Решение по дело №663/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 669
Дата: 10 ноември 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700663
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

 

           669/10.11.2023г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и третата година в състав:

 

СЪДИЯ          : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР    : АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  № 663, по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от Административнопроцесуалния кодекс.

 

2. Образувано е по Жалба от „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Мильо войвода, № 5, представлявано от управителя Д. С. Ф., чрез процесуалния представител адв. Д.И.И., с посочен съдебен адрес *** срещу Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-189 от 26.04.2023г., поправено с Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-310 от 28.04.2023г. издадени от временно изпълняващ длъжността Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, София, с които, спрямо дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г. по видове, съобразно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва : „Котелни горива“ 3,123 тона, определено е дружеството да създаде определените нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количества до 01.07.2023 г., определено е дружеството да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30.06.2024 г., като създаването, съхраняването и обновяването  на запасите за извънредни ситуации е за сметка на дружеството.

 

3. Поддържа се, че оспореното разпореждане, постановено при липса на компетентност на органа, издал акта, при нарушение на административно производствените правила и при противоречие с материалноправните норми

Подлагането на съмнение на материалната компетентност на органа издал разпореждането е основало искането административния акт да бъде обявен за нищожен.

Възразява се, че дружеството не е уведомено надлежно за започналото административно производство, което е нарушило правото му на защита, че разпореждането е връчено на 14.06.2023 г., а изпълнението на задължението е определено до 01.07.2023 г.

Възразява се също така, че административния акт не е мотивиран - липсва изрично посочване на информация относно пропорционалното участие на жалбоподателя в нивата на запаси за извънредни ситуации и не е посочен делът на участие на дружеството в общия нетен внос. Счита се, че неправилно са определени нивата на запасите по смисъла на чл. 12 от ЗЗНН.

Счита се, че дружеството не е задължено лице по смисъла Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, защото не извършва внос или търговия на енергийни продукти по занятие, нито има необходимото удостоверение за осъществяване на икономическа дейност по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. В този контекст се твърди, че в края на юни 2022 г. инцидентно и еднократно дружеството е осъществил доставка на 110 варела, всеки от които по 180 кг., със смазочни масла през Република Турция от Република Ирак. Непосредствено след това през август 2022 г. дружеството е продало същото количество смазочни масла на румънска фирма и доставило същите в Република Румъния. При това положение се счита, че с извършената доставка към Румъния дружеството е делегирало задължението си на приобретателя BioEnergyTodorov SRL.

Счита се, че Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) не е транспонирана правилно в националното законодателство. В тази насока, се твърди, че несъответно на целта на директивата е даден икономически оператор да бъде задължен да организира запас от продукт, с какъвто последният не е извършвал и не извършва никаква дейност

Сочи се, че в констативен протокол № 989 от 13.04.2023 г., е вписано, че „не се издават задължителни предписания по чл. 56, ал. 1, т. 9 от ЗЗНН“, като се формира извод, че административният орган сам удостоверява, че за дружеството не възникват допълнителни задължения по ЗЗНН в резултат на направената проверка, като създава у него оправдано правно очакване, че той няма задължения по ЗЗНН.

За не законосъобразно се счита и решението за поправка на оспореното разпореждане, като се поддържа, че то само по себе си е указание относно противоправното определяне на процесното задължение в тежест на дружеството.

Иска се оспорения акт да бъде отменен, като в полза на дружеството се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София, чрез процесуалния си представител гл. юрк. К. в представени по делото писмен отговор и писмена защита е на становище, че жалбата е неоснователна.

Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи съдържащи се в оспорения акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъди съответното юрисконсултско възнаграждение.  

 

ІІ. За допустимостта :

5. Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите и тяхната хронология :

6. Със Заповед № РД-10-2-96 от 12.04.2023 г. на директора на териториална дирекция „Държавен резерв“, Пловдив е наредено, спрямо „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК ********* да бъде извършена проверка по документи за уточняване на количествата от внос на нефтопродукти от страна.

За резултатите от проверката е изготвен Констативен протокол № 989 от 13.04.2023 г. Въз основа на представените : международна товарителница от 15.08.2022 г.; извлечение за движение на стоки  по артикули за периода 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г.; invoice СНА-J6-22101 от 11.06.2022 г. и packing list от същата дата; декларация за допускане за свободно обращение и специален режим е констатирано, че наличните количества от внос, вътре общностни придобивания, производство към 01 януари, на предходната календарна година на дружеството са в размер на 0,000 тона. Количествата осъществен внос на смазочни масла в т.ч. базови през 2022 г. от „ПЛАН Б“ ЕООД гр. Пазарджик, са в размер на 19,800 тона и същите следва да бъдат включени при определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации на „ПЛАН Б“ ЕООД гр. Пазарджик. Наличните количества внос към 31 декември на предходната календарна година на дружеството са 0,000 тона.

 

7. С Вх. № 2492 от 21.04.2023 г., до Председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София е внесена Докладна записка от Б. К., и.д. главен директор на ГД ДРВВЗЗ, относно нива на запаси за извънредни ситуации по ЗЗНН, които задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ следва да поддържат за периода 01.07.2023 г. - 30.06.2024 г.

Въз основа на данните получени от задължените лица; от Агенция „Митници“; констативни протоколи, писма и приложенията към тях; от Националния статистически институт, а именно:

стойностите за намаляване на сумата на нетния внос на суров нефт, газов кондензат и суровини за нефтените рафинерии: 4 на сто, средното производство на нафта и действителното нетно потребление на нафта и изчисления спрямо тях нетен внос и вътрешнообщностни пристигания (ВОП) на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт, като е прието, че най-благоприятния вариант за страната за намаляване на сумата на нетния внос на суров нефт, газов кондензат и суровини за нефтените рафинерии е средното производство на нафта (0,071), при която стойност се изчислява най-нисък нетен внос и ВОП, респ. нива на запаси за извънредни ситуации, поради което е избран :

• най-благоприятния вариант за страната за намаляване на сумата на нетния внос на суров нефт, газов кондензат и суровини за нефтените рафинерии е средното производство на нафта (0,071), при която стойност се изчислява най-нисък нетен внос и ВОП, респ. нива на запаси за извънредни ситуации, поради което е избрано:

изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател „брутни вътрешни доставки“, определен в глава 3.2.2.11 от приложение В към Регламент (ЕО) № 1099/2008 - 3 385 815,000 тона - в равностойност на нефт (*1.2) = 4 062 978,000 тона, респ. среднодневно потребление в равностойност на нефт - 11 131,446 тона.

Въз основа на статистическите данни, с оглед установяване на по- голямата от двете величини, на които съответстват общите количества запаси, изчислени на база 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП или общите количества запаси, изчислени на база 61 дни среднодневно потребление на територията на страната, е извършен сравнителен анализ на изчислените общи количества запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и от Държавна агенция „ДРВВЗ“, като получения резултат е следния :

 

Общи количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП

 

Общи количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление (тона)

1 186 135,500 тона

679 018,241 тона

 

Като е констатирано, че по-голямата от двете величини е тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП, с оглед правилото на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН, е предложено да бъде утвърдено общо разпореждане по реда на чл. 12, ал. 1 от ЗЗНН.

Въз основа на анализираните данни,  при условията на чл. 7, ал. 1. т. 7 от ЗЗНН, агенцията е изчислила общото участие на всички задължени лица (сума от индивидуалните им участия) през 2022 г. в размер на 5 341 094,695 тона.

В приложения списък, относно „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********(л. 51) е посочен Констативен протокол № 989 от 13.04.2023 г.

 

8. Съобразно предложението, от временно изпълняващия длъжността Председател на агенцията е издадено Общо разпореждане от 21.04.2023 г. за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „ДРВВЗ“ за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристягания на нефт и нефтопродукти.

Определени са нива на запаси за извънредни ситуации от нефт и видове нефтопродукти (тона) за задължените лица, както следва :

 

Нефт

Автомобилни бензини

Газьоли

Реактивни горива от керосинов тип

Гориво за дизелови двигатели

Котелни

горива

Газ пропан - бутан

554 950,682

29 834,553

36 428,058

162,053

47 236,983

65 567,589

56 577,082

Общо нива па запаси за извънредни ситуации (тона) за задължените лица

790 757,000

Общо нива на запаси за извънредни ситуации (тона) за ДА ДРВВЗ

395 378,500

Общо запаси за извънредни ситуации (тона) за задължените лица и за ДЛ  ДРВВЗ

1 186 135,500

 

 

Относно „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********(л. 59) е посочен Констативен протокол № 989 от 13.04.2023 г. и е определено ниво на запаси за извънредни ситуации от котелни горива в размер на 3,122 тона.

 

9. Със Заповед № РЗЛ–8 от 21.04.2023 г.(л. 62) на временно изпълняващия длъжността Председател на агенцията е разпоредено бъдат вписани в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г., дружествата, които през 2022 г. са внасяли и осъществявали вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, между които и „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********(л. 66).

 

10. С Вх. № 2492 от 25.04.2023 г., до Председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София е внесена Докладна записка от Б. К., и.д. главен директор на ГД ДРВВЗЗ, относно издаване на индивидуални Разпореждания за създаване на запаси за извънредни ситуации по чл. 2, ал. 1 от-ЗЗНН относно 262 задължени лица, между които и „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********.

 

11. В рамките на тази хронология у постановено процесното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-189 от 26.04.2023г., издадено от временно изпълняващ длъжността Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, София, с които, спрямо дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г. по видове, съобразно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва : „Котелни горива“ 3,122 тона, определено е дружеството да създаде определените нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количества до 01.07.2023 г., определено е дружеството да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30.06.2024 г., като създаването, съхраняването и обновяването  на запасите за извънредни ситуации е за сметка на дружеството.

От фактическа страна, разпореждането е основано на данните изложени в прежде посочените Докладна записка Вх. № 2492 от 21.04.2023 г. и Общо разпореждане от 21.04.2023 г. за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица, издадено от временно изпълняващия длъжността Председател на агенцията.

 

12. С Вх. № 2492 от 28.04.2023 г., до Председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София е внесена Докладна записка от Б. К., и.д. главен директор на ГД ДРВВЗЗ, относно актуализирани нива на запаси за извънредни ситуации, в която е посочено, че е допусната очевидна фактическа грешка, изразяваща се в ползвана грешна база данни при изчисляване на индивидуалното участие на „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ“ ООД в нетния внос и ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и тежки горива в равностойност на нефт за 2022 г., довела до очевидна фактическа грешка в изчисленото, на основание чл. 7, ал. 3, т. 7 от ЗЗНН в равностойност на нефт, участие на всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове в среднодневния нетен внос и ВОП на енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива за 2022г.

Пояснено е, че в Докладна записка № 2492 от 21.04.2023 г. е посочено общото участие на всички задължени лица (сума от индивидуалните им участия) през 2022 г. в размер на 5 341 094,695 тона, но след преизчисляване на индивидуалното участие, в равностойност на нефт, на ,.ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ“ ООД, общото участие на всички задължени лица през 2022г. е в размер на 5 339 192,563 тона.

При това положение е посочено, че общото ниво на запасите за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт, които ДА „ДРВВЗ+ следва да поддържа за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г. е в размер на 3395378,500 тона, който преизчислен под формата на нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН е следния :

 

Вид информация

Видове нефтопродукти по ЗЗНН

Автомобилни

бензини

Гориво за дизелови двигатели /Газьоли

Реактивни горива от керосинов тип

Котелни горива

Годишно потребление

520 378

2 555 371

221 972

88 094

3 385 815,000'

15,37%

75,47%

6,56%

2,60%

Общо определен за сметка на Държавния бюджет ЗИС от нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт

 

 

395 378,500

60 767,134

298 403,413

25 920,777

10 287,176

 

Приложени са Констативен протокол № 40-07-1166 от 03.04.2023 г., за извършена проверка с оглед установяване на точните количества от вътрешнообщностни пристигалия на битум и смазочни масла и вътрешнообщностни изпращания на битум, реализирани от „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ” ООД в периода от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., като е установено следното :

 

Вид нефтопродукт

Количество /тона/ придобито по ВОП през 2022 г.

Количество /тона/ от ВОИ през 2022 г.

1.

Битум

4 993,290

2 281,980

2.

Смазочни масла

76,270

 

 

Констативен протокол № 40-07-1202 от 05.04.2022 г., в който е посочено, че при проверката е установено, че действителните количества от вътрешнообщностни пристягания и вьтрешнообщностнн изпращания на нефтопродукти, реализирани от „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ” ООД през 2021 г. са следните :

 

Категории информация

Количество Битум /тона/

1.

Количества нефтопродукти от ВОП - битум

5 403,580

2.

Количества нефтопродукти от ВОИ - битум

906,230

 

Според докладната записка, при изчисляване на индивидуалното участие на „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ“ ООД, ЕИК *********, в нетния внос и вътрешнообщностните пристигалия на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО)№ 1099/2008 и тежки горива в равностойност на нефт за 2022 г., погрешно са отчетени данните от Констативен протокол № 40-07-1202 от 05.04.2022 г., относно количествата битум получени и изнесени от дружеството през 2021 г., а не тези по Констативен протокол № 40-07-1166 от 03.04.2023 г., които се отнасят именно до 2022 г.

 

13. Въз основа на тези данни, от временно изпълняващия длъжността Председател на агенцията е издадено Общо разпореждане от 28.04.2023 г.(л. 79), за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „ДРВВЗ“ за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристягания на нефт и нефтопродукти.

Определени са нива на запаси за извънредни ситуации от нефт и видове нефтопродукти (тона) за задължените лица, както следва :

 

Нефт

Автомобилни бензини

Газьоли

Реактивни горива от керосинов тип

Гориво за дизелови двигатели

Котелни

горива

Газ пропан - бутан

555 148,388

29 835,183

36 441,035

162,111

47 253,812

65 309,233

56 597,237

Общо нива па запаси за извънредни ситуации (тона) за задължените лица

790 757,000

Общо нива на запаси за извънредни ситуации (тона) за ДА ДРВВЗ

395 378,500

Общо запаси за извънредни ситуации (тона) за задължените лица и за ДЛ  ДРВВЗ

1 186 135,500

 

 

Относно „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********(л. 84) е посочен Констативен протокол № 989 от 13.04.2023 г. и е определено ниво на запаси за извънредни ситуации от котелни горива в размер на 3,123 тона.

 

14. В този контекст е издадено процесното Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-310 от 28.04.2023г. с което в Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-189/26.04.2023г. на временно изпълняващия длъжността председател на ДА „ДРВВЗ“ са допуснати следните поправки : в точка 5 вместо „Докладна записка № 2492/21.04.2023г.“ да се чете „Докладна записка № 2492/28.04.2023г.“; в точка 5, б. „в“ вместо „5 341 094,695 тона“ да се чете „5 339 192,563 тона“ и в точка I от разпоредителната част вместо

Вид нефтопродукт

Определени нива на запаси за извънредни ситуации

         Котелни горива

3,122 тона

(три тона и сто двадесет и два килограма)

следва да се чете :

Вид нефтопродукт

Определени нива на запаси за извънредни ситуации

        Котелни горива

3,123 тона

(три тона и сто двадесет и три килограма)

 

15. С Решение за замяна № РЗ-12-58 от 26.06.2023 г., с което разрешено на „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК: *********, да съхранява определеното му с Разпореждане на № Р-12-189 от 26.04.2023 г. и Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-310 от 28.04.2023 г., ниво на запаси за извънредни ситуации от котелно гориво в размер на 3,123 тона, под формата на гориво за дизелови двигатели в размер на 3,123 тона.

 

16. По административната преписка се представиха :

• Писмо вх. № 1693 от 01.03.2023 г. на Националния статистически институт(л. 20), с приложени справки за Годишен нетен внос на енергийни продукти - 4810.43841668164 хил. тона; Дневен нетен внос на енергийни продукти - 13.1792833333744 хил. тона; 90 дневен ангажимент - 1186.13550000369 хил. тона;

Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. председателя на Държавна агенция „ДРВВЗ“(л. 24), с която са утвърдени Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт(която е приложена по делото – л. 26) и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти (ЗЗНН) и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл. 2, ал. 2 от ЗЗНН въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт.

• Заповед № ЧР-14-2-526 от 24.07.2020 г. на Председателя на „ДРВВЗ“, с която е наредено, считано от 27.07.2020 г. до 07.08.2020 г. включително, поради ползването на отпуск, функциите на Председател на агенцията да се изпълняват от Заместник - председателя на ДА „ДРВВЗ“ А. Л. А..

• Решение № 585 от 04.08.2022 г. на Министерски съвет с което Н.В. е освободен, а А. А., към този момент заместник -председател, е избран за временно изпълняващ длъжността Председател на Държавна агенция „ДРВВЗ“ до определянето на титуляр.

ІІІ. За правото:

 

17.  Според чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, Председателят на агенцията: определя индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване. Последно посоченото Решение № 585 от 04.08.2022 г. на Министерски съвет, легитимира А. А., като временно изпълняващ длъжността Председател на Държавна агенция „ДРВВЗ“ към момента на постановяване на описаните в предходния раздел на настоящото решение актове.

 

18. Управителя на „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК ********* е уведомен с Писмо изх. № 1432 от 27.02.2023 г., връчено на 02.03.2023 г. (л. 42 и 43) за това, че ще бъде извършена извън планова проверка по чл. 12, ал.4 от ЗЗНН, а  заповедта за извършване на проверката е издадена с № РД-10-2-96 от 12.04.2023 г. Тоест, жалбоподателят е бил надлежно уведомен за началото на административната процедура.

 

19. Неспорно по делото е, че на 27.06.2022 г., дружеството е осъществило внос

На 110 варела или 22000,00кг. смазочни масла (lubricating oil SAE 50), като доставчик е иранското дружество Chelenger for generalconstruction & trading. Същите смазочни масла са били изнесени от жалбоподателя на 15.08.2023 г., като получател е било румънското дружество Bio energy Todorov SRL. В тази насока са представените по делото международни товарителници; извлечение за движение на стоки  по артикули за периода 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г.; invoice  и packing list; декларация за допускане за свободно обращение и специален режим.

Според приложение А, глава 3.4, § 3.4.7. „Нефтени продукти“ от Регламент (ЕО) № 1099/2008, нефтените продукти са агрегиран продуктов показател, равен на сбора от нефтозаводския газ, етана, втечнените нефтени газове, нафтата, бензина за двигатели, авиационния бензин, горивото за реактивни двигатели от бензинов тип, горивото за реактивни двигатели от керосинов тип, друг вид керосин, газьола/дизеловото гориво, мазута, минералния терпентин и SBP, смазочните материали(курсива мой), битума, парафиновите восъци, нефтения кокс и други продукти.

 

20. Съобразно чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН, общото количество запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 съответства най-малко на по-голямата от двете величини: 90 дни среднодневен нетен внос и вътрешнообщностни пристигания, от които 30 дни за агенцията, или 61 дни среднодневно потребление на територията на страната, от които 20 дни за агенцията.

В случая, въз основа на предоставените на агенцията данни, са направени следните изчисления:

          Общи количества запаси за извънредни ситуации, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП: 90 * 13 179.283 = 1 186 135.500 тона:

          Общи количества запаси за извънредни ситуации, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление: 61 * 11 131.446 = 679 018.206 тона.

Очевидно в случая, по-голямата от двете величини е тази изчислена по въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП.

21. Според § 1, т. 8 от ДР на ЗЗНН, „Вносител“ е местно или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и негови клонове, които са осъществявали внос на територията на страната през предходната календарна година на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива.

Съобразно § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН, „Задължено лице“ е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България.

 

22. Според чл. 23, ал. 1 от ЗЗНН, в случай че нивата на запасите за извънредни ситуации са били определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната, категориите задължени лица се определят съобразно ал. 2 и 3.

Съответно, според чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година.

Очевидно последно цитираната правна норма, не държи сметка, дали внасянето се извършва по занятие от търговеца или е еднократен акт. Употребата на думата „внасяло“  не е аргумент за граматическо тълкуване на законовия текст в смисъл, че внасянето на стоки следва да е повече от веднъж. При положение, че законодателя е искал да въведе с нормативния текст изискването вноса на процесните стоки да не е еднократен, то той несъмнено би указал това изрично, като посочи, че задължено лице е това, което е осъществило повече от веднъж внос на съответните стоки или пък извършва тази дейност по занятие.

 

23. Изложеното до тук налага несъмнения извод, че осъществявайки внос на смазочни масла през 2022 г., дружеството жалбоподател е задължено лице по смисъла на прежде цитираните нормативни текстове.

 

24.  При това положение, съобразно приложимата норма на чл. 12, ал. 1 от ЗЗНН, Запасите за извънредни ситуации, които се създават и поддържат от задължените лица и от агенцията, се определят от председателя на агенцията ежегодно до 30 април с разпореждания за общите и индивидуалните нива на запасите по чл. 8, ал. 2, т. 2 и 3. Нивата на запасите се определят въз основа на предоставените данни за предходната календарна година по: член 4, ал. 5, т. 2, букви "а" и "б" – за изчисляване на равностойността в нефт на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания и в съответствие с чл. 14 и чл. 23, или член 4, ал. 5, т. 2, буква "в" – за изчисляване на равностойността в нефт на среднодневното потребление на територията на страната и в съответствие с чл. 15 и 22.

 

25. В конкретния случай от страна на административния орган е осъществено, точно предписаното в закона, дължимо поведение.

Оспореното разпореждане е постановено от снабдения с компетентността и правомощията за това орган на изпълнителната власт, в случая временно изпълняващия длъжността  председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София.

Властническото волеизявление  е обективирано в изискваната от закона форма.

Посочени са точните правни норми на които то се основа.

С необходимата за случая пълнота са изложени и фактическите основания за неговото издаване.

Действително, разпореждането не съдържа подробно описание на всички данни, които са съобразени; на всички формули които са използвани и на всички, конкретно направени изчисления. Следва обаче в тази насока да се констатира, че административния орган е описал в обстоятелствената част на разпореждането, съответните източници от които са почерпени данните, както и всички нормативни актове, въз основа на които са направени изчисленията за да се определи конкретно постановения резултат.

Този резултат, както се описа в предходния раздел на решението е впълнота съответен, както на релевантните за разрешаване на административния спор данни, така и на точните материални правила за неговото изчисляване. Това изключва възможността, да се формира извод, че оспорения административен акт е фактически и правно необоснован.  

В случая каза се, точно е приложено и правилото на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН.

 

26. С оглед поддържаните от жалбоподателя възражения, следва да се посочи, че в чл. 1, ал. 1 от ЗЗНН е очертан кръгът от обществени отношения, които този нормативен акт регулира и това са тези, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти, както и се въвеждат необходимите процедури за преодоляването на евентуален сериозен недостиг.

Съответно, в чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН е добавено, че запасите по ал. 1 имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

Това именно е пряката, типична непосредствена цел, която се преследва с издаването на административни актове от категорията на процесното разпореждане.

Крайният резултат от осъществяване на нормативно установеното производство по определяне на индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване, преследва тази точно цел -  осигуряване снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти.

В случая, не се налице каквито и да е данни, че издавайки оспорения административен акт, от страна на органа на изпълнителната власт са преследвани някакви други, различни от установените в закона цели. Напротив, постановения резултат е насочен именно, към осигуряване по нормативно установения за това ред на снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

Следва също така да се добави, че не се констатират данни, от които да е възможно да се формира извод за нарушаване на установения в чл. 6 от АПК, общ принцип на „съразмерност“ при издаването на административните актове.

Оспорения административен акт и неговото изпълнение не засягат права и законни интереси на жалбоподателя в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава, доколкото определените с него задължения са в точно установен от закона размер и при липсата на правно установена за административния орган възможност, така определения размер да бъде намален.

Казано с други думи, в случая не са налице нормативно установени други мерки или други законосъобразни възможности /по смисъла на чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от АПК/, които да са по-благоприятни за жалбоподателя, като чрез тяхното приложение, също да е възможно да се постига целта на закона.

В контекста на изложеното в тази част от настоящото решение и направените възражения от жалбоподателя, следва да се добави,  че в Заключение на Генералния адвокат в Съда та Европейския съюз от 19.10.2023 г. по съединени дела „Трейд Експрес-Л“ ООД (C‑395/22) и „Девня цимент“ АД (C‑428/22) срещу Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ е дал следното заключение „…Член 1, член 2, първа алинея, буква и), членове 3 и 8 от Директива 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 година за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, изменена с Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г., разглеждани във връзка с глава 3.4 от приложение А към Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, изменен с Регламент (ЕС) 2019/2146 на Комисията от 26 ноември 2019 г., както и във връзка с член 17 от Хартата на основните права на Европейския съюз, трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат национално законодателство, по силата на което:

1)      икономически оператор, осъществил внос на енергийни продукти, попадащи в приложното поле на глава 3.4 от приложение А към Регламент № 1099/2008, в редакцията му след изменението с Регламент 2019/2146, може да бъде задължен да създаде запаси за извънредни ситуации;

2)      запасите за извънредни ситуации се състоят само от част от видовете енергийни продукти, посочени в член 2, първа алинея, буква и) от Директива 2009/119, в редакцията ѝ след изменението с Директива за изпълнение № 2018/1581, при условие че тези запаси: i) се формират чрез използването на методите и процедурите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите, посочени в член 3, параграфи 1, 2 и 3 от тази директива, ii) са изчислени в съответствие в методите, посочени в параграф III от тази директива, и iii) при спазване на член 9, параграф 5 от същата директива;

3)      икономически оператор има задължението да поддържа запаси от продукти, различни от внесените от самия него или несвързани с икономическата му дейност, дори това да поражда значима финансова тежест за него, освен ако посоченото задължение създава вреда за този оператор, която е несъразмерна, по-специално спрямо реализирания от него оборот или спрямо оборота на други конкурентни икономически оператори…“

Няма причина, това заключение на Генералния адвокат да не бъде споделено. В този контекст, трябва да се посочи, по делото не се заявиха и не се установиха конкретни данни, които да налагат извод, че процесното задължение създава вреда за жалбоподателя, която е несъразмерна, по-специално спрямо реализирания от него оборот или спрямо оборота на други конкурентни икономически оператори.

 

ІV. За разноските :

 

27.  С оглед констатираната неоснователност на оспорването, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, на ответната администрация се дължи възнаграждение за осъществената юрисконсулска защита. Те се констатираха в размер на 100,00лв.

Ето защо, Съдът,

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването на от „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Мильо войвода, № 5, представлявано от управителя Д. С. Ф., чрез процесуалния представител адв. Д.И.И., с посочен съдебен адрес *** срещу Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-189 от 26.04.2023г., поправено с Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-310 от 28.04.2023г. издадени от временно изпълняващ длъжността Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, София, с които, спрямо дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. до 30.06.2024 г. по видове, съобразно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва : „Котелни горива“ 3,123 тона, определено е дружеството да създаде определените нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количества до 01.07.2023 г., определено е дружеството да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30.06.2024 г., като създаването, съхраняването и обновяването  на запасите за извънредни ситуации е за сметка на дружеството.

 

ОСЪЖДА „ПЛАН Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Мильо войвода, № 5 да заплати на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, София сумата от 100,00лв. /сто лв./, представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсулска защита.

 

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

Административен съдия : (П)