Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 496
гр. Добрич,
07.12.2017 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият административен съд, в открито съдебно
заседание на осми ноември две хиляди и седемнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА МАРКОВА-ГЕОРГИЕВА
при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша
докладваното от председателя административно дело № 505/ 2017 год.
Производството е по чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 172 ал. 5 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба вх. № 1970/ 01. 09. 2017 год.
на АдмС-Добрич, от П.Н.П., ЕГН **********,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ПАМ) № 17-0851-000719 от 25. 08. 2017 г., издадена от Началника на сектор
Пътна полиция към ОДМВР Добрич,с която е наложена ПАМ “прекратяване на
регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година а именно 190 дни ” на основание
чл. 171 т. 2а, без да е посочен нормативния акт.
С жалбата се иска отмяна на оспорената заповед
като незаконосъобразна. Излагат се подробни съображения.
В съдебно заседание,
редовно призован,жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Ответникът, редовно
призован, не се явява, не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Оспорваната заповед е
връчена на жалбоподателя на 01.09. 2017 год., видно от разписката към самата
заповед и положения подпис. Жалбата е подадена в АдмС-Добрич
на същата дата, видно от печата, положен върху нея, предвид което е подадена в срока по чл. 149 ал. 1 АПК, от засегнатото
лице. Жалбата е процесуално допустима и
следва да бъде разгледана по същество. Съдът,като е взел предвид,че жалбата не
е подадена по реда на чл.152,ал.1 от АПК, чрез органа,издал акта, е изискал
административната преписка по издаване на заповедта за налагане на ПАМ.
С оглед разпоредбата
на чл. 168 ал. 1 от АПК съдът провери изцяло законосъобразността на оспорения
административен акт, като приема, че жалбата е основателна по следните съображения:
С обжалваната заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 17-0851-000719 от 25. 08.
2017 г., издадена от Началника на сектор Пътна полиция към ОДМВР Добрич,на
жалбоподателя е наложена ПАМ " прекратяване регистрацията на ППС за срок
от 6 месеца до 1 година, а именно 190 дни". Заповедта е мотивирана с
обстоятелството, че на 25.08.2017г. , около 07.35 часа в град Добрич, на
бул.“Добруджа“, след рилски блокове,посока центъра, управлява МПС-„Фолксваген
пасат“, с рег.№ ***,
като не използва къси светлини,или задължителните
светлини за движение през деня ; управлява МПС,с изтекъл срок на валидност на
СУМПС на 03.04.2017г. Като нарушени в заповедта са посочени съответно чл.70,ал.3
от ЗДвП и чл.150а,ал.1 от ЗДвП. В диспозитива на
заповедта е посочено,че на П.Н.П. се
налага санкция по чл.171,т.2а, без да е посочен нормативния акт.
Административният съд
прецени,че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при условията на
делегирана компетентност, изрично посочена в акта,но е издадена в нарушение на
изискванията за съдържание, при допуснати съществени нарушения на
административно производствените правила и в противоречие с материалния закон.
В заповедта е посочено, че принудителната
административна мярка се налага на основание чл. 171, т. 2А, без да е означено
от кой закон е цитираната разпоредба, поради което следва да се приеме, че
същата не съдържа правно основание за издаването й.
Отделно от горното,
заповедта е издадена и при допуснато нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК -
в разпоредителната част на административния акт не е посочено и не е
конкретизирано моторното превозно средство, по отношение на което е постановено
прекратяване на регистрация за срок от 190 дни.
Принудителните административни мерки са форма
на държавна принуда-репресивни мерки, водещи до ограничаване на права или
вменяване на задължения, по повод неправомерно поведение, като именно с оглед
този им характер законодателят е предвидил строго формални процесуални правила
и материални изисквания за тяхното прилагане. В този смисъл, всяко нарушение на
изискванията за индивидуализация на предмета и основанието за прилагане на
принудителната административна мярка опорочава административния акт и е
основание за неговата отмяна.
Така мотивиран,както и
на осн. чл. 172, ал.
2 АПК, Административен съд –
Добрич
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по жалба от П.Н.П., ЕГН **********,***, Заповед за прилагане на
принудителна административна
мярка № 17-0851-000719
от 25. 08. 2017 год. издадена от Началника на сектор
Пътна полиция към ОДМВР Добрич.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховния административен съд на Република България
в 14- дневен срок от съобщаването му.
Административен
съдия: