Решение по дело №877/2015 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 219
Дата: 16 май 2016 г. (в сила от 5 май 2017 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20157150700877
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 219/16.5.2016г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – І административен състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети април, две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

МАРИАНА ШОТЕВА

 

 

 

 

при секретар

А.М.

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

МАРИАНА ШОТЕВА

по адм. дело № 877 по описа на съда за 2016 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е образувано по  жалбата на Д.Л.В. с ЕГН ********** *** , чрез адв.Б. ПзАК против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-130-6500/7293 от 05.11.2015г. УРН 600406  на Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”- Разплащателна агенция.

В жалбата се твърди, че Уведомителното писмо е изцяло незаконосъобразно, необосновано, неправилно и издадено при съществени нарушения на административнопроизовдствените правила.Излагат се подробни съображения относно неправилонто изключване на посочените в УП парцели / БЗС от допустимия слой за подпомагане. Представят се доказателства. Претендират се направени по делото разноски. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Б., който моли съда да уважи подадената жалба в цялост, като отмени уведомителното писмо.

Ответникът по жалбата изпълнителния директор на ДФЗ гр. София редовно призован не изпраща представител,  юриск. Г. в качеството си на пълномощник - юрисконсулт, изпраща  писмено становище като се моли да бъде оставена без уважение жалбата и да се потвърди обжалвания акт, като правилен и законосъобразен. Претендират се разноски по делото, включително и юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пазарджик като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаване на заявление  УИН № 13/310514/75339 от 07.05.2014г., като бенефициентът, жалбоподател по настоящето дело Д.В. е заявил следните схеми и мерки за подпомагане за кампания 2014г.:

Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/ и плащания за природни ограничения на земеделски стопани в райони, различни от планинските /НР2/. Посочени са 11 бр. земеделски парцели с обща площ 7,33 ха, с начин на ползване „постоянно затревени площи /ливади за косене/, които са следните::

1.     78478-339-5-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

2.     78478-339-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,26 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

3.     78478-339-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,25 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

4.     78478-339-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,18 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

5.     78478-1052-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 1,98 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

6.     78478-1052-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

7.     78478-1052-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,76 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

8.     78478-1115-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,01 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

9.     78478-1115-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,41 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

10.           78478-1115-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,49 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

11.           78478-1115-5-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 1,03 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

 

С оглед на така подаденото заявление е извършена автоматична проверка на данни на 07.05.2014г./л.35/ С резултатите от автоматичната проверка е запозната жалбоподателката В., видно е че е положила подпис върху Резултати от автоматична проверка на въведени данни. Още при тази проверка се е канстатирало, че всички заявени от жалбоподателката БЗС-та са с площи неподходящи за подпомагане , тъй като излизат извън допустимият слой за подпомагане за 2014г..

Съгласно разпоредбата на чл.37, ал.3 от ЗПЗП РА извършва проверки на място на най-малко на 5 % от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска.Заявлението на В. е попаднало именно в тези 5 %. На 17.10.2014г. е извършена и проверка на място чрез дистанционно проучване от РТИ Пловдив. За проверката жалбоподателя е била уведомена на 16.10.2014г. в 10.50 ч. / л.91/. Такава проверка е била извършена за всички БЗС-та на жалбоподателката В., и ттъй като парцелите не са могли да бъдат интерпретирани от сателитната снимка са били избрани за бърза проверка на място.При извършената проверка е установено, че по всички парцели има нежелателна растителност и няма следи от паша на животни.Снимките въз основа на , които е извършена проверката са от сателит, като на тях се виждало наличие на къпини , шипкови храсти и друга растителност.

На 05.12.2014г. министъра на земеделието и храните е издал Заповед №РД 09-807 на основание чл.25,ал.4 от Закона за администратицията и чл.16б,ал.1 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване , поддържане , достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол / обн. ДВ.бр.82 от 2006г./.С тази заповед  е одобрил обновения специализиран  слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г., която заповед е следвало да бъде качена на интернет страниците на МЗХ и ДФЗ не по-късно от 10.12.2014 г., както и съобщение, с което се уведомяват кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2014 г. за възможността да се запознат с актуализирания специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2014 г. и да подадат възражения срещу конкретни части от него. Изрично е посочен и срока, в който може да се подават възраженията за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г. Няма данни жалбоподателят да е подавал възражение по тази заповед.

Със заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на земеделието  и храните е одобрил окончателен специализиран слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г. Жалбоподателят не е обжалвал тази заповед пред ВАС.

Последвало е издаване на уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 г. С уведомителното писмо е изчислен размера на финансово подпомагане по смеха за единно плащане на площ, по схема за преразпределено плащане и по плащане на земеделски стопани за райони с ограничения, различни от планинските райони / НР 2/, като оторизираната сума и по трите схеми е 0 лева. Изрично в писмото е посочено, че декларираната площ хектари и по трите схеми за подпомагане е 7.33 ха, установена /определена/ площ в хектари и по трите схеми е 0.00 ха, като установената площ, покриваща изискването за минимален размер на стопанство и парцел в хектари е 0.00 ха, тъй като жалбоподателят е участвал за подпомагане и по трите схеми с едни и същи парцели/БЗС. Определената разлика между декларираната и установената площ на БЗС/парцел /наддекларирана площ/ хектари е 7.33 ха, с оглед на което е установено, че процента на наддеклариране е 100 %.

С уведомителното писмо е оторозирана сума за заплащане 0 лева, като същевременно във втората част на писмото е са наложени и санкции на жалбоподателката , тъй като разликата в декларираната и установената площ за подпомагане е повече от 50 % –

·  Наложени санкции за бъдещ период , съгласно чл.58 от Регламент 1122/2009г. за СЕПП – 2206.03 лв. ; за СПП – 974.16 лв..

·  Наложени санкции за бъдещ период, съгласно чл.16 от Регламент 65/2009г. за  НР2 1003.52лв..

Изрично е посочено , че неразделна част от уведомителното писмо са Таблица №1 – оторизирана сума в лева и таблица №2 – извършени плащания в лева.

 

За изясняване на фактическата обстановка по делото е назначена съдебно-техническа експертиза и са разпитани трима свидетели – Х. и св.Киримо и св.Д..

От приетата по делото съдебно-техническа експертиза, неоспорена от страните и приета от съда, която съдът цени изцяло като изготвена компетентно и безпристрастно се установи, че заявените за подпомагане площи по СЕПП и НР2,за които е отказано финансово подпомагане са :

1.      78478-339-5-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

2.      78478-339-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,26 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

3.      78478-339-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,25 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

4.      78478-339-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,18 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

5.      78478-1052-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 1,98 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

6.      78478-1052-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

7.      78478-1052-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,76 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

8.      78478-1115-2-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,01 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

9.      78478-1115-3-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,41 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

10.    78478-1115-4-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 0,49 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

11.    78478-1115-5-1 в землището на с. Церово, декларирана площ 1,03 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;

      Видно от приетите по делото писмени доказателства – резултати от административна проверка, контролен лист от проверка – дистанционна от ТИ Пловдив , както и от съдебно-техническата експертиза е, че всички БЗС-та попадат извън допустимият слой за подпомагане , тъй като по схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, по схемата за преразпределително плащане /СПП/, както и по плащания за природни ограничения на земеделски стопани в райони, различни от планинските /НР2/ недопустимата площ за подпомагане е цялата заявена от жалбоподателя площ в размер на 7,33ха, която не попада в специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние", съгласно извършената проверка на място от ТИ.

Процентното съотношение на наддекларираната площ 7,33ха към установената за подпомагане площ 0,00хае 100%.

         Установи се , че при административните проверки на заявлението на жалбоподателя не са установени наличие на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин.

         Установи се, че жалбоподателката не е подавала възражение относно не включването на БЗТ-тата в допустимият слой- съгласно Заповед №РД 09-807/05.12.2014г. на МЗХ, както и не е обжалвала заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на земеделието  и храните , с която министъра на земеделието и храните е одобрил окончателен специализиран слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г..

         РА при ДФЗ е издала процесното Уведомително писмо с оглед заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на земеделието  и храните , с която министъра на земеделието и храните е одобрил окончателен специализиран слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г., която за жалбоподателката е влазла в законна сила.

         Съответно след като процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ е над 50 % / за жалбоподателката тя е 100%/то правилно зам.изпълнителния директор на ДФЗ РА е определил и по трите схеми 0 лева – оторизирана сума за заплащане , като спазвайки изискването на чл.58 от Регламент 1122/09г. е наложил санкция за бъдещи периоди по СЕПП и по СПП – съответно 2206.03лв. и 974.16лв. , а на основание чл.чл.от Регламент 65/11г. за НР 2 – 1003.52лв..

 

Производството по определяне на обхавата на специализирания слой“ площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2014г.  е различно от производството по оспорване на УП за извършена от РА окончателна оторизация и/или наложени санкции.

Съгласно Тълкувателно решение № 8 /19.12.2015 г. условията и редът за създаване, поддържане, достъп и ползване на системата за идентификация на земеделските парцели са регламентирани в глава 3-та от Наредба № 105. Създаването и поддържането на СИЗП е поредица от технически дейности по създаване, поддържане и обновяване на цифрова ортофото карта за територията на цялата страна, дигитализиране на физическите блокове и на БЗС, създаване и поддържане на регистър на ползваните земеделски земи. Установяването дали дадени площи попадат в допустимия за подпомагане слой или извън него е част от една сложна процедура от издаване на посочената по-горе заповед на министъра на Земеделието и храните.

За да се използва от разплащателната агенция за административни проверки на подадени заявления за подпомагане по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и за да улесни земеделските стопани при заявяването на земеделските парцели за подпомагане в системата за идентификация на земеделските парцели се създава именно този специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“. Както се спомена по-горе в изложението, производството по създаването и одобряването на окончателния специализиран слой се провежда от министерството на Земеделието и храните и представлява сложен фактически състав от административно-процесуални действия на администрацията, която подпомага земеделските стопани да заявят своите парцели, с които искат да участват в съответната кампания за подпомагане. За земеделския производител е от решаващо значение дали стопанисваната от него земя е включена в специализирания слой или не, т.к. от една страна това обуславя правото му да получи субсидии, а от друга да не наруши изискването за коректно заявяване на площите за подпомагане и свързаното с това евентуално санкциониране. Всеки заинтересован каквато е и жалбоподателката В. може да се запознае с включените в специализирания слой физически блокове или части от тях и да установи дали стопанисваните от него земеделски площи са включени. По силата на чл. 16 В, ал. 3 от Наредба 105 земеделският производител може да подава предложения и възражения до министъра на Земеделието и храните по одобрен образец за включване на определени физически блокове или на части от тях в специализирания слой, ако констатира пропуски и грешки в слоя. Видно е от приетите по делото писмени доказателства, че възражения от жалбоподателя на се подавани, няма данни да е подавано възражение по образец пред министъра за земеделието и храните.

От разпоредбата на чл. 16 г, ал. 5 от Наредба № 105 се прави извода, че въз основа на одобрения от министъра на Земеделието  и храните специализиран слой разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. Видно от нея разплащателната агенция действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105. Няма компетенции да включва допълнително БЗТ-та в допустимия слой , ако същите не са включени в Заповедта.

 С оглед на гореизложеното, съдът счита, че след като жалбоподателят е имал възможност да обжалва заповедта на министъра на Земеделието и храните пред ВАС, а не го е сторил то няма как разплащателната агенция да контролира и да извършва отново проверки дали съответните парцели/БЗС следва да бъдат включени в специализирания слой или не, т.к. става въпрос за отделно административно производство.

Съдът счита, че макар и съвсем лаконично, може да се приеме че Уведомителното писмо е мотивирано, като следва да се отчете , че същото е автоматично генерирано и се допълва от приложените към него справки.Мотивите са –фактически и правни – се отнасят и за трите схеми за подпомагане по СЕПП,СПП и НР2 – неоснователни са възраженията , че единствено са посочени правните основания за отказ за подпомагане по СЕПП.Няма как да се извърши изплащане по една от трите схеми , при положение, че жалбоподателката участва с едни и същи парцели /БЗТ-та , който се установи , че са извън допустимият слой за подпомагане.

 Уведомителното писмо е издадено от компетентен орган , с оглед упълномощаването на Ж. Ж. .

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от ответника, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, д.Л.В. ще следва да бъде осъдена да заплати сторените по делото разноски общо в размер 900 лева, от които сумата от , 300 лева – за вещо лице и 600 лв. – възнаграждение за юрисконсулт.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявената жалба от Д.Л.В. с ЕГН ********** *** , чрез адв.Б. ПзАК против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-130-6500/7293 от 05.11.2015г. УРН 600406  на Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”- Разплащателна агенция..

ОСЪЖДА Д.Л.В. с ЕГН ********** *** , да заплати на  Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”- Разплащателна агенция , направените по делото разноски в размер на 900 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                 

 

         СЪДИЯ:/п/

 

С решение № 5545 от 03.05.2017 г. по адм. дело № 7663/2016 г. по описа на ВАС :

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 219 от16.05.2016 г., постановено по адм. дело № 877/2015 г. на Административен съд- Пазарджик.

Решението е окончателно.