РЕШЕНИЕ
№ 203/8.12.2023 г.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - II състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ СТОЯНОВА |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20237280700300 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 175,
ал. 5 от ЗДвП.
Образувано
е по жалба на С.Д.И. с адрес ***, срещу заповед за прилагане на ПАМ №
22-0813-000374 от 09.10.2023г. издадена от началник сектор към ОД на МВР,
Ямбол, сектор „Пътна полиция“, с която е наложена ПАМ на оспорващия по чл. 171
т. 2а, Б“б“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на
ППС лек автомобил ****, с рег. номер ******* за срок от 6 месеца. Иска се
отмяна на цитираната заповед.
Релевирани са оплаквания за
незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради допуснати съществени
нарушения на административно производствените правила и неправилно приложение
на закона. Искането към съда е да го отмени.
В съдебно заседание
оспорващия, редовно призован, явява се лично и с адвокат М., редовно
упълномощен.
Основната защитната теза е, че съдилищата следва да преценят щом в
рамките на 2 месеца от издаване на заповедта за налагане на принудителна
административна мярка, каквато е настоящата заповед, за отнемане на
свидетелство за управление на МПС, което в съвременния живот, в този нашия
динамичен свят, изисква ежедневно работещите хора да използват автомобил, а
това автоматично следва да навежда съдилищата на извода, че административният
орган в конкретния случай, не е изпълнил задължението си да ангажира достатъчно
доказателства в насока, обосноваваща законосъобразността на издадената заповед
за налагане на принудителна административна мярка. Не може от гражданина да се
иска и да му се поставят срокове, дали няколко дни, седмици, да представи какви
ли не доказателства по какви ли не въпроси, а държавните органи в лицето на
Министерство на вътрешните работи и всичките възможни, които има една държава,
да не може да представи в двумесечен срок пред надлежните съдебни органи
доказателства, потвърждаващи твърденията им.
Оспорващия заявява, че има от
30 години книжка., както и че се гордее с поведението си на пътя, с всички
безпроблемни проверки, които е минавал пред годините.
С оглед изложеното се
обосновава основателността на жалбата и се иска присъждане на разноски .
Ответният административен
орган – началник сектор към ОД на МВР, Ямбол, сектор „Пътна полиция“, не се
явява и не изпраща представител.
Административен съд – Ямбол, в
настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе
предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа
на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения
акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:
Жалбата е подадена в срока по
чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от
административния акт, срещу подлежаща на съдебно оспорване заповед, поради
което е процесуално допустима.
С оспорената Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка ПАМ № 22-0813-000374 от
09.10.2023г. издадена от началник сектор към ОД на МВР, Ямбол, сектор „Пътна
полиция“, с която е наложена ПАМ на оспорващия по чл. 171 т. 2а, Б“б“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС лек
автомобил ****, с рег. номер ******* за срок от 6 месеца., за това, че на
06.10.2023 г., около 9.23 часа, в Община Тунджа на първи клас № 7, като водач
на МПС-**** с рег. № ******* по път І-7км 272+500, в посока към гр. Ямбол управлява
собствения си лек автомобил ****, след употреба на наркотични вещества и техни
аналози, установено с техническо средство Дрегер Драг
тест 5000, с инвентарен номер ARMS-0004
и с тестова касета за еднократна употреба REF 3706091 LOT ARSE-0061 отчела
положителен резултат за бензодиазепини с проба номер
073, започнала в 9.23ч и приключила в 9.27ч. На водача е издаден талон за мед.
изследване с номер 144915. Водачът дал кръвна проба в спешно отделение към МБАЛ
„Св. П.“ в 10.45ч. в присъствието на д-р В. В..
Акт за установяване на административно
нарушение № GA 749849/06.10.2023 г. срещу С.Д.И., същият е съставен за
извършено на 06.10.2023 г. от последния нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП.
На 06.10.2023 г., с Мотивирана
резолюция № 23-0813-М000187 ОДМВР-Ямбол, с-р Пътна полиция е прекратено административнонаказателното производство по Акт за
установяване на административно нарушение № GA 749849/06.10.2023 г. срещу С.Д.И.,
за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП,
поради констатиране признаци на извършено престъпление по чл. 343б, ал. 3 НК. Към
жалбата са представени доказателства за назначена от лекар терапия с * и хедонин. В съдебно заседание оспорващият посочи, че приема
лекарства. Отдава положителния резултат единствено и само на това, че е със
заболяване, поради което приема само вечер „*“, въпреки че му е изписан три
пъти на ден.
Тази фактология
се установи по несъмнен начин от приложените и приобщени по делото писмени
доказателства.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от
надлежна страна, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което като
процесуално допустима следва да бъде разгледана по същество.
По същество е неоснователна.
Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът
преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146 АПК, а
именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в
установената форма, спазени ли са административнопроизводствените
правила и материалноправните разпоредби по издаването
му, съобразен ли е актът с целта на закона.
Съобразно разпоредбата на чл. 23 ЗАНН,
органите, които налагат принудителните административни мерки се уреждат в
съответния закон. На основание чл. 172, ал. 1 ЗДвП
принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква
"а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на
службите за контрол по този закон
съобразно тяхната компетентност или от оправомощени
от тях длъжностни лица. С оглед заповед № 326з-99/01.02.2022г. на директора на
ОД на МВР, Ямбол, оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при
условията на делегирана компетентност, изрично посочена в индивидуалния
административен акт. Следователно към датата на издаване на обжалваната заповед
административният орган е разполагал с необходимите правомощия да постановява
актове от оспорения вид.
Заповедта е издадена в
предвидената от закона форма, съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, като
са посочени фактическите и правни основания за налагането на принудителната
мярка. Такива се съдържат и в АУАН, на който се позовава изрично органа издал процесния административен акт, поради което доводите на
жалбоподателя в тази насока са несъстоятелни.
Съгласно соченото в заповедта
правно основание- чл. 171, т. 2а, б“б“
от ЗДвП прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на
собственик, който управлява моторно превозно средство:с концентрация на алкохол
в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни
аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство
и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на
наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за
изследване с доказателствен анализатор или за
медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо
и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на
концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества
или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;
Цитираната разпоредба съдържа
няколко отделни хипотези, всяка от които съставлява самостоятелно основание за
налагане на принудителна мярка от вида на процесната.
В случая мярката е приложена по отношение на жалбоподателя, който безспорно е
имал качеството на водач на МПС, за това, че на посочената по- горе дата и
място управлявал МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози,
установена с тест, което съставлява една от хипотезите, визирани в чл. 171, т. 2а, б. "б" ЗДвП. В
тази връзка, описаното в заповедта фактическо основание за издаването й
представлява правопораждащия юридически факт, от
който органът черпи правомощията си и въз основа на който се извършва последващата съдебна преценка за законосъобразността на
властническото произнасяне. Основанието за прилагането на ПАМ в случая се
установява от АУАН, чиито фактически констатации са приети от административния
орган приложил мярката. Несъмнено АУАН и заповедта за налагане на ПАМ имат
различна природа, а именно с акта се поставя началото на административнонаказателно
производство, докато ролята на заповедта за налагане на ПАМ е превантивна. С
позоваването на АУАН в заповедта за прилагане на ПАМ, той се приобщава към
административната преписка, а изложените в него мотиви, приети от издателя,
стават мотиви и на самия акт. В качеството си на официален свидетелстващ документ
АУАН се ползва с обвързваща съда материална доказателствена
сила по отношение на неговата истинност, която не е опровергана. При това
положение настоящият съдебен състав приема, че е налице правно основание за
издаване на ЗППАМ, а доводът за липса на фактически и правни основания, респ.
мотиви за издаване за неоснователни.
В посочената хипотеза
основание за налагане на ПАМ е установеното с техническо средство Дрегер Драг тест 5000, с инвентарен номер ARMS-0004 и с тестова касета за
еднократна употреба REF 3706091 LOT
ARSE отчела положителен резултат за бензодиазепини
с проба номер 073, започнала в 9.23ч и приключила в 9.27ч. На водача е издаден
талон за мед. Изследване с номер 144915. В случая от доказателствата по делото
се установява, че на жалбоподателя е връчен редовно талон за медицинско
изследване. Жалбоподателят не сочи наличие на медицинско изследване,
установяващо благоприятен за него резултат, респ. не ангажира доказателства в
тази насока, не желае изчакване на резултат от кръвна проба. Релевантен е
фактът на наличие на наркотично вещество или техните аналози- в конкретния
случай бензодиазепини, независимо дали е вследствие
на прием на лекарствено средство или под формата на друга субстанция. В тази
връзка, жалбоподателят е следвало да съобрази това и да не управлява МПС в
такова състояние. Предвид това и защитната му теза, свързана с прием на
лекарствено средство- * е неиздържана.
Следва да се има предвид, че
лекарството „*“ е включен в списък ІІІ /рискови вещества/ към Наредба за реда
за класифициране на растенията и веществата като наркотични към ЗКНВП/Закон за
контрол на наркотичните вещества и прекурсорите/,
както се посочи към жалбата са представени доказателства, че оспорващия приема лекараствата * и хедонин.В
нормата на чл. 171, 2а, б. Б от ЗДвП, като материално правно основание за
налагане на принудителна административна мярка е посочено нарушаването на
забраната да се управлява МПС след употреба на наркотични вещества или техни
аналози. Легално определение за „наркотично вещество“ е дадено в § 1, т. 11 от ДР на ЗКНВП. Такова
е: всяко упойващо и психотропно вещество, включено в списъците по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, както и всяко друго природно и
синтетично вещество, включено в списъците по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, което
може да предизвика състояние на зависимост и има стимулиращо или депресивно
въздействие върху централната нервна система, предизвиква халюцинации или
нарушения на двигателната функция, мисловната дейност, поведението,
възприятията и настроението, както и други вредни въздействия върху човешкия
организъм. Веществото „*“, е включено в списъка по чл. 3, ал. 2, т. 3 от ЗКНВП
– „Рискови вещества“. Следователно то е наркотично вещество по смисъла на § 1, т. 11 от ЗКНВП. „Рисковите
вещества“ по чл. 3, ал. 2, т. 3 от ЗКНВП са разрешени за употреба в хуманната и
ветеринарната медицина. Както останалите наркотични вещества, обаче, те
притежават някое от свойствата по чл. 7 от Наредбата за реда за класифициране
на растенията и веществата като наркотични, които са обуславящи за включването
им в съответния списък - психоактивно действие; предизвикат състояние на
зависимост или вредни въздействия, сходни с тези на упойващите и психотропните
вещества; могат да бъдат преобразувани в упойващи или психотропни вещества.
Затова по силата на чл. 60 от ЗКНВП за предписването, отпускането и отчетността
на лекарствените препарати, в които се съдържат, е предвиден специален ред.
Спазването на този ред ограничава възможността за вредното им въздействие върху
човека, но не го изключва. Неблагоприятните им ефекти върху централната нервна
система, като нарушена концентрация и др. посочени и в листовката на
лекарственото средство, които се проявяват дори когато са употребени в
терапевтични дози, като тези симптоми повлияват негативно възможността за
шофиране и работа с машини. Затова забраната на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2-ро от ЗДвП за управление на МПС след употреба на наркотични вещества и техни аналози
е абсолютна, независимо от количеството/концентрацията на приетото вещество и
правомерността на употребата му. Обстоятелството, че то се съдържа в лекарствен
продукт и е употребено по лекарско предписание и с медицински цели, не изключва
вредното му въздействие върху човешкия организъм. Затова независимо, че е
прието правомерно, управлението на моторно превозно средство след това е
забранено. С наложената ПАМ се реализира и целта на закона, посочена в чл. 171
от ЗДвП - осигуряване на безопасността на движението по пътищата и
преустановяване на административните нарушения. Мярката има превантивен
характер – да осуети възможността адресата и да извърши други правонарушения по
ЗДвП. За времето, в което той и лишен от право да управлява МПС, тя се постига
чрез ограничаване възможността му за това. Оспореният административен акт е
издаден при съблюдаване на целта, посочена в чл. 171 от ЗДвП. Отразени са
фактите, включени в състава на нарушението по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП
и е посочена относимата към тях законова разпоредба.
Подписан е от съставителя, свидетеля при установяване на нарушението и
нарушителя. На последния е връчен препис от АУАН, подписан без възражения.
Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание
чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена
сила за обективираните в него факти. Следователно
оспореният административен акт е издаден при наличие на материалните
предпоставки за това, визирани в диспозицията на нормата на чл. 171, т. 2а, б“б“ от ЗДвП- управлението на моторно превозно средство след
употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и
химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест.
Затова забраната на чл. 5, ал.
3, т. 1, пр. 2-ро от ЗДвП за управление на МПС след употреба на наркотични
вещества и техни аналози е абсолютна, независимо от количеството/концентрацията
на приетото вещество и правомерността на употребата му. Обстоятелството, че то
се съдържа в лекарствен продукт и е употребено по лекарско предписание и с
медицински цели, не изключва вредното му въздействие върху човешкия организъм.
Затова независимо, че е прието правомерно, управлението на моторно превозно
средство след това е забранено. Съгласно нормата на чл. 171, т.2а, б“б“от ЗДвП ,мярката има превантивен характер – да осуети
възможността адресата и да извърши други правонарушения по ЗДвП. За времето, в
което той лишен от право да управлява МПС, тя се постига чрез ограничаване
възможността му за това. Оспореният административен акт е издаден при
съблюдаване на целта, посочена в чл. 171 от ЗДвП. Срокът, за която е приложена
ПАМ е в съответствие с нормата на чл. 171, т.2а, б“б“от
от ЗДвП.
Предвид всичко изложено,
настоящият състав намира, че са налице фактическите и правни основания за
издаване на административния акт, с който е наложена ПАМ. Същият е издаден от
компетентен орган, спазени са административно-производствените правила и
материалния закон. Съдът намира, че мярката се явява напълно съответна и на
целта на закона, а именно да се предотврати извършването на административни
нарушения и настъпването на евентуални вредни последици от тях.
С
оглед изложеното, жалбата срещу адм. акт е
неоснователна и следва да се отхвърли.
Предвид
изхода от делото и по аргумент от чл. 143, ал. 1 от АПК направените от
жалбоподателя разноски следва да останат в негова тежест. Ответникът не е
направил искане за разноски, поради което не следва да се присъждат.
Мотивиран
от горното, Административен съд - Ямбол
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Д.И. с адрес ***,
срещу заповед за прилагане на ПАМ № 22-0813-000374 от 09.10.2023г. издадена от
началник сектор към ОД на МВР, Ямбол, сектор „Пътна полиция“, с която е
наложена ПАМ на оспорващия по чл. 171 т. 2а,б“б“ от
ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил ****, с рег. номер *******
за срок от 6 месеца., като неоснователна.
РЕШЕНИЕТО
на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не
подлежи на обжалване.
Съдия: |
/п/
не се чете |