Определение по дело №337/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1027
Дата: 27 юни 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700337
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2022 г.

Съдържание на акта

 


             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

                 1027 / 27.6.2022г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в закрито заседание на двадесет и седми юни през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело № 337 по описа на съда за 2022год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.

 

2. Образувано по Жалба на Кмета на Община Белово, срещу Решение № 350 по Протокол № 41 от 04.03.2022 г. на Общински съвет Белово, с което се изменя и допълва Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово, в частта по точка II „За изпълнение на решението по т. II на Кмета на община Белово възлага“, като допълва нова точка 5, както следва : Задължава Кмета на община Белово след сключване на договор и одобряването на кредита с ИНВЕСТБАНК АД, разплащанията и рефинансирането с контрагенти на общината да бъдат разходвани само с одобрение и изрично решение на ОбС-Белово.

 

3. Според жалбоподателя, в случая е нарушен редът за възобновяване на производството по реда на чл. 99 от АПК, като не е посочено конкретно правно основание и не е спазен предвидения в закона тримесечен срок.

Възразява се, че при приемане на оспореното решение е налице недопустимо изземване на правомощия, предоставени по закон на кмета на общината, както и формална незаконосъобразност на акта поради липса на фактически основания за приемането му и на законови предпоставки за изменение на влязъл в сила предходен административен акт.

Счита се, че решението на общинския съвет е административен акт, който е приет при условията на неотложност, но към предложението за приемането му, не се съдържат мотиви, от които да са видни причините за тази неотложност. Не е налице и предварителна информираност на общинските съветници за приемане на оспореното решение.

Според жалбоподателя, контролът по отношение на общинския дълг е установен в разпоредбата на чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от Закона за общинския дълг.

Иска се, оспореното решение на общинския съвет да бъде отменено.

 

4. От представената по делото преписка е видно, че с Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово, на основание чл. 21, ал. 1, т. 10 и ал. 2 от ЗМСМА и чл.5, ал. 1, т. 9 и ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на общинският съвет – Белово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, във връзка с чл. 3, т. 2; чл. 17, ал. 1 и чл. 19 от Закона за общинския дълг, местния представителен орган е решил :

І. Община Белово, да поеме общински дълг, при следните условия:

1. Максимален размер на дълга - 3 000 000лв.

2. Валута на дълга - български лева BGN.';

3. Вид на дълга - дългосрочен дълг, поет с договор за банков кредит за рефинансиране и плащане на просрочени задължения на:

3.1. Банков кредит от Търговска банка „Д“ АД - № 2585 от 04.08,2016 год.;

3.2. Банков кредит от Търговска банка „Д“ АД – № 3865 от 12.08.2019 год.;

3.3. Задължения към ПУДООС, по проект „Усъвършенстване на системата за организирано събиране и транспортиране на отпадъците от населените места в община Белово, и адаптирането и към изискванията за регионално депониране;

3.4. Задължения към ББР;

3.5. Договор за кредит с ФОНД „ФЛАГ“ №1231 от 08.03.2021 год.;

3.6. Договор за кредит с ФОНД „ФЛАГ“ № 1081/27.06.2019 год.;

4. Начин на обезпечение па кредита : Учредяване на залог върху настоящи и бъдещи приходи на общината; Залог по реда на Закона за особените залози, върху всички настоящи и бъдещи вземания но бюджетната сметка на община Белово, по която постъпват настоящи и бъдещи приходи па община Белово, съгласно чл. 45, ал. 1, т. 1, б.б. „а” до „ж” от Закона за публичните финанси и сключване на договорна ипотека, върху имоти общинска собственост.

5. Срок за усвояване - до 6 месеца от датата на подписване на Договора за кредит.

6. Условия за погасяване:

6.1. Краен срок за погасяване 10 години от датата на договора за кредит, на равни месечни вноски с включен минимум 1-годишен гратисен период за главницата, с възможност за предсрочно погасяване изцяло или на части, без такси за погасяване;

6.2. Източници за погасяване - собствени приходи на общината.

7. Максимален лихвен процент

7.1 Максимален лихвен процент - плаващ, формиран като ОЛП на БНБ, плюс надбавка, не по-висок от 3.0% процентни пункта.

8. Такси и комисионни:

8.1 Такса за управление - максимум до 1 % годишно върху размера на дълга;

8.2. Такса ангажимент - максимум до 0,5 % за периода до пълно усвояване на кредита;

8.3. Надбавка за просрочие - максимум до 10%, съгласно условията на БНБ.

II. На основание чл. 17, ал. 3 от Закона за общинския дълг, възлага и делегира права на Кмета на община Белово да проведе процедура за избор на институция, която да осигури необходимото финансиране, да подпише договора за кредит и учреди залог, както и да извърши всички останали необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението по т. I.

За изпълнение на решението по т. II. на Кмета на община Белово е възложено

1. Да изпрати покани за предоставяне на оферти за предоставяне на финансирането при условията по т. 1. до не но-малко от три финансови институции;

2. Да определи с негова Заповед, комисия, съставена от не по-малко от 5 - ма членове, която да разгледа получените оферти и да изготви писмено предложение до Кмета за определяне на финансовата институция, която да предостави финансирането. Критерий за определяне на финансовата институция, която да предостави финансирането, следва да бъде предложен най-нисък лихвен процент по кредита, като стриктно се спазват останалите условия съгласно т. I от настоящото решение;

3. Да издаде Заповед на основание предложението на Комисията по т. 2, с която да определи институцията, от която да бъде поет общинския дълг;

4. В срок до 2 месеца след подписването на договора за кредит да докладва на Общински съвет - Белово за условията, при които е поет общинския дълг.

 

5. Относно дословно цитираното Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово, трябва да се посочи следното :

Решението за поемане на дълг по чл. 17 от Закона за общинския дълг)ЗОД) се приема от общинския съвет в хода на точно установена процедура, началото на която се слага с внасяне на  предложение от кмета на общината за поемане на общински дълг (чл. 13 от ЗОД), което следва да отговаря на определени условия (чл. 14 от ЗОД), първото от които е проектът, който ще се финансира да е от полза на местната общност. Съобразно правилата установени в чл. 14, т. 2, т. 3 и чл. 15, ал. 3, изр. последно от ЗОД, предложението трябва да е придружено от пълно описание на проекта; подробно описание на всички финансови параметри на проекта; протокол за изразените становища и постъпилите предложения, в резултат на обсъждането на проекта от местната общност. Според чл. 17, ал. 3 от ЗОД, решението се приема от местния представителен орган с абсолютно мнозинство или с пряко гласуване от населението при произвеждане на местен референдум. Все в тази насока трябва да се добави, че в чл. 17а, ал. 1 от ЗОД и § 2, ал. 1 от ПЗР на ЗОД са предвидени конкретни ограничения относно възможността за приемане на решение за поемане на общински дълг. Следователно, поемането на общински дълг е резултат от осъществяването на сложен фактически състав в рамките на нормативно уредена административна процедура.

Съобразно чл. 84, ал. 1, т. 6 от Закона за публичните финанси, кметът на общината разработва проекта за общинския бюджет по показателите по чл. 45, ал. 1 със съдействието на кметовете на кметства и кметовете на райони на базата на: задълженията по финансиране на общинския дълг и намеренията за поемане на нов общински дълг, както и максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година

Според чл. 39, т.1, т. 2 и т. 3 от Закона за публичните финанси,  с решението за приемане на общинския бюджет за съответната година общинският съвет определя: максималния размер на новия общински дълг; общинските гаранции, които може да бъдат издадени през годината; максималния размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на бюджетната година.

Съобразно чл. 94, ал. 3, т. 5 от ЗПФ, С решението за приемане общинския бюджет,  общинският съвет одобрява и: лимита за поемане на нов общински дълг, максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година

Всичко това ще рече, че решението на Общинския съвет за поемане на общински дълг е в пряка релация с общинския бюджет, тъй като изпълнението му ще се отрази в приходната и разходната му част. С ТР № 2 от 16.04.2013 г. на ВАС по т. д. № 4/2011 г. се прие, че съдебен контрол на решенията на общинските съвети по чл. 21, ал. 1, т. 6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е допустим. По изложените съображения, същото следва да се приеме и за решенията на Общинския съвет, които пряко влияят на приходите, разходите и изпълнението на общинския бюджет, каквото е Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово. Действително, в Закона за общинския дълг няма изричен текст, който да указва, че решението по чл. 17 подлежи на обжалване по съдебен ред, но и не е изключен изрично съдебният контрол върху тези решения, като то не попада и в хипотезите, предвидени в чл. 128, ал. 3 от АПК. Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово, с оглед нормативно установената процедура за приемането му, неговото съдържание, форма и правни последици следва да се квалифицира като общ административен акт. Следва да се добави още, че могат да се споделят съображенията, възприети в част от съдебната практика, че контролът в тези случаи се осъществява от Сметната палата. Осъществявания от Сметната палата контрол е такъв по изпълнение на общинския дълг, а не относно законосъобразността на решението с което дългът е поет(така Определение № 3347 от 11.03.2014 г. на ВАС по адм. д. № 16004/2013 г., III о., докладчик съдията Искра Александрова, което се споделя впълнота от настоящия съдебен състав).

 

6. В контекста на текущия казус трябва да се посочи, неспорния межди страните факт, че Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово не е било обжалвано и е влязло в сила, тоест въпросът с поемането на общински дълг в максимален размер от 3000000,00лв. и всички свързани с него конкретизации е разрешен окончателно, доколкото с въпросното решение, мастния представителен орган се е произнесъл  по всички обстоятелства посочени в чл. 17, ал. 1 от ЗОД.

В този смисъл, процесното Решение № 350 по Протокол № 41 от 04.03.2022 г. на Общински съвет Белово, не може да бъде квалифицирано като последващ акт, с който се отменя или изменя Решение №260 от 25.06.2021 г., по смисъл на чл. 99 от АПК, както счита жалбоподателя.

Действително, между Решение №260 от 25.06.2021 г. и Решение № 350 от 04.03.2022 г. на Общински съвет Белово е налице връзка, изразяваща се в това, че с Решение № 350 от 04.03.2022 г. се уреждат конкретни отношения между кмета на общината и общинския съвет, във връзка със средствата, които общината ще придобие, след изпълнение на Решение №260 от 25.06.2021 г., сиреч Решение № 350 от 04.03.2022 г. ще бъде приложено, едва след като Решение №260 от 25.06.2021 г. бъде осъществено. При това положение, макар и да е посочено, че Решение № 350 от 04.03.2022 г. допълва Решение №260 от 25.06.2021 г., това следва да се разбира в смисъл, че Решение №260 от 25.06.2021 г. разрешава окончателно въпроса с поемането на общински дълг, а Решение № 350 от 04.03.2022 г. е относимо към начина, а не целта на изразходване на средствата, придобити от общината посредством поемането на дълга. Ето защо, адресат на Решение № 350 от 04.03.2022 г. е само и единствено кмета на Община Белово. По отношение на други правни субекти, включително и „местната общност“ по смисъла на ЗОД, това решение не поражда никакви правни последици. Все в тази насока трябва да се посочи, че кмета на Общината е адресат на  Решение № 350 от 04.03.2022 г. не в качеството си на физическо лице, чиито права, задължения или интереси са засегнати от волеизявлението на колегиалния орган, а в качеството му на орган на изпълнителната власт в общината, комуто местния представителен орган е възложил определени задължения.

Крайният извод е че повдигнатия с жалбата на кмета на Община Белово спор не се субсумира в нито една от хипотезите на чл. 128 от АПК, поради което оспорването следва да бъде определено като недопустимо.

Ето защо,  на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

 

ОТМЕНЯ определението с което се дава ход по същество на спора.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  Жалбата на Кмета на Община Белово, срещу Решение № 350 по Протокол № 41 от 04.03.2022 г. на Общински съвет Белово, с което се изменя и допълва Решение №260 от 25.06.2021 г. по Протокол № 290 от 25.06.2021 г. от заседание на Общински съвет Белово, в частта по точка II „За изпълнение на решението по т. II на Кмета на община Белово възлага“, като допълва нова точка 5, както следва : Задължава Кмета на община Белово след сключване на договор и одобряването на кредита с ИНВЕСТБАНК АД, разплащанията и рефинансирането с контрагенти на общината да бъдат разходвани само с одобрение и изрично решение на ОбС-Белово.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дела № 337 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна касационна жалба пред Върховния административен съд, в седем дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

Административен съдия :/п/