Определение по дело №154/2025 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: 929
Дата: 27 май 2025 г.
Съдия: Анета Петрова
Дело: 20257250700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 929

Търговище, 27.05.2025 г.

Административният съд - Търговище - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното от съдията Анета Петрова административно дело154/2025 г. на Административен съд - Търговище, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на Народно читалище „Иван Вазов 1908“ - [населено място], община Търговище, представлявано от председателя Д. Х. Д., действащ чрез процесуалния си пълномощник адв. А. С., срещу Решение на Комисията по чл.23, ал.1 от ЗНЧ, назначена със Заповед № РД-З-127/13.02.2025г. на кмета на Община Търговище, обективирано в протокол за проведено заседание на 11.03.2025г., за разпределение на сумата в размер на 618 675 лв., представляваща годишна субсидия за 2022г. за делегирана от държавата дейност „Читалища“ в община Търговище.

При извършената проверка за редовност на жалбата и след изправяне на установените нередовности съдът констатира, че жалбата отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК и е редовна.

Относно допустимостта на жалбата съдът установи, че същата е подадена срещу административен акт, подлежащ на съдебно оспорване, с оглед на това че Комисията по чл.23, ал.1 от ЗНЧ е овластен с административни правомощия орган по смисъла на §1 т.1 от ДР на АПК и приетото от нея решение за разпределението на субсидиите за читалищната дейност съставлява индивидуален административен акт. Жалбата е подадена от надлежна страна – читалище от община Търговище, адресат на оспореното решение и при наличие на правен интерес. Подаването на жалбата е станало в рамките на 14-дневния срок за обжалване съгласно чл. 149 ал.1 АПК предвид датата на узнаване за решението от представителя на оспорващата страна - 11.03.2025г./л.61 от делото/ и датата на подаване на жалбата по електронен път – 21.03.2025г./л.15 от делото/. Ето защо жалбата е допустима.

Предвид факта, че седалището на оспорващото читалище попада в съдебния район на АдмСТ, съгласно чл. 133 ал.1 от АПК спорът е родово и местно подсъден на Административен съд - Търговище. При така направената констатация за редовност и допустимост на жалбата следва да се конституират страните и да се насрочи открито съдебно заседание за разглеждането ѝ с призоваване на тези страни, както и да се извърши процедурата по чл. 163 ал. 2 АПК като се укаже на административния орган, издал оспорения акт, възможността в 14-дневен срок от получаване на препис от настоящото определение да представи писмен отговор и посочи доказателства, като приложи към отговора писмените доказателства, с които разполага. С оглед прецизиране предмета на доказване след изслушване на страните и обявяване на окончателния доклад по делото в насроченото открито съдебно заседание, съдът ще се произнесе по допускане на доказателствата в това открито заседание. Следва да се съобщи на страните проект за доклад по делото.

Поради изложените съображения, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

КОНСТИТУИРА като страни в настоящото производство:

Народно читалище „Иван Вазов 1908“, ЕИК: *********, със седалище и адрес в [населено място], община Търговище, [улица], представлявано от Д. Х. Д. – председател на читалището, действащ чрез процесуалния пълномощник адв. А. С. от АК-Търговище, в качеството му на жалбоподател/ ОСПОРВАЩА СТРАНА,

Комисия по чл.23 от ЗНЧ при Община Търговище, назначена със Заповед №РД-З-127/13.02.2025г. на Кмета на Община Търговище, представлявана от председателя на комисията Н. Н.(гл.експерт „Читалища“ в Община Търговище), съгласно Решение на Комисията по чл.23 от ЗНЧ по Протокол от проведено заседание на 11.03.2025г., със служебен адрес адреса на Община Търговище- [населено място], пл. „С.“, в качеството на ОТВЕТНИК ПО ОСПОРВАНЕТО,

ЗАИНТЕРЕСОВАНИ СТРАНИ:

1. ОНЧ „Напредък 1864”, [населено място], площад „Стоян Мавродиев“ № 1, e-mail: [електронна поща];

2. НЧ „Развитие-1904” [жк], [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

3. НЧ „Пробуда-1926” [жк], [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

4. НЧ „Минчо Иванов-1912”, [населено място] „9-ти септември“ № 31, e-mail: chitalishte_mincho_ivanov_l 912@[интернет адрес];

5. НЧ „Н.-1904” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

6. НЧ „Пробуда-1921” [населено място], [улица], e-mail: n4probuda 1921@[интернет адрес];

7. НЧ „Михаил Донев-1903” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

8. НЧ „Развитие-1926” [населено място], [улица], e-mail: ilianapetroval958@[интернет адрес];

9. НЧ „С.-1947” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

10. НЧ „Просвета-1907” [населено място], [улица], e-mail: prosveta1907nadarevo@[интернет адрес];

11. НЧ „К. и М.-1909” [населено място], [улица], e-mail: chitalishte_podgorica@ [интернет адрес];

12. НЧ „В. Левски-1925” [населено място], [улица], e-mail:[електронна поща];

13. НЧ „Будител-1927” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

14. НЧ „Съгласие-1902” [населено място], Център, e-mail: dalgac_4it@[интернет адрес];

15. НЧ „Христо Ботев-1927” [населено място], [улица], e-mail: Fanito 1963@[интернет адрес];

16. НЧ „Пробуда-1936” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

17. НЧ „Развитие-1906” [населено място], [улица], e-mail: nch_buhovci1906@[интернет адрес] ;

18. НЧ „С.-1927“ [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

19. НЧ „Развитие-1938” [населено място], [улица]; e-mail: [електронна поща];

20. НЧ „Самообразование-1911” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

21. НЧ „Пробуда-1928” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

22. НЧ „В. Левски-1907” [населено място], [улица], e-mail: chitalishte_bistra39@[интернет адрес];

23. НЧ „Христо Ботев-1910” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

24. НЧ „Пробуда-1928” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

25. НЧ „Напредък-1903” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща].

26. НЧ „С.-1927” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

27. НЧ „Успех-1921” [населено място], Център, e-mail: nc_uspeh1921@[интернет адрес];

28 НЧ „Йордан Миндов-1892” [населено място], [улица], e-mail: mindovl892@[интернет адрес];

29. НЧ „С.-1931” [населено място], [улица], e-mail: [електронна поща];

30. НЧ „С.-1913” [населено място], [улица], e-mail: atidje0205@[интернет адрес];

31. НЧ „Пробуда-1928” [населено място], ул. „9-ти септември“ № 8, e-mail: ralica_1928@[интернет адрес];

32. НЧ „И.-1927” [населено място], [улица], e-mail: nschiskra_1927@[интернет адрес];

33. НЧ „С.-1929” [населено място], [улица], e-mail: n4svetlina1929@[интернет адрес];

34. НЧ „Родина-1927”, с. Пробуда, Център, e-mail: rodinal927probuda@[интернет адрес];

35. НЧ „Напредък-1928” [населено място], [улица], e-mail:[електронна поща].

НАСРОЧВА открито съдебно заседание по делото на 13.06.2025 г. от 10.00 ч., в Зала №5 на Съдебна палата – Търговище, за която дата да се призоват страните на адресите: за жалбоподателя – на посочения съдебен адрес на пълномощника в жалбата, ответника – на служебния му адрес, посочен в настоящото определение, а заинтересованите страни – на адресите в списъка за конституирането им.

УКАЗВА на ответната Комисия по чл.23 от ЗНЧ при Община Търговище, назначена със Заповед № РД-З-127/13.02.2025г. на Кмета на Община Търговище, представлявана от председателя на комисията Н. Н., възможността по чл.163 ал.2 от АПК в 14-дневен срок от получаване на препис от настоящото определение да представи писмен отговор по жалбата и посочи доказателства, като приложи към отговора писмените доказателства, с които разполага.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ СЛЕДНИЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД ПО ДЕЛОТО:

  1. Фактически основания, на които се основава жалбоподателя –

Оспорващата страна определя обжалваното решение като постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при противоречие с материалноправните разпоредби, както и при несъответствие с целта на закона - отменителни основания на чл.146, т. 3, 4 и 5 от АПК. Сочи, че приетите от ответната комисия вътрешни правила за работа били фиктивно изработени и не били практически приложими, тъй като чрез тях не можел да се изчисли коефициента на субсидирана численост на всяко едно читалище и да се оцени справедливо дейността му, а самият алгоритъм бил неприложим и поради това този алгоритъм не бил приложен от Комисията, и по него не били изчислявани коефициенти, не били сравнявани анкетни карти на читалищата и не били разпределени справедливо публичните средства. В жалбата се визира и отменителното основание по чл. 146 т.2 АПК, тъй като според оспорващата страна в обжалваното решение не се съдържали фактически основания и мотиви съгласно изискването на чл. 59 ал.2 т.4 АПК. В тази връзка сочи, че реално не било направено обсъждане на анкетните карти на читалищата, а на членовете на комисията била представена от председателя ѝ предварително изготвена справка – таблица с коефициенти за всяко читалище и същата се гласувала в този ѝ вид. Според оспорващия членовете на комисията не били запознати с това кои читалища имат допълнителни коефициенти, предоставени им от МК или от други програми като „Глобални библиотеки“, кога са предоставени тези коефициенти, на какво правно основание, въз основа на какъв административен акт, решение, постановление или друго. Жалбоподателят счита, че без извършване на реално оценяване на анкетните карти и при липса на ясни фактически и правни критерии е взето оспореното решение. Според него въпреки указанията на съда, публичните средства са разпределени пак по старите коефициенти на читалищата, без да има някаква промяна. Посочва също, че в нарушение на материалните разпоредби е разпределена субсидия на външния консултативен център - РЕКИЦ, въпреки че в разпределението на субсидии участват само читалища. Не била представена за разглеждане анкетна карта на читалището в [населено място], а въпреки това на същото отново била разпределена субсидия. Вижда допуснато съществено процесуално нарушение и в това, че в таблицата за разпределената субсидия, приложена към обжалвания протокол, не били попълнени графите на НЧ И. В. 1908 - [населено място] и на НЧ Напредък 1964 - [населено място], от които да стане ясно колко точки са получили съобразно анкетните им карти. Предвид изложеното жалбоподателят моли за отмяна на оспореното решение като незаконосъобразно и нищожно, и за връщане на преписката на административния орган за произнасяне в определен срок със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендира присъждане на съдебни разноски.

2. Правна квалификация на спора – жалбата е с правно основание чл. 145 и сл. на АПК във вр. с чл. 23 от Закона за народните читалища/ЗНЧ/.

3. Кои права и кои обстоятелства се признават – липсват.

4. Как се разпределя доказателствената тежест за подлежащите на доказване факти:

УКАЗВА на ответната страна - Комисия по чл.23 от ЗНЧ при Община Търговище, назначена със Заповед № РД-З-127/13.02.2025г.. на Кмета на Община Търговище, представлявана от председателя на комисията Н. Н., че съгласно чл.170 ал.1 от АПК носи тежестта за доказване за това, че: 1/ оспореният акт е издаден от компетентен орган, назначен по предвидения от закона ред; 2/при приемане на оспореното решение са спазени всички общи и специални административнопроизводствени правила; 3/наличието на фактическите основания, на които е взето оспореното решение, като в този смисъл следва да установи съобразяването на елементите на механизма, въз основа на който са определени индивидуалните коефициентите на всяко едно от читалищата и въз основа на които между последните е разпределена сумата от 618 675лв, представляваща годишна субсидия за 2022г. за делегирана от държавата дейност „Читалища“ в община Търговище, съобразно указанията, дадени в мотивите на Решение №109/29.07.2022г. по адм.д. № 77/2022г. на АдмСТ.

УКАЗВА на жалбоподателя, че съгласно чл.154 ал.1от ГПК във връзка с чл. 144 АПК е длъжен да докаже фактите, на които основава своите искания и възражения, а именно, че са налице визираните от него допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила при приемане на оспореното решение, довели и до неправилно приложение на материалния закон при разпределение на годишната държавна субсидия.

УКАЗВА на заинтересованите страни, за които оспореният акт е благоприятен, че съгласно чл. 170 ал.1 АПК следва да докажат, че с оспореното решение правилно и законосъобразно са определени коефициентите им и разпределените им субсидии.

ЗАДЪЛЖАВА ответната страна да представи до датата на насроченото съдебно заседание надлежно заверени преписи на попълнените анкетни карти от читалищата в община Търговище, взети предвид от ответната комисия във връзка с разпределение на сумата от 618 675лв, представляваща годишна субсидия за 2022г. за делегирана от държавата дейност „Читалища“ в община Търговище, както и с оглед пълнота на административната преписка да представи всички относими документи към разпределение на посочената субсидия.

ИЗИСКВА на основание чл. 186 от ГПК във вр.с чл.144 АПК от Министерство на културата, представлявано от министъра на културата, да представи по делото в 7-дневен срок от получаване на съобщението, но не по-късно от деня, предхождащ датата на насроченото съдебно заседание, официална справка за регистрираните към 13.02.2025г. и реално действащите към 11.03.2025г. читалища в община Търговище, с посочване на техния брой, наименования, седалища и имена на законните им представители.

ДА СЕ ИЗИСКА И ПРИЛОЖИ адм.д. №77/2022г.по описа на Административен съд – Търговище.

По доказателствените искания на страните съдът ще се произнесе в насроченото по делото открито съдебно заседание, съгласно чл.171 ал.6 изр.2 от АПК.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните.

Съдия: