Решение по дело №1081/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1219
Дата: 4 октомври 2021 г.
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20217050701081
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№_________/________________,гр.Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Варна, ІХ-ти касационен състав, в публично заседание на осми юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

         Председател: Борислав Милачков

Членове: 1. Кремена Данаилова  

   2.М.И.а-Даскалова  

 

при секретар: Пенка Михайлова 

и прокурор: Тони Томов

като разгледа докладваното от административния съдия М. И.а- Даскалова КНАХД №1081 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК вр.чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на М.Н.Д. ***. против Решение №29/18.03.2021г. на Районен съд–Провадия, постановено по НАХД №454/2020г., с което е потвърдено НП № 23-0000940/05.11.2020г. на Началника на отдел „Контрол“ в РД „Автомобилна администрация“- Варна, с което за нарушение на чл.36 §2, т.ii от Регламент /ЕС/№165/2014г. му е наложено админ. наказание „глоба“ в размер на 1500лв., на основание чл.93в ал.17 т.3 от ЗАвП.

В жалбата се претендира отмяна на Решението на ВРС като незаконосъобразно и неправилно. РС установил неправилно фактическата обстановка по случая и достигнал до погрешния извод, че е извършил нарушението, за което с НП му е наложена глобата. До необективна преценка на доказателствата довело кредитирането на представените с преписката писмени доказателства поради и показанията на разпитаното като свидетел длъжностно лице, което присъствало при съставяне на АУАН. Касаторът заявява, че поддържа възраженията, които направил и пред предходната инстанция, че не е доказано наличие на субективна страна, че е извършил твърдяното нарушение при пряк умисъл. Не било взето предвид разграничението в дефинициите дадени от закона на понятията „обществен превоз“ и „превоз на товари“. Вида на превоза, осъществен от него бил определен неправилно в НП, което нарушило правото му на защита. В случая превоза не бил международен, а вътрешен – в рамките на България. Освен рег. номер и модела на управляваното от него превозно средство, органа не установил и  не посочил максимално допустимата му маса, за да се обоснове извода, че попада в обхвата на Регламент №561/2006г. Прилагането на разпоредби на вътрешното право и на европейския регламент при издаване на НП нарушавало правата му. Повторно се излагат доводите изложени в жалбата до РС с които се претендира отмяна на НП, поради допуснати нарушения на процедурните правила, неправилно приложение на закона и маловажност на случая и основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН. Тъй като се касаело за първо такова нарушение, поради липса на нарушения на ЗАвтП на водача и др. обстоятелства за постигане на целите на превенцията било достатъчно  да му бъде отправено предупреждение и да не бъде санкциониран. Моли за отмяна на Решението и на НП като незаконосъобразно, вкл. в хипотезата с прилагане на чл.28 от ЗАНН.

 Ответната страна – ИА „Автомобилна администрация“ –Регионална дирекция -Варна в писмен отговор депозиран от упълномощен юрисконсулт изразява становище за неоснователност на жалбата. Споделят като кореспондиращи с доказателствата, правилни и законосъобразни изводите на РС, с които е потвърдено НП. В производството по установяване на нарушението и издаване на АУАН и на НП не били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и не било ограничено правото на защита на нарушителя. Нарушението било правилно квалифицирано. Молят жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и решението на РС-Провадия да бъде потвърдено. Претендират присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Правят искане при присъждане на адвокатско възнаграждение на касатора да се приложи чл.63, ал.4 от ЗАНН.

Представителят на Окръжна прокуратура - Варна, изразява становище за неоснователност на жалбата. Предлага да бъде оставена без уважение.

Настоящият състав след като извърши проверка, намира касационната жалба за подадена от надлежна страна и в срока по чл.211 ал.1 от АПК, поради което е допустима.

Съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН, Решението на РС подлежи на касационно оспорване на основанията, предвидени в чл.348 ал.1 от НПК, като касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, а за неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон следи и служебно. В жалбата се твърди неправилно приложение на закона.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Решението на РС е валидно и допустимо.

Неправилно приложение на материалния закон съгласно чл.348 ал.2 от НПК е налице, когато той е приложен неправилно или не е приложен закон, който е трябвало да бъде приложен. Като контролно-отменителна инстанция касационният съд проверява приложението на закона въз основа на фактите  установени от РС в решението, по аргумент от забраната в чл.220 от АПК за нови фактически установявания. РС установил, че на 29.07.2020г. на автомагистрала „Хемус“ на около 1км преди разклона за гр.Провадия свидетелите К. К.чев и Б. И. спрели за проверка влекач „Ман“ от категория №3 с рег. №СВ****НН с прикачено полуремарке с рег.№СВ****ЕА и установили, че водачът им е М.Н.Д. ***. Проверяващите констатирали, че МПС е оборудвано с дигитален тахограф марка „Stoneridge Electronics“ тип SE 5000, №***. След изискване от проверяващите водачът не им предоставил ръчен запис или разпечатка, тахографски листи или удостоверение по образец за периода от 15:24 часа на 17.07.2020г. до 08:41часа на 20.07.2020г., за който период липсвала информация и в дигиталната му карта. РС установил, че проверяващите са съставили на Д. акт за установяване на административно нарушение. В АУАН е описано гореизложеното, както и установеното при проверката, че с МПС съгласно представения пътен лист от водача се превозват 25160кг пшеница по маршрут Мърчево-Игнатиево, че Д. работи в „Пик 2003“ЕООД-гр.ПТ на длъжност „водач“, на който превозвач са собственост влекача и полуремаркето. В АУАН е отразено, че водачът им представил дигиталната си карта като водач, разпечатка от картата, товарителницата, контролния талон и пътния лист. РС установил, че АУАН е издаден за това, че извършващия обществен превоз на описания товар водач Д. с МПС оборудвано с дигитален  тахограф, не им предоставил информация за периода от 15:24 часа на 17.07.2020г. до 08:41часа на 20.07.2020г., което квалифицирали като нарушение на чл.36 §2, т.ii от Регламент /ЕС/№165/2014г. Съдът установил, че водачът не вписал възражения в акта при връчването му, нито депозирал такива в срок. Констатирал, че въз основа на АУАН на Д. на 05.11.2020г. е издадено НП №23-0000940 от началника на отдел „Контрол“ в РД“АА“-Варна, с което на М.Д. за нарушението на чл.36 §2, т.ii от Регламент /ЕС/№165/2014г. на основание чл.93в, ал.17, т.3 от ЗАвтП му наложил глоба в размер на 1500лв.

РС направил извода, че НП е издадено в производство, проведено при спазване на процесуалните правила в ЗАНН. Констатирал, че АУАН и НП са издадено от компетентни органи, с необходимите реквизити в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Те били надлежно връчени на лицето, чиято отговорност се ангажира, което и от събраните в съдебната фаза доказателства се установило, че е извършило нарушението описано в тях. Тези изводи изцяло кореспондират със съдържанието на АУАН и на НП, от които и доказателствата за връчването им на нарушителя се установява, че му е предоставена възможност да упражни правото си на защита в пълен обем. Той не е депозирал писмени възражения, нито твърдения срещу установеното в АУАН и в НП за наличие и предоставяне на информация за дейността му през периода от 15:24 часа на 17.07.2020г. до 08:41часа на 20.07.2020г. РС намерил за правилно квалифицирано от наказващият орган извършеното от Д. нарушение, а наказанието – за законосъобразно определено по вид и размер. РС отхвърлил като неоснователни оплакванията в жалбата за неправилно приложение на закона, за неприложимост на Регламент /ЕС/№165/2014г. за осъществявания вътрешен превоз на товари и на чл.36 §2, т.ii от него, позовавайки се на разписаното в чл.48 от Регламент №165/2014, че е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки. РС посочил, че в приложената в НП административно-наказателна разпоредба - чл.93в, ал.17, от ЗАвтП е предвидено налагане на наказание „глоба“ в размер от 1500лева на водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни: тахографски листа и/или карта на водача, както и записите от нея и/или ръчни записи и разпечатки, и/или удостоверение по чл.10, ал. 1 от Наредбата по чл.89, ал.1. РС отчел, че в случая информация за трите дни от периода, попадащ в предходните 28 дни не е имало информация в представените от водача Д. тахографски листи, в картата му, нито е представен ръчен запис или разпечатка с информация за дейността му през индивидуализирания период, поради което отхвърлил като неоснователни общо фомулираните оплаквания в жалбата за неправилно приложение на закона и за допуснати съществени процедурни нарушения при издаване на НП. Той преценил като неоснователни и доводите за маловажност на нарушението, като отчел като правилно и законосъобразно посоченото в НП органа, че нарушението не е с явно незначителна, а със сравнително висока степен на обществена опасност, тъй като е свързано с възможността за контрол дали се спазва времето на управление и почивки на водача, което е от съществено значение за безопасността на движението и запазване на живота и здравето на водача и на останалите участници в движението.

Предвид установената фактическа обстановка, представените по делото доказателства и при съобразяване на действащата нормативна уредба, решението на въззивния съд е правилно и законосъобразно. Съгласно чл.78 ал.1 т.2 от ЗАвП при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, лицата по чл.24е, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) №3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) №561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт (OB, L 60/1 от 28 февруари 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 165/2014", или AETR.

Няма спор и от доказателствата се установява, че към момента на проверката касаторът е водач, който е спрян за проверка при извършване на курс свързан с превоз на товар - 25160кг пшеница със състав от ППС състоящ се от влекач „Ман“ от категория N3 с прикачено полуремарке, оборудван с дигитален тахограф, което попада в обхвата на Регламент (ЕС) №165/2014, поради което за него са приложими разпоредбите му.

Неоснователни са оплакванията в касационната жалба на Д. за непълнота на описанието на нарушението, поради липса на конкретизиране в АУАН и в НН на допустимата максимална маса на управляваното от него МПС. В АУАН и в НП е управлявания от него влекач и ремарке са индивидуализирани с рег. № и е посочено изрично модела на влекача и категорията му – N3. По силата на чл.149, ал.1 т.3, б.в от ЗДвП от категория N са моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари, които имат най-малко четири колела, като категория N3 са МПС предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса над 12 тона. Поради това несъмнено и безспорно установено е в случая, че управляваното от Д. МПС е с допустима максимална маса над 3,5 тона, тъй като е с максимално допустима маса над 12 тона и за него са приложими разпоредбите на цитирания регламент.

Привлеченото към отговорност лице упражнява правото си на защита по отношение на фактите и обстоятелствата изложени в АУАН и в НП, а не срещу правната квалификация на нарушението. В случая пълно, точно и ясно, в съответствие с констатираното при проверката и данните в представените от Д. писмени документи и дигитални източници е описано извършеното от него, което е възведено в административно нарушение в чл.93в, ал.17, от ЗАвтП. След като работи на длъжност „водач“ в „ПИК 2003“ЕООД -гр.ПТ и управлява МПС на този превозвач, оборудвано с дигитален тахограф, Д. трябва да знае, че работата му изисква спазване на изискванията в Регламент (ЕС) № 165/2014, както и че нарушенията на някои от тях съставляват административни нарушения посочени в Закона за автомобилните превози, за които като водач носи отговорност, каквито са изброените в чл.93в, ал.1 и следв. от ЗАвтП. След като е назначен и работи на длъжност „водач“ в дружество-превозвач, с МПС с максимално допустима маса над 3,5 тона на което извършва превоз на товари, Д. е задължен да знае, че трябва да носи, за да може да представи при проверка на контролните органи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден и тези от предходните 28 календарни дни, а именно : тахографски листа и/или карта на водача, както и записите от нея и/или ръчни записи и разпечатки, и/или удостоверение по чл.10, ал.1 от Наредбата по чл.89, ал.1. Незнанието на тази законова разпоредба не може да обоснове извод за липса на субективна страна за извършване на деянието и до освобождаване на дееца от отговорност.

В случая правилно е преценено и посочено в АУАН и в НП, че с управляваното от касатора МПС е осъществяван обществен превоз на товар, за което свидетелства приетата по делото Товарителница №000****/28.07.2020г. Тя е наименована Товарителница за обществен автомобилен превоз в страната и в нея „ПИК-2003“ЕООД–гр.Кнежа е посочен като превозвач на товара, на който „Агро Сантия“ООД е изпращача, а „Олива“АД е получателя. Поради това неоснователни са доводите в касационната жалба за неправилност и незаконосъобразност на АУАН и на НП, основани на дефинициите в ЗАвтП на понятията „обществен превоз“ и „превоз на товари“. Видно от административно-наказателната разпоредба, осъществявания от водача превоз в случая не води до отпадане на отговорността му за нарушението предвидено в чл.93в, ал.17 от ЗАвтП.

Касационният състав намира за правилни и законосъобразни изводите на РС за правилна квалификация на нарушението и законосъобразно определена за него предвидената глоба от 1500лева. Правилно е приложена санкционната част на чл.93в, ал.17, т.3 от ЗАвтП като е наложена глобата във фиксирания от законодателя размер. С оглед данните в справката за допуснати от водача през 2018г. други две нарушения на ЗАвтП, за които издадените му НП са влезли в сила, а и предвид обстоятелството, че няма данни за дейността на водача за период от 3 дни, нарушението не може да се е приеме за такова, което не е обществено опасно, нито се отличава от другите такива случая с явна незначителност на обществената му опасност. Поради това правилно РС, а и наказващият орган са преценили, че за него чл.28 от ЗАНН е неприложим.

С оглед гореизложеното не е налице основание по чл.348 ал.1 т.1 от НПК за отмяна на Решението на ВРС и то следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора по своевременно направеното искане за присъждане на ИА“АА“ на юрисконсултско възнаграждение касационният състав взе предвид, че ответната страна не е представлявана от юрисконсулт в касационната инстанция и такъв не се е явил и участвал в откритото съдебно заседание, нито е депозирал становища, молби и др. Поради това неоснователно е искането за присъждане на ответната страна на юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция.

Водим от това и на основание чл.221 ал.2 от АПК във връзка с чл.63 от ЗАНН,  Съдът

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №29/18.03.2021г. на Районен съд-Провадия, постановено по НАХД №454/2020г.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: