Решение по дело №382/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 12
Дата: 22 февруари 2023 г.
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20227130700382
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

град Ловеч, 22.02.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, пети административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА

             

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Радева адм.д. № 382/2022г. по описа на Административен съд гр. Ловеч, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по чл. 9б, във вр. с чл. 4, ал. 1-5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, във вр. с чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Административното дело е образувано по Жалба с вх. № 3570/25.10.2022г., подадена от М.О.Т., ЕГН: **********,***, чрез адв. С.М. от САК, с адрес ***, Галакси Трейд център, против Акт за установяване на задължения № АУ000079/18.03.2022г., издаден от орган по приходите – М.М.Н.- главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Троян. АУЗ е потвърден с Решение № И-МП-4/16.08.2022г. на М.И.В.- Началник отдел Местни приходи при Община Троян.

В жалбата се сочи, че описаната в АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. фактическа обстановка не отговаря на действителното положение, тъй като начисленото задължение за данък придобиване на имущество в размер на 254.40 лева е заплатено на 09.10.2015г., че е налице несъответствие между описаното от фактическа страна нарушение и дадената му правна квалификация, както и че задължението, установено с акта е погасено по давност на основание чл. 171 от ДОПК.

В съдебно заседание на 27.01.2023г., оспорващият М.О.Т. и нейният процесуален представител - адв. С.М., редовно призовани, не се явяват.

Ответникът – Началник отдел „Местни приходи” при Община Троян, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представено е писмено становище от М.И.В., чрез Ц. Д. – началник отдел „Правен“ в Община Троян и правоспособен юрист. В това писмено становище е отразено, че установеното с АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. задължение за данък придобиване на имущество – покупка на недвижим имот, изнесен на публична продан по изпълнително дело № 20148790401245 е било платено от М.О.Т. на 09.10.2015г., но предвид обстоятелството, че постановлението за възлагане на имота на ЧСИ не е било влязло в законна сила, сумата е била възстановена на Т. с Акт за прихващане или възстановяване № 54/23.08.2019г. по посочена от нея банкова сметка. ***, че след влизане в сила на постановлението за възлагане на недвижимия имот, е било установено, че дължимият данък не е внесен, поради което на основание чл. 107, ал. 3, изр. 3 от ДОПК, е бил издаден служебно АУЗ № АУ000079/18.03.2022 година. Излага се, че направеното възражение с жалбата за изтекла погасителна давност е неоснователно, тъй като задължението е следвало да се плати през 2019г. и срокът по чл. 171, ал. 1 от ДОПК е започнал да тече от 01.01.2020 година. Предвид изложените аргументи е направено искане да бъде отхвърлена жалбата на М.О.Т. срещу АУЗ № АУ000079/18.03.2022г., потвърден с Решение № И-МП-4/16.08.2022г. на М.И.В.- Началник отдел Местни приходи при Община Троян и да се присъди на Община Троян юрисконсултско възнаграждение в размера на минималното възнаграждение за един адвокат.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С Постановление за възлагане на недвижим имот от 17.09.2015г. на ПЧСИ Г.Д. при ЧСИ В.П., рег. № 879 с район на действие – района на Окръжен съд гр. Ловеч, за купувач на изнесеният на публична продан недвижим имот с идентификатор 15703.504.531, находящ се в с. Голяма Желязна, Общ. Троян, ул. „*“, подробно описан в постановлението, е обявена М.О.Т.. Със същото постановление на М.О.Т. е възложен описаният в постановлението недвижим имот за сумата 12 720.00 лева. Посоченото постановление е влязло в законна сила на 16.10.2019г., а е вписано в Службата по вписвания гр. Троян на 21.11.2019 година. /л. 38-39/

 На 09.10.2015г. с Платежно нареждане/вносна бележка, приложено на л. 3 от делото, М.О.Т. *** сумата 254,40 лева – 2% местен данък за придобиване на имот.

По повод подадено от М.О.Т. ***-РД-161/25.02.2019г. с искане за възстановяване на недължимо платени суми, е била извършена проверка и анализ по партидите на М.О.Т. в отдел „Местни приходи“ при Община Троян. Направено е запитване до ЧСИ В.П. относно Постановление за възлагане на недвижим имот по изп. дело № 20148790401245, който на 26.03.2019г. е уведомил Община Троян, отдел „Местни приходи“, че посоченото постановление не е влязло в законна сила.

Предвид това с Акт за прихващане или възстановяване /АПВ/ № 54/23.08.2019г., издаден от М.М.Н.– главен експерт в отдел „Местни приходи“ към Община Троян, на М.О.Т. е била възстановена сумата 355.30 лева, част от която е и сумата 254,40 лева – данък недвижим имот за периода от 2016г. – 2018г., по посочената от Т. в заявлението банкова сметка.

*** „Местни приходи“ към Община Троян по чл. 51, ал. 1 от ЗМДТ, съгласно която разпоредба Службите по вписванията в 7-дневен срок уведомяват съответната община за прехвърлените, учредените, изменените или прекратените вещни права върху недвижими имоти, е установено, че Постановлението за възлагане на недвижим имот по изп. дело № 20148790401245 е вписано в Службата по вписвания гр. Троян на дата 21.11.2019 година.

 С Акт за установяване на задължения № АУ000079/18.03.2022г., издаден от М.М.Н.- главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Троян, в качеството на орган по приходите съгласно Заповед № 1451/23.11.2016г. на Кмета на Община Троян, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 1 до ал. 3 от ЗМДТ, е установено задължение за данък придобиване на имущество по възмезден начин за 2019г. в размер на 254,40 лева и лихва за просрочие към него, изчислени към 18.03.2022г. в размер на 62,47 лева. АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. е връчен на М.О.Т. на 25.07.2022г., видно от приложената разписка на л. 33 от делото.

По повод подадена от нея Жалба вх. № Ж-МП-11/03.08.2022г., с  Решение № И-МП-4/16.08.2022г. на М.И.В.- Началник отдел „Местни приходи“ при Община Троян, на основание чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ и чл. 155, ал. 2 от ДОПК е потвърден  изцяло Акт за установяване на задължение № АУ000079/18.03.2022г., издаден от орган по приходите – М.М.Н.- главен експерт в отдел „Местни приходи“ към  Община Троян.

Съгласно чл. 4, ал. 1 и чл. 9б, във вр. с чл. 4, ал. 1-5 от ЗМДТ установяването, обезпечаването, събирането на МДТ и обжалването на свързаните с това актове се извършва по реда на ДОПК.

В глава четиринадесета от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. В конкретния случай се касае за определяне на задължение за данък придобиване на имущество по реда на чл. 107, ал. 3 ДОПК, което е изрично посочено в самия акт, а освен това е несъмнено, че не е проведено ревизионно производство по реда на глава петнадесета от ДОПК, съответно издаденият акт не представлява ревизионен акт по смисъла на  чл. 108 ДОПК. В конкретният случай АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. е издаден служебно въз основа на данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено в срок – чл. 107, ал. 3, изр. 3 от ДОПК. Данните за влязлото в законна сила и вписано Постановление за възлагане на недвижим имот са постъпили в отдел „Местни приходи“ към Община Троян от Службата по вписвания гр. Троян на основание чл. 51, ал. 1 от ЗМДТ. В конкретният случай не е била подавана декларация по чл. 14 от ЗМДТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 144, ал. 1 от ДОПК по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите. Спазено е изискването за задължително обжалване на акта по административен ред.

По делото е приложено заверено копие от преписката по издаване на акта с Писмо вх. № 4118/12.12.2022 година.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена и подписана от надлежно упълномощено лице, от името на лице с процесуална легитимация и интерес от оспорването като адресат на разпореденото с акта задължение и пред местно компетентния съд. Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира жалбата за неоснователна, по следните съображения:

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съдът намира, че оспореният АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. и Решение № И-МП-4/16.08.2022г., са издадени от компетентни органи,  видно от приетите по делото писмените доказателства на л. 34, л. 35 и л. 36 – Заповед № 1451/23.11.2016г. на Кмета на Община Троян и 2 броя служебни бележки, и двете от 07.12.2022 година. АУЗ е издаден от компетентен орган, съобразно чл. 107, ал. 3 от ДОПК във вр. с чл. 9б вр. с чл. 4, ал. 1 и чл. 3 от ЗМДТ – служител в общинската администрация по местонахождение на недвижимия имоти – М.М.Н.– главен експерт „Контрол на местни данъци и такси“ в отдел „Местни приходи“ към Община Троян, в качеството на орган по приходите съгласно Заповед № 1451/23.11.2016г. на Кмета на Община Троян, имащ правата на орган по приходите и в кръга на неговата материална, териториална и времева компетентност, в изискуемата от закона форма.

Процесният АУЗ е издаден в писмена форма. Като правни основания са посочени чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 до ал. 3 от ЗМДТ. С оглед изложеното, настоящият съдебен състав приема, че обжалваният АУЗ е издаден в изискуемата от закона форма с посочване на фактически и правни основания. Еднозначно и непротиворечиво от АУЗ се установява, че е извършена служебна проверка на жалбоподателя по данни, постъпили на основание чл. 51, ал. 1 от ЗМДТ за влизане в законна сила на 16.10.2019г. на Постановление за възлагане на недвижим имот № 12073/17.09.2015г., издадено ЧСИ В.П.по изп. дело № 20148790401245. Проверката е констатирала, че дължимият данък придобиване на имущество не е платен, което по смисъла на чл. 107, ал. 3, изр. посл. от ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ е самостоятелно и достатъчно фактическо основание за съставяне на АУЗ.

При проверка за съответствие на АУЗ с административнопроизводствените правила съдът намира, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на процесния АУЗ № АУ000079/18.03.2022 година.  Актът е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, с посочване на фактическите и правни основания, обжалван е по административен ред пред по-горестоящия орган, който го е потвърдил изцяло. Обжалването по административен ред е задължителна предпоставка за обжалване на акта по съдебен ред. От оспорващият не се и твърдят съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на процесния АУЗ.

Няма спор по делото относно обстоятелството, че М.О.Т. е собственик на недвижимия имот с идентификатор 15703.504.531, находящ се в с. Голяма Желязна, общ. Троян, ул. „*“ № 7, ведно с построените в него сгради, подробно описан в Постановление за възлагане на недвижим имот от 17.09.2015г., издадено от ЧСИ В.П., влязло в законна сила на 16.10.2019 година. Именно по силата на това постановление,  недвижимият имот е възложен на М.О.Т. за сумата 12 720.00 лева. От направеното отбелязване на самото постановление от ЧСИ В.П., същото е влязло в законна сила на 16.10.2019г., а е вписано в Службата по вписвания гр. Троян на 21.11.2019 година. Няма спор между страните и относно размера на дължимия данък придобиване на имущество по възмезден начин, изчислен в размер на 254.40 лева. Този размер на данъка е изчислен на основание чл. 46, ал. 1 във вр. чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ и Наредба № 6 за определяне на данъците на територията на Община Троян. Съгласно чл. 45, ал. 1 от ЗМДТ този данък се заплаща от приобретателят на имуществото, в конкретният случай това е М.О.Т.. 

Спорно по делото е дали задължението за плащане на данък придобиване на имущество е било заплатено от жалбоподателката М.О.Т. в срока по чл. 49, ал. 2 от ЗМДТ, съгласно която разпоредба данъкът се заплаща при прехвърлянето на недвижимия имот, ограничените вещни права върху недвижим имот и моторните превозни средства, а в случаите по чл. 44, ал. 3 - към момента на издаване на акта, удостоверяващ правото на собственост, който подлежи на вписване. В конкретният случай този срок е 16.10.2019г. – датата на влизане в законна сила на постановлението за възлагане на недвижим имот, по силата на което М.О.Т. е станала собственик на възложеният й недвижим имот.

Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за безспорно установено, че към дата 16.10.2019г. жалбоподателката М.О.Т. не е заплатила данък придобиване на имущество за придобитият от нея недвижим имот, възложен й с Постановление за възлагане на недвижим имот, влязло в законна сила на 16.10.2019г., в размер на 254,40 лева и лихви в размер 62,47 лева. От представеното с жалбата и прието по делото доказателство – платежно нареждане/вносна бележка № BORD00195285/09.10.2015г. се установява, че М.О.Т. *** сумата 254,40 лева – 2% данък придобиване на имот. Към този момент обаче М.О.Т. не е била собственик на недвижимия имот с идентификатор 15703.504.531, находящ се в с. Голяма Желязна, общ. Троян, ул. „*“ № 7, тъй като Постановлението за възлагане на недвижимия имот не е било влязло в законна сила, поради което не е породило своите правни последици. Внесената от М.О.Т. сума в размер 254,40 лева й е била възстановена по силата на Акт за прихващане или възстановяване № 54/23.08.2019г., издаден във връзка с подадено от нея заявление. С този акт на М.О.Т. е възстановена общо сумата 355,30 лева, част от която е и сумата 254,40 лева. Мотивите за възстановяване на тази сума са, че Постановление за възлагане на недвижим имот по изпълнително дело № 20148790401245 на ЧСИ В.П.не е влязло в законна сила и внесената по банков път на 09.10.2015г. сума в размер 254,40 лева, представляваща данък придобиване на имущество, към този момент – 23.08.2019г. е недължима. Съдът приема аргументите, изложени в писменото становище на Началника на отдел „Местни приходи“ при Община Троян, че платената сума в размер 254,40 лева от М.О.Т. на 09.10.2015г. й е била възстановена като недължима с АПВ № 54/23.08.2019г., но след влизане в законна сила на Постановление за възлагане на недвижим имот на 16.10.2019г. задължението за плащане на данък придобиване на имущество е било дължимо и не е заплатено в срок. Именно за това е бил издаден Акт за установяване на задължение № АУ000079/18.03.2022г. издаден от орган по приходите – М.М.Н.- главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Троян,  потвърден изцяло с Решение № И-МП-4/16.08.2022г. на М.И.В.- Началник отдел Местни приходи при Община Троян.

Неоснователно е направеното с жалбата възражение, че с АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. М.Т. е била санкционирана за извършено от нея нарушение. Безспорно е, че с АУЗ № АУ000079/18.03.2022г. не се налага санкция за нарушение, а се установява дължимостта на задължение за заплащане на данък придобиване на имущество.

Неоснователно е и възражението за изтекла погасителна давност. Задължението за данък придобиване на имущество е възникнало и е следвало да се плати през 2019 година. Съгласно разпоредбата на чл. 171, ал. 1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. В конкретният случай 5-годишният давностен срок е започнал да тече от 1 януари 2020г. и несъмнено не е бил изтекъл към датата на издаване на АУЗ.

В заключение съдът намира, че оспореният АУЗ е издаден и в съответствие с целта на закона и със смисъла, който законодателят влага в института на публичното общинско вземане за данък придобиване на имущество по възмезден начин. Подадената жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 При този изход на делото и с оглед претенцията на ответника за присъждане на направени разноски за юрисконсултско възнаграждение и като съобрази, че ответникът не е бил представляван от правоспособен юрист в съдебно заседание, но е представено писмено становище по същество на спора, счита, че следва на ответника да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер по 100 лева на основание чл. 144 АПК, във  вр.  с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Предвид изложеното и на основание чл. 160, ал. 1, предл. последно от ДОПК, пети административен състав при Административен съд гр. Ловеч

 

  Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна Жалба с вх. № 3570/25.10.2022г., подадена от М.О.Т., ЕГН: **********,***, чрез адв. С.М. от САК, с адрес ***, Галакси Трейд център, против Акт за установяване на задължение № АУ000079/18.03.2022г., издаден от орган по приходите – М.М.Н.- главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Троян, потвърден с Решение № И-МП-4/16.08.2022г. на М.И.В.- Началник отдел Местни приходи при Община Троян.

ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 3 от АПК М.О.Т., ЕГН: **********,***, да заплати на Община Троян сума в размер 100 – сто лева - разноски по делото.

Решението може да се обжалва чрез Административен съд гр. Ловеч пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

Да се изпрати препис от решението на страните.

                         

          

      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: