Решение по дело №974/2018 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 юни 2019 г. (в сила от 16 декември 2019 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20187260700974
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№370/10.06.2019г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на осми май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                                                                

Председател:

Ива Байнова

Членове: 

Кремена Костова – Грозева

 

Павлина Господинова

при секретаря Дорета Атанасова......................…...……………………………..и в присъствието на Прокурор Цвета Пазаитова….............……….…………………...................……………………..като разгледа докладваното от  Председателя адм. дело № 974 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.185 и сл.  от АПК.

Образувно е по жалба на Кмета на Община Хасково срещу чл.26 ал.3 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково (НОАМТЦУТОХ/ Наредбата) в редакцията му, приета с Решение №744/28.09.2018г. на Общински съвет Хасково.

            В жалбата се твърди, че оспорената разпоредба е незаконосъобразна като изменението ѝ е извършено в противоречие със Закона за нормативните актове (ЗНА),  Указа за прилагане на ЗНА, АПК, Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Хасково. Излагат се съображения за приемането ѝ при неспазване на установената форма, изискуема съгласно чл.11 ал.3 от ЗНА и чл.79 от АПК , а именно с изрична разпоредба на последващ нормативен акт, какъвто характер нямало Решение №744/28.09.2018г. на ОбС-Хасково.  Същото не било структурирано според изискванията на чл.26 ал.4 и чл.50 ал.1 от Указ №884/24.04.1974г. за прилагане на ЗНА (УПЗНА). Твърди се също, че приетото изменение не отговаря на изискванията на чл.26 ал.1 и чл.28 от ЗНА. От финансовата обосновка към мотивите на докладната за предложеното изменение било видно, че средствата за покриване на допълнителните разходи, с които ще бъде натоварен бюджетът на общината, могат да се осигурят единствено за следващите три години. С оглед изключително краткия период,  не се осигурявала стабилност на нормативния акт във времето, а освен това тази предвидимост била направена въз основа на погрешни заключения, при което можело да се достигне до хипотеза на невъзможност разпоредбата да се изпълнява повече от година. Твърди се също, че мотивите на проекта  за изменение на нормативния акт са незаконосъобразни. Финансовата обосновка била изцяло погрешна. Сумата от 691 лв , приета за представляващата издръжка на дете на година, била погрешно изчислена, тъй като била приета като средна стойност за издръжка на дете през последните 4 години. В жалбата се посочват конкретните суми за издръжка на едно дете за 2014г., 2015, 2016г. и 2017г., както и броят на децата през годините  като се сочи,че е налице тенденция за намаляване броя на децата и същевременно увеличаване на средствата за тяхната издръжка. Намалението било единствено през 2017г., но това се свързвало с газифицирането на повечето детски градини и провеждането на мерки за енергийна ефективност в 4 от тях по европейски проект. С увеличаването обаче на заплащания от община Хасково дял от таксата, се препятствала възможността същите мерки да се въведат и в останалите детски градини или да се извършат други мероприятия за подобряване на жизнената среда, в която се обучават децата, при което нямало да има възможност за намаляване разходите за издръжка. Посочената в обосновката сума от 750 000 лв като постъпления от внесени такси за ползване на детски градини и ясли била взета от приетия бюджет на общината и не отразявала действителното положение, а това било предпоставка за грешни заключения. Твърди се, че тази сума няма как да бъде достигната. Посочват се изчисления, направени на база броя работни дни през 2018г. и броя на децата през същата година като се прави сравнение между събраните средства при 100% посещаемост и тези, които биха се събрали при реална посещаемост от 80%, и се твърди, че допълнителните средства, които ще следва да се отделят от общината надхвърлят 500 000 лева. Жалбоподателят твърди, че на база погрешно определения размер на издръжката на дете на година от 691 лв, погрешно била определена и общата стойност от 2 077 146 лева. От приетия бюджет на Община Хасково за 2018г. било видно, че общият размер за издръжка е 2 420 656 лв и то при положение, че през първите три месеца от годината се е събирала такса с постоянен размер и диференцирана част.

В мотивите за приетото изменение никъде не се посочвало от кои приходи ще се вземат средства за дофинансиране съгласно чл.8 ал.4 от ЗМДТ. Същевременно било посочено, че необходимите средства ще се осигурят от намаляване на други разходи, но според закона трябвало да се осигурят приходи, а намаляването на разход не било приход. Абсолютно погрешен бил направеният анализ, че преходният остатък представлява излишък. Този остатък представлявал договорени дейности през съответната година, които ще се разплащат и през следващата т.е. касаело се за целеви средства за договорени дейности. Този остатък се получавал и от необходимостта от провеждане на обществени поръчки. Погрешно било и твърдението в анализа, че е налице преизпълнение на приходите. Последното се дължало на заложен по-нисък размер на очакваните приходи. От таблицата ясно се виждала тенденцията за намаляване общия размер на местните приходи. Налице била финансова необоснованост на приетото изменение с оглед възприетите начини за осигуряване на необходимите допълнителни средства.  

Жалбоподателят твърди също, че в нарушение на чл.28 ал.2 т.4 от ЗНА не били анализирани очакваните резултати от прилагането на нормативния акт, вкл. финансовите.

Наред с гореизложеното счита, че при гласуването на приетото изменение в Наредбата  са допуснати съществени нарушения на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Хасково. Сочи,че по време на дебатите при разглеждане на докладната записка  било направено предложение от общински съветник гласуването по същата да бъде отложено за следващо заседание на общинския съвет, но това предложение в нарушение на чл.79 ал.1, изр.2 от Правилника не било подложено на гласуване , а било пристъпено към гласуване за прекратяване на разискванията и на основното предложение . Така се допуснало и нарушение на чл.78 ал.1 от Правилника.

По изложените съображения се иска от съда да отмени разпоредбата на чл.26 ал.3  от Наредбата, в редакцията ѝ , приета с Решение №744/28.09.2018г. на Общински съвет Хасково.

            Ответникът – Общински съвет Хасково,  представляван от Председателя Т. З., счита оспорването за неоснователно и по подробно изложени съображения, вкл. и в писмени бележки,  моли да се отхвърли.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково счита оспорването за неоснователно и пледира за отхвърлянето му.

Административен съд – Хасково, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Докладна записка до ОбС – Хасково група общински съветници са предложили изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково. Видно от докладната, поводът за предложените изменения и допълнения е бил протест от Окръжна прокуратура Хасково, постъпил в Общински съвет Хасково на 28.08.2018г., според който е констатирано противоречие на разпоредбата на чл.26 от Наредбата с нормативни актове от по-висока степен. В докладната подробно се описват причините, налагащи изменението и допълнението на Наредбата, вкл. на чл.26 ал.3 от същата, визирани са целите, които се осигуряват чрез предложените промени, направена е подробна финансово-икономическа обосновка, посочени са очакваните резултати прилагането на промените, направен е и анализ за съответствието на проекта за изменение на подзаконовия нормативен акт с правото на ЕС.

Предложението за промени в чл.26 ал.3 от Наредбата е в следния смисъл : Чл. 26 ал.3 от Наредбата добива следната редакция : „За общински детски градини размерът на месечната такса е както следва: а/ за град Хасково  - 1 (един) лев за присъствен дена на детето; б/ за селата –1(един) лев за присъствен дена на детето; в/ за 5 и 6-годишните, посещаващи подготвителните групи в общинските детски градини в града и селата в задължителното предучилищно образование извън финансираното от държавата се заплаща такса за дейностите по хранене на децата в размер на 1 (един) лев за присъствен дена на детето;”

Докладната записка е публикувана на интернет страницата на Община-Хасково на 24.08.2018г., видно от представената по делото разпечатка от същия сайт (л.37-л.44).  Видно от справка по чл.26 ал.5 от ЗНА (л.45) , до 24.09.2018г. не са постъпили писмени предложения за изменения и допълнения на проекта за решение, както на официалните електронни адреси, така и в деловодството на Община Хасково и Общински съвет Хасково. Справката е публикувана на интернет страницата на Община-Хасково на 25.09.2018г.

Докладната записка е била разгледана като т. 5 от дневния ред на заседанието на Постоянната комисия по образование, култура и вероизповедания при ОбС-Хасково, проведено на 26.09.2018г. Видно от приложеното препис-извлечение от протокола за провеждането му (л.17), докладната е допусната и е подкрепен проектът за решение, за което е гласувано единодушно от всички членове на комисията. Докладната записка е била обсъдена и от Постоянната комисия по бюджет и финанси (ПКБФ) при ОбС-Хасково на заседание, проведено на 26.09.2018г., видно от приложеното препис – извлечение от Протокол от същата дата (л.18-л.19). Със седем гласа „за” и без гласове „против” и „въздържали се”, докладната записка е допусната и проектът за решение е подкрепен от ПКБФ . В същия смисъл е взето решение и от Постоянната комисия по обществен ред и законност, на заседание, проведено на 26.09.2018г. (л.20-л.21).

Видно от представеното препис-извлечение от Протокол №38 за проведеното на 28.09.2018г. заседание, докладната записка е разгледаната като т.5, нова т.6 от дневния ред на същото. В хода на обсъжданията на докладната записка е направено предложение от общински съветник гласуването по същата да бъде отложено за следващо заседание. С 34 гласа „за” , 2 гласа „против” и 1 „въздържал се” е гласувано дебатите по докладната да се прекратят, след което е пристъпено към гласуване на предложените изменения и допълнения в Наредбата.

С Решение №744/28.09.2018г., на основание чл.21, ал.2 във връзка с ал.1 , т.7 и т.23 от ЗМСМА, предложените изменения и допълнения в докладната, вкл.  на чл.26 ал.3 от Наредбата, са приети от ОбС-Хасково. Решението е взето при явно поименно гласуване, отразено в протокола от заседанието,  с 32 гласа „за”, 3 гласа „против” и  5 - „въздържали се”. От предложилия отлагане на гласуването общински съветник е направен отрицателен вот. 

По делото е назначена и изслушана съдебно-икономическа експертиза,  заключението по която е прието без оспорване от страните.  

В отговор на въпрос №1 вещото лице  установява размера на средствата от общинския бюджет, необходими за компенсиране на пълните разходи на общината по предоставяната услуга в детските градини при заплащане от родителите по 1 лев на присъствен ден , за следващите три години, при съобразяване на чл.26 ал.4,5,6 и 7 от Наредбата. Вещото лице посочва, че в приходната част на общинския бюджет се планират постъпленията от платените такси за ползване на детски градини. Разликата до пълната издръжка се осигурява от планираните и постъпилите суми от държавното финансиране и местното финансиране. Вещото лице посочва планираните и отчетените за 2018г. разходи за дейност 311 – Детски градини, вкл. тези по параграф 10-00 „издръжка” , които са : планирани разходи   -  2 521 417.00 лв и отчетени разходи  -  2 395 720.00 лв. Вещото лице представя в табличен вид (Приложение №1) отчетените разходи по параграфи по детски заведения  за 2017г. и 2018г. и прави анализ на данните. Посочва, че допълнително необходимите средства за компенсиране на пълните разходи за детските градини за 2017г. са в размер 945 684 .00 лева, а за 2018г. – 1 740 828 лв. При направена съпоставка между постъпилите приходи през 2018г. спрямо 2017г., вещото лице установява, че те са с 507 878.00 лв по- малко през 2018г. Вещото лице установява, че в Бюджета за 2018г. са планирани по-малък размер приходи от такси от детски градини и по-голям размер на разходи за издръжка, които се поемат от община Хасково. Въз основа на изчислените приходи от такси като средна величина за 2018г. ( преди и след промяната), вещото лице изчислява, че допълнително необходимите средства за компенсиране на пълните разходи по предоставената услуга в детските градини са в размер 679 648.00 лв.

Вещото лице установява, че при разглеждане от ПКБФ при ОбС-Хасково на докладна записка от Кмета на Община Хасково относно проектобюджета за 2018г. са предложени промени като е взето решение, предвиждащо увеличение в приходната част на общинския бюджет с 625 000.00 лв, касаещо местни дейности , като за данъчни приходи увеличението е с 448 000.00 лв, а за неданъчни приходи – със 177 000.00 лв. Установява, че с Решение №790/30.11.2018в.  ОбС-Хасково дава съгласие Кметът на Община Хасково да извърши компенсирана промяна по бюджета на Община Хасково за 2018г. и предостави необходимите средства по бюджетите на детските градини на територията на гр.Хасково в размер на 151 049.00 лв. (решението е представено като доказателство поделото). Средствата са осигурени от „резерва за непредвидени и неотложни нужди” от бюджета на общината за 2018г. Вещото лице детайлизира в табличен вид разпределението за издръжка на местна дейност 311 Детски градини по параграфи по план и отчет за 2018г., процентно изпълнение, както и прогнозни данни за периода 2019-2021г.

В отговор на въпрос №2 вещото лице посочва, че необходимите средства за компенсиране на пълните разходи по предоставянето на услугата в детските градини са разчетени в бюджета на Община Хасково за 2018г. В табличен вид (Приложение №3) описва планираните  и отчетени разходи за 2018г. на Община Хасково от държавна и местна дейност и дофинансиране. Отбелязва, че не може да се посочи конкретно от кои приходи става компенсирането на допълнително необходимите  разходи, но посочва, че е налице финансова обезпеченост на необходимите за това средства при заплащане от родителите по 1 лев за присъствен ден.

В изпълнение на задача №3 вещото лице определя необходимите разходи за издръжка на детските градини и детски ясли на дете за година. Въз основа на анализираните данни, вещото лице посочва, че средният разход на дете за 2018г. на база пълна посещаемост е в размер 779.86 лв , съотв. за 1 месец – 64.99 лв. Средният разход на дете за 2018г. на база средна посещаемост е в размер на 1184.24 лв, съотв. за 1 месец – 98.69 лв.

В отговор на въпрос №4 вещото лице посочва как са формирани през последните три години преходните остатъци по бюджета на Община Хасково и предназначението на тези средства.        

По делото е представена Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково в актуалната ѝ редакция. Оспорената разпоредба на чл.26 ал.3 от същата гласи:

„За общински детски градини размерът на месечната такса е както следва: а/ за град Хасково  - 1 (един) лев за присъствен ден на детето; б/ за селата –1(един) лев за присъствен дена на детето; в/ за 5 и 6-годишните, посещаващи подготвителните групи в общинските детски градини в града и селата в задължителното предучилищно образование извън финансираното от държавата се заплаща такса за дейностите по хранене на децата в размер на 1 (един) лев за присъствен дена на детето;”

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Предмет на оспорване е разпоредба от подзаконов нормативен акт, действащ на територията на Община Хасково. Съгласно чл.45 ал.5 от ЗМСМА кметът на общината е активно легитимиран да оспорва актовете на общинския съвет, вкл. подзаконовите нормативни такива.

Оспорването на подзаконовия нормативен акт пред съда е частично и касае чл.26 ал.3 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково, което е допустимо съгласно чл.185, ал.2, вр. ал.1 от АПК. Освен това разпоредбата на чл.187, ал.1 от АПК изрично предвижда безсрочност на оспорването на подзаконовите нормативни актове, т. е. без ограничение във времето.

Предвид гореизложеното жалбата е допустима.

Разгледано по същество, е неоснователна.

Нормата на чл.21, ал.2 от ЗМСМА предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал.1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл.1 от Наредбата, със същата се уреждат отношенията, свързани с определянето и администрирането на местните такси и цени на предоставяне на физически и юридически лица услуги, реда и срока на тяхното събиране на територията на община  Хасково. Според чл.21 ал.1 т.7 от ЗМСМА общинският съвет определя размера на местните такси. Предвид изложеното оспорената разпоредба на чл.26 ал.3 от Наредбата е издадена от компетентен орган.

Не се споделят доводите на жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на изискването за форма при приемането на оспорената разпоредба, а именно , че същата е приета при съществено нарушение на чл.11 ал.3 от ЗНА и  чл.79 от АПК, като и на чл.26 ал.4 от Указ №883/24.04.1974г. за прилагане на ЗНА.

Разпоредбата на чл. 11, ал. 3 от ЗНА предвижда, че нормативните актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт. В този смисъл е и нормата на  чл. 79 от АПК. Съдът счита, че приемането на промени в Наредбата, вкл. на процесната разпоредба, с решение, а не с наредба за изменението и допълнението ѝ, не представлява съществено нарушение на изискването за форма на акта. От значение за характера на акта е не неговото наименование, а съдържанието му. Видно от разпоредителната част на оспореното решение,  колективният орган ясно и недвусмислено е изразил волята си за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково, при което  Решение №744/28.09.2018г.  на ОбС Хасково има характера на изменящ и допълващ нормативен акт, състоящ се от правни норми. Тези правни норми действително не са обозначени с посочването на параграфи, каквото изискване е въведено с разпоредбата на чл.26 ал.4 от Указ №883/24.04.1974г. за прилагане на ЗНА, но това нарушение не следва да се отчита като съществено, а по-скоро е непрецизност на законодателната техника.

 Не се констатира при приемане на оспорената разпоредба да са допуснати съществени нарушения на административно – производствените правила, като същата е съответна и на материалния закон.

Установява се от приетите писмени доказателства, че  същата е приета на редовно проведено и законно съгласно чл.27 ал.2 от ЗМСМА заседание на общинския съвет, на което са присъствали 40-ма общински съветници (при общ брой 41). Решението за приемането ѝ е взето при наличие на необходимото мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници, при явно гласуване т.е. при спазване на изискванията по чл.27 ал.2, ал.3 и ал.4 от ЗМСМА. Спазени са и изискванията на чл.26 от ЗНА като докладната записка за приемане на изменения и допълнения в Наредбата, ведно с проекта за промените, са публикувани на интернет страницата на Община-Хасково. Проектът е своевременно публикуван, с което е осигурена възможност на заинтересованите лица да упражнят правото си на участие в производството по подготовката на акта. Спазен е и срокът по чл.26 ал.4 от ЗНА , за който е предоставена тази възможност, а в изпълнение на чл.26 ал.5 от ЗНА е публикувана и справка за постъпилите предложения и становища по проекта като в случая такива липсват.

Съдът не споделя оплакването на жалбоподателя за допуснати при гласуването на оспорената разпоредба съществени нарушения на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Хасково (Правилника). Действително от представеното препис-извлечение от протокола за проведеното на 28.09.2018г. заседание на общинския съвет се установява,че е направено процедурно предложение от общински съветник гласуването по докладната записка за промени в Наредбата да бъде отложено за следващо заседание  т.е. процедурен въпрос по смисъла на чл.58 ал.2 т.2 от Правилника. Това предложение не е било подложено на гласуване според изискването на чл.70 ал.1, изр.1 от Правилника, като в нарушение на поредността по чл.78 ал.1 от същия е пристъпено към гласуване на основното предложение. Така допуснатите нарушения в Правилника съдът не намира за съществени, доколкото счита , че дори и при спазване на горевизираните разпоредби от Правилника, не би се достигнало до друг, различен от постановения резултат, като текстът на чл.26 ал.3 от Наредбата би бил приет именно в предложения и обсъден вариант. В тази връзка съдът отчита, че гласувалите за изменението на текста общински съветници значително надвишават по брой тези, които са гласували против и са се въздържали.  Наред с това не се установява в хода на обсъждането на  проекта за промени първоначално предложеното изменение на оспорената разпоредба да е претърпяло корекции, което да е налагало разглеждането му на следващо заседание, респ. отлагане на гласуването.

 Проектът за изменение и допълнение на Наредбата е внесен за обсъждане от  компетентния орган при спазване на  изискванията по чл.28 от ЗНА. Докладната записка, с която е предложено приемане на промени в Наредбата, вкл. изменение на оспорената разпоредба, съдържа реквизитите по чл.28 ал.2 от ЗНА. В същата са изложение причините, налагащи приемането на промени в Наредбата, посочени са поставените цели, направена е подробна финансово-икономическа обосновка, посочени са очакваните резултати от промените, направен е анализ за съответствие с правото на ЕС.

Изложените от жалбоподателя доводи за погрешна и необоснована финансово-икономическа обосновка на проекта съдът намира за неоснователни като същите се опровергават от заключението по назначената СИЕ, което е прието без оспорване от страните и се кредитира от съда като компетентно и безпристрастно дадено. След подробен анализ на планираните и отчетените за 2018г. разходи за дейност 311 – Детски градини, вкл. тези по параграф 10-00 „издръжка” , както и след съпоставка между постъпилите приходи от такси през 2018г. спрямо 2017г., вкл. и след сравняване на преходните остатъци по бюджета на община Хасково за 2016г., 2017г. и 2018г., вещото лице категорично установява, че при приетата такса за ползване на детски градини в размер на 1 лев за присъствен ден е налице финансова обезпеченост на средствата, необходими за компенсиране на пълните разходи по предоставяната услуга в детските градини. Установява се също от устното изложение на вещото лице в с.з., че дори и при неизпълнение на планираните въз основа посещаемостта на децата приходи от такси за 2018г., е налице резерв, достатъчен да покрие разходите за период от три последователни години. Действително между финансовата обосновка и заключението по СИЕ се констатират някои несъответствия – напр. относно предвиденият размер на постъпленията от такси и относно необходимите разходи за издръжка, констатира се също и прието завишаване  приходната част на бюджета за 2018г. относно средствата за местни дейности, чийто размер не съответства на размера на установените от вещото лице допълнително необходими средства, компенсиращи пълните разходи по предоставяне на услугата за същата година. Според настоящия състав тези несъответствия се дължат на обстоятелството, че в проекта за изменения и допълнения на Наредбата се визират прогнозни стойности, които няма как да бъдат изчислени с точност, предвид динамичността на приходите, според които се планират и разходите. Безспорно в случая е налице изискуемата финансова обосновка, а доколко след изтичане на обхванатия от същата тригодишен период ще е налице възможност за общината да осигури необходимите средства за компенсиране на необходимите  разходи по предоставяне на услугата по ползване на детски градини при приетата такса от 1 лев , е въпрос на бюджетно планиране, респ. на целесъобразно разпределение на средствата, вкл. на такива от преходни остатъци. 

Относно представеното Решение №790/30.11.2018в., с което е дадено съгласие Кметът на Община Хасково да извърши компенсирана промяна по бюджета на Община Хасково за 2018г. и предостави необходимите средства по бюджетите на детските градини на територията на гр.Хасково в размер на 151 049.00 лв. следва да се посочи, че приемането му не може да бъде разглеждано като довод, обосноваващ допуснато нарушение на чл.28 ал.2 т.3 от ЗНА. Това решение е нагледен пример за целесъобразно разпределение на средства от бюджета, респ. за възможността на Община Хасково да обезпечи качественото изпълнение на предоставяната услуга дори и при въведената такса от 1 лев за присъствен ден.

Във връзка с гореизложеното като неоснователно се преценява оплакването на жалбоподателя за приемане на оспорената разпоредба в несъответствие с принципа за стабилност, регламентиран в чл. 26 ал.1 от ЗНА. 

Съдът счита, че оспорената разпоредба е съответна и на материалния закон като не се установява същата да противоречи на нормативни актове от по-висока степен.

Съгласно разпоредбата на чл.9 от ЗМДТ Общинският съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Видът на таксите, събирани от общините е определен в чл.6 ал.1 от ЗМДТ.  Таксата – предмет на оспорената разпоредба е сред тези по чл.6 ал.1 б.”в” от ЗМДТ, като заплащането ѝ е уредено в чл.81 от ЗМДТ.

Съгласно разпоредбата на чл.7 ал.1 от ЗМДТ местните такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата, а разпоредбата на чл.8 ал.1 от ЗМДТ визира принципите, които следва да се спазват при определяне на размера им. В случая определената с оспорения чл.26 ал.3 от Наредбата такса е съобразена с разпоредбата на чл.7 ал.1 от ЗМДТ, в потвърждение на което е горекоментираната финансово-икономическа обосновка, подкрепяща се и от заключението по назначената СИЕ. Не се установява и нарушение на принципите по чл.8 ал.1 от ЗМДТ при определяне размера на таксата и такива не се твърдят. Определеният размер на таксата е обоснован с изключението по чл.8 ал.3 от ЗМТД, според който е допустимо размерът на таксите да не възстановява пълния размер на разходите по предоставянето на услугата. В тази хипотеза съгласно чл.8 ал.4 от ЗМДТ разликата между разходите и размера на таксата е за сметка на общинските приходи, какъвто е и настоящият случай. Следва да се отбележи, че относно компенсирането на тази разлика от страна на общината жалбоподателят не спори. Доводите му за незаконосъобразност на оспорената разпоредба се свеждат основно до възможностите за подобна компенсация т.е . до размера на таксата. Както се посочи по-горе, този размер се явява финансово обоснован като е налице финансова обезпеченост на средствата, необходими за компенсиране на пълните разходи по предоставяната услуга в детските градини при такса от 1 лев за присъствен ден.   

По изложените съображения съдът счита, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 ОТХВЪРЛЯ  жалбата на  Кмета на Община Хасково срещу чл.26 ал.3 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково (НОАМТЦУТОХ/ Наредбата) в редакцията му, приета с Решение №744/28.09.2018г. на Общински съвет Хасково.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени.

  

                                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                         2.