ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 993
Хасково, 01.11.2023 г.
Административният съд - Хасково - VIII състав, в закрито заседание на първи ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
АНТОАНЕТА
МИТРУШЕВА |
Като
разгледа докладваното от съдия АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА административно дело № 20237260700890 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 256 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).
Образувано е по искова молба, депозирана от П.Т.З. ***,
подадена чрез пълномощник, против бездействие на Общински съвет – Димитровград
по задължението му, разписано в чл. 22, ал. 2, изр. 2 от ЗМСМА и чл. 97, ал. 4,
изр. 2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет -
Димитровград, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация, а именно да разгласи оспорването от страна на ищеца на Решение №
1000/23.03.2023 г. на Общински съвет – Димитровград, за което се води
административно дело № 370/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково.
Отправя искане да бъде осъден Общински съвет - Димитровград да изпълни
визираното задължение. Претендира разноски съгласно приложен списък.
От ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – Димитровград, чрез председателя
му, е постъпил писмен отговор по исковата молба вх. № 6090/14.08.2023 г. по
описа на Административен съд - Хасково, в който се излагат съображения по
съществото на спора и се прави искане предявеният иск да бъде отхвърлен като
неоснователен. Към отговора е приложена Екранна разпечатка от сайта на Община
Димитровград, като се заявява, че от същата се установява изпълнението на
задължението за разгласяване на оспорването.
С Определение № 794/23.08.2023 г. делото е насрочено
за разглеждане в открито съдебно заседание, в което съдебно заседание е
приключено съдебното дирене и е даден ход на делото по същество.
В срока за произнасяне, настоящият състав на
Административен съд - Хасково, като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на допустимостта на така
подадената искова молба, намира, че същата е недопустима, поради следните
съображения:
В случая ищецът твърди, че административният орган в
лицето на Общински съвет – Димитровград бездейства да изпълни свое задължение,
произтичащо от разпоредбите на чл. 22, ал. 2, изр. 2 от ЗМСМА и чл. 97, ал. 4,
изр. 2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет -
Димитровград, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация, а именно да разгласи оспорването на Решение № 1000/23.03.2023 г.
на Общински съвет – Димитровград, за което се води адм.дело № 370/2023 г. по
описа на Административен съд – Хасково, образувано по жалба на ищеца в
настоящото производство – П.Т.З. срещу т. 2, с която се приема нова т. 3, в
частта на подт. 2, 3, 4, 7 и 8 от Решение № 1000/23.03.2023 г. на Общински
съвет - Димитровград.
По силата на чл. 256, ал. 1 от АПК, бездействието на
административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може
да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на
индивидуалните административни актове. В чл. 256, ал. 2 от АПК е уредено
оспорването при неизвършване на фактически действия, които административният
орган е длъжен да извърши по силата на закона, в 14-дневен срок от подаване на
искане до органа за извършването му.
Предмет на осъдителния иск по чл. 256 от АПК е правото
на лице или организация да иска осъществяване на конкретни фактически действия
от административния орган, за които последният е задължен пряко по силата на
закона. В хипотезата на ал. 1 на чл. 256 от АПК административният орган следва
да бездейства и да не изпълнява свое задължение, произтичащо пряко от
нормативен акт, а в хипотезата на ал. 2 на нормата следва да е сезиран с искане
да извърши фактически действия, които е длъжен да извърши по силата на закон,
но в продължение на 14 дни бездейства. Следователно, предпоставка за
допустимостта на оспорването по чл. 256, ал. 1 от АПК е наличието на
бездействие на административния орган по задължение, произтичащо пряко от
нормативен акт, както и наличието на правен интерес от търсената защита, изразен
в нарушени или застрашени права, свободи и интереси на ищеца, като целта е това
нарушение да бъде преустановено и да се извърши предписаното от закона
действие.
Чл. 97, ал. 4, изр. 2 от Правилника за организацията и
дейността на Общински съвет - Димитровград, неговите комисии и взаимодействието
му с общинската администрация, предвижда задължение за общинския съвет да
разгласява оспорванията на приетите от него актове по способите, упоменати в
изр. 1 от разпоредбата. Към настоящия момент, видно от събраните доказателства,
ответникът в изпълнение на произтичащото от нормата на чл. 97, ал. 4, изр. 2 от
Правилника задължение е публикувал на 09.08.2023 г. на сайта на общината,
секция „Общински съвет“, обявление за оспорването на т. 2, с която се приема
нова т. 3, в частта на подт. 2, 3, 4, 7 и 8 от Решение № 1000/23.03.2023 г. на
Общински съвет - Димитровград. Дали оспорването е разгласено и по останалите,
визирани в чл. 97, ал. 4, изр. 1 от Правилника способи, тоест дали задължението
за разгласяване е изпълнено в цялост, е въпрос по съществото на спора, който
съдът не следва да обсъжда, доколкото изначално не е налице предпоставка за
допустимост на иска по чл. 256, ал. 1 от АПК, а именно правен интерес за ищеца
от търсената защита.
Обстоятелството, с което ищецът обосновава правния си
интерес - че разгласяването на направеното от негова страна оспорване ще даде
възможност на други лица да се присъединят към същото, не обосновава за ищеца
правен интерес от предявяване на иска. Неразгласяването на оспорването (както и
разгласяването му) по никакъв начин не рефлектира върху правната сфера на
ищеца. Бездействието на административния орган по задължението, регламентирано
в чл. 97, ал. 4, изр. 2 от Правилника, не създава нито права, нито задължения
за ищеца, нито ограничава негови права, свободи или законни интереси. В случая
за ищеца липсва правен интерес от търсената защита, като, за да обоснове такъв,
ищецът недопустимо се позовава на чужди права, като същевременно не сочи
каквито и да било собствени такива, които да са засегнати от твърдяното
бездействие, нито твърди от същото за него да следват някакви задължения или
ограничения. Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за
допустимост на съдебното производство, за която съдът следи служебно по всяко време
на делото. Доколкото за П.Т.З. липсва изискуемия от закона пряк и непосредствен
правен интерес от оспорване, настоящото производство се явява недопустимо. В
този смисъл Определение № 10324 от 30.10.2023 г. по административно дело №
9941/2023 г. по описа на ВАС.
Ето защо, предвид гореизложеното, в срока за
произнасяне следва да бъде възобновено производството по настоящото
административно дело № 890/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково и
да бъде отменено протоколното определение от 26.10.2023 г. за даване ход по
същество на делото, като исковата молба бъде оставена без разглеждане,
а производството по делото да бъде прекратено.
При този изход на спора разноски в полза на ищеца не
се дължат, а от страна на ответника такива не се претендират.
Водим от горното и на основание чл. 256, ал. 1, вр.
чл. 159, т. 4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ВЪЗОБНОВЯВА
производството по адм.дело № 890/2023 г. по описа на Административен съд –
Хасково.
ОТМЕНЯ
протоколно определение от 26.10.2023 г., постановено в открито съдебно
заседание по административно дело № 890/2023 г. по описа на Административен съд
– Хасково, с което е даден ход по същество на делото.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на П.Т.З. ***,
против бездействие на Общински съвет – Димитровград по задължението му,
разписано в чл. 22, ал. 2, изр. 2 от ЗМСМА и чл. 97, ал. 4, изр. 2 от
Правилника за организацията и дейността на Общински съвет - Димитровград,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, а именно да
разгласи оспорването на Решение № 1000/23.03.2023 г. на Общински съвет –
Димитровград, за което се води адм.дело № 370/2023 г. по описа на
Административен съд – Хасково.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.дело № 890/2023 г. по описа на Административен съд -
Хасково.
Определението може да бъде обжалвано с частна жалба
пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на
страните
Съдия: |
||