Определение по дело №45/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2022 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 269

гр. Габрово, 23.03.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от двадесет и трети март, две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 45 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-465 от 16.03.2022 г., подадена от „Д.И. ***, с ЕГН: **********, против Решение № 6 от 27.01.2022 г. на директор дирекция ОДОП, Велико Търново, с което е потвърден Акт за прихващане или възстановяване № ПО-04000721065175 от 21.10.2021 г. на ТД на НАП – Велико Търново.

 

Съгласно чл. 129, ал. 7 от ДОПК АПВ се обжалват по реда на РА. Следователно обект на обжалване не може да е потвърдителното решение, а самия Акт, който е потвърден с него. По тази причина съдът приема, че И. оспорва АПВ.

С процесния АПВ от 21.10.2021 г. главен инспектор по приходите Милена Колена, ва основание чл. 129 от ДОПК и във вр. с подадено искане за прихващане или възстановяване вх. № 6667 от 28.05.2021 г. и резолюция за извършена проверка № ПО-04000721065175-ОРП-001 от 27.08.2021 г., възстановява недължимо платени и събрани суми за данъци, задължителни осигурителни вноски, наложени от органите по приходите глоби и имуществени санкции, както и суми, подлежащи на възстановяване, общо в размер на 0.00 лв. – т.е. отказва прихващане или възстановяване на такива суми на И..

В Акта е посочено, че същият е издаден по повод искане за прихващане или възстановяване от 28.05.2021 г. на И. за надвнесен от нея данък по ЗДДФЛ в размер на 288.61 лв. При направената по този повод проверка е установено, че на 18.02.2021 г. И. внася 2 886.16 лв. по банковата сметка на Национален учебен комплекс по култура в Уникредит Булбанк. Като основание за плащането е възстановяване на получено обезщетение по чл. 220, ал. 1, чл. 222, ал. 1 от КТ. Издадено е и е връчено искане за представяне на документи, сведения и писмени обяснения от 8.09.2021 г. до НУКК. На 29.09.2021 г. по електронен път са представени документи, представляващи разбивка на върнатите от лицето суми, като от тях е видно, че 925.21 лв. са обезщетение по чл. 220, ал. 1 от КТ; 102.80 лв. са удържан данък по ЗДДФЛ; 1672.34 лв. са обезщетение по чл. 222, ал. 1 от КТ; 185.81 лв. удържан върху тях данък по ЗДДФЛ. Сумата, която И. е наредила, е била приведена по сметка на НУКК, а не на републиканския бюджет. НУКК уведомява, че ще възстанови на лицето сумата от 288.61 лв., след като получи банковата сметка на И. или тя посочи друг начин на плащане. Изготвена е покана до нея от 19.10.2021 /вероятно се има предвид 2020 г. – б.м./ г. в тази насока, получена от адресата на 24.02.2021 г., в която е посочено, че е надвнесла дължими суми и е поканена да посочи банкова сметка, ***. Тази сума не е била внесена в сметката за приходи на централния бюджет и следва да се възстанови от НУКК на И.

Актът е получена от адресата си на 5.11.2021 г., видно от приложена разписка /л.16/. Против него е подадена жалба от 29.11.2021 г., в указания срок е подадена жалба до директор ОДОП Велико Търново. Според нея исканият за възстановяване данък е бил удържан и внесен в НАП през 2017 г., като данъчната основа е била изчислена върху двете обезщетения по чл. 220, ал. 1 и чл. 222, ал. 1 от КТ. Това било видно от фишовете за работна заплата за м. 10 и м. 11, 2017 г. Това твърдение е налице и в писмото от НУКК, получено от административния орган по електронен път и размерът на удържания и внесен данък е 288.61 лв. От значение за неговото възстановяване е дали след решението на съда той се явява платен на отпаднало основание и по този начин вече не е дължим и подлежи на възстановяване. След решението по трудово правния й спор за отмяна на незаконното й уволнение тези платени й обезщетения стават платени на отпаднало основание, поради което на 18.02.2021 г. тя ги върнала на работодателя си, в едно с удържания през 2017 г. за нейна сметка ДОД и писмено уведомила за това плащане. Цялата сума е получена от нейния работодател, като платеният през 2017 г. ДОД на тази стойност, постъпил в бюджета, следва да й бъде възстановен като платен на отпаднало основание. Задължение за внасяне на ДОД по сметката за приходи на централния бюджет има само работодателят, не и тя като служител, но след възстановяването й на работа отново само тя, като титуляр, може да поиска възстановяването на платения данък и това не може да направи нейният работодател.

Въз основа на така подадената жалба директор Дирекция ОДОП – Велико Търново се е произнесъл с Решение № 6 от 27.01.2022 г., потвърждавайки оспорения АПВ. Административният орган се позовава на резултатите от извършена проверка във връзка с подаденото от И. заявление за възстановяване на платения от нея с отпаднало основание ДОД, при която е установено, че След възстановяването й на работа, жалбоподателката е върнала на работодателя си сумата от 2 886.16 лв., в която влизат двете обезщетения, заедно с удържаните върху тях данъци, но без удържаните лични осигурителни вноски. Общо върнатата от И. сума възлиза на тази стойност или с 288.61 лв. в повече от получените от нея нетни обезщетения, като тази разлика се явява размерът на удържаните данъци. Производството по проверката е било спряно от 13.09.2021 г. до 13.10.2021 г.  поради образувана от НУКК проверка относно удържани осигурителни плащания. Цялата сума И. е преведена по банков път по сметка на работодателя си и същият заявява писмено, че платения данък ще й бъде възстановен след посочване от нея на банкова сметка ***. При последното прекратяване на трудовото й правоотношение на И. от 24.02.2021 г., същата е уведомена, че тази сума е надплатена от нея и подлежи на възстановяване, за което следва да посочи на работодателя си горната информация, но до момента това не е било направено от самата нея.

Въз основа на така изложените факти се приема, че съгл. чл. 42, ал. 1 от ЗДДФЛ доходите от трудови правоотношения се облагат с авансов данък, който се определя от работодателя месечно на базата на месечна основа и предвид чл. 65, ал. 11, предл. първо от с.з. се внася до 25-то число на месеца, следващ този, през който данъкът е удържан. Съгл. чл. 66, ал. 1 от Закона данъкът се внася в държавния бюджет по сметката на ТД на НАП по мястото на регистрация на платеца на дохода. С §.25, ал. 4 от ЗДБРБ за 2013 г. е въведен ред за бюджетните предприятия относно данъците, върху доходите на ФЛ, като е регламентирано, че те начисляват, удържат, отчитат и внасят данък върху доходите на основа принципите на централизираното разплащане на осигурителни вноски, без да се превеждат по сметките за приходите на централния бюджет на НАП и при спазване на приложимия режим на данъчното облагане. В тази връзка Указание изх. № ДДС № 16 от 27.12.2012 г. на МФ, като съгл. т.4 от него прилагането на тази норма от ЗДБРБ не води  до промяна на трансферите между  централния бюджет и бюджетните предприятия, на техните приходи и разходи, както и на останалите параметри и показатели по техните бюджети, извънбюджетни сметки и фондове. Схемата е неутрална спрямо процеса на бюджетиране и сама по себе си не налага и не води до промяна в процедурите, техниките и подходите при планирането и изготвянето на отделните бюджети, сметки и фондове и консолидираната фискална промяна. В т. от указанието е посочено, че за бюджетните предприятия, включени в схемата на централизираното разплащане, които прилагат извънбюджетни сметки и фондове, дължимият данък върху доходите на ФЛ формира разчет между извънбюджетната сметка/фонд и съответния бюджет и се превежда от извънбюджетната сметка/фонд по съответния бюджет в рамките на същия ред и срокове, които се прилагат за преводите по разчетите за поети осигурителни вноски между  съответните бюджет и извънбюджетна сметка/фонд. Сумите на начислени от бюджетните предприятия данъци върху доходите на ФЛ се отразяват в отчетността на централния бюджет по приходен § 01-00 от ЕБК въз основа на предоставена от МФ информация от съответния първостепенен разпоредител. На практика тези предприятия не декларират пред НАП такива данъци. В случая НУКК, като бюджетна организация, включена в схемата за централизирано разплащане от 1.07.2003 г., няма за задължение да подава декларации обр. 6 за м. 10 и 11.2017 г. и в НАП няма данни да са подавани такива. НУКК няма за задължение и да внася по сметката на НАП удържан данък върху доходи от трудови правоотношения за тези периоди и не е сторило това, видно от данните по данъчно-осигурителната му сметка При това положение не може да се установи по служебен път какви данъци за доходите от трудова дейност са дължими от НУКК, вкл. и върху двете обезщетения на И., изплатени й през 2017 година., дали са правени корекции на дължим данък след произнасянето на съда през 2020 г. за незаконното й уволнение. Затова и НУКК следва да възстанови платените суми и е изразил готовност да го направи, т.к. данъкът е отчетен именно от НУКК като недължим и е извършена корекция по съответния ред, чрез формиране на разчет между извънбюджетната сметка/фонд и съответния бюджет и данъкът е възстановен от извънбюджетната сметка/фонд по съответния бюджет. Следователно спорният данък вече не се явява начислен, удържан и внесен в централния бюджет, поради което не е налице основание за претенцията на И. възстановяването му да стане от НАП, т.к. това би довело до двойното му възстановяване и нанасяне щети на бюджета.

Независимо от горното решаващият орган сочи, че жалбоподателката е превела по-голяма от дължимата сума на работодателя си от подлежащата на възстановяване такава или е направила недължимо плащане на стойност 288.61 лв. към НУКК, която сума следва да й бъде върната от същия.

Решението е връчено на адресата си на 16.02.2022 г., видно от приложената разписка /л.8/. Жалбата срещу него е подадена по пощата на 23.02.2022 г. – в рамките на законния срок, поради което, като подадена от заинтересовано лице против подлежащ на съдебно обжалване ИАА, се явява допустима. По нея обаче не е внесена дължима държавна такса в размер на 50.00 лв., поради което съдът следва да даде указание на жалбоподателя да отстрани нередовността и да определи срок за това.  С оглед спазване принципа за бързина и икономия в процеса делото може да се насрочи в о.с.з. с конституиране и призоваване на страните по него, въпреки нередовността.

 

В тази връзка и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4 от АПК, чл. 156 и сл., във вр. с чл. 129, ал. 3 и ал. 7 от ДОПК, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1. Жалбоподател: Д.И. ***, ЕГН: **********, с адрес ***. Ответник – Директор Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“, Велико Търново при ЦУ на НАП Велико Търново, с адрес за призоваване: гр. Велико Търново, пл. Център № 2.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 28.04.2022 г. от 10.30 ч., за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в АПВ и Решението, с което той е потвърден, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл. че същите са издадени от компетентни органи.

УКАЗВА на жалбоподателя, че същият следва да докаже, че е превел или за негова сметка са били преведени суми, съставляващи ДОД за ФЛ за октомври и ноември, 2017 г., в централния бюджет, бюджета на НАП, които подлежат на възстановяване. Жалбоподателката следва да посочи дали епредоставила на бившия си работодател банкова сметка ***, въз основа на изпратена от него до нея покана за възстановяване на надплатени дължими суми от обезщетения по КТ, ако не е – по каква причина, ако е – то бившият й работодател разпоредил ли е възстановяването и получила ли е тя въпросната сума.

ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето на настоящия съдебен акт да внесе по сметката на съда държавна такса в размер на 10.00 лв. и да приложи платежния документ по делото. При неизпълнение на задължението жалбата ще се остави без разглеждане, а производството поделото ще бъде прекратено.

 

Препис от Определението да се изпрати на страните в едно с призовката.

 

Определението не подлежи на обжалване.              

  

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                                    /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/