Решение по дело №646/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 266
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 4 септември 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20201720200646
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                          16.Юли.2020година

Номер  266                                                                                            гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  30.VІ.                                                                                        година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                            ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

Прокурор:  

              

       Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 00646  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

        С Наказателно постановление № 1920а-644/14.ІV.2020г. на Директор–ОД на МВР–Перник на В.Н.Н.-ЕГН **********/***/ е наложено административно наказание:“Глоба” в размер 300/триста/лева  на  основание   чл.53 от ЗАНН  вр.  чл.209а ал.1 от   „Закона за здравето  за   нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“, за това, че  на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“ срещу ОДК/ е  нарушил въведените със Заповед № РД-01-143/20.ІІІ.2020г. на министъра на здравоопазването, противоепидемични мерки, а именно да НЕ се  посещават спортни площадки   на   открити обществени места.

  Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба от В.Н.Н.-ЕГН ********** в която същия моли издаденото наказателно постановление да бъде отменено, поради наличие на процесуални нарушения. 

   В съдебно заседание В.Н.Н.-ЕГН **********  НЕ се явява лично,не изпраща представител.

   Въззиваемата страна  е изразила становище по жалбата. За съдебно заседание–редовно призована  е изпратила за представител юрисконсулт Звезделина Василева.

 

   Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

                 Жалбата  е подадена  в срок  по чл.59 ал.2 от ЗАНН  от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес,като по същество същата е  основателна.

                    С Акт № 1920а-598/09.ІV.2020г. съставен от Б.Г.  Г. е   посочено,  че  В.Н.Н.-ЕГН **********  на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“, срещу бившия пионерски дом на СПОРТНА ПЛОЩАДКА, упражнява  спортна дейност/ с която си дейност   НЕ изпълнява  въведените със т.1  от Заповед № РД-01-145  от 2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемични мерки ЗА НЕ ПОСЕЩАВАНЕ ПАРКОВЕТЕ–нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“/чл.63.(1)При възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.    (2) Мерки по ал.1 на територията на отделна област или община могат да се въвеждат и от директора на съответната регионална здравна инспекция.(3) Лечебните и здравните заведения независимо от собствеността им са длъжни да изпълняват въведените мерки по ал. 1 и 2.(4) Държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 1, а средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.(5) При опасност от възникване и епидемично разпространение на заразни болести държавните органи, общините, физическите и юридическите лица са длъжни да оказват пълно съдействие на органите за държавен здравен контрол.(6) Мерките по ал. 1 могат да включват и забрана за влизане на територията на страната на граждани на други държави, в случай на обявено извънредно положение по чл. 84, т. 12 от Конституцията на Република България, с изключение на гражданите с постоянно, дългосрочно или продължително пребиваване на територията на Република България, както и членовете на техните семейства.(7)Мерките по ал. 1 може да включват и временно ограничаване придвижването на територията на страната, както и временно спиране или ограничаване на експлоатацията или режима на работа на обекти с обществено предназначение и/или други обекти или услуги, предоставяни на гражданите, в случаи на обявено извънредно положение по чл. 84, т. 12 от Конституцията на Република България.(8) При въведени противоепидемични мерки по ал. 1 или 2 контактните лица на болните от заразни болести не може да откажат извършването на изследване с цел установяване на носителство на заразна болест./, актуална към момента на деянието, нова разпоредба/чл.63.(Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., доп., бр. 23 от 2020 г., в сила от 14.03.2020 г., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., изм., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) (1) При непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка.   (2) Извънредна епидемична обстановка по ал. 1 се обявява за определен период от време с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването въз основа на извършена от главния държавен здравен инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск. (3) Непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите по ал. 1 е налице, когато при извършване на оценката по ал. 2 се констатира, че заразната болест по чл. 61, ал. 1:1. е причинена от патоген с висок епидемичен потенциал (инфекциозност на причинителя, висока смъртност, множествен път на предаване или здраво носителство) и/или източникът, механизмът и пътят на предаване са необичайни или непознати, или2. представлява сериозна опасност за общественото здраве, дори когато броят на установените случаи при човека е малък, или3. може да затрудни или да забави мерките за контрол на общественото здраве, включително поради липса на лечение и/или ваксина и/или наличие на многобройни огнища и други, или4. е с ниско имунизационно покритие на населението, или5. е необичайна за региона, сезона или населението, или6. протича по-тежко от очакваното, има по-висока заболеваемост и/или смъртност или е с необичайни симптоми, или7. поставя в риск уязвими или рискови групи от населението (деца, възрастни хора, бежанци, лица с имунен дефицит и/или с хронични заболявания и други), или 8. има регистрирани случаи сред медицински специалисти.(4) При обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област.(5) Мерките по ал. 4 може да включват и забрана за влизане на територията на страната на граждани на други държави, с изключение на гражданите с постоянно, дългосрочно или продължително пребиваване на територията на Република България, както и членовете на техните семейства.(6) Мерките по ал. 4 може да включват и временно ограничаване придвижването на територията на страната, както и временно спиране или ограничаване на експлоатацията или режима на работа на обекти с обществено предназначение и/или други обекти или услуги, предоставяни на гражданите.(7) Временни противоепидемични мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област, община или населено място.(8) Лечебните и здравните заведения, независимо от собствеността им, са длъжни да изпълняват въведените мерки по ал. 4 и 7.(9) Държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 4 и 7, като средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.(10) Заповедите по ал. 4 и 7 подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. (11) Заповедите по ал. 4 и 7 са общи административни актове, които се издават по реда на чл. 73 от Административнопроцесуалния кодекс, публикуват се на интернет страницата на Министерството на здравеопазването, съответно на интернет страницата на регионалната здравна инспекция и подлежат на предварително изпълнение./

 

 

Въз основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 1920а-644/14.ІV.2020г. на Директор–ОД на МВР–Перник на В.Н.Н.-ЕГН **********/***/ е наложено административно наказание:“Глоба” в размер 300/триста/лева  на  основание   чл.53 от ЗАНН  вр.  чл.209а ал.1 от   „Закона за здравето/чл. 209а. Който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 2000 лв.  (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение от 2000 до 5000 лв. (3) Нарушенията по ал.1 и 2 се установяват с актове, съставени от държавни здравни инспектори или от длъжностни лица, определени от директора на регионалната здравна инспекция, длъжностни лица, определени от директорите на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи, или длъжностни лица, определени от кметовете на общини.   (4) Наказателните постановления се издават съответно от директора на съответната регионална здравна инспекция, директора на съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на съответната община./ за   нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“.

      В съдебно заседание актосъставителят Б.Г.  Г. и свидетеля по акта А.Д.С. заявяват, че  отразената фактическа обстановка в АУАН по отношение на жалбоподателя отговаря на обективната истина.

  Впоследствие въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН наказващият орган  приел, че са налице основанията по чл.53 ал.1 от ЗАНН и  издал наказателно постановление, с което на основание чл.80 т.5 от ЗБЛД и ангажирал административно наказателна отговорност на В.Н.Н.-ЕГН ********** за нарушение  по  нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“.

  Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена, като взе предвид: съставения Акт № 1920а-598/09.ІV.2020г.,Заповед относно компетентност, както и   показанията на свидетелите: актосъставител Б.Г.  Г. и свидетеля по акта А.Д.С..

  Събраните писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, са непротиворечиви и релевантни по делото обстоятелства.

  Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност, съдът намери, че съставеният Акт № 1920а-598/09.ІV.2020г. и издаденото въз основа на него Наказателно постановление № 1920а-644/14.ІV.2020г. на Директор–ОД на МВР–Перник, НЕ отговарят на процесуалните изискванията на чл.42/”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;  4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;5. законните разпоредби, които са нарушени;  6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1) Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;  5.описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;  6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд.(2) Наказателното постановление се подписва от длъжностното лице, което го е издало.”/, както и че са допуснати съществени процесуални нарушения в производството по установяване на административните нарушения и налагане на административните наказания по ЗАНН предвид следното:

       Видно от изложената фактическа обстановка в НП  и АУАН /на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“, срещу бившия пионерски дом на СПОРТНА ПЛОЩАДКА, упражнява  спортна дейност/ с която си дейност   НЕ изпълнява  въведените със т.1  от Заповед № РД-01-145  от 2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемични мерки ЗА НЕ ПОСЕЩАВАНЕ ПАРКОВЕТЕ/ се наблюдава неадекватност с  посочената такава в процесното НП/на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“ срещу ОДК/ е  НАРУШИЛ въведените със Заповед № РД-01-143/20.ІІІ.2020г. на министъра на здравоопазването, противоепидемични мерки, а именно да НЕ се  посещават спортни площадки   на   открити обществени места/,както следва:

       ПЪРВО-Налице е РАЗЛИКА в посочената във фактологията  за нарушена Заповед на Министъра на здравоопазването въз основа т.е визирани са два различни нормативни акта за накърнени в двата процесни  акт/АУАН и НП/,което е недопустимо и води до накърняване правото на защита с оглед невъзможността за организиране на защитата си/накърнени разпоредбите на чл.42 т.5 от ЗАНН/”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа: ……..  4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;5. законните разпоредби, които са нарушени……../  и  чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН /”чл.57.(1) Наказателното постановление трябва да съдържа:……….. 5.описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;  6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;…………..”/.

        ВТОРО-Видно от изложените фактически обстановкив АУАН от фактическа страна е посочена фактология,че се касае за СПОРТНА ПЛОЩАДКА където се е намирал  жалбоподателя,докато в НП/………/парк „Митко Соколов“срещу ОДК/…………./ и е посочена противоепидемична мярка  “…да НЕ се  посещават спортни площадки   на   открити обществени места ………“ т.е посочената фактология НЕ обосновава визираното нарушение в НП.

      ТРЕТО-Видно от вмененото на жалбоподателя нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“ /чл.63.(1)При възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион ……………../,същото само по себе си НЕ съдържа императивно правило за поведение,което административно наказателния субект да спазва,такова се съдържа в посочената заповед на Министъра на здравоопазването в който смисъл, според състава вмененото нарушение би следвало да има връзка.Вярно е че в част от фактологията изложена в АУАН е посочена Заповед на министъра на здравоопазването но отнесена към горното съображение т.е посочени ДВЕ различни ЗАПОВЕДИ,извършеното нарушение става неясно и неконкретно респ. невъзможно да се защити срещу него.

                ЧЕТВЪРТО-Видно от приложената санкционна разпоредба чл.209а ал.1 от   „Закона за здравето/чл. 209а. Който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 2000 лв.  (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение от 2000 до 5000 лв. …………/,нарушителя се санкционира или за НЕИЗПЪЛНЕНИЕ или за това,че е НАРУШИЛ съответно правило за поведение но видно от фактическата обстановка /на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“, срещу бившия пионерски дом на СПОРТНА ПЛОЩАДКА, упражнява  спортна дейност/ с която си дейност   НЕ ИЗПЪЛНЯВА  въведените със т.1  от Заповед № РД-01-145  от 2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемични мерки ЗА НЕ ПОСЕЩАВАНЕ ПАРКОВЕТЕ/ се наблюдава неадекватност с  посочената такава в процесното НП/на  08.ІV.2020г. около 15.25часа  в  гр.Перник /парк „Митко Соколов“ срещу ОДК/ е  НАРУШИЛ въведените със Заповед № РД-01-143/20.ІІІ.2020г. на министъра на здравоопазването, противоепидемични мерки, а именно да НЕ се  посещават спортни площадки   на   открити обществени места/, НЕ става ясно защо именно е санкциониран.

                   По изложените съображения и констатираните съществени процесуални нарушения и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът намира,че процесния акт НП, следва да бъде отменен изцяло на процесуално основание без изобщо да се разглежда по същество,поради което    

 

                            Р   Е   Ш   И

         ОТМЕНЯ   Наказателно постановление № 1920а-644/14.ІV.2020г. на Директор–ОД на МВР–Перник на В.Н.Н.-ЕГН **********/***/ е наложено административно наказание: “Глоба” в размер 300/триста/лева  на  основание  чл.209а ал.1 от   „Закона за здравето   за  нарушение на чл.63 ал.1 от „Закона за здравето“.

   РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно  обжалване по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                             

 

                                                                             СЪДИЯ:……………….

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС