Р Е Ш
Е Н И Е № 31/24.2.2022
г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, четвърти състав, в публично
заседание на петнадесети
февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:
Председател: В.Бянова-Нейкова
Секретар:Ст.Гюмлиева
разгледа докладваното от съдията адм.д № 322 по описа за 2021 г. и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.40 от Закона за достъп до обществена информация(ЗДОИ) във
връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния
кодекс(АПК). Образувано е по жалба с Peг. №
2801-25869/07.12.2021 г. в община Ямбол от Сдружение с нестопанска цел
„КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К., чрез адв.Е.Д. – ***, против Решение № 2801-24581/22.11.2021 г.
на Секретар на Община Ямбол, определен със заповед на кмета на общината за
длъжностно лице, което да взема решение за предоставяне или отказ за
предоставяне на обществена информация. С решението е разрешен достъп до
информация по подадено заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г. с искане в 12
точки.Решението се обжалва в частта му
по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11, т.10, т.11 и т.12 като се
счита че е налице отказ по подаденото заявление за достъп до информация, тъй
като такава или изобщо не е предоставена или е предоставена непълна информация.
Иска се решението в тази част да бъде отменено и съдът да върне преписката за
ново произнасяне по заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г. Претендират се
направените разноски.
Първоначалната
нередовност на жалбата е отстранена с представяне на документ за внесена ДТ в
размер на 10лв.Писмени доказателства от преписката по издаване на обжалваното
решение са постъпили с писмо вх.№2801/10.12.2021г. от Общинска администрация
Ямбол.
По
жалбата е депозиран писмен отговор с вх.№186/24.01.2022г. от Секретаря на
община Ямбол чрез процесуален представител М.К.-началник-отдел“Правни дейности“
в община Ямбол, със становище за неоснователност на жалбата, искане да се
отхвърли и за присъждане в полза на община Ямбол на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
В
съдебно заседание жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“,
ЕИК *, гр.Ямбол, редовно призован, не изпраща представител.Депозирал е молба
вх.№55/12.01.2022г. по съществото на спора с искане за отмяна на решението в
обжалваните му части и за присъждане на направените разноски.
Ответната
страна Секретаря на Община Ямбол се представлява от процесуален представител М.К.-началник-отдел“Правни
дейности“ в община Ямбол. Поддържа изразеното в представения по делото писмен
отговор с вх. № 186 от 24.01.2022 г., а именно че не са налице кумулативните
предпоставки, за да е налице формулиран мълчалив отказ по заявление за достъп
до обществена информация № 2801-22798 от 28.10.2021 г., подадено от Сдружение с
нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“. В тази връзка счита депозираната жалба за
недопустима като лишена от предмет на основание чл. 159, т. 1 от АПК, тъй като
и административният орган секретаря на община Ямбол се е произнесъл с изрично
свое Решение № 2801-24581 от 22.11.2021 г.. В случай че депозираната жалба бъде
приета за допустима, същата счита за изцяло неоснователна, тъй като с издадения
позитивен административен акт секретарят
на община Ямбол е предоставил пълен достъп до исканата обществена информация. Претендира
присъждане на разноски на община Ямбол за юрисконсултско
възнаграждение.
Жалбата е допустима
за разглеждане, като насочена срещу изричен писмен акт по подадено заявление за
достъп до обществена информация, подлежащ на обжалване пред съда по силата на
чл.40, ал.1 от ЗДОИ. Спорът е родово и местно подсъден на Административен съд
Ямбол, съобразно препращащата норма на чл.40, ал.1 от ЗДОИ вр.
с чл.133, ал.1 от АПК. Предмет на жалбата е Решение
№ 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретар на Община Ямбол, определен със заповед
на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решение за предоставяне
или отказ за предоставяне на обществена информация, в частта му по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11,
т.10, т.11 и т.12 като се счита че е налице отказ по подаденото заявление за
достъп до информация, тъй като такава или изобщо не е предоставена или е
предоставена непълна информация. С оглед на това съдът приема, че заявителят е
неблагоприятно засегнато от издаденото решение лице и има правен интерес да го
оспорва.Решението е връчено на 24.11.2021г., жалба против
същото е депозирана на 07.12.2021г., поради което съдът приема, че жалбата е
депозирана в срока по чл.149, ал.1 от АПК.
По съществото на
спора съдът взе предвид следното:
Решението е издадено
от длъжностно лице в структурата на община Ямбол-Камелия Любенова, на длъжност
секретар на община Ямбол.На същата, със Заповед №РД/02-00307/06.04.2020г. на
заместник-кмета на община Ямбол - М.К., определен да изпълнява функциите на
кмет за периода 06.04.2020 до 07.04.2020г. със заповед на кмета на община Ямбол
- В.Р., е възложено да взема решение за предоставяне или отказ от предоставяне
на достъп до исканата обществена информация.С оглед на това и предвид
предписаното чл.28, ал.2 вр. с чл.3, ал.1 от ЗДОИ,
решението е постановено от компетентен орган.
Исканата информация е
предоставена с изричен акт в писмена форма, който съдържа ясна разпоредителна
част и приложения на документи, с които органът разполага.
Със
заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г., подадено до община Ямбол, Сдружение
с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол е поискало предоставяне на
обществена информация за следното:
1.Заповедта за
назначената междуведомствена комисия към община Ямбол, съгласно Закона за
водите;
2.Констативните
протоколи за проведените проверки по състоянието на река Тунджа от
Междуведомствената комисия;
3.Одобрената от кмета
на общината Програма за 2021г. за планово почистване на речни участъци;
4.Уведомителното
писмо до областния управител на област Ямбол за почистване на участъци от река
Тунджа през 2021г. по коритото в урбанизираната територия;
5.Протоколи за
приемане на почистени участъци от Междуведомствената комисия;
6.Уведомлението на община Ямбол до Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район", в изпълнение на чл.140, ал.12 от Закона за водите, преди
извършените мероприятия - премахване на блатна растителност с машини, разриване
с булдозер на строителни и битови отпадъци, натоварване, транспортиране и
депонирането им на места, определени от кмета на общината;
7.Изразеното становище
/преценката/ на Директора на Басейнова дирекция за
извършването на механизирани дейности в коритото на река Тунджа в регулацията
на града;
8.Относно
стопанисването от Община Ямбол на почистените участъци:
8.1.В Правилника за
дейността на кое общинско предприятие е вменена дейността - поливане на тревни
участъци в коритото на река Тунджа;
8.2.Длъжностни лица в
трудовоправни отношения с общинско предприятие ли
изпълняват поливането в коритото на реката или са възложени на външни лица?
8.3.В случай, че лицата
са в трудовоправни отношения с общинско предприятие,
определените финансови средства за възнаграждения на лицата/служители на
общинско предприятие, предвидени ли са в бюджета на предприятието? В случай, че
са възложени на външни лица по какъв ред е направено възлагането и на каква
стойност?
8.4.Предвидени ли са средства по съответния параграф и
дейност от бюджета на предприятието и ако да, какъв е техният размер?
8.3.Размера на
изплатените месечни възнаграждения на лицата за месеците май,юни, юли, август,
септември 2021 г.;
8.4.Почасовата им
ангажираност за работния ден;
8.5.По какъв начин са придобити съоръженията за
поливане коритото на реката?
8.5.Каква е общата стойност на съоръженията, монтирани
в коритото на реката за поливането й, и кой е техният доставчик?
8.6.Договори
/счетоводни документи/ за закупуването им или предоставянето им, в случай, че
са дарени от физическо или юридическо лице
8.7.По коя счетоводна сметка са заведени дълготрайните
материални активи, в случай, че са закупени от бюджета на предприятието
/общината/.
8.8.На
кое заседание Общински съвет Ямбол е взел решение за закупуването и
обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в капиталовия списък към
бюджета и кога?
9.Заповедите за
премахване на дървесната растителност от коритото на държавния обект.
10.Вида и количеството на извлечената от коритото на
реката дървесина. Упълномощеното длъжностно лице за контрол по отношение на
добития дървен материал.Издадените превозни билети за извозената дървесина до
общински склад за съхранение и приемателните протоколи от отговорното за
стопанисване на склада длъжностно лице.
11.Информация за количеството и местонахождението на
депониране на генерираните от почистването на коритото отпадъци, негодната
дървесина и иззетите наносни отложения.
12.Заповедта на кмета за определено длъжностно лице за
контрол по интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в регулацията
на града.
По заявлението е издадено Решение
№ 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, с което е разрешен
достъп до обществена информация, като е даден отговор на въпросите по
заявлението, включително и с предоставяне на копия от наличните документи.
Жалбоподателят счита представената информация в частта на решението по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11,
т.10, т.11 и т.12 като формиран отказ по подаденото заявление за достъп до
информация, тъй като такава или изобщо не е предоставена или е предоставена
непълна информация.
Компетентният да се произнесе, съотв.
и задължен орган по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДОИ предоставя само информацията,
която съхранява и обработва, т.е. наличната при него информация, което в случая
е сторено и обуславя неоснователност на жалбата.
По отношение на т.6 от решението:
Със заявлението е поискан достъп
за следното: „Уведомлението на община Ямбол до Директора на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район", в изпълнение
на чл. 140, ал. 2 от Закона за водите, преди извършените мероприятия -
премахване на блатна растителност с машини, разриване с булдозер на строителни
и битови отпадъци, натоварване, транспортиране и депонирането им на места,
определени от кмета на общината".В оспореното решение е предоставена
исканата информация по т.6, като са приложени „заверено копие на Уведомление Per. № ЕО-Я-1151 от 03.07.2020 г. на Община Ямбол до
Директора на РИОСВ - Стара Загора и Per. № ЕО-1488 от
м.08.2020г". Уведомленията са за дейност по чл. 138, ал. 4,
т. 5(поддържане проводимостта
на речните легла), каквато е дейността по почистване на речното корито от
мочурливо-блатна растителност.В тази част по заявлението няма отказ, нито е
предоставена непълна информация – предоставена е такава, с която органът
разполага, и тя е със съдържание, съответстващо на чл.140, ал.12 от Закона за
водите.
По отношение на т.8.4. от решението:
Информацията е във връзка с дадения
отговор по т.8.1.-В правилника за дейността на кое общинско предприятие е
вменена дейността - поливане на тревни участъци в коритото на река Тунджа – в
решението е посочено по т.8.1. Общинско предприятие“Паркове и зони за отдих и
спорт“.Поисканата със заявлението информация по т.8.4.е следната: „Предвидени
ли са средства по съответния параграф и дейност от бюджета на предприятието и
ако да, какъв е техния размер?" В оспореното решение е предоставена
информация по т.8.4.за това, че средствата са предвидени в „Дейност 622
„Озеленяване", параграф 01-01". С този отговор е предоставена
исканата информация – за това, че са предвидени средства и съответния параграф,
но не е посочен размер. Досежно информацията за
размера на средствата – такава се
съдържа в отговора по т.8.11 от решението, със заявлението(т.8.8 от същото) е поискан
достъп за следното: „На кое заседание Общински съвет Ямбол е взел решение за
закупуването и обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в
капиталовия списък към бюджета и кога?" В обжалваното решението е посочено
решението по т.6 на 24-то заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 31 май
2021г. В решението се съдържа и линк към информацията, достъпна на сайта на
общината, която е публично оповестена
https://yambol.bg/uploads/8FC57B7C8B1CD2927C9367409C0F1553.
Наличен е и капиталовия списък като част от бюджета на
общината(Приложение 2), от което са видни средствата за дейност
622“Озеленяване“-те са 16500лв. за Поливна машина с високо напорна помпа за
вода за ОП „Паркове и зони за отдих и спорт”.
По
отношение на т.8.5 от решението:
Със заявлението е поискано
предоставяне на информация за размера на изплатените месечни възнаграждения на
лицата за месеците май,юни, юли, август, септември 2021 г.
Съдът споделя доводите на
ответника, че отговорът на този въпрос е продължение на отговора по т.8.2., че „Поливането в коритото на реката е част от
дейността по поддържане на озеленените площи, за което в общинското предприятие
са назначени служители по одобрено щатно разписание, т.е. няма изрично
определен служител/и, които да изпълняват само конкретно тази дейност /в
коритото реката/", като в т.8.5 от решението е предоставена информация за
назначени 10 /десет/ работника озеленяване, които заедно с всички други свои
задължения извършват и поливане на тревни участъци в коритото на река Тунджа.
Средната работна заплата на месец е 820 лв. или за искания период средно 4100 лв".Съдържанието на отговора е съответстващо на
искането, като изрично в решението е посочено, че средната работна заплата е за
искания период. В тази част от решението не е формиран отказ, нито е обосновано
да се приеме, че предоставената информация е непълна.
По
отношение на т. т. 8.7 от решението:
Исканата информация със
заявлението е следната: „По какъв начин са придобити съоръженията за поливане
коритото на реката?"
С решението по т. 8.7 са предоставени: уведомление с peг. № 2801-20817 от 04.10.2021г. от заместник-кмета на
общината за отразяване на активи за нуждите на
ОП“Паркове, зони за отдих и спорт“- поливна машина с високо напорна
система за вода, както и фактура от
11.06.2021г. за доставка на тази машина на община Ямбол. От тези писмени
документи е видно, че съоръжението е придобито от община Ямбол чрез покупка и е
предоставено като актив на общинското предприятие, поради което жалбата в тази
част е неоснователна.
По
отношение на т. 8.10 от решението:
Със заявлението е искана следната
информация: „По коя счетоводна сметка са заведени дълготрайните материални
активи, в случай, че са закупени от бюджета на предприятието /общината/". Отговорът
на този въпрос се съдържа в т.8.7 от оспореното решение, където е предоставена
информация - уведомление с per. № 2801-20817 от
04.10.2021г от зам.кмета на общината за отразяване на активи за нуждите на ОП“Паркове, зони за отдих и спорт“- поливна
машина с високо напорна система за вода, както и фактура от 11.06.2021г. за доставка на тази
машина на община Ямбол. От тези писмени документи е видно, че съоръжението е
придобито от община Ямбол и предоставено като актив на общинското предприятие,
с посочване на счетоводните операции, които
предприятието да извърши, поради което жалбата в тази част е
неоснователна.
По
отношение на т. 8.11 от решението:
Със заявлението(т.8.8 от същото)
е поискан достъп за следното: „На кое заседание Общински съвет Ямбол е взел
решение за закупуването и обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в
капиталовия списък към бюджета и кога?" В обжалваното решението е посочено
решението по т.6 на 24-то заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 31
май 2021г. В решението се съдържа и линк към информацията, достъпна на сайта на
общината, която е публично оповестена
https://yambol.bg/uploads/8FC57B7C8B1CD2927C9367409C0F1553
Наличен е и капиталовия списък
като част от бюджета на общината(Приложение 2), от което са видни средствата за
дейност 622“Озеленяване“ - те са 16500лв. за Поливна машина с високо напорна
помпа за вода за ОП „Паркове и зони за отдих и спорт”.
В тази част исканат
информация е предоставена, не е формиран отказ, нито информацията е непълна.
По отношение на т. 10 от решението:
Със заявлението е искана следната
информация: „Вида и количеството на извлечената от коритото на реката
дървесина. Упълномощеното длъжностно лице за контрол по отношение на добития
дървен материал. Издадените превозни билети за извозената дървесина до общински
склад за съхранение и приемателните протоколи от отговорното за стопанисване на
склада длъжностно лице".
В Решение № 2801-24581/22.11.2021
г. на Секретаря на Община Ямбол е предоставена информация по т.10 за следното:
„Съгласно отговора по т.9, няма извлечена негодна дървесина". Видно от
отговора по т. 9: „Премахната е единствено дървесна и блатна растителност, следователно
не е добит дървен материал, за да бъде даван отговор на въпросите кое е
упълномощеното длъжностно лице да осъществява контрол в тази връзка, за издадени
превозни билети и прочие.В тази част на решението не е налице отказ, нито
предоставената информация е непълна. Отговорът, че не е добита дървесина
изключва отговор на останалите въпроси.
По отношение на т. 11 от решението:
Със заявлението е поискана
следната информация: „Информация за количеството и местонахождението на
депониране на генерираните от почистването на коритото отпадъци, негодната
дървесина и иззетите наносни отложения". Видно от решението по т.11 е
предоставена информация за следното:Съгласно отговора по т.9, няма извлечена
негодната дървесина и иззети наносни отложения. Отпадъци, генерирани при
почистването на корито са събрани и извозени, съгласно графика за сметосъбиране
и сметоизвозване за съответния месец".
Съдът счита, че отговорът
удовлетворява искането, поради което е необосновано да се твърди, че е формиран
отказ, или че предоставената информация е непълна или неточна.Общоизвестно е
обстоятелството, че такива отпадъци(битови) се депонират на Регионално депо за неопасни
отпадъци на общини Ямбол, Сливен, Нова Загора, Тунджа и Стралджа, находящо се в с.Хаджидимитрово, дейността се извършва по
график и се заплаща месечно на изпълнителя, на който е възложена дейността по
сметосъбиране и сметоизвозване съобразно количеството
отпадъци.
По отношение на т. 12 от решението:
Със заявлението е поискано да се
предостави „Заповедта на кмета за определено длъжностно лице за контрол по
интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в регулацията на
града". С решението в т. 12 е предоставена информация за следното:
„Контролът по интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в
регулацията на града, се извършва периодично от служители от общинска
администрация, включени в състава на Междуведомствената комисия". В отговора
по т. 1 от решението е приложено заверено копие на Заповед № РД/02-01042 от
01.11.2021г., което удовлетворява искането на заявителя. Предвид изложеното не
е формиран отказ, нито предоставената информация е непълна.
В заключение съдът приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Обжалваното решение е постановено от компетентен
орган, в писмена форма и при изпълнение на задължението за предоставяне на
информацията, която задълженият субект създава, съхранява и обработва.При този
изход на спора основателна е претенцията за разноски на ответната страна, като
в полза на община Ямбол следва да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в минимален размер от 100(сто) лева по чл.24 от Наредбата за
заплащане на правната помощ.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалба
с Peг. № 2801-25869/07.12.2021 г. в община Ямбол от
Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от
А.Ж.К., чрез адв.Е.Д. – ***, против Решение №
2801-24581/22.11.2021 г. на Секретар на Община Ямбол, в частта на решението по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11,
т.10, т.11 и т.12.
ОСЪЖДА Сдружение
с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К.,
ДА ЗАПЛАТИ на Община Ямбол, гр.Ямбол, ул.“Г.С.Раковски“ №7, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100(сто) лева.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: /п/ не се чете