забелязан от служителите на Първо РУ на МВР – Добрич – *, които го спрели, чрез подаване на светлинен сигнал от полицейския автомобил. В хода на проверката, полицейските служители установили, че автомобилът не е регистриран по надлежния ред, предвиден в Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, като запазили местопроизшествието до идването на дежурната следствено-оперативна група. В резултат на извършената проверка, на С.М. бил съставен акт за установяване на административно нарушение с бланков № 575593/12.04.2018 г. На следващия ден – 13.04.2018 г. управляваното от С.М. моторно превозно средство е било регистрирано по надлежния ред на негово име, с рег. № ТХ 6705 ХТ.

Изложената фактическа обстановка, съдът намира за безспорно установена въз основа на приложените по делото писмени доказателства – постановление от 21.06.2018 г. на Районна прокуратура – Добрич, с което наказателното производство по досъдебно производство № 379/2018 г. по описа на Първо РУ на МВР – гр. Добрич, водено срещу С.Г.М., за престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК е прекратено на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК и справка картон на водача.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва, наказващият орган е приел, че С.Г.М. е извършил нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която норма, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

На основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, на С.Г.М. са наложени административни наказания глоба в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 /шест/ месеца.

С оглед изложеното, съдът намира описаното нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП за доказано, поради което законосъобразно на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, административнонаказващият орган е  санкционирал жалбоподателя.

По отношение на наложените наказания:

Предвидените наказания по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) за водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред са лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лева.  Наложените от административнонаказващият орган наказания са в минималния, предвиден в закона размер, а именно - глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца, поради което не подлежат на преразглеждане от съда.

За пълнота на изложението, съдът намира за нужно да отбележи, че съгласно разпоредбата на ч. 27, ал. 5 от ЗАНН, не се допуска определяне на наказание под предвидения  най-нисък размер на наказанията глоба и временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност, поради което искането на жалбоподателя в тази насока не следва да бъде уважено.

Съдът намира, че нарушението не представлява маловажен случай по следните съображения:

Съгласно чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс, който се прилага на основание чл. 11 от ЗАНН, маловажен случай е този, при който извършеното престъпление /респективно нарушение/ с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление /нарушение/ от съответния вид. Т.е., маловажността е конкретна преценка на степента на обществена опасност на нарушението от страна на съда, респективно на административнонаказващия орган, в сравнение с други случаи на нарушения от съответния вид. В случая извършеното нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените нарушения от този вид. В конкретния казус се касае до така нареченото в теорията „формално нарушение”. Фактът, че жалбоподателят е управлявал моторно превозно средство, което не е било регистрирано по надлежния ред осъществява състава на съответното нарушение, поради което не е необходимо да има или да няма вредни последици. Липсват обстоятелства, които да обуславят по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, като например наличието на обективни причини, довели до извършване на нарушението. В действителност, видно от приложеното по делото Експертно решение № 0683 от 091/18.11.2016 г., издадено от Национална експертна лекарска комисия, М. е с 56% трайно намалена работоспособност, което се явява смекчаващо отговорността обстоятелство, но не и основание за прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и което обстоятелство е отчетено от наказващия орган при определяне на наказанията в техния законоустановен минимум. Следва да се има предвид и че е извършено нарушение със завишена степен на обществена опасност, свързано най-вече с безопасността на движението, тъй като управлението на моторно превозно средство е правно регламентирана дейност с безспорно голям риск за водача, пътуващите с него и всички останали участници в движението – водачи, пътници и пешеходци. При това положение и дума не може да става за маловажен случай.

Така мотивиран и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 18-0851-001499 от 18.07.2018г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция” към ОДМВР–Добрич, с което на С.Г.М. с ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени административно наказание ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                                       

  Районен съдия:                                                                     /Данчо Димитров/