Решение по дело №2581/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 388
Дата: 21 март 2022 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20217040702581
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     388                                     21.03.2022 година                       гр.Бургас

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

Бургаският административен съд,             XXII-ри административен състав,

на осми март                                         две хиляди и двадесет и втора година,

В публично заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря Галина Драганова

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 2581 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  по чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).     

Образувано е по жалба от „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Бургас“ АД, („УМБАЛ Бургас“ АД), ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, бул. „Стефан Стамболов” № 73, представлявано от д-р Б.М.против Заповед за налагане на санкция №02/РД-25-1541/01.11.2021г., издадена от Директора на РЗОК-Бургас. Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна, поради противоречие с чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО, вр. с чл.30, т.5 от НРД, допуснато е съществено нарушение на процесуалните правила-не е спазена процедурата за разглеждане от арбитражна комисия. Иска да бъде отменена оспорената заповед. Претендира се заплащане на юрисконсултско възнаграждение.извършените по делото разноски.

В съдебно заседание се явява процесуален представител, който поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Излага подробни аргументи в писмени бележки.

Ответникът по жалбата, Директор на РЗОК-Бургас, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Представя административната преписка. Пледира за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В представените писмени бележки излага аргументи, че процесната заповед е законосъобразна, тъй като арбитражът не е задължителен и съгласно чл.344 от НРД се заплаща всички посочени дейности и медицински изделия.

 След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

На 18.02.2020г. в гр. Бургас, между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК-Бургас, като възложител и „УМБАЛ Бургас“ АД, като изпълнител, е сключен договор № 020607/18.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури.

Със заповед № РД-25-1441/08.10.2021г./л.23/ на основание чл.20, ал.1, т.2 и чл.72, ал.2 от ЗЗО, глава 20 и 21 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020-2022г., директорът на РЗОК - Бургас е разпоредил извършване на проверка на „УМБАЛ Бургас“ АД, със срок на проверката до 20.11.2021г., със задача: Контрол относно спазване на изискванията на НРД за медиицнските дейности за 2020г.-2022г. и ЗЗО по отношение на дейностите м.септември 2021г. с вложените медицински изделия, заплащани от НЗОК извън цената на клиничната пътека.

Във връзка с така постановената заповед, определените лекари-контрольори са извършили указаната проверка на ИЗ по КП 218, 211.1, 123, 20.1, като резултатите от същата са обективирани в протокол №1145/21.10.2021г. /л.24-26/. Видно от същия, при извършената проверка в „УМБАЛ Бургас“ АД релевантните за настоящия правен спор констатации са следните:

По КП 218  при осем пациента е установено следното:

1.         Пациентката Й.Й.Х.с ЕГН ********** е била хоспитализирана в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 22.09.2021 г. до 28.09.2021г. с История на заболяване (ИЗ)№ 18071.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 28.09.21г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща по НЗОК, извън цената на клиничната пътека и искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие на пациента по отношение източника на заплащане за диагностика и лечението на неговото заболяване „Документ 5“ се констатира, че  пациентът е заплатил сумата от 2590.00лв, включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става в размер на 2315 лв. и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 65.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 65.00лв. е неправомерна.

2.         Пациентът Д.М.Е.с ЕГН ********** е бил хоспитализиран в лечебното заведение „Университетска многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 19.09.2021 г. до 27.09.2021 г., с История на заболяване (ИЗ) № 17859.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 20.09.21 г. формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие на пациента по отношение източника на заплащане за диагностика и лечението на неговото заболяване „Документ №5“ се констатира , че пациентът е заплатил сумата от 2660.00лв (две хиляди шестстотин и шестдесет лв. и нула стотинки) включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става в размер на 2320.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е неправомерна.

3.         Пациентът Х.М.В.с ЕГН ********** е бил хоспитализиран в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 25.08.2021 г. до 01.09.2021г. с История на заболяване (ИЗ)№ 16275.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 26.08.21г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие се констатира, че пациентът е заплатил сумата от 3260.00лв (три хиляди двеста и шестдесет лв. и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става (ревизионна) в размер на 2920.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2х65.00дв -130.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е неправомерна.

4.         Пациентът Я. А. И. с ЕГН ********** е бил хоспитализиран в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 26.08.2021 г. до 02.09.2021г. с История на заболяване (ИЗ)№ 16336.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 27.08.21 г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие „Документ№5“ се констатира, че пациентът е заплатил сумата от 3260.00лв (три хиляди двеста и шестдесет лв. и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става (ревизионна) в размер на 2920.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв -130.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв е  неправомерна.

5.         Пациентът Т. В. Т. е ЕГН ********** е бил хоспитализиран в лечебното заведение „Университетска Многопрофилиа болница за активно лечение – Бургас“ АД от 29.08.2021г. до 06.09.2021 г. с Истории на заболяване (ИЗ) № 16504.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 02.09.21г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие и „Документ № 5“ се констатира, че пациентът е заплатил сумата от 2600 (две хиляди шестстотин и шестдесет лв. и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става в размер на 2320.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж а размер на 210.00 лв. и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв -130.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е неправомерна.

6.         Пациентът Я. П. Т. е ЕГН ********** е бил хоспитализиран в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 28.08.2021г. до 10.09.2021 г. с История на заболяване (ИЗ) № 16469.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 29.08.21 г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение се констатира, че пациентът е заплатил сумата от 3 760.00лв (три хиляди седемстотин и шестдесет лв. и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става в размер на 3420.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00 лева и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв -130.00лв.Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е  неправомерна.

7.         Пациентката З. Л. П. с ЕГН ********** е била хоспитализирана в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 15.08.2021г. до 03.09.2021 г. с История на заболяване (ИЗ)№ 15518.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 13.08.21г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение и декларация за информираност и съгласие „Документ№5“ се констатира, че пациентката е заплатила сумата от 3760 лева (три хиляди седемстотин и шестдесет лева и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) – тазобедрена става  в размер на 3420 лева и плащане на консумативи – джет лаваж в размер на 210 лева и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв -130.00 лева. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е неправомерна.

8. Пациентката Б. Б. М. с ЕГН ********** е била хоспитализирана в лечебното заведение „Университетска Многопрофилна болница за активно лечение – Бургас“ АД от 12.09.2021 г. до 22.09.2021 г. с История на заболяване (ИЗ)№ 17399.

При извършената проверка на медицинската документация и приложените в ИЗ Фактура №********** от 13.09.21 г., формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаша от НЗОК извън цената на клиничната пътека, искане за отпускане и доставка на медицинско изделие от отделение се констатира, че пациентката е заплатила сумата от 3260.00лв (три хиляди двеста и шестдесет лв. и нула стотинки), включваща: доплащане за имплант (изделие) - тазобедрена става в размер на 2920.00лв и плащане на консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. Сумата, заплатена от пациента за консумативи джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв. е неправомерна.

Направен е извод, че клиничните пътеки не регламентират допълнително плащане или доплащане за консумативи освен тези посочени в алгоритъма им.

Всяка от констатациите е квалифицирана като нарушение по 55, ал.2, т.3 и т.7 от ЗЗО и чл.30, т.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.

Депозирано е възражение от името на дружеството –жалбоподател от 28.10.2021г. против констатираното нарушение в Протокол №1145/21.10.2021г. в него се посочва, че сумите, заплатени от пациентите за консумативи, е правомерно, тъй като са еднократни консумативи и не са включени в „Списък на медицинските изделия по групи, които НЗОК заплаща в условията на болничната медицинска помощ, и стойността до която НЗОК заплаща за всяка група“, съставен по реда на чл.13, ал.2, т.2, б.а от Наредба №10 от 2009г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане на НЗОК на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, договаряне на отстъпки е възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК, в сила от 01.07.2021г. Сумите в размер на 2х65лв. и 210лв. са еднократни консумативи и не са подадени за заплащане. Счита, че констатациите са незаконосъобразни и не следва да се налагат санкции.

Във връзка с постъпилото възражение на 01.11.2021г. е изпратено писмо до БЛС за определяне на представители от квотата на РК на БЛС-Бургас, които да участват в арбитражната комисия. Писмото е получено на 02.11.2021г. В двуседмичният срок, съгласно чл.75, ал.6 от ЗЗО, считано от връчване на писмото /покана/ на 15.04.2021г., съсловната организация- РК на БЛС -гр.Бургас не е излъчила представители за исканата арбитражна комисия, тъй като подобни факти не са установени от доказателствата, нито има твърдения от страните, че такива представители са били определени.

От Председателя на РК на БЛС-Бургас до жалбоподателя е изпратено писмо от 15.02.2022г., в което е посочено, че районната колегия не разполага с правомощия да задължи членовете на БЛС да участват и поради нежелание от тяхна страна, не могат да бъдат посочени лекари за участие в арбитражна комисия.

По делото е приложен доклад от 29.10.2021г. от контролните органи, извършили проверката, в която са описани направените констатации в Протокол №1145/21.10.2021г. В доклада са посочени осем нарушения, съответстващи на посочените ИЗ, за които изпълнителят подлежи на финансова санкция, съгл. чл.414, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.  Нарушенията са квалифицирани по чл.55, ал.2, т.3 и т.7 от ЗЗО, чл.30, т.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. 

Впоследствие е издадена оспорената заповед №02/РД-25-1541/01.11.2021г., издадена от Директора на РЗОК-Бургас, на основание чл. 74, ал.5 от ЗЗО, чл.422, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.  В мотивите на заповедта, административният орган е преповторил обективираните в протокол №1145/21.10.2021г. констатации по отношение на хоспитализации по КП № 218, 211.1, 123, 20.1  по ИЗ № 18071, 17859, 16275, 16336, 16504, 164691 15518, 17339. Всяко едно от осемте нарушения е квалифицирано като нарушение на чл.55, ал.2, т.3 и т.7 от ЗЗО, чл.30, т.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.  и за всяко едно от тях са определени на основание чл.414, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. санкция „финансова неустойка“ в размер на по 200 лв.

По делото са приети като доказателства медицински документи по ИЗ № 18071, 17859, 16275, 16336, 16504, 164691 15518, 17339 – ИЗ /титулна страница/, направления за хоспитализация, фактури за заплатените медицински изделия, искания за отпускане и доставка на медицинско изделие, формуляри за вложени медицински изделия, декларации за съгласие.

Административен съд – Бургас, в настоящия си състав, въз основа на приетите за установени факти, счита следното относно допустимостта и основателността на предявената жалба:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК от търговско дружество, което е адресат на издадения срещу него индивидуален административен акт и при наличие на правен интерес от оспорването. Заповедта е получена на 02.11.2021г., а жалбата е подадена на 05.11.2021г.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган  и при спазване на предвидените процесуални правила, в предвидената от закона форма с посочени правни и фактически основания за издаването. Съгласно чл.72, ал. 2 от ЗЗО контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори. В настоящия случай, между дружеството-жалбоподател и НЗОК е бил сключен договор за оказване на болнична помощ и това не е спорно между страните. Проверката е извършена от компетентни длъжностни лица – контрольори от РЗОК-Бургас, в изпълнение на чл.72, ал.2 от ЗЗО, които след приключване на проверката са съставили протокол. В 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3 на чл.74 ЗЗО жалбоподателят  е подал възражение пред директора на РЗОК Бургас. С оглед постъпилото възражение административният органе изпратил писмо до РК на БЛС-Бургас за сформиране на арбитражна комисия, но от страна на РК на БЛС-Бургас отговор не е получен. В тази хипотеза е приложима нормата на чл.75, ал.6 от ЗЗО, съгласно която:“Арбитражът по ал. 1 - 4 не е задължителен, освен ако арбитражната комисия не се е сформирала при условията на ал. 5 в двуседмичен срок от писмената покана на директора на съответната РЗОК до съответните лица и организации.“. В този смисъл не е допуснато нарушение, като не е разгледано възражението от арбитражна комисия, а на основание чл.76, ал.4 от ЗЗО Директорът на РЗОК-Бургас е издал заповед. При така направения преглед на приложимата нормативна уредба, издадената от Директора на РЗОК-Бургас заповед е постановена от компетентен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия при спазване на формата и процесуалните правила.

