Решение по дело №322/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 31
Дата: 24 февруари 2022 г. (в сила от 24 февруари 2022 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 31/24.2.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, четвърти  състав, в публично заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар:Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 322 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.40 от Закона за достъп до обществена информация(ЗДОИ) във връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс(АПК). Образувано е по жалба с Peг. № 2801-25869/07.12.2021 г. в община Ямбол от Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К., чрез адв.Е.Д. – ***, против Решение № 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретар на Община Ямбол, определен със заповед на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решение за предоставяне или отказ за предоставяне на обществена информация. С решението е разрешен достъп до информация по подадено заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г. с искане в 12 точки.Решението се обжалва в частта му  по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11, т.10, т.11 и т.12 като се счита че е налице отказ по подаденото заявление за достъп до информация, тъй като такава или изобщо не е предоставена или е предоставена непълна информация. Иска се решението в тази част да бъде отменено и съдът да върне преписката за ново произнасяне по заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г. Претендират се направените разноски.

Първоначалната нередовност на жалбата е отстранена с представяне на документ за внесена ДТ в размер на 10лв.Писмени доказателства от преписката по издаване на обжалваното решение са постъпили с писмо вх.№2801/10.12.2021г. от Общинска администрация Ямбол.

По жалбата е депозиран писмен отговор с вх.№186/24.01.2022г. от Секретаря на община Ямбол чрез процесуален представител М.К.-началник-отдел“Правни дейности“ в община Ямбол, със становище за неоснователност на жалбата, искане да се отхвърли и за присъждане в полза на община Ямбол на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, редовно призован, не изпраща представител.Депозирал е молба вх.№55/12.01.2022г. по съществото на спора с искане за отмяна на решението в обжалваните му части и за присъждане на направените разноски.

Ответната страна Секретаря на Община Ямбол се представлява от процесуален представител М.К.-началник-отдел“Правни дейности“ в община Ямбол. Поддържа изразеното в представения по делото писмен отговор с вх. № 186 от 24.01.2022 г., а именно че не са налице кумулативните предпоставки, за да е налице формулиран мълчалив отказ по заявление за достъп до обществена информация № 2801-22798 от 28.10.2021 г., подадено от Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“. В тази връзка счита депозираната жалба за недопустима като лишена от предмет на основание чл. 159, т. 1 от АПК, тъй като и административният орган секретаря на община Ямбол се е произнесъл с изрично свое Решение № 2801-24581 от 22.11.2021 г.. В случай че депозираната жалба бъде приета за допустима, същата счита за изцяло неоснователна, тъй като с издадения позитивен административен  акт секретарят на община Ямбол е предоставил пълен достъп до исканата обществена информация. Претендира присъждане на разноски на община Ямбол за юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е допустима за разглеждане, като насочена срещу изричен писмен акт по подадено заявление за достъп до обществена информация, подлежащ на обжалване пред съда по силата на чл.40, ал.1 от ЗДОИ. Спорът е родово и местно подсъден на Административен съд Ямбол, съобразно препращащата норма на чл.40, ал.1 от ЗДОИ вр. с чл.133, ал.1 от АПК. Предмет на жалбата е Решение № 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретар на Община Ямбол, определен със заповед на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решение за предоставяне или отказ за предоставяне на обществена информация, в частта му  по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11, т.10, т.11 и т.12 като се счита че е налице отказ по подаденото заявление за достъп до информация, тъй като такава или изобщо не е предоставена или е предоставена непълна информация. С оглед на това съдът приема, че заявителят е неблагоприятно засегнато от издаденото решение лице и има правен интерес да го оспорва.Решението е връчено на 24.11.2021г., жалба против същото е депозирана на 07.12.2021г., поради което съдът приема, че жалбата е депозирана в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

По съществото на спора съдът взе предвид следното:

Решението е издадено от длъжностно лице в структурата на община Ямбол-Камелия Любенова, на длъжност секретар на община Ямбол.На същата, със Заповед №РД/02-00307/06.04.2020г. на заместник-кмета на община Ямбол - М.К., определен да изпълнява функциите на кмет за периода 06.04.2020 до 07.04.2020г. със заповед на кмета на община Ямбол - В.Р., е възложено да взема решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация.С оглед на това и предвид предписаното чл.28, ал.2 вр. с чл.3, ал.1 от ЗДОИ, решението е постановено от компетентен орган.

Исканата информация е предоставена с изричен акт в писмена форма, който съдържа ясна разпоредителна част и приложения на документи, с които органът разполага.

Със заявление с вх.№2801-22798 от 28.10.2021г., подадено до община Ямбол, Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол е поискало предоставяне на обществена информация за следното:

1.Заповедта за назначената междуведомствена комисия към община Ямбол, съгласно Закона за водите;

2.Констативните протоколи за проведените проверки по състоянието на река Тунджа от Междуведомствената комисия;

3.Одобрената от кмета на общината Програма за 2021г. за планово почистване на речни участъци;

4.Уведомителното писмо до областния управител на област Ямбол за почистване на участъци от река Тунджа през 2021г. по коритото в урбанизираната територия;

5.Протоколи за приемане на почистени участъци от Междуведомствената комисия;

6.Уведомлението на община Ямбол до Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район", в изпълнение на чл.140, ал.12 от Закона за водите, преди извършените мероприятия - премахване на блатна растителност с машини, разриване с булдозер на строителни и битови отпадъци, натоварване, транспортиране и депонирането им на места, определени от кмета на общината;

7.Изразеното становище /преценката/ на Директора на Басейнова дирекция за извършването на механизирани дейности в коритото на река Тунджа в регулацията на града;

8.Относно стопанисването от Община Ямбол на почистените участъци:

8.1.В Правилника за дейността на кое общинско предприятие е вменена дейността - поливане на тревни участъци в коритото на река Тунджа;

8.2.Длъжностни лица в трудовоправни отношения с общинско предприятие ли изпълняват поливането в коритото на реката или са възложени на външни лица?

8.3.В случай, че лицата са в трудовоправни отношения с общинско предприятие, определените финансови средства за възнаграждения на лицата/служители на общинско предприятие, предвидени ли са в бюджета на предприятието? В случай, че са възложени на външни лица по какъв ред е направено възлагането и на каква стойност?

8.4.Предвидени ли са средства по съответния параграф и дейност от бюджета на предприятието и ако да, какъв е техният размер?

8.3.Размера на изплатените месечни възнаграждения на лицата за месеците май,юни, юли, август, септември 2021 г.;

8.4.Почасовата им ангажираност за работния ден;

8.5.По какъв начин са придобити съоръженията за поливане коритото на реката?

8.5.Каква е общата стойност на съоръженията, монтирани в коритото на реката за поливането й, и кой е техният доставчик?

8.6.Договори /счетоводни документи/ за закупуването им или предоставянето им, в случай, че са дарени от физическо или юридическо лице

8.7.По коя счетоводна сметка са заведени дълготрайните материални активи, в случай, че са закупени от бюджета на предприятието /общината/.

8.8.На кое заседание Общински съвет Ямбол е взел решение за закупуването и обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в капиталовия списък към бюджета и кога?

9.Заповедите за премахване на дървесната растителност от коритото на държавния обект.

10.Вида и количеството на извлечената от коритото на реката дървесина. Упълномощеното длъжностно лице за контрол по отношение на добития дървен материал.Издадените превозни билети за извозената дървесина до общински склад за съхранение и приемателните протоколи от отговорното за стопанисване на склада длъжностно лице.

11.Информация за количеството и местонахождението на депониране на генерираните от почистването на коритото отпадъци, негодната дървесина и иззетите наносни отложения.

12.Заповедта на кмета за определено длъжностно лице за контрол по интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в регулацията на града.

 

                По заявлението е издадено Решение № 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, с което е разрешен достъп до обществена информация, като е даден отговор на въпросите по заявлението, включително и с предоставяне на копия от наличните документи. Жалбоподателят счита представената информация в частта на решението  по т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11, т.10, т.11 и т.12 като формиран отказ по подаденото заявление за достъп до информация, тъй като такава или изобщо не е предоставена или е предоставена непълна информация.

Компетентният да се произнесе, съотв. и задължен орган по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДОИ предоставя само информацията, която съхранява и обработва, т.е. наличната при него информация, което в случая е сторено и обуславя неоснователност на жалбата.

 

По отношение на т.6 от решението:

Със заявлението е поискан достъп за следното: „Уведомлението на община Ямбол до Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район", в изпълнение на чл. 140, ал. 2 от Закона за водите, преди извършените мероприятия - премахване на блатна растителност с машини, разриване с булдозер на строителни и битови отпадъци, натоварване, транспортиране и депонирането им на места, определени от кмета на общината".В оспореното решение е предоставена исканата информация по т.6, като са приложени „заверено копие на Уведомление Per. № ЕО-Я-1151 от 03.07.2020 г. на Община Ямбол до Директора на РИОСВ - Стара Загора и Per. № ЕО-1488 от м.08.2020г". Уведомленията са за дейност по чл. 138, ал. 4, т. 5(поддържане проводимостта на речните легла), каквато е дейността по почистване на речното корито от мочурливо-блатна растителност.В тази част по заявлението няма отказ, нито е предоставена непълна информация – предоставена е такава, с която органът разполага, и тя е със съдържание, съответстващо на чл.140, ал.12 от Закона за водите.

По отношение на т.8.4. от решението:

Информацията е във връзка с дадения отговор по т.8.1.-В правилника за дейността на кое общинско предприятие е вменена дейността - поливане на тревни участъци в коритото на река Тунджа – в решението е посочено по т.8.1. Общинско предприятие“Паркове и зони за отдих и спорт“.Поисканата със заявлението информация по т.8.4.е следната: „Предвидени ли са средства по съответния параграф и дейност от бюджета на предприятието и ако да, какъв е техния размер?" В оспореното решение е предоставена информация по т.8.4.за това, че средствата са предвидени в „Дейност 622 „Озеленяване", параграф 01-01". С този отговор е предоставена исканата информация – за това, че са предвидени средства и съответния параграф, но не е посочен размер. Досежно информацията за размера на средствата  – такава се съдържа в отговора по т.8.11 от решението, със заявлението(т.8.8 от същото) е поискан достъп за следното: „На кое заседание Общински съвет Ямбол е взел решение за закупуването и обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в капиталовия списък към бюджета и кога?" В обжалваното решението е посочено решението по т.6 на 24-то заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 31 май 2021г. В решението се съдържа и линк към информацията, достъпна на сайта на общината, която е публично оповестена

https://yambol.bg/uploads/8FC57B7C8B1CD2927C9367409C0F1553.

Наличен е и капиталовия списък като част от бюджета на общината(Приложение 2), от което са видни средствата за дейност 622“Озеленяване“-те са 16500лв. за Поливна машина с високо напорна помпа за вода за ОП „Паркове и зони за отдих и спорт”.

По отношение на т.8.5 от решението:

Със заявлението е поискано предоставяне на информация за размера на изплатените месечни възнаграждения на лицата за месеците май,юни, юли, август, септември 2021 г.

Съдът споделя доводите на ответника, че отговорът на този въпрос е продължение на отговора по т.8.2.,  че „Поливането в коритото на реката е част от дейността по поддържане на озеленените площи, за което в общинското предприятие са назначени служители по одобрено щатно разписание, т.е. няма изрично определен служител/и, които да изпълняват само конкретно тази дейност /в коритото реката/", като в т.8.5 от решението е предоставена информация за назначени 10 /десет/ работника озеленяване, които заедно с всички други свои задължения извършват и поливане на тревни участъци в коритото на река Тунджа. Средната работна заплата на месец е 820 лв. или за искания период средно 4100 лв".Съдържанието на отговора е съответстващо на искането, като изрично в решението е посочено, че средната работна заплата е за искания период. В тази част от решението не е формиран отказ, нито е обосновано да се приеме, че предоставената информация е непълна.

По отношение на т. т. 8.7 от  решението:

Исканата информация със заявлението е следната: „По какъв начин са придобити съоръженията за поливане коритото на реката?"

С решението по  т. 8.7 са предоставени: уведомление с peг. № 2801-20817 от 04.10.2021г. от заместник-кмета на общината за отразяване на активи за нуждите на  ОП“Паркове, зони за отдих и спорт“- поливна машина с високо напорна система за вода, както и  фактура от 11.06.2021г. за доставка на тази машина на община Ямбол. От тези писмени документи е видно, че съоръжението е придобито от община Ямбол чрез покупка и е предоставено като актив на общинското предприятие, поради което жалбата в тази част е неоснователна.

По отношение на т. 8.10 от решението:

Със заявлението е искана следната информация: „По коя счетоводна сметка са заведени дълготрайните материални активи, в случай, че са закупени от бюджета на предприятието /общината/". Отговорът на този въпрос се съдържа в т.8.7 от оспореното решение, където е предоставена информация - уведомление с per. № 2801-20817 от 04.10.2021г от зам.кмета на общината за отразяване на активи за нуждите на  ОП“Паркове, зони за отдих и спорт“- поливна машина с високо напорна система за вода, както и  фактура от 11.06.2021г. за доставка на тази машина на община Ямбол. От тези писмени документи е видно, че съоръжението е придобито от община Ямбол и предоставено като актив на общинското предприятие, с посочване на счетоводните операции, които  предприятието да извърши, поради което жалбата в тази част е неоснователна.

По отношение на т. 8.11 от решението:

Със заявлението(т.8.8 от същото) е поискан достъп за следното: „На кое заседание Общински съвет Ямбол е взел решение за закупуването и обезпечаването им с финансов ресурс, включени ли са в капиталовия списък към бюджета и кога?" В обжалваното решението е посочено решението по т.6 на 24-то заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 31 май 2021г. В решението се съдържа и линк към информацията, достъпна на сайта на общината, която е публично оповестена

https://yambol.bg/uploads/8FC57B7C8B1CD2927C9367409C0F1553

Наличен е и капиталовия списък като част от бюджета на общината(Приложение 2), от което са видни средствата за дейност 622“Озеленяване“ - те са 16500лв. за Поливна машина с високо напорна помпа за вода за ОП „Паркове и зони за отдих и спорт”.

В тази част исканат информация е предоставена, не е формиран отказ, нито информацията е непълна.

По отношение на т. 10 от решението:

Със заявлението е искана следната информация: „Вида и количеството на извлечената от коритото на реката дървесина. Упълномощеното длъжностно лице за контрол по отношение на добития дървен материал. Издадените превозни билети за извозената дървесина до общински склад за съхранение и приемателните протоколи от отговорното за стопанисване на склада длъжностно лице".

В Решение № 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол е предоставена информация по т.10 за следното: „Съгласно отговора по т.9, няма извлечена негодна дървесина". Видно от отговора по т. 9: „Премахната е единствено дървесна и блатна растителност, следователно не е добит дървен материал, за да бъде даван отговор на въпросите кое е упълномощеното длъжностно лице да осъществява контрол в тази връзка, за издадени превозни билети и прочие.В тази част на решението не е налице отказ, нито предоставената информация е непълна. Отговорът, че не е добита дървесина изключва отговор на останалите въпроси.

По отношение на  т. 11 от решението:

Със заявлението е поискана следната информация: „Информация за количеството и местонахождението на депониране на генерираните от почистването на коритото отпадъци, негодната дървесина и иззетите наносни отложения". Видно от решението по т.11 е предоставена информация за следното:Съгласно отговора по т.9, няма извлечена негодната дървесина и иззети наносни отложения. Отпадъци, генерирани при почистването на корито са събрани и извозени, съгласно графика за сметосъбиране и сметоизвозване за съответния месец".

Съдът счита, че отговорът удовлетворява искането, поради което е необосновано да се твърди, че е формиран отказ, или че предоставената информация е непълна или неточна.Общоизвестно е обстоятелството, че такива отпадъци(битови) се депонират на Регионално депо за неопасни отпадъци на общини Ямбол, Сливен, Нова Загора, Тунджа и Стралджа, находящо се в с.Хаджидимитрово, дейността се извършва по график и се заплаща месечно на изпълнителя, на който е възложена дейността по сметосъбиране и сметоизвозване съобразно количеството отпадъци.

По отношение на  т. 12 от решението:

Със заявлението е поискано да се предостави „Заповедта на кмета за определено длъжностно лице за контрол по интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в регулацията на града". С решението в т. 12 е предоставена информация за следното: „Контролът по интервенцията на участъци от коритото на река Тунджа в регулацията на града, се извършва периодично от служители от общинска администрация, включени в състава на Междуведомствената комисия". В отговора по т. 1 от решението е приложено заверено копие на Заповед № РД/02-01042 от 01.11.2021г., което удовлетворява искането на заявителя. Предвид изложеното не е формиран отказ, нито предоставената информация е непълна.

В заключение съдът приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Обжалваното решение е постановено от компетентен орган, в писмена форма и при изпълнение на задължението за предоставяне на информацията, която задълженият субект създава, съхранява и обработва.При този изход на спора основателна е претенцията за разноски на ответната страна, като в полза на община Ямбол следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100(сто) лева по чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба с Peг. № 2801-25869/07.12.2021 г. в община Ямбол от Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К., чрез адв.Е.Д. – ***, против Решение № 2801-24581/22.11.2021 г. на Секретар на Община Ямбол, в частта на решението по  т.6, т.8.4, т.8.5, т.8.7, т.8.10, т.8.11, т.10, т.11 и т.12.

 

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „КРИЕЙТИВ КЛУБ“, ЕИК *, гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К., ДА ЗАПЛАТИ на Община Ямбол, гр.Ямбол, ул.“Г.С.Раковски“ №7, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100(сто) лева.

 

Решението е окончателно.

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете