Решение по дело №290/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 май 2023 г. (в сила от 16 май 2023 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700290
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

330/16.05.2023 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на 28 04 2023 година в състав:

 

                                                      Председател: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                        Членове: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                                        РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура – Монтана, като разгледа докладваното от съдия Рени Цветанова КАНД № 290 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН.

 

Образувано е по депозирана в законния срок жалба от Началник Дирекция за национален строителен контрол - София, чрез процесуален представител юрк Б. М*** против Решение № 45 от 17.02.2023 година, постановено по АНД № 1058/2022 г. по описа на Районен съд - Монтана за 2022 година, с което съдът е отменил Наказателно постановление № М-10-ДНСК-154/12.08.2022 г. на и.д. Началник Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) - София, с което на „Х." ЕООД, *** е наложено административно наказание „имуществена санкция“ за това, че е извършил строеж без влязла в сила Заповед за допълване към Разрешение за строеж № 6/14 07 2014 г. на Главен архитект на Община Бойчиновци, с което е нарушил чл. 224, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, както и че не е осигурил всичко необходимо за започване на строителството, съгласно чл. 161, ал. 1, изр. второ от ЗУТ.  

Касационният жалбоподател счита въззивното решение за незаконосъобразно. Излага съображения, че неправилно районният съд е приел, че Заповед от 14.12.2017 г. издадена на основание чл. 154, ал. 5 от ЗУТ към Разрешение за строеж № 6/14.07.2014 г. за строеж: МВЕЦ „Огоста 9" - II етап, е влязла в сила преди да се пристъпи към извършване на СМР, тъй като съгласно чл. З, ал. 1 от НАРЕДБА № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, актовете и протоколите по чл. 1, ал. 1 /от същата наредба/ се съставят при влязло в сила разрешение за строеж /в случая Заповед от 14.12.2017 г./, удостоверено със заверка от органа, който го е издал /в случая главният архитект на община Бойчиновци/. Едва след отбелязването за влизане в сила, следва да се извършват строително монтажни работи по Заповед от 14.12.2017 г., издадена на основание чл. 154, ал. 5 от ЗУТ към Разрешение за строеж № 6/14.07.2014г. за строеж: МВЕЦ „Огоста 9" - II етап. Главният архитект на община Бойчиновци, арх. П*** Г*** , собственоръчно върху Заповедта от 14.12.2017 г. е отбелязала дата 30.06.2022 г. за влизане в сила, т.е. органът който е издал въпросната заповед удостоверява че СМР следва да се изпълняват след 30.06.2022 г. Предвид разпоредбите на чл. 156 от ЗУТ и чл. 3, ал. 2, т. 2 от Наредба №3/ 31.07.2003 г., Заповед от 14.12.2017 г., по чл. 154, ал. 5 към PC № 6 /14.07.2014 г. следва да влезе в сила, удостоверено със заверка от органа, който я е издал, след изтичане на срока по чл. 156, ал. 1 от ЗУТ, във връзка с чл. 149, ал. 5 от ЗУТ за служебна проверка от органите на ДНСК, ако не е издадена заповед за нейната отмяна. Главният архитект на община Бойчиновци, арх. П*** Г*** , е отчела факта, че РДНСК Монтана е узнала за наличието на посочената заповед по чл.154 от ЗУТ едва на 10.03.2022 г. при извършената от тях проверка по сигнал в община Бойчиновци, за която е съставен констативен протокол и съответно е започнало административно производство по реда на чл. 156 от ЗУТ. В резултат на това производство по чл. 156 от ЗУТ, е издадена Заповед № ДК-М-11-4/07.06.2022 г. на началник РДНСК Монтана за прекратяване на образуваното производство по издаване на заповед по чл. 156, ал. 5 от ЗУТ за отмяна на Заповед от 14.12.2017 г. Заповед № ДК-М-11-4/07.06.2022 г. на началник РДНСК Монтана не е обжалвана и е влязла в сила на 28.06.2022 г. Едва след влизане в сила на същата заповед, във връзка с чл. 3, ал. 1 от Наредба №3/31.07.2003г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, главният архитект на община Бойчиновци е заверила заповед за допълване от 14.12.2017 г. към PC № 6 /14.07.2014г., като влязла в сила на 30.06.2022 г. На следващо място при проверка на 30.01.2018 г. на служителите на РО НСК - Монтана е предоставено копие от Регистъра за 2017 г. на издадените Разрешения за строеж с вписани и заповеди по чл. 154 от ЗУТ на Община Бойчиновци, което е заверено „Вярно с оригинала" с подпис и печат на Община Бойчиновци, като процесната Заповед от 14.12.2017 г., издадена от Главния архитект на Община Бойчиновци, не фигурира в него, не е вписана и през цялата следваща година, видно от Регистъра за 2018 г. на издадените Разрешения за строеж с вписани и заповеди по чл.154 от ЗУТ на Община Бойчиновци. Не е ясно на какво се дължи този пропуск на Община Бойчиновци при водене на регистрите и как той е довел до липсата на писмено уведомяване на РДНСК - Монтана в законоустановения 7-дневен срок по чл. 149, ал. 5 от ЗУТ - от 15.12.2017 г., до 21.12.2017 г. включително. На 30.01.2018 г. по време на проверката на дейността на Община Бойчиновци, макар и след срока по чл.149, ал. 5 от ЗУТ, на служителите на РДНСК - Монтана не са предоставени никакви данни, че има издадена Заповед по чл. 154 от ЗУТ на 14.12.2017 г. За наличието на посочената Заповед, служителите на РДНСК - Монтана са узнали едва на 10.03.2022 г. при извършената от тях проверка по сигнал в община Бойчиновци, за която е съставен констативен протокол и съответно е започнало административно производство по реда на чл. 156 от ЗУТ. В резултат на това производство по чл.156 от ЗУТ, във връзка с чл. 3, ал. 1 от Наредба №3/ 31.07.2003г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, главният архитект на община Бойчиновци е заверила заповед за допълване от 14.12.2017 г. към PC № 6 /14.07.2014 г., като влязла в сила на 30.06.2022 г. При издаване на НП, административнонаказващият орган /АНО/ е съобразил тежестта на нарушението и липсата на отегчаващи вината обстоятелства, налагайки наказание имуществена санкция в размер на 5000 лв. Моли да се отмени изцяло Решение № 45/17.02.2023 г., постановено по АНД № 1058/2022 г. по описа на Районен съд - Монтана като незаконосъобразно, поради противоречие с материалния закон и вместо него да се постанови ново, с което се потвърди Наказателно постановление № М-10-ДНСК- 154/12.08.2022 г. на Началника на ДНСК. В с.з. и писмена защита, процесуалният представител поддържа жалбата и излага аналогични съображения.   

Ответникът Х. ЕООД, ***, чрез адв. Т., в с.з. моли решението на въззивния съд да остане в сила като правилно. Моли присъждане и на разноските по делото.

Прокурор при ОП – Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение на РС – Лом правилно и законосъобразно. Счита, че в хода на проведеното административнонаказателно производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и извършената проверка е непълна, поради което е вменено нарушение, което не е доказано. Решението на районния съд е обосновано и мотивирано, поради което предлага да бъде потвърдено.

Административен съд – Монтана, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 от АПК, приема следното: 

            Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, от надлежна страна имаща правен интерес от обжалване, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима. 

За да отмени издаденото Наказателно постановление № М-10-ДНСК-154/12.08.2022 г. на и.д. Началник Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) - София, въззивният съд приема, че съгласно чл. 149, ал. 5 от ЗУТ органите, издали разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните органи на Дирекцията за национален строителен контрол по местонахождение на строежа за издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им по чл. 154, ал. 5 и изпращат копия от тях в 7-дневен срок от издаването им. Към тях се прилагат копия от текстовата и графичната част на действащия подробен устройствен план и копие от визата за проектиране, когато такава се изисква. Видно от писмо изх. № К - 2921/20.12.2017 г. на Община Бойчиновци, подписано от Кмета на Община Бойчиновци, Заповед от 14.12.2017г. за допълване към разрешение за строеж № 6 от 14.07.2014г. на гл. архитект на община Бойчиновци, е била изпратена на РО „НСК" - Монтана (към тогавашния момент). Разпоредбата на чл.149, ал.5 от ЗУТ изисква да се изпратят на ДНСК по местонахождение на строежа, копия на заповедите за допълване по чл. 154, ал. 5 в 7 - дневен срок от издаването им. Цитираната разпоредба не изисква да бъдат приложени данни за изпращане и получаване от адресата - обратни разписки или др. подобни от БП и/или куриерска фирма. Това, че писмо изх. № К - 2921/20.12.2017г. на община Бойчиновци, не е открито в деловодната програма и в архива на РДНСК - Монтана, не означава, че е налице нарушение по чл. 149, ал. 5 от ЗУТ, напротив АНО е следвало да докаже това свое твърдение чрез писмени и надлежни данни от Български пощи, чрез които е било изпратено въпросното писмо. Тежестта за доказване на нарушението в административнонаказателното производство тежи върху АНО, без арх. Г*** да е била длъжна да доказва, че е изпълнила задължението си по чл. 149, ал. 5 от ЗУТ и да представи напр. копие на известие за доставяне. Като се има предвид изложеното, според настоящия съд, нарушението на арх. Г*** не е доказано по несъмнен начин. В тази връзка този съд не споделя твърдяното от процесуалния представител на въззиваемата страна, за това, какво е вписано в регистъра за 2017 г. и за 2018 г. на издадените разрешения за строеж при община Бойчиновци, и това че въпросната заповед не е посочена, не е елемент от състава на нарушението по чл. 149, ал. 5 от ЗУТ. Затова, че административнонаказателната отговорност на арх. Г*** не е била доказана по несъмнен начин и е била погасена по давност, по повод на съставените й АУАН № М - 2/22.03.2022г. за нарушение по чл. 149, ал. 5 от ЗУТ и издаденото заради него НП № М - 2 - 1/11.04.2022 г. на Началник РДНСК - Монтана, е налице влязло в сила на 01.11.2022 г. Решение № 143/22.08.2022 г. по АНД № 456/22 г. по описа на. МРС, което е преюдициален въпрос, съществен и от правно значение за административнонаказагелната отговорност на възложителя „Х." ЕООД, ***. На основание чл. 6Зд, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН на жалбоподателя „Х." ЕООД, *** съдът е присъдил адвокатско възнаграждение като е съобразил направеното възражение за прекомерност от процесуалния представител на въззиваемата страна.

Предмет на касационен контрол е постановеното съдебно решение и съответствието му с материалния закон, евентуално допуснати съществени процесуални нарушения на съда, каквито не се установяват от този състав на съда.

В касационното производство не са представени  писмени доказателства, които да променят установената от въззивния съд фактическа обстановка. 

Настоящият състав на касационната инстанция споделя установената от районния съд фактическа обстановка, която съответства и на описаната такава в АУАН и НП. Споделя и изведените от този съд правни изводи за материална незаконосъобразност на наказателното постановление, но по различни съображения.

В случая за нарушение са посочени текстовете на чл. 224, ал. 1, т. 1 от ЗУТ и чл. 161, ал. 1, изр. второ от ЗУТ, които гласят, Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице с мотивирана заповед спира изпълнението и забранява достъпа до строеж или до част от строеж от първа до трета категория, който се извършва без влязло в сила разрешение за строеж, респ. Възложителят или упълномощено от него лице осигурява всичко необходимо за започване на строителството.

В случая липсата на влязла в сила Заповед издадена към разрешение за строеж е нарушение на чл. 149, ал. 5 от ЗУТ, а не такова на чл. 224, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, което урежда правомощия на органите на ДНСК да спират спира изпълнението и забранява достъпа до строеж или до част от строеж, какьвто оспореният акт очевидно не е, с оглед наложената имуществена санкция.

На следващо място не се сочи какво точно възложителят или упълномощено от него лице не е осигурило за започване на строителството, с оглед отговорността, която носи на основание чл. 161, ал. 4 от ЗУТ и изрично и изчерпателно изброените документи в същата правна норма. 

Обратно на твърдението за неосигуряване на всичко необходимо за извършването на строежа, същият е приет, видно от Протокол за установяване годността за ползване на строежа – л. 6 на въззивното дело.

По изложените съображения, касационната жалба е неоснователна, а решението на районния съд като постановено при отсъствие на отменителни основания по чл. 348 от НПК, ще следва да бъде оставено в сила.        

Предвид изхода на делото и направеното в срок искане от ответника за присъждане на разноски, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, във връзка с чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, касаторът следва да заплати на ответника в настоящото производство, разноски за процесуално представителство. В тази връзка и с оглед на представения списък с разноски за сума от 2640 лв. с ДДС и своевременно направеното възражение за прекомерност, този състав счита че разликата от минимално предвиденото от законодателя до исканото възнаграждение е значителна и се явява прекомерна спрямо действителната правна и фактическа сложност на делото. С оглед на това възнаграждение към законовия минимум, а именно 1200 лева с ДДС, би бил обоснован и съответен на настоящия предмет.  

С оглед на горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

            

ОСТАВЯ В СИЛА като правилно Решение № 45 от 17.02.2023 година, постановено по АНД № 1058/2022 г. по описа на Районен съд - Монтана.

 

ОСЪЖДА Дирекция за Национален строителен контрол – гр. София ДА ЗАПЛАТИ на „Х." ЕООД, *** сумата от 1200 лв. с ДДС, представляваща адвокатско възнаграждение.

 

            РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: