Решение по дело №89/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260040
Дата: 18 септември 2020 г. (в сила от 30 октомври 2020 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20201840200089
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 18.09.2020 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на втори септември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Адриана Хаджипеткова, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 89 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

Г.А.Б. ЕГН ********** *** е обжалвал наказателно постановление № НП-Ф-93/21.10.2019 г. на Директора на ОДБХ, с което за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от Закона за храните на основание чл. 42, ал. 1 ЗХ  е наложена глоба в размер на 2000 лева.

В жалбата се твърди, че Б. не е знаел, че няма право да продава храни на събора в с. Свети Спас и не може да плати наложената му глоба, тъй като получава пенсия в размер на 186 лева.

 Въззиваемата, чрез адв. Ч.оспорва жалбата.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 16 НПК, приема за установена следното:

На 06.06.2019 г. служителите на ОДБХ - София област Л. Д., Ж.Н. и М. Ча.- Н. извършили проверка във връзка с безопасността на предлаганите храни на традиционния събор, провеждащ се в местността „Свети Спас“, в с. Свети Спас, общ. Долна баня. При проверката установили, че Г.Б. извършва производство и търговия с храни, като предлага пуканки, приготвени на място, царевица на пара, приготвена на място, захарен памук, приготвен на място, напитка скрежина, приготвена на място. Б. не представил свидетелство за регистрация за търговия с храни на сергията, на която извършва дейността. За констатациите си служителите на ОДБХ съставили доклад, в който е отбелязано, че Б. е представил приходна квитанция № 039799/06.06.2019 г., издадена от община Долна баня за предоставени 2,5 кв. м  търговска площ. Св. Д. съставил акт за установяване на административно нарушение № 001432/06.06.2019 г., в който приел, че Б. е извършвал производство и търговия с храни /предлагал  на краен потребител/ в обект, който не е регистриран по реда на Закона за храните, което представлява нарушение на чл. 12, ал. 1 ЗХ. В акта е отбелязано, че нарушението на Б. е извършено за първи път.

Констатациите в акта са потвърдени от показанията на св. Д. и Н., според които, Б. е имал задължение да регистрира в ОДБХ преместваемия обект, от който е предлагал храни.

От представеното  Разпореждане № 21192355882/01.07.2019 г. на ТП на НОИ – София град се установява, че Г.Б. получава лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 186,52 лева.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП № Ф-93/21.10.2019 г., в което за нарушението по чл. 12, ал. 1 ЗХ на основание чл. 42, ал. 1 ЗХ на Г.Б. е наложена глоба в размер на 2000 лева.

При така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Съдът приема, че жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателната процедура не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административнонаказателното производство е започнало, протекло е и е приключило съобразно процесуалните изисквания на ЗАНН. В акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци на обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на административно-наказания. Актът е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е надлежно връчен, охранено е правото на жалбоподателя по чл. 44 ЗАНН. Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган. Спазени са изискванията на чл. 57 и 58 ЗАНН, налице е съответствие между обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение с обстоятелствената част на наказателното постановление. Наказателното постановление е издадено при условията на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, като констатираното административно нарушение е описано точно и ясно, като са посочени законните разпоредби, които са нарушени.

По същество съдът приема, че наказателното постановление е незаконосъобразно по следните съображения.

В случая несъмнено се установи, че Б., който е пенсионер, е предлагал на събора на с. Свети Спас пуканки, царевица на пара, захарен памук и напитка скрежина, приготвени на място, като за сергията му не е имало регистрация по Закона за храните.

Съгласно чл. 12 от Закона за храните действащ към момента на извършване на нарушението /отм. ДВ, бр. 52 от 09.06.2020 г., в сила от 09.06.2020 г./ производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона. Регистрацията се отнася както до конкретния обект , в който се извършва производство и търговия с храни, така и за отделния търговец, който е подал заявление за регистрация за търговия с храни. В т. 49 на § 1 от ДР на ЗХ е предвидено, че "производство" на храни е цялостен или частичен процес на добив, преработка, приготвяне, пакетиране, препакетиране, етикетиране и съхраняване на храни, а в т. 60 – че „търговия" с храни е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни.

Чрез приготвянето на храни и представянето им  за продажба Б. формално е допуснал нарушението по чл. 12, ал. 1 ЗХ, тъй като е извършвал производство и търговия с храни, без сергията му да има надлежна регистрация.

От друга страна обаче, предвид вида на предлаганата храна /пуканки, варена царевица, захарен памук и напитка скрежина/, мястото, където е предлагана тя /на традиционния събор на с. Свети Спас/, и обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път, съдът приема, че случаят е маловажен и наказващият орган е следвало да приложи чл. 28 ЗАНН. Съгласно посочената разпоредба в маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложено административно наказание. В Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. ОС на НК на ВКС се приема, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Ако съдът констатира, че предпоставките на са налице, а административнонаказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Самостоятелно основание за достигането до извода, че случаят е маловажен е и размерът на наложената санкция, макар и същата да е наложена в минималния предвиден в чл. 42, ал. 1 ЗХ размер от 2000 лева. В случая тя се явява несъразмерно тежка спрямо степента на обществената опасност на деянието и на дееца, който е пенсионер и получава пенсия в размер на 186 лева Фактът, че обществените отношения, които регулира Законът за храните, са от особена обществена значимост, не изключва необходимостта от извършването на преценка с оглед обществената опасност на конкретното деяние и нарушител..

След като съдът прецени фактическите обстоятелства, при които е допуснато нарушението и съобрази същността и целите на административнонаказателната отговорност, то очевидно е, че в конкретната хипотеза е налице маловажен случай на извършено административно нарушение. Необходимата превенция би могла да бъде постигната и посредством предупреждаването на лицето, съответно при даване на задължителни предписания за отстраняване на нарушението, което не е сторено от контролния орган към момента на извършване на проверката.

Ето защо съдът приема, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № НП-Ф-93/21.10.2019 г. на Директора на ОДБХ, с което на Г.А.Б. ЕГН ********** *** за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от Закона за храните на основание чл. 42, ал. 1 ЗХ  е наложена глоба в размер на 2000 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред Административния съд – София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/