№ /17.07.2020 година, гр.
Варна
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ІV състав в закрито заседание на седемнадесети юли през две хиляди и двадесета година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:ЕВГЕНИЯ БАЕВА
като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 1256 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е образувано по исковата молба на „Знамената“ ЕООД и „Тодор Билд“ 2006“ ЕООД и двете от гр. Варна. Ищците твърдят, че главният архитект на Община Варна не е изпълнил задължението си по чл. 3, ал.ал. 1 и 2 от Наредба № 3 от 31.07.2003 година за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, като не е заверил влязлото в сила Разрешение за строеж № 66/05.05.2020 година и не го е връчил на възложителя. Молят съда да постанови решение, с което да осъди главния архитект на Община Варна да изпълни задължението си по чл. 3, ал.ал. 1 и 2 от Наредба № 3 от 31.07.2003 година за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, като завери влязлото в сила Разрешение за строеж № 66/05.05.2020 година и го връчи на възложителя.
Съдът, за да се произнесе взе предвид следното :
Разпоредбата на чл. 256 от Административнопроцесуалния кодекс е приложима тогава, когато административният орган е длъжен да изпълни определено действие, което следва от задължение, произтичащо пряко от нормативен акт. Това са случаите, в които нормативните актове задължават административните органи да извършат нещо в определен срок или веднага след настъпване на определено събитие, или след влизане на нормативния акт в сила, без да е необходимо органът да бъде сезиран с молба, заявление и т. н. Искът за защита срещу неоснователно бездействие на административен орган трябва да отговаря, освен на общите за всички граждански искове процесуални предпоставки, и на предпоставките, които въвежда Административнопроцесуалния кодекс. За да е допустима защитата по чл. 256 от Административнопроцесуалния кодекс, е необходимо действията, чието извършване се иска, да бъдат фактически. Искът се предявява срещу административния орган, по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Административнопроцесуалния кодекс, който по силата на закона е длъжен да извърши претендираното фактическо действие. Правната възможност на гражданите и организациите за защита от неоснователни бездействия на административните органи, по реда на чл. 256 от Административнопроцесуалния кодекс е създадена и се отнася само за случаите, когато те са извън производство по издаване на индивидуален или общ административен акт. Във всички останали случаи, когато административното производство завършва с издаване на такъв акт, той е предмет на съдебен контрол и при надлежно сезиране на съда се развива съдебно производство по проверка на законосъобразността му. Законодателят е обезпечил правото на защита на страната и в случаите на непроизнасяне по отправено от нея искане до администрацията, с разпоредбата на чл. 58, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс. Последната визира тази хипотеза като мълчалив отказ, който подлежи на самостоятелно съдебно оспорване, в сроковете по чл. 149, ал. 2 от АПК. При наличието на мълчалив отказ той е обект на съдебен контрол, а не отделните действия на органа, съставляващи етапи от процедурата по издаването му.
В конкретния случай искането на ищците е да бъде осъден главния архитект на Община Варна да изпълни задължението си по чл. 3, ал.ал. 1 и 2 от Наредба № 3 от 31.07.2003 година за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, като завери влязлото в сила Разрешение за строеж № 66/05.05.2020 година и го връчи на възложителя.
За да завери разрешението за строеж главният
архитект трябва да съобрази дали разрешението за строеж е влязло в сила. Ето защо по
своята същност действието по заверяване на документ,
каквото е разрешението за строеж, е правно действие, а не
фактическо. Същото следва да се
квалифицира като административна услуга по смисъла на § 1, т. 2, б. „а“ от
Допълнителното разпоредба на Закона за администрацията, тъй като ищците целят
главният архитект да удостовери един факт с правно значение, а именно че
разрешението за строеж е влязло в сила.
Ето защо ищците могат да защитят правото си като оспорят
мълчаливия отказ на главния архитект да завери влязлото в сила разрешение за
строеж.
Връчването на завереното разрешение за строеж е
фактическо действие, но доколкото същото е последица от извършването на
административната услуга, искът е недопустим, като преждевременно предявен.
Предвид горното
образуваното съдебно производство е лишено от предмет, поради което подлежи на
прекратяване на основание чл. 159, т. 1 от Административнопроцесуалния
кодекс.
Предвид горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 1256/2020 година по описа на
Административен съд – Варна, ІV състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на
Република България в седмодневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: