РЕШЕНИЕ
№ 1823
Пловдив, 23.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XVIII Състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ЙОРДАН РУСЕВ |
При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАН РУСЕВ административно дело № 2647 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Дял Трети,
Глава Десета, Раздел Първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка
с чл. 172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба на А. Щ. А., ЕГН **********,
срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-1030-000670 от 21.09.2023г. на ВПД Началник група при ОД на МВР Пловдив,
сектор „Пътна полиция“.
Твърди се незаконосъобразност на
оспорената заповед и се иска нейната отмяна с доводи за постановяването ѝ в
противоречие с нормите на ЗДвП.
Ответникът – Началник група при ОД на МВР
Пловдив, сектор „Пътна полиция“, редовно призован, с писмено становище оспорва
жалбата.
Съдът, след като обсъди доводите на
страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като
подадена в законоустановения срок /видно от представените по делото
доказателства процесната заповед е връчена на 13.10.2023г., а жалбата е
подадена до съда на 24.10.2023г., според направеното върху нея отбелязване/ и
при наличието на правен интерес, а по същество за неоснователна, предвид
следното установено от фактическа и правна страна:
Със заповед № 23-1030-000670/21.09.2023г., издадена от началник-група към ОДМВР-Пловдив, с-р
"Пътна полиция", на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е отнето
свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя А. А.. В мотивите на
заповедта е посочено, че контролните точки на А. са отнети с влезли в сила
наказателни постановления (НП), конкретно посочени общо девет на брой, издадени
в периода 2020г.-2023г., а именно: НП № 20-1030-009109/03.09.2020г.; НП №
22-1006-000139 от 08.02.2022г.; НП № 22-1030-000787 от 22.02.2022г.; НП №
22-3389-000076 от 18.04.2022г.; НП № 22-1030-002787 от 11.05.2022г.; НП №
22-3389-000150 от 19.07.2022г.; НП № 22-5697-000156 от 10.08.2022г.; НП №
22-0444-000523 от 27.01.2023г. и НП № 23-0444-000008/27.01.2023г. С всяко едно
от тези наказателни постановления са отнемани по 6 контролни точки, като в
обжалваната заповед са посочени дати на влизане в сила на изброените
правоохранителни актове и е направен извод, че след възстановяване на 13
контролни точки на 18.06.2023г., към датата на издаване на заповедта водачът
има 41 отнети контролни точки.
По делото е
представена справка-нарушител/водач на А. Щ. А. (л. 18), видно от която той е
придобил първото си свидетелство за правоуправление категория „В“ на 05.03.2020г.
Били са му предоставени 39 к. точки. Записано е отнети точки от влезли в сила
НП- 39, общо отнети точки- 39. Представен е Картон на НП от АИС АНД, декларация
от А.А. от 13.10.2023г. по реда на Закона за българските лични документи, АУАН
№ **********/13.10.2023г. и Споразумение № **********/13.10.2023г. на осн. чл.
58г, ал. 1 от ЗАНН.
При така
изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото
писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата
на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения
административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Процесната заповед
е издадена от административен орган с териториална и материална компетентност,
тъй като съгласно чл. 172 от ЗДвП, принудителните административни мерки се
налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол
по този закон. В случая това е началник-група към ОДМВР-Пловдив, с-р
"Пътна полиция", на когото са делегирани правомощия да издава
заповеди за прилагане на принудителни административни мерки с т. 7 от заповед
рег. № 317з-391/06.02.2017г. на директора на ОДМВР-Пловдив, вр. със заповед №
8121з-1524/09.12.2016г. на министъра на вътрешните работи и заповед №
8121К-446/23.05.2023г. на Главен секретар на МВР.
В хода на
административното производство не е допуснато съществено процесуално нарушение,
въпреки че административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 26 от АПК, да уведоми жалбоподателя за започналото производство. По силата на чл.
157, ал. 4 от ЗДвП, водач на който са отнети всички контролни точки е длъжен
сам да върне свидетелството за управление и неизпълнението на това задължение
води до налагане на принудителната административна мярка предвидена в чл. 171,
т. 4 от ЗДвП. В този случай административният орган действа в условията на
обвързана компетентност, като поведението му се предопределя от факта на
налагане на наказания за извършени нарушения.
Обжалваната
заповед е мотивирана, тъй като съдържа фактически и правни основания за нейното
издаване, включително в обстоятелствената ѝ част се съдържа описание на
издадените наказателни постановления и отнетите контролни точки.
Заповедта е
постановена и в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.
Съгласно чл. 171,
т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за
преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна
административна мярка изземване на свидетелството за управление на лице, което
не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от същия закон. Правилото на
последно цитираната правна норма предвижда, че водач, на когото са отнети
всички контролни точки губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне
свидетелството за управление в съответната служба на МВР.
През различните
периоди на спорното правоотношение е действала Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012
г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за
отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на
които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат
точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на
разрешение за провеждане на допълнително обучение. Съгласно чл. 3 , ал. 1 от
посочената наредба, отнемането на контролни точки се извършва въз основа на
влязло в сила наказателно постановление.
Наказателните
постановления, с които се налагат законоустановените наказания, подлежат на
съдебен контрол по реда на ЗАНН, съгласно препращащата разпоредба на чл. 189,
ал. 14 (предишна ал. 6) от ЗДвП. В случая обжалваната заповед е мотивирана с
отнемането на контролни точки по 9 броя конкретно посочени наказателни
постановления, издадени в периода от 2020г. до 2023г., като са посочени и
съответните отнети контролни точки на водача. Жалбоподателят оспорва отнемането
на контролните точки с тези наказателни постановления, но не е ангажирал
доказателства в подкрепа на твърдението си, въпреки, че съдът с определението
от 22.11.2023г. за насрочване на делото в открито заседание му е указал, че
носи доказателствената тежест да установи твърдяните в жалбата факти за
незаконосъобразност на оспорения акт. В съдебно заседание на 24.01.2024г.
пълномощникът на жалбоподателя не ангажира доказателства и не направи искане за
събиране на такива в горния контекст.
Съгласно
разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, административният орган е този, който
трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в
процесната заповед, тоест негова е доказателствената тежест за установяване на
релевантните факти, които обосновават налагането на ПАМ, което в случая е
сторено, предвид представените по делото доказателства( справка-нарушител/водач
и картон на НП АИС АНД), неоспорени от жалбоподателя и от които се установява,
че на А.А. са отнети всички контролни точки, и че той е имал задължението да
върне свидетелството си за правоуправление и така са налице материалноправните
предпоставки на чл. 171, т. 4 от ЗДвП за издаване на процесната заповед.
За да се наложи
ПАМ по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП следователно е необходимо свидетелството
за управление на МПС, което временно се отнема да е валидно. В случая,
безспорно от представената от ответника справка е видно, че свидетелството за
управление на МПС на жалбоподателя е със срок на валидност до 05.03.2030г.
Респ. към 21.09.2023г. - датата на издаване на обжалваната заповед е валидно и
съответно поражда удостоверително действие. Предвид това, с изземването на
същото се постига целеният от закона ефект на принудителната административна
мярка.
С оглед на
изложеното, процесната заповед се явява законосъобразна, като издадена в
съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, при спазване на
процесуалните разпоредби, а жалбата като неоснователна, следва да бъде
отхвърлена.
При този изход на спора в полза на
ответника се следват разноски, но искане за тяхното присъждане не е направено,
затова съдът не дължи произнасяне в тази насока.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл.172 ал.2, предл. последно от АПК Съдът,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Щ. А., ЕГН **********,
срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-1030-000670 от 21.09.2023г. на ВПД Началник група при ОД на МВР Пловдив,
сектор „Пътна полиция“.
Решението не
подлежи на обжалване на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.
Съдия: |
/п/ |