№ 59
гр. Плевен, 01.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети януари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
при участието на секретаря ПЕТЯ П. АНТОВА
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Административно
наказателно дело № 20214430202047 по описа за 2021 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 21-1772-000082 от
23.09.2021 година на *** РУ към ОДМВР-Плевен, РУ01-Плевен В ЧАСТТА, в
която на К. СТ. В. с ЕГН ********** от гр. Гулянци, Плевенска област са
наложени следните административни наказания: 1.) на основание чл. 175, ал.
ІІІ, пр. 2-ро от ЗДвП – глоба в размер на 350,00 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца и 2.) на основание чл. 185 от ЗДвП –
глоба в размер на 20,00 лева за това, че на 25.08.2021г. около 13:25 часа в с.
Опанец на ул. „Трети март“ до *** с посока на движение гр. Долна
Митрополия като водач на собствения си лек автомобил, марка „ОПЕЛ
ВЕКТРА“ с per № *** регистриран в България управлявал посоченото
моторно превозно средство без предна регистрационна табела, поставена на
определеното за това място и без да е изпълнил задължението си като водач
на МПС да заплати наложени му глоби с НП №20-0938-002310 от 02.07.2020
година, влязло в законна сила на 29.08.2020г. и НП №20-0270-000554 от
25.09.2020г. в сила от 04.11.2020 година – нарушения по чл. 140, ал. І от ЗДвП
и по чл. 190, ал.3 от ЗДвП.
Недоволен от така наложените административни наказания е останал
жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е
1
подал жалба до Районен съд Плевен, с която моли съда да отмени по реда на
чл. 63 от ЗАНН като незаконосъобразно наказателното постановление № №
21-1772-000082 от 23.09.2021 година на *** РУ към ОДМВР-Плевен, РУ01-
Плевен.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Представлява се от
пълномощника си – адв. Р.Р. от АК-Плевен, която взема становище, че
наказващият орган не издирил приложимата санкционна разпоредба относно
описаното в АУАН и в НП нарушение по чл. 140, ал.1 от НК. Счита, че
неправилно жалбоподателят В. е санкциониран на основание чл. 175, ал.3,
пр.2-ро от ЗДвП вместо по чл. 175, ал.1, т.1 от ЗДвП поради което НП се
явява незаконосъобразно в тази му част. Досежно наложеното на основание
чл. 185 от ЗДвП административно наказание не излага конкретни доводи за
незаконосъобразност, като такива липсват и в подадената жалба. Моли съда
да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразно
Наказателно постановление № 21-1772-000082 от 23.09.2021 година на ***
РУ към ОДМВР-Плевен, РУ01-Плевен в обжалваната му част. Претендира
направените по делото разноски.
За ответната страна процесуален представител не се явява и не
ангажира становище по основателността на жалбата.
Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
На 25.08.2021г. около 13:25 часа в с. Опанец на ул. „Трети март“ до ***
с посока на движение гр. Долна Митрополия, К. СТ. В. управлявал собствения
си лек автомобил, марка „ОПЕЛ ВЕКТРА“ с per № *** регистриран в
България без предна регистрационна табела, поставена на определеното за
това място и без да е изпълнил задължението си като водач на МПС да
заплати наложени му глоби с НП №20-0938-002310 от 02.07.2020 година,
влязло в законна сила на 04.11.2020 година. За така констатираните
нарушения актосъставителят Н. П. Х. в присъствие на свидетеля ИВ. В. ОР.
съставил против жалбоподателя АУАН с номер на бланката 164507 от
04.10.2018 година, в който като нарушени посочил разпоредбите на чл. 140,
ал. І от ЗДвП и по чл. 190, ал.3 от ЗДвП.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено атакуваното по
съдебен ред наказателно постановление, в което е въпроизведена описаната в
АУАН фактическа обстановка и на К. СТ. В. с ЕГН ********** от гр.
Гулянци, Плевенска област са наложени следните административни
наказания: 1.) на основание чл. 175, ал. ІІІ, пр. 2-ро от ЗДвП – глоба в размер
на 350,00 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца и 2.)
на основание чл. 185 от ЗДвП – глоба в размер на 20,00 лева.
Горната фактическа обстановка, съдът прие за безспорно установена
след анализ на ангажираните в хода на проведеното съдебно следствие гласни
доказателства и приобщените към доказателствената съвкупност по делото по
2
реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства, а именно: наказателно
постановление №21¬1772-000082 от 23.09.2021г. на *** РУ към ОД на МВР -
Плевен; акт за установяване на административно нарушение №082 от
25.08.2021г.; справка за регистрация и собственост на МПС; справка за
нарушител; Заповед рег. №316з-501/05.02.2021г. на *** на ОД на МВР-
Плевен; Заповед рег. №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните
работи.
В този смисъл са и показанията на актосъставителя Н. П. Х. и свидетеля
ИВ. В. ОР., чиито показания съдът приема с доверие, като логични и взаимно
допълващи се. Двамата възпроизвеждат пред съда свои лични и
непосредствени впечатления, според които на 25.08.2021 година изпълнявали
служебните си задължения свързани с контрол на автомобилния транспорт в
с. Опанец, Плевенска област, като екипът им бил ситуиран на ул. „Трети
март“ до ***. Около 13:25 часа двамата забелязали движещ се по посока на
движение гр. Долна Митрополия лек автомобил, марка „ОПЕЛ ВЕКТРА“ с
per № *** който бил без предна регистрационна табела, поставена на
определеното за това място. Спрели водача за проверка, в хода на която
установили самоличността му, както и че собственик на управляваното МПС,
което е регистрирано в РБългария, а така също констатирали и че В. не е
изпълнил задължението си като водач на МПС да заплати наложени му глоби
с НП №20-0938-002310 от 02.07.2020 година, влязло в законна сила на
29.08.2020г. и НП №20-0270-000554 от 25.09.2020г. в сила от 04.11.2020
година.
Относно нарушението по чл. 140 ал. І от ЗДвП.
По силата на чл. 140, ал.1 от ЗДв.П по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. От анализа на събраните по делото
доказателства, безспорно се установи, че на посочените в акта и НП място,
дата и час, жалбоподателят В. е управлявал МПС – лек автомобил, който е
регистриран по съответния ред на територията на Република България без
предна регистрационна табела, поставена на определеното за това място,
което деяние осъществява състава на нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП и
следва да бъде санкционирано по чл.175 ал.3 от ЗДвП, съгласно която
разпоредба се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. В тази
връзка следва да се посочи, че съгласно чл.10 от Наредба № I-45/ 24.03.2000
г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение
на моторните превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях, за всяко
регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен
номер, които следва да отговарят (като форма, размер и шрифт) на
изискванията на БДС и Регламент (ЕО) № 2411/1998 г. на Съвета на Европа
3
от 03.11.1998 г. Съгласно ал.8 на чл. 10, при загубване или открадване на
табела(и) с регистрационен номер, отговаряща(и) на българските стандарти
БДС 15980 и БДС ISO 7591 или Регламент (ЕО) № 2411/98 на Съвета от 3
ноември 1998 г., те се обявяват за издирване, а превозното средство се
регистрира с нов регистрационен номер, като старият регистрационен номер
не се използва повторно. Граматическият анализ на цитираните разпоредби
несъмнено показва, че след като загубването или кражбата дори само на една
от регистрационните табели, има за последица регистрирането на превозното
средство с нов регистрационен номер, то превозно средство, на което по една
или друга причина липсва дори една от регистрационните табели, не може да
се движи по пътищата, отворени за обществено ползване. Собственикът на
такова превозно средство следва да се снабди с нови две регистрационни
табели, при това с нови регистрационни номера, за да може да управлява
превозното средство по пътищата. Ето защо, липсата дори само на предна
регистрационна табела в случая, изпълва състава на административното
нарушение по чл. 140, ал.1, от ЗДвП, когато този автомобил се е движил по
пътя. Преди управление на МПС, водачът е задължен да констатира както
техническата изправност на МПС, така и външната му цялост, която включва
наличието на два броя регистрационни табели, трайно и сигурно прикрепени
на съответните, предвидени за това места. Т.е. санкционната норма, която е
относима към установените факти е тази на чл.175 ал.3 от ЗДвП, тъй като
липсва предна регистрационна табела.
Предвидената санкция в нормата на чл. 175, ал.1, т.1 от ЗДвП би
намерила приложение, ако в случая бе установено управление на МПС с
предна регистрационна табела, която не е поставена на определеното за това
място съобразно чл.10 ал.5 от Наредба № I-45/ 24.03.2000 година.
Поради изложеното съдът намира, че правилно и законосъобразно
наказващият орган е издирил и приложил съответната санкционна разпоредба
като е наложил на жалбоподателя административно наказание глоба в размер
около средния предвиден от законодателя, а именно 350,00 лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, съответстващ на минимално
предвидения такъв. Съдът намира, че тези по вид, размер и срок наказания са
съобразени със законоустановените, а така също и с конкретната сравнително
висока степен на обществена опасност на деянието и личната такава на дееца
/по арг. на Справка за нарушител – л.от 16 до 21 в делото/ и ще способстват за
постигане целите на наказанието, установени в чл. 12 от ЗАНН.
Поради изложеното, съдът намери, че обжалваното наказателно
постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено в
тази му част.
Относно нарушението по чл. 190, ал.3 от ЗДвП.
Като извърши цялостна проверка от процесуална страна на НП в тази
му част, съдът констатира, че при реализиране на
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, не са
4
допуснати нарушения на процесуалните правила, които да водят до
опорочаване на производството по налагане на административното наказание.
АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 от
ЗАНН, а атакуваното НП в тази му част съдържа реквизитите по чл. 57 от
ЗАНН. И АУАН и НП в тази му част, не създават неяснота на вмененото във
вина на жалбоподателя нарушение, която да ограничава неговото право на
защита. Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление в тази му част е законосъобразно от процесуално-правна
страна. От материална страна, от събраните по делото доказателства,
безспорно се установи, че на посочените в акта и НП място, дата и
час, жалбоподателят В. е извършил административно нарушение по чл. 190,
ал.3 ЗДвП. Цитираната правна норма задължава водачите на МПС да
заплащат наложеното им наказание "глоба" в едномесечен срок от влизането
в сила на наказателното постановление, електронен фиш или съдебното
решение или определение на съда при обжалване. В случая видно от
приобщената към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283
от НПк Справка за нарушител /стр. 20 в делото/ е че жалбоподателят В. на
25.08.2021 година в с. Опанец, Плевенска област е управлява МПС – лек
автомобил, марка „ОПЕЛ ВЕКТРА“ с per № *** регистриран в България без
да е изпълнил задължението си като водач на МПС да заплати наложени му
глоби с НП №20-0938-002310 от 02.07.2020 година, влязло в законна сила на
29.08.2020г. и НП №20-0270-000554 от 25.09.2020г. в сила от 04.11.2020
година.
Приложимата санкционна разпоредба, съдържаща се в чл. 190, ал.3 от
ЗДвП предвижда наказание – глоба в размер на 20,00 лева, каквото именно по
вид и размер е наложено на жалбоподателя.
Предвид изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление слидва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно и
в тази му част.
При този изход на делото съдът намира, че следва да бъде постановено
решение, с което Наказателно постановление № 21-1772-000082 от 23.09.2021
година на *** РУ към ОДМВР-Плевен, РУ01-Плевен следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно в обжалваната му част, както и
че следва да бъде оставено без уважение искането за присъждане в полза на
жалбоподателя на направените по делото разноски за адвокатско
възнаграждение.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
5
ПОТВЪРЖДАВА КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл.
63, ал. І от ЗАНН Наказателно постановление № 21-1772-000082 от
23.09.2021 година на *** РУ към ОДМВР-Плевен, РУ01-Плевен В ЧАСТТА,
в която на на К. СТ. В. с ЕГН ********** от гр. Гулянци, Плевенска област са
наложени следните административни наказания: 1.) на основание чл. 175, ал.
ІІІ, пр. 2-ро от ЗДвП – глоба в размер на 350,00 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за крок от 6 месеца и 2.) на основание чл. 185 от ЗДвП –
глоба в размер на 20,00 лева за извършени на 25.08.2021г. в с. Опанец,
Плевенска област на ул. „Трети март“ до *** нарушения по чл. 140, ал. І от
ЗДвП и по чл. 190, ал.3 от ЗДвП.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за присъждане в полза на
жалбоподателя К. СТ. В. с ЕГН ********** от гр. Гулянци, Плевенска област
на направените по делото разноски за адвокатски възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
Плевен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6