Определение по дело №260/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 617
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 13 юли 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20187130700260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Ловеч, 30.06.2020 година

 

Административен съд Ловеч, тричленен административен състав, в закрито съдебно заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                        МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Христова административно дело №260/2018г. по описа на Административен съд Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по протест на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.23, ал.1 в частта относно израза „…7 лв. постоянна такса…“, от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Луковит.

Доводите на прокурора за незаконосъобразност на оспорения текст са, че чрез него се въвежда правило за плащане от родителите и настойниците на постоянна месечна такса независимо от присъствените дни на детето, което противоречи на съответните разпоредби от Закона за местните данъци и такси, съгласно които такса се заплаща само за предоставена и ползвана услуга.

В няколко последователни писма от Общински съвет Луковит е ангажирано становище за основателност на протеста, както и че са предприети действия за отмяна на протестираната разпоредба.

С писмо вх.№ 2377/25.06.2020г. Председателят на Общински съвет Луковит е уведомил съда, че протестирания текст от Наредбата е изменен, като е приложил и доказателства за това. От тези доказателства се установява, че на проведената на 27.05.2020г. редовна сесия на Общински съвет Луковит е взето Решение № 110 по Протокол № 11/27.05.2020г. за приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Луковит. С наредбата е изменен протестирания от ОП Ловеч текст от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Луковит, като е съобразен с актуалните редакции на ЗМДТ. С последното е постигнато целеното от ОП Ловеч привеждане на местния нормативен акт в съответствие с нормативния акт от по-висока степен.

С писмо вх.№ 2468/30.06.2020г., подателят на протеста прокурор Светла Иванова заявява, че с приетото от ОбС Луковит изменение на протестирания текст от Наредбата е постигнато целеното привеждане на местния нормативен акт в съответствие с цитираните в протеста НА, поради което протестът на ОП Ловеч е бил изцяло съобразен от ОбС Луковит и за прокуратурата отпада правния интерес от водене на делото поради оттегляне на подзаконовия нормативен акт в оспорената част. Ангажира се становище протестът да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Като съобрази изложеното по-горе, становищата на страните и доказателствата по делото, съдът намира, че са налице основания за прекратяване на производството по делото. От една страна, предвид приетите изменения на Наредбата в протестираната част, е налице оттегляне на оспорения подзаконов нормативен акт в тази част. От друга страна разпоредбата на подзаконовия нормативен акт в протестираната му редакция е изменен и вече не представляват част от действащото право в страната. Независимо, че това обстоятелство е настъпило след подаване на протеста, същото следва да бъде взето предвид при преценката относно допустимостта на настоящото производство. Наличието на правен интерес от търсената правна защита е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването, като съдът е задължен да следи служебно за наличието на тази предпоставка по време на цялото производство. Когато предмет на оспорването е подзаконов нормативен акт, както е в конкретния случай, правният интерес от търсената защита се състои в премахването на този акт от действащото право като акт, който регулира съответния кръг обществени отношения. След като подзаконовият нормативен акт е отменен/изменен в оспорената му част, същият е престанал да бъде част от позитивното право и затова за оспорващия не е налице непосредствен правен интерес от исканата отмяна, респ. от продължаване на съдебното производство, което е образувано по оспорването – основание по чл.159, т.4 от АПК. Същото становище е застъпено и от подалия протеста прокурор.

Ето защо съдът следва да остави без разглеждане подадения протест и да прекрати производството по делото поради отпадане на правния интерес на оспорващия в следствие оттеглянето на подзаконовия нормативен акт в протестираната му част.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, Ловешки административен съд, тричленен административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане протеста на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.23, ал.1 в частта относно израза „…7 лв. постоянна такса…“, от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Луковит.

Прекратява производството по адм. дело № 260/2018г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението подлежи на обжалване чрез АС Ловеч пред Върховния административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

         Председател:                                                     Членове: