Е Ш Е
Н И Е
11.12.2019 година
Номер 866 /
година 2019 Град Перник
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Пернишки Районен съд
05-ти наказателен състав
На
18 ноември
Година две хиляди
и деветнадесета
В публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Христина Ангелова
ЧЛЕНОВЕ:
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар
: Даниела Асенова
Прокурор
:
Като разгледа докладваното от председателя административно наказателно дело №01202
по описа на съда за 2019 година,за да се произнесе взе предвид следното :
Производството
е по реда на чл.59-63 от ЗАНН .
Образувано
е по жалба на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник с управител Е.Д.Т.против наказателно
постановление №17-А-6/12.06.2019
година,издадено от Директор РИОСВ Перник,с което на основание чл.135
ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на
административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба
№1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по
отпадъците ,както и реда за водене на публични регистри и чл.44 ал.2 от Закона
за управление на отпадъците е наложена
„имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.за това,че на 27.11.2018 година в
гр.Перник ул.“Владайско въстание“№1 ПИ с идентификатор №55871.513.113,кв.151а
по КК с площ 1800 кв.м.не е водило отчетност по законоустановения ред за периода
от 01.01.2018 година до 27.11.2018 година.
Жалбоподателят
„Ел-Инс“ЕООД–гр.Перник с управител Е.Д.Т.е обжалвал наказателното постановление
в законоустановения срок.В жалбата ,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че
същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло
отменено.В съдебно заседание,редовно призован не се явява и не доразвива
доводите си,изложени в жалбата.
Въззиваемата страна–РИОСВ–гр.Перник,редовно
призована изпраща за представител ст. ю.к.Генчева която твърди,че издаденото от
Директор на РИОСВ Перник наказателно постановление е правилно и законосъобразно
и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.В подкрепа на твърденията си
излага убедителни и логически издържани мотиви.Прави пълен разбор на събраните
в хода на производството по делото писмени и гласни доказателства.
Пернишкият
районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства
и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено
следното :
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно
процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по
същество се явява неоснователна.
От фактическа страна:
От Директора на РИОСВ-Перник е издадено Решение № 16-ДО-156-02/11.03.2015 г.Съгласно съдържанието на същото на „Ел-Инс” ЕООД с управител Е.Д.Т.е разрешено да извършва с конкретно посочени кодове отпадъци дейност по третиране. Във връзка с това, дружеството се явява задължено лице и следва да води отчетност, като вписва извършените дейности с отпадъци в отчетните си книги.
На 27.11.2018
г. е извършена проверка на площадката на търговеца от служители на РИОСВ.На
място и след проверка по документи е
констатирано, че „Ел-Инс“ ЕООД не води отчетност за 25 вида отпадъци със
следните кодове: 15 01 04, 16 01 06, 16 02 13*, 16 02 14, 16 01 06*, 16. 06 05,
20 01 35*, 02 01 10, 12 01 01, 12 01 02, 12 01 03, 12 01 04, 16 01 17, 16 01
17, 16 01 18, 17 04 01, 17 04 02, 17 04 03, 17 04 04, 17 04 05, 17 04 07, 17 04
11, 19 10 01, 19 10 02, 19 12 03. Те не фигурирали в нито една от книгите.
Съответно за тях липсвала хронологична
информация за количеството, естеството и произхода и приложеният метод за
третирането им. В книгите липсвал записи по дати: в таблица № 1: „Получен
отпадък“ за приетите отпадъци, таблица № 2: „третирани отпадъци“, таблица №3:
„Образувани отпадъци от третиране“ и таблица № 4: „Предадени отпадъци“.Не било отразено,
че през дадения календарен месец дружеството не е приемало отпадъци, не е
извършвало дейност с отпадъци и не са образувани отпадъци с цитираните кодове.
В отчетната книга по приложение №
4 към чл. 7, т. 5 от Наредба № 1 ,определена от дружеството за водене на
отчетност на излезли от употреба моторни превозни средства били налични записи само в таблица 1 – за
получен отпадък с код 16 01 04*. В таблици,както следва:
- № 2 за третирани отпадък липсвали записи за периода от 01.01.2018 г. до
27.11.2018 г. в съответствие с колони /дата, код на отпадъка, ход и описание на
дейността по третиране, количество на третирания отпадък/. Липсвало отразяване,
че през съответния календарен месец на 2018 г. не е извършвана дейност с излезли
от употреба моторни превозни средства.
- № 3 за образувани
отпадъци от третиране, липсвали записи за
периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018
г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, описание на отпадъка и
количество/.Не било отразено, че през съответния календарен медец на 2018 г. не
са образувани отпадъци от излезли от
употреба моторни превозни средства.
- № 4 за предадени отпадъци
липсвали записи за периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в
съответните колони /дата, код на отпадъка, данни за ЮЛ/ЕТ на което е предаден
отпадъка, дейности за които е предаден отпадъка – код и описание на дейността,
количеството.
Съгласно записите в горецитираната
отчетна книга на площадката през 2018 г. са приети 12 бр. излезли от употреба моторни превозни средство с
код 16 01 04* с общо тегло 8,75 т., без същите да са третирани
/разкомпектовани/ или предадени на друго ЮЛ. При проверката на място не е
установено
наличие на ИУМПС /отпадъци с код 16 01 04* или 16 01 06/. От представената в
РИОСВ-Перник писмена документация с вх. № 26-00-1718/1//06.12.2018 г е видно,
че „Ел-Инс“ ЕООД е предало на „Унико-99“ ЕООД на 03.09.2018 г. отпадък с код 16
01 04* в количество 5 т., без същото да е било отразено в табл. № 4 на отчетната книга.
Липсвала информация и отчетност къде са останалите 3,75 т. отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.
При проверка на отчетната
книга по приложение № 4, към чл. 7, т. 5 от Наредба № 1 – определена от
дружеството за водене на отчетност за „бяла техника“ /ИУЕЕО/, било установено следното:
- В таблица № 1 били налични четири записа –
един за приемане на отпадък с код 20 01 36, който бил непълен ,поради липса на
данни в колони 2 и 3. За останалите три кода отпадъци, разрешени за приемане от
дружеството, липсвали записи. Вписани сбили
три отбелязвания, че не са приемани отпадъци, без да е ясно за кои кодове
отпадъци от общо четирите кода ИУЕЕО се отнася това.
- № 2 за третиран отпадък – липсвали записи за
периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на
отпадъка, категория ИУЕЕО, произход и маркировка на ИУЕЕО, код и описание на
дейността по третиране, количество на третирания отпадък/. Не било отразено, че през съответния календарен месец
на 2018 г. не е извършвана дейност.
- № 3 за образувани отпадъци от
третиране –липсвали записи за периода от
01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка,
категория ИУЕЕО, произход и маркировка на ИУЕЕО, описание на отпадъка и
количеството/. Не било отразено, че през съответния календарен месец на 2018 г.
не са образувани отпадъци от третиране на ИУЕЕО.
- № 4 за предадени отпадъци –липсвали
записи за периода от 01.01.2018 г. до
27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, категория ИУЕЕО,
произход и маркировка на ИУЕЕО, данни за ЮЛ/ЕТ, на което е предаден отпадъка,
дейности за които е предаден отпадъка – код и описание на дейността, количеството/.
Във
връзка с извършената проверка и направените от участниците в нея констатации е съставен констативен протокол№635-КОС-СИ/27.11.2018
година.
На 25.02.2019 година С.Г.Й. в качеството на „ главен експерт“ при
РИОСВ Перник в присъствието на св. по акта Л.В.Г. е съставила на „Ел-Инс“ ЕООД
–гр.Перник с управител Е.Д.Т.акт за
установяване на административно нарушение №6/25.02.2019 година,в който текстово
и цифрово описала фактически състав на административно нарушение по чл.10
ал.2,ал.3,ал.4 и ал.7 от Наредба №1 /04.06.2014 година за реда и образците,по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъци ,както и реда за
водене на публични регистри и чл.44 ал.2 от Закона за управление на отпадъците.
Актът е съставен в присъствие на М.Е.Е.,като пълномощник на „Ел-Инс“ ЕООД
–гр.Перник ,съгласно приложено на л.14-15 от административно наказателната
преписка нотариално заверено пълномощно рег.№1766/22.02.2019 година на нотариус
с район на действие Районен съд –гр.Перник.Предявен е и подписан от Емилов на
25.02.2019 година,когато му е връчен срещу разписка.При съставянето на акта
същия не е направил възражения в писмен
вид и дал обяснения по описаното нарушение.Актът за установяване на
административно нарушение е подписан от актосъставителя и от свидетеля по акта.
В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН
от „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник не са постъпили
възражения по констатациите по акта пред административно наказващия орган.
Въз
основа на съставения акт Директор на РИОСВ Перник е издал наказателно
постановление №17-А-6/12.06.2019
година,с което на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник с управител Е.Д.Т.на
основание чл.135 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен
състав на административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба
№1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по
отпадъците ,както и реда за водене на публични регистри и чл.44 ал.2 от Закона
за управление на отпадъците е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000
лв.
По доказателствата:
Горната
фактическа обстановка се установява от приложените по административно наказателната
преписка и събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени
доказателства.Писмените доказателства,които съдът прие ,приложи и цени като
такива по делото са както следва:акт за установяване на административно
нарушение №06/25.02.2019 година-л.11-13
от административно наказателната преписка,наказателно постановление №17-А-6/12.06.2019 година л.9 -10 от административно наказателната преписка,пълномощно-л.14-15,Заповед
за компетентността на актосъставителя-л.16-17,констативен протокол №635-КОС-СИ-62/27.11.2018 година-л.29-отчетна книга за събиране
и транспортиране и
съхраняване/оползотворяване и /или обезвреждане
по смисъла на приложение 1 от ЗУО на отпадъци от черни и цветни метали- 31-36,отчетна
книга за оползотворяване и обезвреждане /с изключение на депониране/ на
отпадъци-л.37-45,л.46-52,Решение №16-ДО-156-02/ 11.03.2015 година за изменение и допълнение на Решение
№16-ДО-156-01/26.04.2013 година на Директор РИОСВ –л.52-59,покана за съставяне
на акт-л.18-19,придружително писмо с искане за предоставяне на документи-л.20- 28.Свидетелката
С.Г.Й. ,която е съставила акта за
установяване на административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното наказателно
постановление ,след като е била предупредена за наказателната отговорност,която
би понесла в случай на лъжесвидетелстване е категорична относно установената от
нея фактическа обстановка. Категорична е и по отношение на крайните си изводи,
обективирани в съставния от нея акт за установяване на административно
нарушение.Показанията й са подробни,логически издържани и безпротивоечиви.Съдът
кредитира тези показания.
При
така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът намери за
установено следното :
Съставения акт за установяване на
административно нарушение следва да съдържа всички реквизити,посочени в чл.42
от ЗАНН.Издаденото въз основа на него наказателно постановление следва да
съдържа реквизитите ,посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен
орган.
При
извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на
административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно
постановление съдът не констатира
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,накърняващи процесуалните
права на нарушителя.И актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи-“гл.
експерт“ РИОСВ гр.Перник,съгласно Заповед № РД-60/16.06.2017 година на Директор
РИОСВ Перник и Директор на РИОСВ-гр. Няма основания за отмяна на наказателното
постановление на процесуално основание.
По същество:
Разпоредбата на чл.44 ал.2 от Закона
за управление на отпадъците въвежда
изискването отчетните книги да съдържат хронологична информация за
количеството,естеството и произхода на отпадъците и когато се изисква
предназначението ,периодичността за събиране,начина на транспортиране и предвидените
методи за третиране на отпадъците.Видно от описаната в настоящото решение
фактическа обстановка ,установена в хода на извършена проверка на дружеството
на 27.11.2018 година за периода от 01.01.2018 година до 27.11.2018 година в
отчетните книги ,водени в дружеството не са отразени по надлежния ред
коригирани данни за текущия месец на вече записани такива от предходния месец
на отделен ред,като се посочи датата ,на
която е извършена корекцията ,датата на предишния запис,в какво се състои
корекцията и причината,поради която
същата е извършена.В хода на проверката е установено също,че не е отразено в
отчетните книги неизвършването през календарния месец на дейностти с отпадъци ,не
е отразено в отчетната книга липсата на образуване на отпадъци и месеца ,за
който това се отнася ,не са направени записи ,за всички отпадъци,които не са
приемани ,и за всички отпадъци,които не са образувани.Горното е
изискване,въведено с разпоредбата на чл.10 ал.2,ал.3,ал.4 и ал.7 от Наредба
№1/04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.Горните
обстоятелства са установени,чрез извършена проверка на място и по документи от
служители на РИОСВ Перник на посочената в акта за установяване на
административно нарушение и в наказателното постановление дата.От горното
следва изводът ,че е осъществени фактическия състав на описаното в двата акта
административно нарушение,под формата на бездействие.Фактическата обстановка по
осъществяване и установяване на нарушението е правилно и прецизно установена от
контролните органи и закономерно е възприета от административно наказващия
орган.
По размера на наказанието:
Административно
наказващия орган правилно е приложил административно наказателната
разпоредба.Наказанието е определено в
законоустановения вид и в границите
,предвидени за осъществения състав на нарушение.По отношение на размера същия е
определен от административно наказващия орган в законоустановения минимум.Намира
същото за правилно и законосъобразно и счита,че чрез него биха се постигнали
целите на наказанието,залегнали в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН.
Предвид изложеното и
в същия смисъл на основание чл.63
ал.1 от ЗАНН съдът :
Р Е Ш
И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление
№17-А-6/12.06.2019 година,издадено от
Директор РИОСВ Перник срещу „Ел-Инс“ЕООД гр.Перник ЕИК:*********със седалище и
адрес на управление:гр.Перник ул.“Юрий
Гагарин“ №19 Комплекс ЕМГЕ с управител Е.Д.Т.,с което на основание чл.135 ал.1
т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на
административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба
№1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри и чл.44 ал.2
от Закона за управление на отпадъците е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 2000 лв. за това,че на 27.11.2018 година в гр.Перник ул.“Владайско
въстание“№1 ПИ с идентификатор №55871.513.113,кв.151а по КК с площ 1800 кв.м.не
е водило отчетност по законоустановения ред за периода от 01.01.2018 година до
27.11.2018 година.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване
на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния
процесуален кодекс пред Административен
съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .
СЪДИЯ :
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС