Р Е Ш Е Н И Е
№
219/16.5.2016г.
гр. Пазарджик
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – І – административен
състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети април, две хиляди и
шестнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
|
при секретар |
А.М. |
и с участието |
на прокурора |
|
изслуша докладваното |
от съдия |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
по адм. дело № 877 по
описа на съда за 2016 г. |
Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е
образувано по жалбата на Д.Л.В. с ЕГН ********** ***
, чрез адв.Б. ПзАК против Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за
кампания 2014г. с изх.№ 02-130-6500/7293 от 05.11.2015г. УРН 600406 на Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”-
Разплащателна агенция.
В
жалбата се твърди, че Уведомителното писмо е изцяло незаконосъобразно,
необосновано, неправилно и издадено при съществени нарушения на административнопроизовдствените
правила.Излагат се подробни съображения относно неправилонто изключване на
посочените в УП парцели / БЗС от допустимия слой за подпомагане. Представят се
доказателства. Претендират се направени по делото разноски. В съдебно заседание
жалбоподателят се представлява от адв. Б., който моли съда да уважи подадената
жалба в цялост, като отмени уведомителното писмо.
Ответникът
по жалбата изпълнителния директор на ДФЗ гр. София редовно призован не изпраща
представител, юриск. Г. в качеството си
на пълномощник - юрисконсулт, изпраща
писмено становище като се моли да бъде оставена без уважение жалбата и
да се потвърди обжалвания акт, като правилен и законосъобразен. Претендират се
разноски по делото, включително и юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд Пазарджик като прецени събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и обсъди доводите на страните приема за установено следното от
фактическа страна:
Началото на административното производство е поставено
с подаване на заявление УИН №
13/310514/75339 от 07.05.2014г., като бенефициентът, жалбоподател по настоящето
дело Д.В. е заявил следните схеми и мерки за подпомагане за кампания 2014г.:
Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане
/СПП/ и плащания за природни ограничения на земеделски стопани в райони,
различни от планинските /НР2/. Посочени са 11 бр. земеделски парцели с обща
площ 7,33 ха, с начин на ползване „постоянно затревени площи /ливади за
косене/, които са следните::
1.
78478-339-5-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
2.
78478-339-2-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,26 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
3.
78478-339-3-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,25 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
4.
78478-339-4-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,18 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
5.
78478-1052-2-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 1,98 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
6.
78478-1052-3-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
7.
78478-1052-4-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,76 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
8.
78478-1115-2-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,01 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
9.
78478-1115-3-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,41 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
10.
78478-1115-4-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 0,49 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
11.
78478-1115-5-1 в землището на с. Церово, декларирана
площ 1,03 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП и НР2;
С оглед на така подаденото заявление е извършена автоматична проверка на
данни на 07.05.2014г./л.35/ С резултатите от автоматичната проверка е запозната
жалбоподателката В., видно е че е положила подпис върху Резултати от
автоматична проверка на въведени данни. Още при тази проверка се е
канстатирало, че всички заявени от жалбоподателката БЗС-та са с площи
неподходящи за подпомагане , тъй като излизат извън допустимият слой за
подпомагане за 2014г..
Съгласно разпоредбата на чл.37, ал.3 от ЗПЗП РА извършва проверки на място
на най-малко на 5 % от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ
на риска.Заявлението на В. е попаднало именно в тези 5 %. На 17.10.2014г. е
извършена и проверка на място чрез дистанционно проучване от РТИ Пловдив. За
проверката жалбоподателя е била уведомена на 16.10.2014г. в 10.50 ч. / л.91/.
Такава проверка е била извършена за всички БЗС-та на жалбоподателката В., и
ттъй като парцелите не са могли да бъдат интерпретирани от сателитната снимка
са били избрани за бърза проверка на място.При извършената проверка е
установено, че по всички парцели има нежелателна растителност и няма следи от
паша на животни.Снимките въз основа на , които е извършена проверката са от
сателит, като на тях се виждало наличие на къпини , шипкови храсти и друга
растителност.
На 05.12.2014г. министъра на земеделието и храните е издал Заповед №РД
09-807 на основание чл.25,ал.4 от Закона за администратицията и чл.16б,ал.1 от
Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване , поддържане , достъп и
ползване на интегрираната система за администриране и контрол / обн. ДВ.бр.82
от 2006г./.С тази заповед е одобрил
обновения специализиран слой площи в добро
земеделско състояние за кампания 2014 г., която заповед е следвало да бъде
качена на интернет страниците на МЗХ и ДФЗ не по-късно от 10.12.2014 г., както
и съобщение, с което се уведомяват кандидатите за подпомагане по схемите и
мерките за плащане на площ през 2014 г. за възможността да се запознат с
актуализирания специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за
кампания 2014 г. и да подадат възражения срещу конкретни части от него. Изрично
е посочен и срока, в който може да се подават възраженията за включване или
невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания
слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г. Няма данни жалбоподателят да е подавал
възражение по тази заповед.
Със заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на земеделието и храните е одобрил окончателен специализиран
слой площи в добро земеделско състояние за кампания 2014 г. Жалбоподателят не е обжалвал тази заповед
пред ВАС.
Последвало е издаване на уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за
кампания 2014 г. С уведомителното писмо е изчислен размера на финансово
подпомагане по смеха за единно плащане на площ, по схема за преразпределено
плащане и по плащане на земеделски стопани за райони с ограничения, различни от
планинските райони / НР 2/, като оторизираната сума и по трите схеми е 0 лева.
Изрично в писмото е посочено, че декларираната площ хектари и по трите схеми за
подпомагане е 7.33 ха, установена /определена/ площ в хектари и по трите схеми
е 0.00 ха, като установената площ, покриваща изискването за минимален размер на
стопанство и парцел в хектари е 0.00 ха, тъй като жалбоподателят е участвал за
подпомагане и по трите схеми с едни и същи парцели/БЗС. Определената разлика
между декларираната и установената площ на БЗС/парцел /наддекларирана площ/
хектари е 7.33 ха, с оглед на което е установено, че процента на наддеклариране
е 100 %.
С уведомителното писмо е оторозирана сума за заплащане 0 лева, като
същевременно във втората част на писмото е са наложени и санкции на
жалбоподателката , тъй като разликата в декларираната и установената площ за
подпомагане е повече от 50 % –
·
Наложени санкции за бъдещ период , съгласно чл.58 от
Регламент 1122/2009г. за СЕПП – 2206.03 лв. ; за СПП – 974.16 лв..
·
Наложени санкции за бъдещ период, съгласно чл.16 от
Регламент 65/2009г. за НР2 1003.52лв..
Изрично е посочено , че неразделна част от уведомителното писмо са Таблица
№1 – оторизирана сума в лева и таблица №2 – извършени плащания в лева.
За изясняване на фактическата обстановка по делото е назначена съдебно-техническа експертиза и са разпитани трима свидетели – Х. и св.Киримо и св.Д..
От приетата по делото съдебно-техническа експертиза,
неоспорена от страните и приета от съда, която съдът цени изцяло като изготвена
компетентно и безпристрастно се установи, че заявените
за подпомагане площи по СЕПП и НР2,за които е отказано финансово подпомагане са
:
1. 78478-339-5-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
2. 78478-339-2-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,26 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
3. 78478-339-3-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,25 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
4. 78478-339-4-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,18 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
5. 78478-1052-2-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 1,98 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
6. 78478-1052-3-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,48 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
7. 78478-1052-4-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,76 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
8. 78478-1115-2-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,01 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
9. 78478-1115-3-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,41 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
10. 78478-1115-4-1
в землището на с. Церово, декларирана площ 0,49 ха, заявени схеми/мерки за
подпомагане – СЕПП и НР2;
11. 78478-1115-5-1 в землището на
с. Церово, декларирана площ 1,03 ха, заявени схеми/мерки за подпомагане – СЕПП
и НР2;
Видно от приетите по делото
писмени доказателства – резултати от административна проверка, контролен лист
от проверка – дистанционна от ТИ Пловдив , както и от съдебно-техническата
експертиза е, че всички БЗС-та попадат извън допустимият слой за подпомагане ,
тъй като по схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, по схемата за преразпределително
плащане /СПП/, както и по плащания за природни ограничения на земеделски
стопани в райони, различни от планинските /НР2/ недопустимата площ за
подпомагане е цялата заявена от жалбоподателя площ в размер на 7,33ха, която не
попада в специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние",
съгласно извършената проверка на място от ТИ.
Процентното съотношение на наддекларираната площ 7,33ха към установената за
подпомагане площ 0,00хае 100%.
Установи
се , че при административните проверки на заявлението на жалбоподателя не са
установени наличие на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин.
Установи се, че жалбоподателката не е
подавала възражение относно не включването на БЗТ-тата в допустимият слой-
съгласно Заповед №РД 09-807/05.12.2014г. на МЗХ, както и не е обжалвала заповед
№ РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на земеделието и храните , с която министъра на земеделието
и храните е одобрил окончателен специализиран слой площи в добро земеделско
състояние за кампания 2014 г..
РА при ДФЗ е издала процесното
Уведомително писмо с оглед заповед № РД-46-287/06.03.2015 г. Министърът на
земеделието и храните , с която
министъра на земеделието и храните е одобрил окончателен специализиран слой площи
в добро земеделско състояние за кампания 2014 г., която за жалбоподателката е
влазла в законна сила.
Съответно след като процентното
съотношение на наддекларираната площ към установената площ е над 50 % / за
жалбоподателката тя е 100%/то правилно зам.изпълнителния директор на ДФЗ РА е
определил и по трите схеми 0 лева – оторизирана сума за заплащане , като
спазвайки изискването на чл.58 от Регламент 1122/09г. е наложил санкция за
бъдещи периоди по СЕПП и по СПП – съответно 2206.03лв. и 974.16лв. , а на
основание чл.чл.от Регламент 65/11г. за НР 2 – 1003.52лв..
Производството по определяне на обхавата на специализирания слой“ площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2014г. е различно от производството по оспорване на УП за извършена от РА окончателна оторизация и/или наложени санкции.
Съгласно
Тълкувателно решение № 8 /19.12.2015 г. условията и редът за създаване,
поддържане, достъп и ползване на системата за идентификация на земеделските
парцели са регламентирани в глава 3-та от Наредба № 105. Създаването и
поддържането на СИЗП е поредица от технически дейности по създаване, поддържане
и обновяване на цифрова ортофото карта за територията на цялата страна,
дигитализиране на физическите блокове и на БЗС, създаване и поддържане на
регистър на ползваните земеделски земи. Установяването дали дадени площи
попадат в допустимия за подпомагане слой или извън него е част от една сложна
процедура от издаване на посочената по-горе заповед на министъра на Земеделието
и храните.
За
да се използва от разплащателната агенция за административни проверки на
подадени заявления за подпомагане по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и за да улесни
земеделските стопани при заявяването на земеделските парцели за подпомагане в
системата за идентификация на земеделските парцели се създава именно този
специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“. Както се спомена по-горе в
изложението, производството по създаването и одобряването на окончателния
специализиран слой се провежда от министерството на Земеделието и храните и
представлява сложен фактически състав от административно-процесуални действия
на администрацията, която подпомага земеделските стопани да заявят своите
парцели, с които искат да участват в съответната кампания за подпомагане. За
земеделския производител е от решаващо значение дали стопанисваната от него земя
е включена в специализирания слой или не, т.к. от една страна това обуславя
правото му да получи субсидии, а от друга да не наруши изискването за коректно
заявяване на площите за подпомагане и свързаното с това евентуално
санкциониране. Всеки заинтересован каквато е и жалбоподателката В. може да се
запознае с включените в специализирания слой физически блокове или части от тях
и да установи дали стопанисваните от него земеделски площи са включени. По
силата на чл. 16 В, ал. 3 от Наредба 105 земеделският производител може да
подава предложения и възражения до министъра на Земеделието и храните по
одобрен образец за включване на определени физически блокове или на части от
тях в специализирания слой, ако констатира пропуски и грешки в слоя. Видно е от
приетите по делото писмени доказателства, че възражения от жалбоподателя на се
подавани, няма данни да е подавано възражение по образец пред министъра за
земеделието и храните.
От
разпоредбата на чл. 16 г, ал. 5 от Наредба № 105 се прави извода, че въз основа
на одобрения от министъра на Земеделието
и храните специализиран слой разплащателната агенция извършва
окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема
заявления за подпомагане през следващата година. Видно от нея разплащателната агенция
действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши
окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме
заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното
лице не е включен в заповедта по чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105. Няма
компетенции да включва допълнително БЗТ-та в допустимия слой , ако същите не са
включени в Заповедта.
С оглед на гореизложеното, съдът счита, че
след като жалбоподателят е имал възможност да обжалва заповедта на министъра на
Земеделието и храните пред ВАС, а не го е сторил то няма как разплащателната
агенция да контролира и да извършва отново проверки дали съответните
парцели/БЗС следва да бъдат включени в специализирания слой или не, т.к. става
въпрос за отделно административно производство.
Съдът
счита, че макар и съвсем лаконично, може да се приеме че Уведомителното писмо е
мотивирано, като следва да се отчете , че същото е автоматично генерирано и се
допълва от приложените към него справки.Мотивите са –фактически и правни – се
отнасят и за трите схеми за подпомагане по СЕПП,СПП и НР2 – неоснователни са
възраженията , че единствено са посочени правните основания за отказ за
подпомагане по СЕПП.Няма как да се извърши изплащане по една от трите схеми ,
при положение, че жалбоподателката участва с едни и същи парцели /БЗТ-та ,
който се установи , че са извън допустимият слой за подпомагане.
Уведомителното писмо е издадено от компетентен
орган , с оглед упълномощаването на Ж. Ж. .
С оглед изхода на делото и предвид направеното искане
от ответника, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, д.Л.В. ще следва да бъде
осъдена да заплати сторените по делото разноски общо в размер 900 лева, от
които сумата от , 300 лева – за вещо лице и 600 лв. – възнаграждение за
юрисконсулт.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК,
Административен съд – Пазарджик
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
предявената жалба от Д.Л.В. с ЕГН ********** *** , чрез адв.Б. ПзАК против
Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по
схемите и мерките за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№
02-130-6500/7293 от 05.11.2015г. УРН 600406
на Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”- Разплащателна агенция..
ОСЪЖДА Д.Л.В. с ЕГН ********** *** , да заплати на
Изп.Директор на Държавен фонд “Земеделие”- Разплащателна агенция , направените
по делото разноски в размер на 900 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/
С решение
№ 5545 от 03.05.2017 г. по адм. дело № 7663/2016 г. по описа на ВАС :
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 219 от16.05.2016 г.,
постановено по адм. дело № 877/2015 г. на Административен съд- Пазарджик.
Решението е окончателно.