След анализ на събраните в хода на настоящото производство писмени доказателства, съдът намира, че наложените на дружеството санкции „финансова неустойка“ са постановени в противоречие с приложимите материалноправни норми.

            Оспорената заповед за налагане на санкции №РД-25ЗС-171/07.06.2021г., издадена от Управителя на НЗОК РД-25-583/19.04.2021 г.,  съдържа конкретни, ясно и точно формулирани  мотиви относно приетите за установени факти. С административния акт  е  наложена санкция в размер на по 200,00 лева за всяко едно от нарушенията по точки от 1 до 8, изразяващо се в допълнително плащане или доплащане за консумативи освен тези посочени в алгоритъма им. Административният орган е квалифицирал всяко едно от определените от него нарушения по чл.55, ал.2, т.3 и т.7 от ЗЗО, чл.30, т.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. 

Според чл.55, ал.2, т.3,7 от ЗЗО националните рамкови договори съдържат изисквания за условията и реда за оказване на помощта по отделните видове, регламентирани в чл.45 от ЗЗО и други въпроси от значение за здравното осигуряване. В чл. 30, т.5 от  НРД за МД 2020-2022 г.  е посочено, че изпълнителите се задължават да не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума, с изключение на медицински изделия за определени КП/АПр/КПр, в които изрично е посочено.

В настоящото  производство е безспорно установено, че пациентите са приети в „УМБАЛ Бургас“ АД, за което е изготвена необходимата медицинска документация, приложена по ИЗ №№ 18071, 17859, 16275, 16336, 16504, 164691 15518, 17339. От  фактурите за заплатените медицински изделия, искания за отпускане и доставка на медицинско изделие, формуляри за вложени медицински изделия, се установява, че всеки един от пациентите е заплатил консумативи - джет лаваж в размер на 210.00лв и осцилиращо перо в размер на 2x65.00лв - 130.00лв., които са използвани при съответната медицинска дейност и не са заплащани от НЗОК. Според административния орган заплащането на тези суми е неправомерно, тъй като клинична пътека №218 не регламентира плащане или доплащане на консумативи освен тези посочени в алгоритъма на клиничната пътека.

Спорът се свежда до това дали заплатените от осем пациенти суми са включени в Клинична пътека №218 и в този смисъл са заплатени от НЗОК, поради което неправомерно са поискани да бъдат заплатени от пациентите.

Административният орган в писмените бележки се позовава на разпоредбата на чл.344 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., съгласно която „националната здравноосигурителна каса закупува договорената и извършената дейност от изпълнителите на БМП от обхвата на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, съгласно Наредба № 9 от 2019 г., както следва:

1. за дейностите по КП, които включват:

а) необходимите медико-диагностични изследвания, медицински процедури, прегледи и консултации, удостоверяващи хоспитализацията;

б) медицински дейности и здравни грижи по КП, в стойността на които се включват: ……….медицински изделия (извън тези в списъците по чл. 13, ал. 2, т. 2 от Наредба № 10 от 2009 г., както и извън тези, за които изрично в ДЛА е посочено, че НЗОК не заплаща за тях.)“, с която обосновава тезата си, че исканите от пациентите сума са за включен в клиничната пътека консуматив.

Съдът не споделя това становище, тъй като в Клинична пътека №218 по отношение на заплащането от НЗОК изрично са посочени „протези за тазобедрена и колянна става. Неразделна част към ИЗ на пациента става “Фиш за импланти”. Клиничната пътека се отчита с „Фиш за прилагане на импланти” и НХ с отразени в него процедури.

В чл.338, ал.17 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. отново изрично се посочва, че медицинските изделия и консумативи, необходими за изпълнение на ДЛА на КП по ал. 10 – 15, са включени в цената на същите, като сред изброените КП по тези разпоредби не е КП№218. Разпоредбата на чл.344 е в Раздел VIII „Методика за закупуване на дейностите в болничната медицинска помощ“ от  НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., а разпоредбата на чл.338, ал.17 в Раздел VI“Обеми и цени на закупуваните от НЗОК дейности в болничната медицинска помощ“. Предвид наименованието на разделите и вида обществени отношения, които се регламентират в тях,  специална по отношение на обема дейности в болничната медицинска помощ, които обаче се закупуват от НЗОК е разпоредбата на чл.338, ал.17 от НРД. По аргумент на противното обемът от дейности, който не е посочен, че е включен в клиничната пътека, следва да се приеме, че не се закупува от НЗОК. В този смисъл невключването на КП 218, в изброените КП по ал. 10 – 15 на чл.338, ал.17 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. изключва правилото, че медицинските изделия и консумативи, необходими за изпълнение на ДЛА на КП са включени в цената на същите, още повече, че в случая се касае за скъпоструващо медицинско изделие/консуматив, а не за заплащане на обичайни консумативи. Отделно от изложеното в разпоредбата на чл.344 НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. е регламентирано заплащането на медицински изделия, а не на консумативи.

В посочената за нарушена разпоредба на чл.30, т.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., която е в общата част на договора и посочва, че изпълнителите на болнична помощ  не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума, с изключение на медицински изделия за определени КП/АПр/КПр, в които изрично е посочено. По делото не се установи, че посочените медицински консумативи са включени в ДЛА и се заплащат от НЗОК. Безспорно е установено, че стойността на тези изделия не е поискана и не е заплатена от НЗОК.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав приема, че в случая не е налице нарушаване на разпоредбите на чл. 55, ал. 2, т. 3,7 от ЗЗО и чл.30, т.5  от НРД за МД 2020-2022 г., както неправилно е приел административния орган, поради което и определените санкции „финансова неустойка“ в размер на от по 200,00 лева следва да бъдат отменени. В този смисъл жалбата като основателна следва да бъде уважена, а оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна следва да се отмени в тази й част.

По делото е направено искане от двете страни в процеса за присъждане на направените разноски. С оглед на това, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК и изхода на спора пред настоящата инстанция, в полза на жалбоподателя следва да се присъди сумата от 50,00 лева за платената държавна такса и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение. Съгласно §1, т.6 от АПК разноските се поемата от юридическото лице, в структурата на което е административния орган, поради което осъдена да заплати разноските следва да бъде НЗОК, в съответствие с чл.2 от от Правилник за устройството и дейността на националната здравноосигурителна каса, НЗОК е ЮЛ, а Районните здравноосигурителни каси и техните поделения са организационни структури на НЗОК /чл.39, ал.1 от същия правилник/.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Бургас, двадесет и втори състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба от „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Бургас“ АД, („УМБАЛ Бургас“ АД), ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, бул. „Стефан Стамболов” № 73, представлявано от д-р Б. М., ЗАПОВЕД за налагане на санкция №02/РД-25-1541/01.11.2021г., издадена от Директора на РЗОК-Бургас.

 

ОСЪЖДА НЗОК да заплати на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Бургас“ АД сумата от 150,00  лева разноски по делото.

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                   СЪДИЯ: