Решение по дело №202/2020 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 260019
Дата: 4 ноември 2021 г. (в сила от 7 декември 2021 г.)
Съдия: Тодорка Стоянова Цончева
Дело: 20202210200202
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  260019, 04 ноември 2021 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на осми септември през две хиляди двадесет и първа година, в публично съдебно заседание, в следния състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОРКА ЦОНЧЕВА

 

Секретар Нелли М. , прокурор………………………като разгледа докладваното от Председателя Тодорка Цончева АНД № 202 по описа на РС Котел за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 481913-F528751 от 03.12.2019 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, с което на „Ч. 2014“ ЕООД, ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление: село Ябланово, община Котел, ул. Освобождение 40, представлявано от М.Д.Ч. на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 изр. 2 вр. чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл. 118, ал. 6 ЗДДС вр. с чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите.

Жалбоподателят „Ч. 2014“ ЕООД, редовно призован, изпраща представител. По съображения изложени в жалбата и в съдебно заседание моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна - Централно управление на Национална агенция за приходите, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д. моли съда да потвърди наказателното постановление изцяло като правилно и законосъобразно.

Съдът, като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

На 18.11.2019г г. около 09.50 часа свидетелите В.М., заемащ длъжността старши инспектор по приходите в ЦУ на НАП, гр. Бургас и Х.Г., заемащ длъжността старши инспектор по приходите в ЦУ на НАП, гр. Бургас  извършили проверка в обект – бензиностанция, находяща се в село Ябланово, община Котел, на улица Освобождение, стопанисвана от„Ч. 2014“ ЕООД.

На място било констатирано, че дружеството в качеството на лице, което извършва продажба на течни горива по чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажбите чрез електронен магазин е допуснало нарушение на разпоредбите на същата като не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка, данни, които да дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в горепосочения обект за търговия с течни горива и дневния оборот.

В обекта се използва фискално устройство – ЕСФП модел „IFS“ с индивидуален номер FS120066, номер на фискалната памет 62220029, което е било регистрирано в НАП с №3554361. В момента на проверката обекта е бил в ремонт, нямало е електрическо захранване и затова не е могла да бъде извършена контролна проверка. Ч. е представил на проверяващите свидетелство за регистрация на отчетното устройство, договор за сервизно обслужване от 12.02.2018 г. със срок една година, както и касова книга на обекта.

В хода на проверката на 25.11.2019 г. в присъствието на жалбоподателя е била извършена проверка на представената книга за дневни финансови отчети и се установило, че за периода 01.01.2019 г. – 11.11.2019 г. е отчитал продажби с ЕСФП модел „IFS“ с индивидуален номер FS120066, номер на фискалната памет 62220029. При извършена проверка в системата на НАП се установило, че последният получен отчет от фискалното устройство е от 01.03.2018 г. При проверка на книгата за 2019 г. има изведени дневни отчети с нулиране и запис във фискалната памет, но задълженото лице не е подавало данните към НАП, както и данни за наличните горива в резервоарите на съхранение, съгласно разпоредбите на  Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажбите чрез електронен магазин

Акта за установяване на административно нарушение № F528751 бил съставен на 25.11.2019 г. за нарушение на разпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС във вр. чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ и бил връчен на жалбоподателя на същата дата срещу подпис. Постъпило обяснение, че обекта е в подготовка за инсталиране на нова електронна система за фискална памет и че не е сключил нов договор за поддръжка след 12.02.2019 г., тъй като не се знаело обекта ще продължава ли да работи.

Въз основа на горните констатации е издадено процесното наказателно постановление, с което „Ч. 2014“ ЕООД е санкционирано по нормата на чл. 185, ал. 2 вр ал. 1 от ЗДДС с наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

Разпитан в съдебно заседание св. М., съставил АУАН, поддържа същия. Сочи, че при направена в обекта документална проверка се е установило, че в обекта има два принтера, като единият е работил до 11.11.2019 год. и е имало съставени ежедневни отчети, но не била подавана информация до НАП. В същият смисъл са и показанията на другия разпитан свидетел, присъствал на проверката св.Г..

Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели като обективни, безпристрастни, хронологични и отговарящи на събрания доказателствен материал, в т. ч. и писмени документи приложени към административната преписка на НАП.

При така установените фактически обстоятелства, след преценка на събраните доказателства съдът намира следното от правна страна:

Наказващия орган правилно е ангажирали отговорност на жалбоподателя. Следва да се уточни, че в случая нарушението е извършено от юридическо лице. Отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна. Не е нужно да се установи чия точно е вината за неизпълнение на конкретно задължение. Установи се категорично, че данните от покупка и продажба на горива следва да се предадат по дистанционен път до органите на приходната администрация, която на база тези данни да прецени количествата горива налични в обекта към този момент. Като не е сторено своевременно това е налице извършване на административно нарушение. Чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/06 г. на МФ изисква всяко лице по ал. 2 да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.

Съдът намери, че в случая не се констатират основания за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Конкретно установеното нарушение, както и обстоятелствата по същото, разкриват една степен на обществена опасност на деянието, типична за общия случай на нарушение разпоредбата на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите, във връзка с  чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. Процесното нарушение е такива на простото извършване и законодателят е предвидил обществената опасност на подобно деяние, като последната обществената опасност не е необходимо /и не е възможно/ да се установява във всеки отделен случай. В този смисъл още следва да се добави, че времето на неподаване на данни към НАП – 01.03.2018 г., до затваряне на обекта за ремонт – 11.11.2019 г. е не няколко дни, в който случай би могло да се разсъждава относно някаква маловажност, а повече от година и половина. Освен това представените наказателни постановления за нарушения на законодателството са определили наложената санкция да е над минималния размер.

Мотивиран от гореизложеното,  съдът

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 481913-F528751 от 03.12.2019 г. на Началник на Отдел "Оперативни дейности" - Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, с което на „Ч. 2014“ ЕООД, ЕИК: ******** със седалище и адрес на управление: село Ябланово, община Котел, ул. Освобождение 40, представлявано от М.Д.Ч. на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 изр. 2 вр чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите, вр.  чл. 118, ал. 6 ЗДДС.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Сливен в 14 – дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

СЪДИЯ: