РЕШЕНИЕ
№ 2187
Бургас, 15.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20237040701047 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Образувано е по жалба на С. Х. А. от [населено място], [улица], против решение № 32-197331/26.05.2023 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас, с което на основание чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 е определена нова митническа стойност за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация/МД/ MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. - употребяван мотоциклет, [Марка], модел „XV“; първа peгистрация: 01.01.2013 г.; цвят: черен; раб. обем: 1854 куб. см.; мощност: 72 KWDIN; двигател: бензин, шаси: JYAVP21E8DA007636, внос от САЩ, в размер на 10 956.16/ десет хиляди деветстотин петдесет и шест лева и шестнадесет ст./ и на основание чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 4 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 са определени за вземане под отчет и досъбиране мито и ДДС общо в размер на 1 946.17/хиляда деветстотин четиридесет и шест лева и седемнадесет ст./, от които мито 429.30/четиристотин двадесет и девет лева и тридесет ст./ и ДДС 1 516.87/хиляда петстотин и шестнадесет лева и осемдесет и седем ст./, ведно със законна лихва, считано от 21.04.2020 г. до датата на връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до окончателно изплащане на задължението.
Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалбата. С доводи за незаконосъобразност иска отмяна на оспореното решение. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.
Ответникът - директор на ТД Митница Бургас, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.
Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:
На 21.04.2020 г. жалбоподателят е декларирал с митническа декларация/МД/ MRN 20BG001007018152R2 стока за поставяне под митнически режим допускане за свободно обращение, а именно: употребяван мотоциклет, [Марка], модел „XV“, първа peгистрация: 01.01.2013 г., цвят: черен; раб. обем: 1854 куб см; мощност: 72 KWDIN; двигател: бензин, шаси: JYAVP21E8DA007636, внос от САЩ. В митническата декларация за стоката са декларирани съответно: в ел. д. № 5/14 „Код на държавата на изпращане/износ“ - Съединени американски щати/САЩ/; в ел.д. № 4/1 „Условие на доставка“ - „FOB Франко-борд“; в ел.д. №6/14 „Код на стоката- код по Комбинираната номенклатура“/№6/15 „Код на стоката-код по ТАРИК“-8711 50 00 00; в ел.д. № 4/16 „метод за определяне на стойността“ - 1 - договорна стойност на внасяните стоки /чл.70 от Кодекса/; в ел.д. № 4/14 „Цена на стоката“ - 2 000; в ел.д. № 4/10 „Валута“ - USD; в ел.д.№ 7/10 „Идентификацонен номер на контейнера“ - MRKU 3421394; в ел.д.№8/5 „вид на сделката“ - оutright purchase/sale/л.98-99 от делото/.
Към МД са приложени: фактура за продажба № 35016 от 24.01.2020 г., издадена от GLOBAL AUTO EXCHANGE LLC,USA, 416, Commers Way, ste 140, Longwood, FL32750/л.106 и 134 от делото/; фактура № 2457/12.03.2020 г., издадена от EXPORT AUTO USA, 6811 S 78 ST, 33578 RIVERVIEW, USA /л.103 и 129 от делото/; фактура № **********/16.04.2020 г., издадена от Maersk Bulgaria Limited/л.104, 131 и 132 от делото/; удостоверение за собственост на мотоциклет *********/л.100, 121 и 122 от делото/; морска товарителница № *********/09.04.2020 г., издадена от Maersk Agency U.S.A, Inc - Miami CRC/л.101, 102, 124-126 от делото/ и dock receipt/л.107, 136 и 137 от делото/, представени по делото в превод на български език.
На база на декларираните данни в митническата декларация/МД/ митническата стойност на стоката е определена в размер на 3 577.52 лева, съгласно разпоредбата на чл.70, § 1 Регламент/ЕС/ № 952/2013, а именно на базата на договорената стойност, тоест действително платената или подлежаща на плащане цена на стоката при продажбата и за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. Декларираното условие на доставката е „FOB Франко-борд“. Взетите под отчет и заплатените вземания за мито са в размер на 228.07/двеста двадесет и осем лева и седем ст./ и ДДС-823.62/осемстотин двадесет и три лева и шестдесет и две ст./.
Предвид възникнали съмнения относно коректността на данните в представените документи/фактури и договори/ от вносители на автомобили, изнесени от САЩ и декларирането им със занижена митническа стойност при допускането им за свободно обращение в Република България, митническите органи на основание чл.48 Регламент/ЕС/ № 952/2013, вр.чл.84, ал.1, т.1 ЗМ осъществили последваща проверка като изискали информация от САЩ по линия на международното сътрудничество.
Получен е отговор от Департамента на САЩ по вътрешна сигурност, служба „Митници и гранична охрана“, вх. №32-258634/03.08.2022 г., ЦМУ, Агенция „Митници“, към който са приложени сканирани документи, представляващи електронна информация за износ /еlectronic еxport information-EEI/ на превозни средства, декларирани за износ в САЩ, сред които ЕЕI с ITN: X20200228649335 и ХTN ********* - *********/л.96-97 от делото/, касаеща мотоциклет [Марка], с шаси: JYAVP21E8DA007636/л.92 и 93 от делото/.
В писмото изрично се сочи, че еlectronic еxport information /EEI/ представлява американския еквивалент на европейска митническа декларация за износ и съдържа данни както за декларираната стойност на превозното средство при износа, така и за страната на местоназначение. ITN /internal transaction number/, съдържащ се в еlectronic еxport information, представлява номера на електронната информация за износ в системите на американската служба „Митници и гранична охрана“, който е основният идентификатор на записа, а ХТN /еxternal transaction number/ е генерираният от износителя номер на документа.
Установено е, че в представената по линията на международното сътрудничество еlectronic еxport information/ЕЕI/ с ITN: X20200228649335 и ХTN ********* - *********, е посочена стойност на мотоциклета, поставен под режим допускане за свободно обращение в Република България при експорта му от САЩ - 6000 USD, която е по-висока от декларираната стойност при вноса. При съпоставка на данните, вписани в ЕЕI и в МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. и приложените към нея документи - фактура за продажба, морска товарителница, dock receipt и удостоверение за собственост на мотоциклет, се констатирали следните съвпадения: еднакво описание на стоката в ЕЕI, в морската товарителница и в dock receipt, а именно: мотоциклет 2013 YAMAHA XV1900А, VIN JYAVP21E8DA007636; посоченото тегло на мотоциклета в ЕЕI - 335 кг. съвпада с това в dock receipt; едно и също удостоверение за собственост на мотоциклет, посочено в ЕЕI и приложено към МД, с № *********; лицето, посочено като продавач във приложената към МД фактурата за продажба на мотоциклета, а именно GLOBAL AUTO EXCHANGE LLC,USA, 416, Commers Way, ste 140, Longwood, FL32750 е вписано в ЕЕI като основна заинтересована страна в САЩ /USPPI/; посочения в ЕЕI номер на контейнера MRKU3421394, с който е превозен мотоциклета от пристанище Маями до пристанище Бургас, съвпада с този в морската товарителница; лицето, посочено като получател на мотоциклета в ЕЕI - „SOLUTION AUTO“, SLAVEIKOV BDG.193,ET.2,APT, BURGAS e посочено и в приложената към МД dock receipt; съвпадат посочените в ЕЕI и в морската товарителница пристанище на натоварване и пристанище на разтоварване на стоката; референтен номер за транспорт, посочен в ЕЕI ********* и номерата на dock receipt и морската товарителница; спедиторският агент по износа на мотоциклета EXPORT AUTO USA CORP., 6811 S 78 ST, 33578 RIVERVIEW, посочен и в морската товарителница, и в dock receipt.
Във връзка с осъществената последваща проверка на стоката от МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. и поради възникналите съмнения у митническите органи относно декларираната и договорна стойност, на основание чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, с писмо, изх.№ 32-98564/14.03.2023 г. от С. Х. А. е поискана информация, която да потвърди, че декларираната стойност на стоката е действително платена или подлежаща на плащане сума при продажбата и за износа в Съюза; документи, които са свързани със сделката, удостоверяващи формирането на продажната цена, всякакви други данни и информация, удостоверяващи стойността на декларираната стока, както и писмени обяснения от вносителя за извършената сделка/л.81 и 82 от делото/.
Жалбоподателят уведомил писмено началника на МП „Пристанище Бургас център“, че е приложил всички притежавани от него документи във връзка с вноса на стоката към МД; цената на мотоциклета е платена в брой на продавача в САЩ от неговата сестра; не притежава снимков материал, който да удостоверява цената; в качеството си на купувач е реализирал единствено разходи в размер на 223.60 лева за транспорт до мястото на въвеждане на мотоциклета на митническата територия на ЕС, като документ за това е приложен към МД, както и доказателство в подкрепа на разходите, които се включват в данъчната основа на основание чл.55, ал.1 ЗДДС в размер на 88.90 лева. Посочил е, че при покупката са изпълнени всички условия по чл.70, §3 Регламент /ЕС/ № 952/2013, и е приложил нарочна декларация към писмения си отговор/л.77 и 78 от делото/.
Със съобщение по чл.22, §6 Регламент/ЕС/ № 952/2013, peг. № 32-150108/20.04.2023 г., жалбоподателят е уведомен, че следва издаване на решение от директора на ТД Митница Бургас за определяне на нов размер на митническата стойност на стоката по подадената МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. с конкретно изложени мотиви.
В съобщението подробно са изложени констатациите на митническите органи от анализа на събраните в производството доказателства и основанията за изменение на митническата стойност и определяне на допълнителни задължения за мито и ДДС. Указана е възможност и срок за представяне на становище. Посочено е, че след анализ на приложените към МД документи и получения отговор от американските власти, митническите органи не са установили достатъчно доказателства в подкрепа на декларираната цена и/или елементите, които се прибавят към нея, поради което са налице основателни съмнения относно митническата стойност на стоката, определена по реда на чл.70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. въз основа на фактура № 35016/24.01.2020 г., издадена от Global Auto Exchange LLC. Посочено е също, че са неприложими методите по чл.74, § 2 б. „а“ - „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013, поради което митническата стойност за стоката: внос от САЩ по МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. следва да се определи на основание чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.71,§1 б. „д“, подб.„i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 в размер на 10 956.16 лева / 6000 USD х 1. 78876 лева за 1 USD + 223.60 лева /транспортни разходи до мястото на въвеждане на митническата територия на Съюза/, въз основа на наличните данни на територията на Съюза, съдържащи се в предоставената информация от американските митнически власти в рамките на международното сътрудничество - електронна информация за износ /еlectronic еxport information-EEI/ на превозни средства, декларирани за износ в САЩ с местоназначение ЕС, а именно декларираната стойност на мотоциклета при експорта му от САЩ в размер на 6000 щатски долара. С оглед новия размер на митническата стойност на стоката по МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. възниква митническо задължение на датата на приемане на митническата декларация и задължение за ДДС, поради което за стоката ще бъде установено за вземане под отчет и досъбиране мито в размер на 429.30 лева и ДДС в размер на 1 516.87 лева и ще бъде начислена лихва за забава върху неизплатените мита и ДДС/л.66-74 от делото/.
На 26.05.2023 г. жалбоподателят е подал становище с вх. № 32-196330, в което е изразил несъгласие с мотивите в съобщението за изменение на декларираната митническа стойност на стоката по МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г./л.57-60 от делото/.
На 26.05.2023 г., въз основа на мотивите, изложени в съобщението по чл.22, §6 Регламент/ЕС/ №952/2013, peг. № 32-150108/20.04.2023 г. директорът на ТД Митница Бургас, е издал решение № 32-197331/л.35-45 от делото/.
Административният орган е приел, че е неприложим метода за определяне на митническата стойност, регламентиран в чл. 74, § 2, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013, а именно въз основа на договорната стойност на идентични стоки, продадени с цел износ с местоназначение в митническата територия на Съюза и изнесени в същия момент или приблизително същия момент. Липсва информация за периода 21.01.2020 г. до 21.04.2020 г. за внос за приети договорни стойности на стоки, които са еднакви с внасяната стока във всяко отношение, включително: техническо състояние и характеристики, степен на установена щета, изминат пробег, допълнителни екстри, качество, авторитет, доверие и известност на стоките, произведени в същата държава, в която се произведена и декларираната стока и допуснати за свободно обращение в същия момент или по същото време, както и недостатъчното и непълно описание на стоката в МД, включително и документи за техническото състояние на декларирания автомобил.
Изключил е приложението и на метода за определяне на митническата стойност, регламентиран в чл. 74, § 2, б. „б“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 поради липса на информация за периода 21.01.2020 г. до 21.04.2020 г. за приети договорни стойности на стоки, произведени в същата държава, които въпреки, че не са еднакви във всяко отношение, имат подобни технически характеристики, степен на щета и съставни части с декларираната стока, което им дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимнозаменяеми в търговско отношение и които са били допуснати в свободно обращение в приблизително същото време.
Приел е неприложимост и на третия вторичен метод по чл. 74, § 2, б. „в“ Регламент /ЕС/ № 952/2013, тъй като липсва база данни за единичната цена, по която се продава на митническата територия на Съюза най-голямото сборно количество от внасяните стоки, включително за идентични и сходни такива. След като е преценил, че митническата стойност на мотоциклета не би могла да бъде определена и по метода по б. „г“, доколкото липсва база данни за разходите за материали за производството на декларираната стока, преки и косвени разходи за труд, за опаковане, за допълнителните елементи като степен на амортизация, коефициент на щета, като и за размера на обичайната печалба и размер н общите разходи, поради изчерпване прилагането на другите методите за определяне на митническата стойност, като последна възможност за определянето и е посочил метода, регламентиран в чл. 74, § 3 от регламента - въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза.
С оспореното решение на основание чл.74, §3 и чл.71, §1, б. „д“, подб. „i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г., е определена митническа стойност в размер на 10 956.16 лева; на основание чл.85, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, спрямо новата митническа стойност на стоката и при прилагане на ставка от 6 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код за стоката е определено вносно митническо задължение в размер на 657.37 лева; на основание чл. 55, ал.1 ЗДДС е определена данъчна основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от с.з. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. в размер на 11 702.43 лева, съответно спрямо тази данъчна основа и при данъчна ставка от 20 % е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл.16, ал.1 ЗДДС в размер на 2 340.49 лева; на основание чл.105, §3 и §4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.56 ЗДДС, във вр. с чл. 105, §4, и § §4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 е определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 429.30 лева и ДДС в размер на 1516.87 лева или общо 1 946.17 лева, със съответните лихви за забава, дължими на основание чл.114, § 1 и 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013.
Решение № 32-197331/26.05.2023 г. на директора на ТД Митница Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, решение № 32-197331/26.05.2023 г. е издадено от компетентен орган-директора на ТД Митница Бургас, съобразна правилото на чл.19, ал.7 ЗМ.
На второ място, същото е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания.
На трето място обаче решението е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, при следните съображения:
Няма спор, че МД МРН 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. е била предмет на последващ контрол. В този случай е приложима разпоредбата на чл. 84в ЗМ, според която проверката в рамките на последващия контрол се извършва въз основа на заповед за възлагане, която се издава от органите по чл. 84 ал. 2 ЗМ, има реквизитите по чл. 84, ал. 3 ЗМ и се връчва на заинтересованото лице. По делото не се установява, като няма и твърдения в тази посока, че е издадена заповед за възлагане на проверка в рамките на последващия контрол по реда на чл. 84 ЗМ. В този смисъл е допуснато съществено и неотстранимо нарушение на процесуалните правила, което представлява самостоятелно основание за отмяна на обжалвания административен акт.
Вносът е осъществен на 21.04.2020 г., при действието на Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза /Регламент /ЕС/ № 952/2013“/, в сила от 01.06.2016 г.
Съгласно чл. 70, § 1 и 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, т. е. действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, без да се засягат корекциите, които при необходимост трябва да бъдат направени в съответствие с чл. 71 и чл. 72 МКС. В чл. 140, § 1 Регламент за прилагане /ЕС/ № 2015/2447 е предвидена възможност за митническите органи, при наличието на основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане цена по чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация. Ако и след предоставяне на тази допълнителна информация съмненията на митническите органи не отпаднат, съгласно чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане те могат да отхвърлят декларираната от вносителя цена.
Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 МКС, остойностяването на внасяните стоки следва да се извърши по реда на чл. 74 Регламент /ЕС/ № 952/2013 чрез последователно прилагане на методите, посочени в чл. 74, § 2, б. „а“- „г“, докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. По силата на чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 когато митническата стойност не може да са определи чрез последователното прилагане на посочените методи, тя се определя въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза, като се използват разумни способи, съответстващи на принципите и общите разпоредби на всяко едно от следните: а/ Споразумението за прилагане на член VII от Общото споразумение за митата и търговията; б/ член VII от Общото споразумение за митата и търговията; в/ глава 3 от дял ІІ на Регламент /ЕС/ № 952/2013.
По правилата за разпределение на доказателствената тежест предпоставките по чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 2015/2447 и законосъобразното прилагане на методите по чл. 74 Регламент /ЕС/ № 952/2013 следва да се установят от митническия орган.
В случая митническата администрация не се е справила с тази доказателствена тежест. Съмненията в декларираната договорната стойност на стоката са основани на доказателствата, събрани по реда на Спогодбата между правителството на Република България и това на САЩ за взаимна помощ между техните митнически администрации, утвърдена с РМС № 754/15.11.2002 г./ обн., ДВ, бр. 45/27.05.2004 г., в сила от 1.04.2004 г., спогодбата/, според които за мотоциклета е подадена износна декларация с декларирана митническа стойност от 6000 USD, с износител Global Auto Exchange LLC, САЩ, посочен като продавач в приложената от вносителя фактура. Съгласно чл. 5, § 1 от спогодбата при поискване митническите администрации си предоставят информация относно транспортирането и експедирането на стоките, от която са видни стойността, произходът, местоназначението и местоположението на тези стоки. В чл. 9, § 2 от спогодбата е предвидено, че получената по силата на тази спогодба информация може да се използва при съдебни, административни или наказателни производства.
Декларираната договорна стойност на стоката е в размер на 2000 USD, съгласно представената фактура от 24.01.2020 г. или 3 577.52 лева, изчислени при обменен курс 1.78876 BGN/USD. Митническата стойност при вноса, определена на база на декларираните за нея елементи е в размер на 3 801.12 лева и включва и разходи за транспорт до територията на страна в размер на 223.60 лева.
Освен фактурата, от вносителя не са представени други доказателства във връзка с декларираната договорна стойност на употребявания мотоциклет, предмет на вноса.
Поради това и предвид противоречивите данни относно декларираната стойност на мотоциклета при износа и вноса, митническият орган е приел, че съмненията му относно декларираната митническа стойност не са отпаднали. Декларираната митническа стойност при износа, без наличието на други доказателства за реално платената или подлежаща на плащане цена на стоката, не може да послужи за митническо остойностяване по общото правило на чл. 70 Регламент /ЕС/ № 952/2013, поради което по аргумент от чл. 74, § 1 от с.р. остойностяването на внесената стока следва да се извърши чрез последователно прилагане на методите в чл. 74 § 2 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013, докато се стигне до този от тях, по който може да се определи митническата стойност на стоките. Посочените критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи следващото го правило в установената поредност.
При издаването на оспорения акт е приложен метода по чл. 74 § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013. Този метод е на последно място в йерархията на предвидените в Регламент /ЕС/ № 952/2013 методи за митническо остойностяване, тъй като е остатъчен метод и може да се използва само когато митническата стойност на стоките не може да бъде определена въз основа на чл. 70 и чл. 74, § 1 и 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013.
В оспорения административен акт не се съдържат конкретните обстоятелства, въз основа на които е изключено приложението на вторичните методи по чл. 74, § 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013 в предвидената от регламента поредност, което е условие за определяне на митническата стойност по метода, предвиден в § 3 на чл. 74. Без ангажирането на доказателства и само посочването, че при изследване възможностите за прилагане на методите по чл. 74, § 2 от регламента не е открита информация за „идентични“ и „сходни“ стоки, не е достатъчно да мотивира последователното изключване на всеки от методите съгласно чл. 74, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013. Това твърдение на митническия орган подлежи на доказване във всеки конкретен случай, по отношение на всеки от методите, а по делото не са представени по надлежния процесуален ред доказателства за извършени справки от митническите органи. Ето защо не става ясно в каква база данни е търсена сочената като липсваща информация, а за изключване приложението на методите по чл. 74, §2 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. се изисква събраната информация да касае цялата митническа територия на Съюза, т.е да е търсена информация не само в националната митническа информационна система, но и в базите данни, създадени и управлявани от митническите органи на другите държави членки или от службите на Съюза.
Неустановено остава и обстоятелството при извършения анализ съобразени ли са характеристиките на мотоциклета, установени от представените към митническата декларация документи /като марка, модел, тип двигател, година на първа регистрация, внос, държава на произход/ и налице ли е информация в съответната база данни.
Неправилно митническият орган е посочил, че липсва достатъчно информация за техническото състояние на мотоциклета. В митническата декларация за допускане до свободно обращание същият е описан като употребяван мотоциклет, с марка, модел, цвят, мощност, работен обем на двигателя, номер на шаси. От съдържанието на фактура № 35016/ 24.01.2020 г. се установява, че мотоциклетът е в неизправност. От друга страна митническите органи не са извършили оглед на стоката преди вдигането и и не са удостоверили състоянието на мотоциклета в протокол, изготвен по установения в закона ред, съгласно чл.50 ДОПК, приложим по силата на препращащата разпоредба на чл. 84ж ЗМ.
За митническия орган е налице задължение да докаже, че по зададени критерии като марка, модел, тип двигател, година на първа регистрация, внос от САЩ е налична или не е налична информация и ако е налична да обоснове защо тя не се отнася за сходни стоки. Това не е сторено, като видно от доказателствата в административната преписка липсва съставен протокол за извършените от органа действия по чл. 50 ДОПК, вр. чл. 84ж ЗМ.
Съгласно § 1 и § 2 от чл. 144 Регламента за прилагане, озаглавен „Резервен метод“, при определяне на митническата стойност по чл. 74, § 3 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 може да се използва разумна гъвкавост при прилагането на методите, предвидени в чл. 70 и чл. 74, § 2 с.р. Така определената стойност се основава във възможно най-голяма степен на определените преди това митнически стойности. Когато не може да се определи митническа стойност по § 1, се използват други подходящи методи. В тази връзка съгласно даденото в т. 51, т. 54 и т. 55 от решение от 9 юни 2022 г. по дело С-599/20, „Baltic Master“ UAB тълкуване от Съда на ЕС на чл. 31, § 1 от Митническия кодекс на Общността/МКО, отм./, съответстващ на чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 данните, съдържащи се в национална база данни относно стоки, попадащи в същия код по ТАРИК и произхождащи от същия продавач като разглежданите стоки, представляват „налични данни“ в Съюза по смисъла на чл. 31, § 1 МКО, които могат да се използват като основа за определяне на митническата стойност на разглежданите стоки. Позоваването на тези данни представлява средство за определяне на тази стойност, което е едновременно „разумно“ и съвместимо както с принципите, така и с общите разпоредби на международните споразумения и с разпоредбите, посочени в същия член, когато деклараторът не предоставя достатъчно точна или надеждна информация относно митническата стойност на съответните стоки и когато посочените в митническата декларация данни са общи.
Предвид изложеното, изводът на митническите органи, че данните, предоставени от американските митнически власти представляват „налични данни на митническата територия на Съюза“ по смисъла на чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 е незаконосъобразен. В оспорения акт липсват мотиви относно приложимостта на чл. 144 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 2015/2447, респ. се препятства възможността за извършването на проверка спазена ли е предвидената в Регламента за изпълнение процедура при приложението на резервния метод, регламентиран в чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013. В акта не се съдържат „налични данни“ за стоките, използвани като база за сравнение при преценката за приложимост на всеки от методите, включително и данни за стоки, попадащи в същия код по ТАРИК и произхождащи от същия продавач, въз основа които е изключено прилагането на методите по чл. 74 § 2 и е приет за приложим субсидиарния метод по чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013.
Митническият орган не е изпълнил задължението си да проучи всички източници на информация и базите данни, с които разполага, за да определи митническата стойност по възможно най-точния начин и най-близко до реалността /в този смисъл решение от 9 ноември 2017 г., LS Customs Services, C-46/16, EU: C: 2017: 839, т. 56 и решение от 20 юни 2019 г., Oribalt Rоga, C-1/18, EU: C: 2019: 519, т. 27/.
Като не е мотивирал неприложимостта на методите по чл. 74, § 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013., митническият орган неправилно е пристъпил към прилагане на чл. 74 § 3 с.р. при определяне на митническата стойност на стоката, което налага отмяна на оспорения административен акт.
Процесуалният представител на ответника е направил своевременно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя в настоящото производство. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК, за да намали размера на платеното адвокатско възнаграждение, съдът трябва да установи, че фактическата и правна сложност на делото не съответства на размера на заплатеното адвокатско възнаграждение. В случая възнаграждението, което е заплатено реално за настоящото производство, предвид направените доказателствени искания и проведените съдебни заседания, отговаря на фактическата и правна сложност на делото, поради което не е прекомерно и следва да се присъди в цялост.
При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски общо в размер на 810.00/осемстотин и десет/ лева, представляващи 10.00/десет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса и 800.00/осемстотин/ лева адвокатско възнаграждение.
Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас,осми състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 32-197331/26.05.2023 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас, с което на основание чл. 74, § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 е определена нова митническа стойност за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация/МД/ MRN 20BG001007018152R2/21.04.2020 г. - употребяван мотоциклет, [Марка], модел „XV“; първа peгистрация: 01.01.2013 г.; цвят: черен; раб. обем: 1854 куб. см.; мощност: 72 KWDIN; двигател: бензин, шаси: JYAVP21E8DA007636, внос от САЩ, в размер на 10 956.16/ десет хиляди деветстотин петдесет и шест лева и шестнадесет ст./ и на основание чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 4 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 са определени за вземане под отчет и досъбиране от С. Х. А. от [населено място], [улица]мито и ДДС общо в размер на 1 946.17/хиляда деветстотин четиридесет и шест лева и седемнадесет ст./, от които мито 429.30/четиристотин двадесет и девет лева и тридесет ст./ и ДДС 1 516.87/хиляда петстотин и шестнадесет лева и осемдесет и седем ст./, ведно със законна лихва, считано от 21.04.2020 г. до датата на връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до окончателно изплащане на задължението.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да плати на С. Х. А. от [населено място], [улица], разноски в размер на 810.00/осемстотин и десет/ лева.
Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.
Съдия: | |