Решение по дело №2303/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 601
Дата: 22 март 2021 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180702303
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 601

гр. Пловдив, 22,03,2021 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, V-ти състав в открито заседание на 22,02,2021 година в състав:

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

при секретаря В. Комитова като разгледа докладваното административно дело № 2303 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Жалбоподателят – Я.А.Я.  с ЕГН ********** ***, чрез адв . Т. оспорва  Заповед № РД-15-479/ 05.08.2020 г. на Кмета на община Първомай, с която е наредено да се прекрати действието на Разрешение № 36/29.08.2019 г. за поставяне на преместваем обект, представляващ павилион за пакетирани хранителни стоки и кафе с площ 32,00 кв.м., находящ се в УПИ I – културен дом в кв.29 по регулационния план на с.Православен, общ.Първомай, обл.Пловдив и Разрешение от 29.08.2019 г. за ползване на преместваем обект, издадени на Я.А.Я., поради предвидени мероприятия по благоустроявяне и озеленяване на общинския парцел, считано от 01.08.2020 г. и е разпоредено доброволното премахване на обекта до 31,08,2020г.

В жалбата , както и в писмените бележки на адв. Т. / л. 84/  се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна , издадена в противоречие на приложимите в случая материалноправни норми и административнопроизводствени правила и несъответствие с целта на закона. Претендират се и съдебни разноски в размер на 510 лева.

Ответникът по жалбата- Кмет на община Първомай  в  съображения  изложени  / л. 81/ в писмена защита ,  от три реда , счита жалбата за неоснователна  и моли да се потвърди неговата заповед, като законосъобразна. 

  Съдът, като съобрази фактите и събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, административния акт - предмет на съдебен контрол, както и доводите на страните, установи , че жалбата като подадена в срок и от лице с правен интерес е процесуално допустима, а  разгледана по същество е основателна .

Съдът от фактическа страна приема за установено следното:

Не се спори от страните,  че жалбоподателката  стопанисва търговски обект-павилион за пакетирани хранителни стоки и кафе , с площ от 32 кв. метра, находящ се в УПИ I – културен дом в кв.29 по регулационния план на с.Православен, общ.Първомай, обл.Пловдив и за обекта има издадено разрешение  за ползване на преместваем обект от 29,08,2019г. на името на Я.А.Я..

 Обекта се намира в центъра на селото , в близост до автобусна спирка и до  производствена база на „Консервинвест“ ООД –с. Православен, поставен е през 2008г. и функционира до момента. От 2008г.  до момента обекта е функционирал въз основа на издадените по общия ред разрешителни  от страна на община Първомай, като ползвателя Я. , редовно си е заплащала дължимите такси-48лв. без ДДС,  за ползване на общински имот.

Видно от приложените доказателства в админ. преписка /АП/ / л.2-53/ следва да се приеме , че последното разрешително за ползване от 01,09,2019 до 01,09,2022г. е издадено след друго такова , тригодишно за периода 2016-2019г., като към заявлението за него / л.33/ са приложени старото от 2016г. , проект на обекта  заедно с конструктивно становище към него и три броя скици-сутуация , фасада и конструкция. 

На л. 19 е приложена и скица за процесния преместваем обект , от метална конструкция , от мащаба на която се установява че обекта е позициониран в източния край на площада , на  около 12 метра от културния дом и на около 20 метра от ресторанта.

По повод твърдяното в докладната на кмета на село Православен / л. 30/ до кмета на община Първомай,  съдът не установи къде се намира „паметник с национално значение“ , съобразно процесния павилион.

Видно от конструктивно становище  на инж. Н. / л. 35/ с указания за поставяне на процесния обект , същия е шеста категория-съгласно чл. 137, т.6 от ЗУТ ,  фундиран е  върху бетонна плоча с дебелина 25 см ,  върху която е анкетиран павилиона.

Въз основа на събраните писмени доказателства , следва да се приеме , че обекта се намира в центъра на селото , в близост до автобусна и от  2008г.  функционира до момента със същото предназначение, че е шеста  категория и съобразно  разпоредбата на чл. 57а от ЗУТ, обектите по чл. 56, ал.1 от ЗУТ, / като настоящия/, се премахват при наличие на изрично изброените в чл.57а, ал.1, 8 хипотези, което се установява с констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал.2 от ЗУТ в 7-дневен срок от констатиране на нарушението.

Към жалбата са приложени подписки / л. 21-29/  от около 120 лица , жители на селото и работещи в производствена база на „Консервинвест“ ООД –с. Православен които заявяват , че желаят обекта на Я. да се запази

Съдът въз основа на така установените по делото факти, достига до следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е   Заповед № РД-15-479/ 05.08.2020 г. на Кмета на община Първомай, с която е наредено да се прекрати действието на Разрешение № 36/29.08.2019 г. за поставяне на преместваем обект, представляващ павилион за пакетирани хранителни стоки и кафе с площ 32,00 кв.м., находящ се в УПИ I – културен дом в кв.29 по регулационния план на с.Православен, общ.Първомай, обл.Пловдив и Разрешение от 29.08.2019 г. за ползване на преместваем обект, издадени на Я.А.Я. и доброволното премахване на обекта до 31,08,2020г.

Заповедта е получена / л. 7/  лично от Я. на 25,08,2020г.  Т.е. връчена е на25,08, и  следва да се изпълни 5 дни по късно до 31,08,2020г.

Няма спор , че двете разрешения за поставяне и ползване са със срок до 01,09,2022г. и те се обжалват  с настоящата жалба , но доколкото премахването на обекта  само по себе си ще  прекрати ползването по двете разрешения , съдът приема че основно се оспорва разпореденото  премахване на обекта, поради което следва да се провери законосъобразността на заповедта по чл.  57а от ЗУТ . От друга страна отмяната на оспорената заповед  по реда на чл. 57а от ЗУТ ще отмени и разпореденото прекратяване на действията на двете разрешения .

Съгласно чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ Заповедите за премахване на незаконни строежи се издават от Кмета на общината, въз основа на констативен акт /КА/ , съставен от служителите по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ , т.е.  „служителите за контрол по строителството в администрацията на всяка община". В случая няма издаден КА.

 В случая безспорно се установи,  че обекта  е  преместваем обект по смисъла на чл. 56 от ЗУТ и  същия е шеста категория, по см. на  чл. 137, т.6 от ЗУТ. 

Преместваемите обекти не се премахват по реда на чл. 225а от ЗУТ, а по реда на 57а от ЗУТ, а това са две коренно различни административни производства и смесването им води винаги до незаконосъобразност на издадената заповед.

За прецизност на изложението следва да се посочи че в процесната заповед ,  като правно основание е посочено, че тя се издава на  основание чл. 57а , във вр. с чл. 15 , ал. 1 , т. 9 от Наредба за реда и условията за поставяне и премахване на преместваеми обекти на територията на община Първомай /Наредбата/.  Т.е. самия орган приема че се касае за премахване на преместваем обект .

В чл. 57а, ал. 1, от  т. 1 до т.8 от ЗУТ е подробно предвидено  кога се  премахват  преместваемите обекти от Наредбата и тези факти  са изрично посочени  и в  последното разрешение за поставяне от 29,08,2019г. в сила до 2022година.

Съобразно  чл. 57а от ЗУТ, обектите по чл. 56, ал.1 от ЗУТ се премахват при наличие на изрично изброените в чл.57а, ал.1 хипотези, което се установява с констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал.2 от ЗУТ в 7-дневен срок от констатиране на нарушението.

Каза се по- горе,  такъв КА в случая няма изготвен.

 Съответно в 7-дневен срок от връчването на констативния акт, кметът на общината издава заповед за премахване на обекта. В настоящия случай при издаването на Заповед № РД-15-479/05.08.2020г. от Кмета, на община Първомай е налице неспазване на предвидената в чл. 57а, ал.2 и 3 от ЗУТ процедура по издаване на заповед за премахване на премествам обект.

Категорично не е спазена процедурата по специалния закон, но са допуснати и други съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които са достатъчно основание за отмяната на заповедта.

Нарушени са основни принципи по чл. 6, чл. 35 и чл. 36 от АПК.

Съгласно чл.6 от АПК административните органи упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, а разпоредбите на чл.35 и чл. 36 от АПК задължават същите преди издаване на административния акт да изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и да обсъдят обясненията и възраженията на страните.

При издаването на оспорената заповед е допуснато и нарушение на материалния закон и същата е издадена при несъобразяване с целта на закона. В разпоредбата на чл. 57а, ал. 1, т. 1 до т.8 от ЗУТ са изрично изброени хипотезите, при наличието на които, един обект от категорията на процесния  се премахва. В случая премахването е обвързно с разпоредбата на чл. 15, ал.1, т.9 от Наредбата и черпи от нея правно основание за премахване на обекта. Това основание е свързано с реализиране на мероприятия по озеленяване и благоустрояване на общински територии и като такова не съответства на целта на закона, посочено в разпоредбата на чл. 57а, ал. 1, т. 1 до т.8 от ЗУТ и заложените в нея хипотези.

В случая грубо е нарушен и чл. 26 от АПК , тъй като заповедта е получена  лично от Я. на 25,08,2020г.  и е разпоредено обекта да се премахне 5 дни по късно,  до 31,08,2020г. Няма доказателства жалбоподателката  да е била уведомена за започналото срещу нея  административно производство по реда на чл. 26 от АПК , за премахване на обекта. Само по себе си това нарушение е достатъчно за самостоятелно уважаване на жалбата.

Съдът счита , че не следва да се толерира и такава „припряност“ на админ.орган. Твърди се в заповедта,  че са предвидени мероприятия по благоустрояване и озеленяване на процесния общинския парцел от 01.08.2020 г.,  разпоредено е  доброволното премахване на обекта до 31,08,2020г. , заповедта е издадена на  05.08.2020 г. и е връчена на 25,08,2020г. на жалбоподателката.  Горното в своята съвкупност е  грубо  нарушаване  на  чл. 26 от АПК .

Констатираните по-горе множество нарушения на материалния закон , както и допуснатите съществени процесуални нарушения налагат   отмяната на оспорената заповед , както и присъждането на  разноски, съгласно представеният списък  в размер на 510 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК и чл. 215, ал. 7 , т. 4 от ЗУТ Административен съд Пловдив

                                          Р  Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ  по жалба на Я.А.Я.  с ЕГН ********** ***  Заповед № РД-15-479/ 05.08.2020 г. на Кмета на община Първомай, с която е наредено да се прекрати действието на Разрешение № 36/29.08.2019 г. за поставяне на преместваем обект, представляващ павилион за пакетирани хранителни стоки и кафе с площ 32,00 кв.м., находящ се в УПИ I – културен дом в кв.29 по регулационния план на с.Православен, общ.Първомай, обл.Пловдив и Разрешение от 29.08.2019 г. за ползване на преместваем обект, издадени на Я.А.Я. и е разпоредено доброволното премахване на обекта до 31,08,2020г.

ОСЪЖДА  Община Първомай  да заплати на Я.А.Я.  с ЕГН ********** *** съдебни разноски в размер на 510 / петстотин и десет/  лева.

Решението е окончателно.

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: