№ 279
гр. К., 05.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., ПЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ДЕЯН Г. ИЛИЕВ
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ИВ. ГРОЗЕВА
като разгледа докладваното от ДЕЯН Г. ИЛИЕВ Административно
наказателно дело № 20235510200700 по описа за 2023 година
Обжалвано е Наказателно постановление № 133 от 26.05.2023 г. на на Директора
на РИОСВ- С.З.. Жалбоподателят Г. Г. С., в качеството си на кмет на Община К.,
недоволен от наложеното му наказание, моли съда да го отмени. Оспорва извършеното
нарушение и излага оплаквания за допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила.
В с.з. редовно призован, не се явява, но жалбата му се поддържа от юрисконсулт
Д., която моли съда да отмени НП.
Въззиваемата страна, редовно призована в с.з. чрез адв. П. П. счита жалбата за
неоснователна и моли съда да потвърди НП. Претендира за разноските по делото.
Съдът, като извърши цялостна проверка на констативния акт (АУАН) и
Наказателното постановление (НП), взе предвид становищата на страните, и прецени
заедно и поотделно събраните по делото доказателства, приема за установено
следното:
Жалбата е основателна.
Административно-наказващият орган (АНО) е приел за установено, че на
21.10.2021 г. била извършена проверка в Община К. от експерти на РИОСВ - С.З., за
коeто съставили Констативен протокол № 010562 от 21.10.2022 г. Проверката била във
връзка с получен сигнал в Министерството на околната среда и водите (МОСВ), с вх.
№ 94 - 00 – 918 от 12.10.2022 г. В хода на същата е установено, че от месец август 2021
година Община К. нямала сключен договор с организация по оползотворяване на
1
отпадъци от опаковки за изграждане на система за разделно събиране. РИОСВ - С.З., с
писмо с изх. № КОС - 04 – 6907 от 02.11.2022 г. във връзка с чл. 19, т. 7 от Закона за
управление на отпадъците (ЗУО) е изискала цялата налична кореспонденция по чл. 29
от Наредбата за опаковки и отпадъци от опаковки (НООО) с организациите по
оползотворяване на отпадъци от опаковки и Община К.. С писмо с вх. № КОС - 04 -
6907(1) от 11.11.2022 г., Общинска администрация – К. уведоМ. РИОСВ-С.З., че били
изпратили запитвания до всички организации, като от всяка са получили отказ за
сключване на договор. Последният договор отпадъци от опаковки е бил с „Е.Б.“ АД и
бил сключен на 08.10.2019 г. Договорът бил с предмет за сътрудничество в областта на
разделното събиране, рециклиране и оползотворяване на отпадъци от опаковки от
домакинствата, административните, търговските и промишлените обекти на
територията на община К.. Догонворът бил прекратен едностранно от страна на „Е.Б.“
АД, считано от 01.08.2021 г. (писмо с изх. № О – 59 от 02.07.2021 г.). „Е.Б.“ АД е
направила цялостен анализ на изградената система за разделно събиране на отпадъци
от опаковки, като резултатите от този анализ показвали, че тази система била
неефективна и нерентабилна поради това, че разположените от „Е.Б.“ АД контейнери
за разделно събиране не се използвали от населението съгласно тяхното
предназначение - в тях се изхвърляли предимно битови, органични и строителни
отпадъци. Тази тенденция се запазила въпреки усилията „Е.Б.“ АД в това отношение.
На практика повече от 70% от събраните отпадъци в съдовете за разделно събиране
били битови. Големият процент битови отпадъци замърсявало отпадъците от опаковки,
събрани в контейнера, и ги правило негодни за рециклиране. Липсата на ефективен
механизъм за контрол спрямо гражданите от страна на Общината водило до обективна
невъзможност за „Е.Б.“ АД да изпълнява поетите с договора за сътрудничество
ангажименти”. След прекратяване на договора с „Е.Б.“ АД, кметът на Община К., като
задължено лице по чл. 26, ал. 1 от Наредба за опаковките и отпадъците от опаковки не
е изпълнил задължението си да организира система за разделно събиране на отпадъци
от опаковки на територията на град К..
С това свое деяние Кметът на община К. нарушил разпоредбата на чл. 19, ал. 3,
т. 7 от ЗУО.
Описаната фактическа обстановка се установява от АУАН № 133 от 07.12.2022
г., писмо с изх. № КОС[1]06-7519 от 30.11.2022 г., писмо с изх. № КОС-06-7519(1) от
07.12.2022 г., писмо с изх. № 0-59 от 02.07.2021 г., списък на организации по
оползотворяване на отпадъци от опаковки, притежаващи разрешение по чл. 81 от
закона за управление на отпадъците, договор за организиране на система за разделно
събиране на отпадъци от опаковки и отпадъчни материали от хартия, метал, пластмаса
и стъкло № Д06-165 от 14.12.2013 г., писмо с вх. № КОСО4-6907(1) от 11.11.2022 г.,
писмо с изх. № М-20 от 08.11.2022 г., писмо с изх. № КОС[1]04-6907 от 02.11.2022 г.,
писмо с изх. № РД-05-6015(9) от 31.10.2022 г., констативен протокол № 010 562 от
2
21.10.2022 г., писмо № 132-03-33 от 26.09.2022 г. и показанията на св. А. К., които
напълно кореспондират помежду си.
Фактическата обстановка в с.з. не се оспорва от страните.
При правилно приетата от АНО фактическа обстановка, изводът му, че
жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 19 ал.3 т.7 от ЗУО, е неправилен.
Административно-наказателната отговорност на жалбоподателя била
ангажирана за това, че за времето от 01.08.2021 г. до 21.10.2022 г. в град К., в., не е
организирал дейностите по разделно събиране на масово разпространени отпадъци в
Община К.. Безспорно от събраните по делото писмени доказателства се установява, за
предходните години, кмета е организирал дейностите по разделно събиране на
отпадъци от опаковки в община К., със съответните приети програми и сключени
договори с посочените в списък организации по оползотворяване на отпадъци от
опаковки, притежаващи разрешение по чл. 81 от закона за управление на отпадъците,
договор за организиране на система за разделно събиране на отпадъци от опаковки и
отпадъчни материали от хартия, метал, пластмаса и стъкло, притежаващи разрешения
от МОСВ. Били определени и местата за разполагане на необходимите елементи на
системата за РСОО. Безспорно е също така, че след прекратяването на договорите с
посочените дружества, Кмета на община К. е предприел всички възможни и
необходими действия за сключването на нови такива, както и че отказът на
дружествата да сключат договори с общината, не може да му се вмени във вина, тъй
като на практика той е предприел установяването на договорни отношение с всички
организации, притежаващи разрешение за извършване на такава дейност. Безспорно е
също така, че Кметът е изпълнил дадените му указания и е организирал дейностите по
разделно събиране на отпадъци от опаковки в община К.. С оглед на тези фактически
констатации, съдът намира, че неправилно е била ангажирана наказателната
отговорност на кмета, тъй като видно от приетите по делото писмени доказателства,
към датата на извършването на проверката Кметът не имал обективна възможност да
изпълни следващите се по закон задължения и да сключи договор с някое от
дружествата, притежаващи разрешения от МОСВ за разделно събиране на отпадъци,
поради отказите на самите дружества да сключат такъв договор с общината. Безспорно
е, че Кметът е извършил всички необходими и зависещи от него правни действия, за да
изпълни законовите си задължения. Едностранното прекратяване на договора за
разделно събиране на отпадъци и провеждането на следващата се по закон процедура с
отправяне на покани до останалите дружества, притежаващи разрешения от МОСВ, за
сключването на нови договори, а след това и времето, необходимо за получаването на
писмени отговори от дружествата, са били свързани с процедура и сроковете, която не
зависят от лицето, чиято отговорност е била ангажирана, и са индиция, че за един
определен период от време е била налице обективна пречка за неосъществяване на
3
дължимото от жалбоподателя поведение. Кметът е изпълнил в срок всичко, зависещо
от него, за изпълнение на задълженията си, което изключва ангажирането на
отговорността му от субективна страна. Тези обстоятелства обаче не са били взети
предвид от АНО преди същия да наложи административното наказание на
жалбоподателя. Кметът макар и орган на местната власт е физическо лице, което
изключва обективната му отговорност. Деянието очевидно не е било извършено
виновно затова, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено (Вж. Решение № 1545 от
4.10.2016 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 1209/2016 г.). По тази причина,
претенцията за разноски, направена от представителя на въззиваемата страна, не
следва да бъде уважена.
Водим от горните мотиви съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 133 от 26.05.2023 год. на Директора на
РИОСВ-С.З., с което на Г. Г. С., ЕГН ********** в качеството на Кмет на Община К.
е било наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 3000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред
Административен съд гр. С.З..
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
4