Решение по дело №1202/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 959
Дата: 11 декември 2019 г. (в сила от 4 януари 2020 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20191720201202
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта

   Е    Ш    Е    Н    И    Е

                                                

11.12.2019 година

 

                  Номер 866                    /  година  2019            Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Пернишки Районен съд                               05-ти  наказателен състав

           На    18  ноември                        Година две хиляди и    деветнадесета

           В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Даниела Асенова

               Прокурор :

               Като разгледа докладваното от  председателя административно наказателно дело №01202 по описа на съда за 2019 година,за да се произнесе взе предвид следното :

              Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

              Образувано е по жалба на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник с управител Е.Д.Т.против наказателно постановление №17-А-6/12.06.2019  година,издадено от Директор РИОСВ Перник,с което на основание чл.135 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба №1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по отпадъците ,както и реда за водене на публични регистри и чл.44 ал.2 от Закона за управление на отпадъците  е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.за това,че на 27.11.2018 година в гр.Перник ул.“Владайско въстание“№1 ПИ с идентификатор №55871.513.113,кв.151а по КК с площ 1800 кв.м.не е водило отчетност по законоустановения ред за периода от 01.01.2018 година до 27.11.2018 година.

              Жалбоподателят „Ел-Инс“ЕООД–гр.Перник с управител Е.Д.Т.е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата ,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован не се явява и не доразвива доводите си,изложени в жалбата.

              Въззиваемата страна–РИОСВ–гр.Перник,редовно призована изпраща за представител ст. ю.к.Генчева която твърди,че издаденото от Директор на РИОСВ Перник наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.В подкрепа на твърденията си излага убедителни и логически издържани мотиви.Прави пълен разбор на събраните в хода на производството по делото писмени и гласни доказателства.

               Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

              Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява неоснователна.

              От фактическа страна:

     От Директора на РИОСВ-Перник е издадено Решение 16-ДО-156-02/11.03.2015 г.Съгласно съдържанието на същото на „Ел-Инс” ЕООД с управител Е.Д.Т.е разрешено да извършва с конкретно посочени кодове отпадъци дейност по третиране. Във връзка с това, дружеството се явява задължено лице и следва да води отчетност, като вписва извършените дейности с отпадъци в отчетните си книги.    

                 На 27.11.2018 г. е извършена проверка на площадката на търговеца от служители на РИОСВ.На място и след проверка  по документи е констатирано, че „Ел-Инс“ ЕООД не води отчетност за 25 вида отпадъци със следните кодове: 15 01 04, 16 01 06, 16 02 13*, 16 02 14, 16 01 06*, 16. 06 05, 20 01 35*, 02 01 10, 12 01 01, 12 01 02, 12 01 03, 12 01 04, 16 01 17, 16 01 17, 16 01 18, 17 04 01, 17 04 02, 17 04 03, 17 04 04, 17 04 05, 17 04 07, 17 04 11, 19 10 01, 19 10 02, 19 12 03. Те не фигурирали в нито една от книгите. Съответно за тях липсвала  хронологична информация за количеството, естеството и произхода и приложеният метод за третирането им. В книгите липсвал записи по дати: в таблица № 1: „Получен отпадък“ за приетите отпадъци, таблица № 2: „третирани отпадъци“, таблица №3: „Образувани отпадъци от третиране“ и таблица № 4: „Предадени отпадъци“.Не било отразено, че през дадения календарен месец дружеството не е приемало отпадъци, не е извършвало дейност с отпадъци и не са образувани отпадъци с цитираните кодове.

             В отчетната книга по приложение № 4 към чл. 7, т. 5 от Наредба № 1 ,определена от дружеството за водене на отчетност на излезли от употреба моторни превозни средства  били налични записи само в таблица 1 – за получен отпадък с код 16 01 04*. В таблици,както следва:

                    - № 2 за третирани отпадък  липсвали записи за периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответствие с колони /дата, код на отпадъка, ход и описание на дейността по третиране, количество на третирания отпадък/. Липсвало отразяване, че през съответния календарен месец на 2018 г. не е извършвана дейност с излезли от употреба моторни превозни средства.

                    - № 3 за образувани отпадъци от третиране,  липсвали записи за периода  от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, описание на отпадъка и количество/.Не било отразено, че през съответния календарен медец на 2018 г. не са образувани отпадъци от  излезли от употреба моторни превозни средства.

                    - № 4 за предадени отпадъци  липсвали записи за периода  от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, данни за ЮЛ/ЕТ на което е предаден отпадъка, дейности за които е предаден отпадъка – код и описание на дейността, количеството.

Съгласно записите в горецитираната отчетна книга на площадката през 2018 г. са приети 12 бр.  излезли от употреба моторни превозни средство с код 16 01 04* с общо тегло 8,75 т., без същите да са третирани /разкомпектовани/ или предадени на друго ЮЛ. При проверката на място не е установено наличие на ИУМПС /отпадъци с код 16 01 04* или 16 01 06/. От представената в РИОСВ-Перник писмена документация с вх. № 26-00-1718/1//06.12.2018 г е видно, че „Ел-Инс“ ЕООД е предало на „Унико-99“ ЕООД на 03.09.2018 г. отпадък с код 16 01 04* в количество 5 т., без същото да е  било отразено в табл. № 4 на отчетната книга. Липсвала информация и отчетност къде са останалите 3,75 т. отпадъци от  излезли от употреба моторни превозни средства.

                 При проверка на отчетната книга по приложение № 4, към чл. 7, т. 5 от Наредба № 1 – определена от дружеството за водене на отчетност за „бяла техника“ /ИУЕЕО/,  било установено следното:

                - В таблица № 1 били налични четири записа – един за приемане на отпадък с код 20 01 36, който бил непълен ,поради липса на данни в колони 2 и 3. За останалите три кода отпадъци, разрешени за приемане от дружеството,  липсвали записи. Вписани сбили три отбелязвания, че не са приемани отпадъци, без да е ясно за кои кодове отпадъци от общо четирите кода ИУЕЕО се отнася това.

              - № 2 за третиран отпадък – липсвали записи за периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, категория ИУЕЕО, произход и маркировка на ИУЕЕО, код и описание на дейността по третиране, количество на третирания отпадък/. Не било  отразено, че през съответния календарен месец на 2018 г. не е извършвана дейност.

              - № 3 за образувани отпадъци от третиране –липсвали записи за периода  от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, категория ИУЕЕО, произход и маркировка на ИУЕЕО, описание на отпадъка и количеството/. Не било отразено, че през съответния календарен месец на 2018 г. не са образувани отпадъци от третиране на ИУЕЕО.

            - № 4 за предадени отпадъци –липсвали записи  за периода от 01.01.2018 г. до 27.11.2018 г. в съответните колони /дата, код на отпадъка, категория ИУЕЕО, произход и маркировка на ИУЕЕО, данни за ЮЛ/ЕТ, на което е предаден отпадъка, дейности за които е предаден отпадъка – код и описание на дейността, количеството/.              

           

              Във връзка с извършената проверка и направените от участниците в нея констатации  е съставен констативен протокол№635-КОС-СИ/27.11.2018 година.

              На 25.02.2019 година  С.Г.Й. в качеството на „ главен експерт“ при РИОСВ Перник в присъствието на св. по акта Л.В.Г. е съставила на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник с управител Е.Д.Т.акт за установяване на административно нарушение №6/25.02.2019 година,в който текстово и цифрово описала фактически състав на административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3,ал.4 и ал.7 от Наредба №1 /04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя информация за дейностите по отпадъци ,както и реда за водене на публични регистри  и чл.44  ал.2 от Закона за управление на отпадъците.

             Актът е съставен в   присъствие на  М.Е.Е.,като пълномощник на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник ,съгласно приложено на л.14-15 от административно наказателната преписка нотариално заверено пълномощно рег.№1766/22.02.2019 година на нотариус с район на действие Районен съд –гр.Перник.Предявен е и подписан от  Емилов на 25.02.2019 година,когато му е връчен срещу разписка.При съставянето на акта същия  не е направил възражения в писмен вид и дал обяснения по описаното нарушение.Актът за установяване на административно нарушение е подписан от актосъставителя и от свидетеля по акта.

             В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН    от „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник не са постъпили възражения по констатациите по акта пред административно наказващия орган.

             Въз основа на съставения акт Директор на РИОСВ Перник е издал наказателно постановление №17-А-6/12.06.2019  година,с което на „Ел-Инс“ ЕООД –гр.Перник с управител Е.Д.Т.на основание чл.135 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба №1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по отпадъците ,както и реда за водене на публични регистри и чл.44 ал.2 от Закона за управление на отпадъците е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.

            По доказателствата:

             Горната фактическа обстановка се установява от  приложените по административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства.Писмените доказателства,които съдът прие ,приложи и цени като такива по делото са както следва:акт за установяване на административно нарушение №06/25.02.2019 година-л.11-13 от административно наказателната преписка,наказателно постановление  №17-А-6/12.06.2019 година л.9 -10  от административно наказателната преписка,пълномощно-л.14-15,Заповед за компетентността на актосъставителя-л.16-17,констативен протокол №635-КОС-СИ-62/27.11.2018 година-л.29-отчетна книга за събиране и транспортиране  и съхраняване/оползотворяване и /или обезвреждане  по смисъла на приложение 1 от ЗУО на отпадъци от черни и цветни метали- 31-36,отчетна книга за оползотворяване и обезвреждане /с изключение на депониране/ на отпадъци-л.37-45,л.46-52,Решение №16-ДО-156-02/ 11.03.2015 година за изменение и допълнение на Решение №16-ДО-156-01/26.04.2013 година на Директор РИОСВ –л.52-59,покана за съставяне на акт-л.18-19,придружително писмо с искане за предоставяне на документи-л.20- 28.Свидетелката С.Г.Й. ,която е съставила акта  за установяване на административно нарушение,въз основа на  който е издадено обжалваното наказателно постановление ,след като е била предупредена за наказателната отговорност,която би понесла в случай на лъжесвидетелстване е категорична относно установената от нея фактическа обстановка. Категорична е и по отношение на крайните си изводи, обективирани в съставния от нея акт за установяване на административно нарушение.Показанията й са подробни,логически издържани и безпротивоечиви.Съдът кредитира тези показания.

             При така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът намери за установено следното :

             Съставения акт за установяване на административно нарушение следва да съдържа всички реквизити,посочени в чл.42 от ЗАНН.Издаденото въз основа на него наказателно постановление следва да съдържа реквизитите ,посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

            При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът  не констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,накърняващи процесуалните права на нарушителя.И актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи-“гл. експерт“ РИОСВ гр.Перник,съгласно     Заповед № РД-60/16.06.2017 година на Директор РИОСВ Перник и Директор на РИОСВ-гр. Няма основания за отмяна на наказателното постановление на процесуално основание.              

            По същество:

            Разпоредбата на чл.44 ал.2 от Закона за  управление на отпадъците въвежда изискването отчетните книги да съдържат хронологична информация за количеството,естеството и произхода на отпадъците и когато се изисква предназначението ,периодичността за събиране,начина на транспортиране и предвидените методи за третиране на отпадъците.Видно от описаната в настоящото решение фактическа обстановка ,установена в хода на извършена проверка на дружеството на 27.11.2018 година за периода от 01.01.2018 година до 27.11.2018 година в отчетните книги ,водени в дружеството не са отразени по надлежния ред коригирани данни за текущия месец на вече записани такива от предходния месец на отделен ред,като се посочи  датата ,на която е извършена корекцията ,датата на предишния запис,в какво се състои корекцията  и причината,поради която същата е извършена.В хода на проверката е установено също,че не е отразено в отчетните книги неизвършването през календарния месец на дейностти с отпадъци ,не е отразено в отчетната книга липсата на образуване на отпадъци и месеца ,за който това се отнася ,не са направени записи ,за всички отпадъци,които не са приемани ,и за всички отпадъци,които не са образувани.Горното е изискване,въведено с разпоредбата на чл.10 ал.2,ал.3,ал.4 и ал.7 от Наредба №1/04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.Горните обстоятелства са установени,чрез извършена проверка на място и по документи от служители на РИОСВ Перник на посочената в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление дата.От горното следва изводът ,че е осъществени фактическия състав на описаното в двата акта административно нарушение,под формата на бездействие.Фактическата обстановка по осъществяване и установяване на нарушението е правилно и прецизно установена от контролните органи и закономерно е възприета от административно наказващия орган.

         По размера на наказанието:

         Административно наказващия орган правилно е приложил административно наказателната разпоредба.Наказанието е    определено в законоустановения вид   и в границите ,предвидени за осъществения състав на нарушение.По отношение на размера същия е определен от административно наказващия орган в законоустановения минимум.Намира същото за правилно и законосъобразно и счита,че чрез него биха се постигнали целите на наказанието,залегнали в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН.

            

         Предвид  изложеното и  в същия смисъл  на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът :

 

Р    Е    Ш    И:

 

         ПОТВЪРЖДАВА  наказателно постановление №17-А-6/12.06.2019  година,издадено от Директор РИОСВ Перник срещу „Ел-Инс“ЕООД гр.Перник ЕИК:*********със седалище и адрес на управление:гр.Перник  ул.“Юрий Гагарин“ №19 Комплекс ЕМГЕ с управител Е.Д.Т.,с което на основание чл.135 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на административно нарушение по чл.10 ал.2,ал.3 ,ал.4 и ал.7 от Наредба №1/04.06.2014 година за реда и образците,по които се предоставя дейност по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри  и чл.44 ал.2  от Закона за управление на отпадъците е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв. за това,че на 27.11.2018 година в гр.Перник ул.“Владайско въстание“№1 ПИ с идентификатор №55871.513.113,кв.151а по КК с площ 1800 кв.м.не е водило отчетност по законоустановения ред за периода от 01.01.2018 година до 27.11.2018 година.

 

               РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

 

                                                                СЪДИЯ :

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС