Решение по дело №476/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1531
Дата: 12 септември 2024 г. (в сила от 12 септември 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247110700476
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1531

Кюстендил, 12.09.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - I състав, в съдебно заседание на единадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
   

При секретар АНТОАНЕТА МАСЛАРСКА като разгледа докладваното от съдия ИВАН ДЕМИРЕВСКИ административно дело № 20247110700476 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 8 ал. 4 и сл. от Изборния кодекс ИК/.

Производството по делото е образувано по жалба на И. С. Д. от гр. Кюстендил, [жк], ул. „П. № 9, срещу Решение от 06.09.2024 г. на Областен управител на Област Кюстендил, във връзка с жалба с вх. № ОА-94-И-27/05.09.2024 г. и Заповед № РД-00-1755/04.09.2024 г. на Кмета на Община Кюстендил, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на И. Д. срещу заповедта на кмета, с която са образувани 112 избирателни секции на територията на Община Кюстендил за произвеждане на изборите за Народно събрание на 27 октомври 2024 г. Иска се отмяна на решението като незаконосъобразно и неправилно, като бъдат образувани избирателни секции в ОУ „Иван Вазов“, [жк], гр. Кюстендил, с обхват улиците на квартала.

Ответната страна – Областният управител на Област Кюстендил, чрез пълномощника си юр. М., изразява становище съдът да отхвърли жалбата, като счита, че решението е правилно и законосъобразно. Счита жалбата за нередовна, като са наведени мотиви единствено за нецелесъобразност на същата.

Заинтересованата страна – Кметът на Община Кюстендил, чрез пълномощника си юр. Н., изразява становище за неоснователност на жалбата, като оспорва същата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кюстендил – прокурор С., конституиран на основание чл. 16 ал. 1 т. 3 от АПК, дава мотивирано становище за неоснователност на подадената жалба.

Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, счита жалбата за процесуално допустима – подадена в законовоустановения тридневен срок по чл. 8 ал. 4 от ИК, считано от обявяване на решението на адресата, от активно легитимирано лице и срещу акт подлежащ на съдебен контрол, а разгледана по същество - за неоснователна, поради което ще я отхвърли.

Съображенията са следните:

Оспореното Решение от 06.09.2024 г. на Областният управител на Област Кюстендил е постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 8 ал. 4 изр. 2 от ИК, а именно Областен управител на Област Кюстендил, в изискуемата от закона писмена форма, като съдържа мотиви от фактическо и правно естество. При извършената служебна проверка съдът не установи нарушения на процесуалните правила и на приложението на материалния закон.

Като доказателства по делото са приети тези с вх. № 2928/09.09.2024 г. и вх. № 2935/10.09.2024 г., съгласно текста.

Изложените фактически обстоятелства се установяват от приложените по делото доказателства.

С разпоредбата на чл. 8 ал. 2 от ИК е регламентирано задължение на кмета на общината да образува със заповед избирателните секции на територията на общината, не по – късно от 50 дни преди изборния ден и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес. В нормата на ал. 3 е разписано задължението му да представи подходящи помещения за избирателните секции, включително и за подвижните избирателни секционни избирателни комисии, които да осигурят нормалното протичане на изборния ден.

От анализа на нормативната уредба се налага извод, че преценката на кмета на общината за месторазположението на избирателните секции е в рамките на неговата оперативна самостоятелност и няма пречка местонахождението /адресът/ на една избирателна секция да бъде променян. Единственото законово изискване е помещението да бъде подходящо. В действащите законодателни актове в областта на изборното право не се съдържат легално определение или конкретни критерии, но които следва да отговаря помещението, за да се разположи в него избирателна секция. Изискванията следва да бъдат съобразени с целта на закона, а именно да се обезпечи спокойно и без затруднения протичане на изборния процес, включително да се насърчи упражняване на активното избирателно право на гражданите. В тази връзка е необходимо помещението да бъде съобразено с броя избиратели в секцията, с достъпността до него и то да не създава неудобства, несъвместими с упражняване на избирателното право и работата на избирателните комисии.

Жалбоподателят не твърди, нито доказва, че тези изисквания не са налице или са отпаднали по отношение на ПГЛП „Владимир Димитров – Майстора“, стадион „Странджата“ и ПГСС „Св. Климент Охридски“, където със заповедта на кмета на общината са ситуирани избирателни секции, като конкретно [улица]е в обхвата на ИС № *********, с адрес гр. Кюстендил, [улица] /ПГСС „Св. Климент Охридски“/. Законът не изисква от жалбоподателя изрично мотивиране, но след като е налице спор и той е в съдебна фаза, е длъжен да установи в процеса фактическите и правни основания за искането си. Аргументът, че с откриването на секция в ОУ „Иван Вазов“ ще се избегне струпване на хора в района на училището, е несъстоятелен. Напротив, точно откриването на секции в ОУ „Иван Вазов“ е предпоставка за струпване на големи групи от хора и възникване на напрежение между привърженици на различни политически партии, което е ноторно известно на настоящия състав на съда от предишни избори за народни представители. Между впрочем, събирането на хора е възможно пред всяка една избирателна секция, независимо от нейния адрес. Няма данни в изминалите поредица от избори, помещенията в ПГСС „Св. Климент Охридски“ да са били предпоставка за проблеми за нормалното протичане на изборния ден. Законодателят е въвел в чл. 9 ал. 2 от ИК изискването, съгласно което в населените места да се образуват толкова секции, колкото пъти числото 1000 /хиляда/ се съдържа в броя на избирателите. При наличие на остатък може да се образува допълнителна секция. В ал. 3 пък е определен минималният брой избиратели за образуване на секция /не по – малко от 20/. Съгласно чл. 9 ал. 5 от ИК, границите на избирателните секции се съобразяват единствено с границите на населените места, а границите на избирателните секции, единствено в градове с районно деление се съобразяват с границите на административните им райони. Кюстендил не е град с районно деление и това изискване не се отнася за него.

Мотивиран от всичко изложено по - горе, настоящият състав на съда намира жалбата за неоснователна, поради което обжалваният акт следва да бъде оставен в сила, а жалбата отхвърлена.

 

Воден от горното и на основание чл. 8 ал. 4 от Изборния кодекс, Кюстендилският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И. С. Д. от гр. Кюстендил, с постоянен адрес: гр. К., [жк], [улица], срещу Решение от 06.09.2024 г. на Областния управител на Област Кюстендил, като неоснователна.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

Съдия: