Р Е Ш
Е Н И Е
Номер
260019, 04 ноември 2021 г. , град
КОТЕЛ
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД
КОТЕЛ, наказателен състав, на
осми септември през две хиляди двадесет и първа година, в публично съдебно
заседание, в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОРКА ЦОНЧЕВА
Секретар
Нелли М. , прокурор………………………като разгледа докладваното от Председателя Тодорка
Цончева АНД № 202 по описа на РС Котел за 2020 год., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 481913-F528751 от 03.12.2019 г. на
Началник на Отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в Централно управление на
Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, с което на „Ч. 2014“ ЕООД, ЕИК: ********,
със седалище и адрес на управление: село Ябланово, община Котел, ул.
Освобождение 40, представлявано от М.Д.Ч. на основание чл. 185,
ал. 2, вр. ал. 1
изр. 2 вр. чл. 185,
ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му
е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/
лева, за нарушение на чл. 118, ал. 6 ЗДДС вр. с чл. 3, ал. 3 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите.
Жалбоподателят „Ч. 2014“ ЕООД, редовно призован, изпраща представител. По
съображения изложени в жалбата и в съдебно заседание моли съда да отмени
обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно.
Въззиваемата страна - Централно управление на Национална агенция за приходите,
чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д. моли съда да потвърди
наказателното постановление изцяло като правилно и законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 18.11.2019г г. около 09.50 часа свидетелите В.М., заемащ длъжността старши
инспектор по приходите в ЦУ на НАП, гр. Бургас и Х.Г., заемащ длъжността старши
инспектор по приходите в ЦУ на НАП, гр. Бургас извършили проверка в обект – бензиностанция,
находяща се в село Ябланово, община Котел, на улица Освобождение, стопанисвана
от„Ч. 2014“ ЕООД.
На място било констатирано, че дружеството в качеството на лице, което
извършва продажба на течни горива по чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г.
на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изискванията към лицата, които извършват продажбите чрез електронен магазин е
допуснало нарушение на разпоредбите на същата като не е предавало на НАП по
установената дистанционна връзка, данни, които да дават възможност за
определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в
горепосочения обект за търговия с течни
горива и дневния оборот.
В обекта се използва фискално устройство – ЕСФП модел „IFS“ с
индивидуален номер FS120066, номер на фискалната памет 62220029,
което е било регистрирано в НАП с №3554361. В момента на проверката обекта е
бил в ремонт, нямало е електрическо захранване и затова не е могла да бъде
извършена контролна проверка. Ч. е представил на проверяващите свидетелство за
регистрация на отчетното устройство, договор за сервизно обслужване от
12.02.2018 г. със срок една година, както и касова книга на обекта.
В хода на проверката на 25.11.2019 г. в присъствието на жалбоподателя е
била извършена проверка на представената книга за дневни финансови отчети и се
установило, че за периода 01.01.2019 г. – 11.11.2019 г. е отчитал продажби с
ЕСФП модел „IFS“ с индивидуален номер FS120066,
номер на фискалната памет 62220029. При извършена проверка в системата на НАП
се установило, че последният получен отчет от фискалното устройство е от
01.03.2018 г. При проверка на книгата за 2019 г. има изведени дневни отчети с
нулиране и запис във фискалната памет, но задълженото лице не е подавало
данните към НАП, както и данни за наличните горива в резервоарите на
съхранение, съгласно разпоредбите на Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изискванията към лицата, които извършват продажбите чрез електронен магазин
Акта за установяване на административно нарушение № F528751 бил
съставен на 25.11.2019
г. за нарушение на разпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС във вр. чл. 3, ал. 3 от
Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ и бил връчен на жалбоподателя на същата дата
срещу подпис. Постъпило обяснение, че обекта е в подготовка за инсталиране на
нова електронна система за фискална памет и че не е сключил нов договор за
поддръжка след 12.02.2019 г., тъй като не се знаело обекта ще продължава ли да
работи.
Въз основа на горните констатации е издадено процесното наказателно
постановление, с което „Ч. 2014“ ЕООД е санкционирано по нормата на чл. 185,
ал. 2 вр ал. 1 от
ЗДДС с наказание „имуществена санкция“ в размер
на 1000 лв.
Разпитан в съдебно заседание св. М., съставил АУАН, поддържа същия. Сочи,
че при направена в обекта документална проверка се е установило, че в обекта
има два принтера, като единият е работил до 11.11.2019 год. и е имало съставени
ежедневни отчети, но не била подавана информация до НАП. В същият смисъл са и
показанията на другия разпитан свидетел, присъствал на проверката св.Г..
Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели като обективни,
безпристрастни, хронологични и отговарящи на събрания доказателствен материал,
в т. ч. и писмени документи приложени към административната преписка на НАП.
При така установените фактически обстоятелства, след преценка на събраните
доказателства съдът намира следното от правна страна:
Наказващия орган правилно е ангажирали отговорност на жалбоподателя. Следва
да се уточни, че в случая нарушението е извършено от юридическо лице.
Отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна. Не е нужно да се
установи чия точно е вината за неизпълнение на конкретно задължение. Установи
се категорично, че данните от покупка и продажба на горива следва да се
предадат по дистанционен път до органите на приходната администрация, която на
база тези данни да прецени количествата горива налични в обекта към този
момент. Като не е сторено своевременно това е налице извършване на
административно нарушение. Чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/06 г. на МФ изисква
всяко лице по ал. 2 да предава на НАП по установената дистанционна връзка и
данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в
резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел
като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна
система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към
централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.
Съдът намери, че в случая не се констатират основания за
приложение разпоредбата на чл. 28
от ЗАНН. Конкретно установеното нарушение, както и
обстоятелствата по същото, разкриват една степен на обществена опасност на
деянието, типична за общия случай на нарушение разпоредбата на чл. 3,
ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на
продажби в търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на
финансите, във връзка с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. Процесното нарушение е такива на
простото извършване и законодателят е предвидил обществената опасност на
подобно деяние, като последната обществената опасност не е необходимо /и не е
възможно/ да се установява във всеки отделен случай. В този смисъл още следва
да се добави, че времето на неподаване на данни към НАП – 01.03.2018 г., до затваряне
на обекта за ремонт – 11.11.2019 г. е не няколко дни, в който случай би могло
да се разсъждава относно някаква маловажност, а повече от година и половина.
Освен това представените наказателни постановления за нарушения на
законодателството са определили наложената санкция да е над минималния размер.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 481913-F528751 от 03.12.2019 г. на
Началник на Отдел "Оперативни дейности" - Бургас в Централно
управление на Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, с което на „Ч. 2014“
ЕООД, ЕИК: ******** със седалище и адрес на управление: село Ябланово, община
Котел, ул. Освобождение 40, представлявано от М.Д.Ч. на основание чл. 185,
ал. 2, вр. ал. 1
изр. 2 вр чл. 185,
ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му
е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000
/хиляда/ лева, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на
Министъра на финансите, вр. чл. 118, ал. 6 ЗДДС.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Сливен в 14 –
дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
СЪДИЯ: