РЕШЕНИЕ
№ 3501
Бургас, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VI-ти състав, в съдебно заседание на единадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА |
При секретар СТОЯНКА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА административно дело № 408 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.156 и следващите от ДОПК, във връзка с чл.9б от ЗМДТ и чл.4 ал.1 от ЗМДТ.
Жалбоподателят „Зеда Тур“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ул. „Хан Крум“ №12, представлявано от изпълнителния директор И. П., чрез пълномощника адв. Д. П., е оспорил акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № МДТ-1226/06.10.2021г. на гл.експерт в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, мълчаливо потвърден от началника на същия отдел.
Жалбоподателят твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. Счита, че в акта за установяване на задължения липсват фактически и правни основания за издаването му, в частност не са посочени мотиви как е определена данъчната оценка, като такава не е била предоставена на жалбоподателя. Оспорват се и размерите на евентуалните данъчни оценки на имотите с аргумент, че базисната им стойност и всеки един от корекционните коефициенти, служещи за основа за ДО, са определени неправилно. Според жалбоподателя определената в случая данъчна оценка не е в съответствие с действителното положение на сградата. Представените пред приходните органи коригиращи декларации, експертна оценка на имотите, конструктивно становище и скици не са взети предвид при изготвянето на АУЗД. Твърди, че от тези документи се установява, че състоянието на сградите не е такова, каквото общината го отчита отпреди 10 години. Иска отмяна на АУЗД.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. С представени по делото писмени молби, чрез процесуалния си представител адв. П., поддържа жалбата, ангажира доказателства и иска оспореният акт да бъде отменен (л.65 и л.200).
Ответникът – началник на отдел „Местни данъци и такси ” при Община Несебър, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. В постъпило на 21.11.2022г. писмено становище, чрез юрисконсулт В., оспорва жалбата, пледира за нейното отхвърляне и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение (л.191).
ФАКТИ:
С декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. № 67836/01.02.2011г. (л.52-58), подадена от „Зеда Тур“ АД, е декларирано право на собственост чрез покупка с нотариален акт №65, т. I, №1929, д. №343/2000г. на нежилищна сграда, представляваща хотел „Амфибия“ с адрес в к.к. „Слънчев бряг“, гр. Несебър, с дата на придобиване 05.07.2000г., година на построяване – 1973г. и РЗП на обекта – 4 867 кв.м.
С декларация по чл.17, ал.1 от ЗМДТ с вх.№0365/05.10.2001г. (л.185-188) дружеството е декларирало придобитите с нотариален акт №65/2000г. земя и сграда – хотел „Амфибия“ с характеристики на сградата и отчетна стойност в размер на 323 196 лева.
За декларираните имоти в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър е открит партиден номер 1303408530001.
На 06.10.2021г. на основание чл.107, ал.3 от ДОПК и съгласно подадената декларация с вх. №67836/01.02.2011г. е издаден процесният АУЗД № МДТ-1226/06.10.2021г. (л.40-45), с който орган по приходите – гл.експерт в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър е установил задължения на жалбоподателя „Зеда Тур“ АД, както следва:
- 2016г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 10 070,14 лв., от които главница 6 636,61 лв. и лихва 3 433,53 лв.;
- 2017г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 14 095,87 лв., от които главница 9 954,91 лв. и лихва 4 140,96 лв.;
- 2018г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 13 083,79 лв., от които главница 9 954,91 лв. и лихва 3 128,88 лв.;
- 2019г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 11 611,40 лв., от които главница 9 572,03 лв. и лихва 2 039,37 лв.;
- 2020г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 10 636,91 лв., от които главница 9 572,03 лв. и лихва 1 064,88 лв.
Общо установените с акта задължения възлизат в размер на 45 690,49 лева за главници, ведно с лихви за просрочие, изчислени към 06.10.2021г., в размер на 13 807,62 лева.
В мотивите на АУЗД е посочено, че през периода 01.01.2016г. – 31.12.2020г. и до издаване на акта не е извършвана данъчна ревизия на дружеството, а това било основание за издаване на АУЗД по реда на чл.107, ал.3 ДОПК, с който да бъдат установени дължимите публични общински вземания за ДНИ.
В АУЗД е посочен механизмът, по който е определен данъкът върху недвижимите имоти, като всеки данък за съответната година е посочен на отделен ред.
На 03.11.2021г. служители в Община Несебър съставили съобщение по чл.32 от ДОПК с №МДТ-1226/03.11.2021г., в което било обективирано уведомление до „Зеда Тур“ АД за това, че в 14-дневен срок от поставяне на съобщението на таблото за данъчни съобщения на Община Несебър следва да се яви за връчване на съставения АУЗД (л.47). Съобщението било свалено от таблото и приложено към досието на 17.11.2021г., удостоверено с подписите на две длъжностни лица.
От приходния орган била изпратена и покана № Н4-МДТ-4663-001/03.11.2021г. (л.48) до дружеството, с която на последното е указана възможността в 7-дневен срок от получаването да се яви в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър за връчване на съставения акт. Поканата е получена от представител на дружеството на 16.11.2021г., според представеното по делото известие за доставяне ИД PS 8230 0082 QM Q (л.50).
По делото е приложено разписка за връчване на процесния АУЗД, в която е положен подпис на получател (без имена) на 23.11.2021г. (л.49).
Актът е оспорен по административен ред с жалба вх.№Н4-МДТ-611-003/08.12.2021г., депозирана в община Несебър на 08.12.2021г., като според копието на товарителница с №5300347285715 пратката е била предадена на куриерската служба на 07.12.2021г. (л.39).
Към подадената жалба са приложени заверени преписи на конструктивно становище към 22.12.2020г. (л.24-29) и експертна оценка на недвижими имоти към 22.12.2020г. (л.30-35), представени на административния орган и с писмо изх.№ ZT 21-010/01.02.2021г. (л.37). Обект на изготвените оценки са недвижими имоти, собственост на дружеството – ресторантски комплекс „Сирена“, хотел „Фрегата“ и хотел „Морска звезда“. С жалбата е представено и писмо с изх.№ 21- 011/01.03.2021г. (л.20), изпратено от управителя на дружеството-жалбоподател до кмета на Община Несебър и началника на отдел „Местни данъци и такси“. Това писмо съдържа искане за назначаване на комисия, която да извърши оглед на място на имотите на дружеството, като към общинските органи е отправена покана за изпращане на представители за оглед, който да се извърши на 09.03.2011г. в 11:00ч.
В срока по чл.155, ал.1, вр. чл.146 от ДОПК решаващият орган в Община Несебър не се е произнесъл по постъпилата от „Зеда Тур“ АД жалба против АУЗД.
В хода на съдебното производство ответникът е представил обяснителна записка във връзка с оспорения АУЗД, в която подробно е описал начинът на изчисляване на данъчната оценка на процесните имоти (л.86-107). В същата е отразено, че данъчната основа е изчислена на основание чл.21 и Приложение №2 от ЗМДТ съобразно декларираните в данъчната декларация характеристики на имотите, като за всеки коефициент са посочени основанията за определения размер.
За определяне на данъчната оценка за периода от 2016г. до 2018г. са определени следните коефициенти:
- Бс - Базисна стойност – 18,700
- Км - Коефициент за местоположение – 68,740
- Ки - Коефициент за инфраструктура – 1,000
- Кх - Коефициент за индивидуални характеристики – 1,040
- Кв - Коефициент за височина – 1,000
- Ко - Коефициент за овехтяване – 0,850
- Пл – площта на сградата или РЗП - 4 867,00
След умножение на горните коефициенти съобразно формулата, посочена в чл.4 от Приложение №2 от ЗМДТ, е изчислено, че данъчната оценка на процесните имоти за периода 2016-2018г. възлиза в размер на 5 530 504,40 лева.
За определяне на данъчната оценка за периода от 2019г. до 2020г. са определени следните коефициенти:
- Бс - Базисна стойност – 18,700
- Км - Коефициент за местоположение – 68,740
- Ки - Коефициент за инфраструктура – 1,000
- Кх - Коефициент за индивидуални характеристики – 1,000
- Кв - Коефициент за височина – 1,000
- Ко - Коефициент за овехтяване – 0,850
- РЗП - 4 867,00
След умножение на посочените коефициенти съобразно формулата, посочена в чл.4 от Приложение №2 от ЗМДТ, е изчислено, че данъчната оценка на процесните имоти за периода 2019-2020г. възлиза в размер на 5 317 792,70 лева.
По делото е назначена и приета без възражения съдебно-икономическа експертиза (л.179-184).
От заключението на вещото лице се установява, че данъчната оценка за процесния период е изчислена въз основа на методиката по Приложение №2 (Норми за данъчна оценка на недвижимите имоти) от ЗМДТ и въз основа на декларираните с декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№67836/01.02.2011г. характеристики на имота – хотел „Амфибия“ по партида 13034085300001.
Вещото лице сочи, че с данъчна декларация вх.№67836/01.02.2011г. жалбоподателят е декларирал процесния имот със следните данни: дата на придобиване – 05.07.2000г.; 6-етажна сграда; РЗП на обекта – 4 867 м2; наличие на електрификация, водопровод и канализация в имота и около него; имотът граничи с пътна мрежа с трайна настилка. Всеки един от компонентите на данъчната основа е изчислен според декларираните данни от жалбоподателя и според местоположението на процесния имот: I-ва зона съгласно заповед №1163/22.12.2004г. на кмета на Община Несебър; I-ва група, национален курорт до 1 км от републиканската пътна мрежа; дата на придобиване – 05.07.2000г.; година на построяване – 1973г.; етаж – 6; РЗП – 4867 м2.
Останалите компоненти, участващи при формиране на данъчната оценка са: Бс – базисна данъчна стойност на 1 м2; Км – коефициент за местоположение; Ки – коефициент за инфраструктура; Кх – коефициент за индивидуални характеристики ; Кв – коефициент за височина; Ко – коефициент за овехтяване; Пл – площ на сградата или част от нея. Данъчната оценка на имота след изчисляване на всеки от тези компоненти следва да се определи по формулата: До = Бс х Км х Ки х Кх х Кв х Ко х Пл. По тази формула за периода 2016-2018г. данъчната оценка се изчислява в размер 5 530 504,40 лева. При определяне на данъчната оценка за периода 2019-2020г. коефициентът за индивидуални характеристики е коригиран със стойност Кх = 1 и така данъчната оценка за този период възлиза в размер на 5 317 792,70 лева.
При определяне на данъчната оценка, служеща за основа при изчисляване на дължимия ДНИ, приходните органи са ползвали данни от Приложение №2 към ЗМДТ относно базисната стойност на един квадратен метър; местонахождението на имота; коефициента за индивидуални характеристики и коефициента за овехтяване на сградите. Вещото лице сочи, че коефициентите за инфраструктура, за височина и за площта на сградата са изчислени въз основа на данните, декларирани от жалбоподателя в данъчна декларация вх.№ 67836/01.02.2011г. по чл.14 от ЗМДТ и не са налице разминавания.
В заключението е посочено какви декларации са подадени в Община Несебър за процесния имот:
- декларация по чл.17, ал.1 от ЗМДТ с вх.№0365/05.10.2001г. (л.185-188), с която са декларирани придобитите с нотариален акт №65/2000г. земя и сграда – хотел „Амфибия“ с характеристики на сградата и отчетна стойност в размер на 323 196 лева;
- декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. № 67836/01.02.2011г. (л.52-58), с която е декларирана собствеността върху сграда – хотел „Амфибия“, придобита с нотариален акт №65/2000г., с година на построяване 1973г., РЗП – 4 867 м2 и с характеристики на сградата;
- декларация с вх.№14008725 от 09.12.2021г. (л.81-85) по чл.14 от ЗМДТ, с която е декларирана собственост на сграда – хотел „Амфибия“, придобита с нотариален акт №65/2000г., с година на построяване 1973г., РЗП – 4 867 м2, с характеристики на сградата и отчетна стойност в размер на 323 196 лева.
Експертът констатира, че с подадена от „Зеда Тур“ АД декларация №14006447/31.12.2020г. (л.142-146) е декларирана собственост върху имот – х-л „Фрегата“, с декларация №14006448/31.12.2020г. (л.136-141) – собственост върху хотел „Морска звезда“, а с декларация №1400649/31.12.2020г. (л.133-135) е деклариран имот – земя с площ 1 788,93 м2, представляващ УПИ II в кв.54. В настоящия АУЗД, при определяне на ДНИ за процесния период, не са взети предвид посочените три броя коригиращи декларации, получени от Община Несебър на 31.12.2020г., тъй като те не се отнасят за процесния имот хотел „Амфибия“ по партиден номер 1303408530001.
По делото е изслушано и допълнително заключение на съдебно-икономическата експертиза (л.197-198). От нея се установява, че стойността на данъчната оценка на процесния имот в случай, че коефициентът за местоположение е 21,1 по колона 7 от Таблица №3 към чл.6 от Приложение №2 от ЗМДТ е 1 697 609,02 лева.
В съдебно заседание вещото лице уточни, че трите коригиращи декларации, подадени на 31.12.2020г., не се отнасят за партидния номер на хотел „Амфибия“, а за други имоти, които не са предмет на настоящото дело. По партидата на хотел „Амфибия“ няма подадени коригиращи декларации.
ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Жалбата, предмет на настоящото производство, е подадена в срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима.
От доказателствата по делото се установява, че оспореният АУЗД е връчен на „Зеда Тур“ на 23.11.2021г. (л.49). Същият е бил оспорен пред компетентния решаващ орган – началник на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър с жалба, подадена на 07.12.2021г. (л.39).
Съгласно чл.155, ал.1 от ДОПК решаващият орган разглежда жалбата по същество и се произнася с мотивирано решение в 60-дневен срок от изтичане на срока по чл.146 (в 7-дневен срок от получаването на жалбата органът, чрез когото е подадена, е длъжен да комплектува преписката и да я изпрати на компетентния за решаването й орган), съответно от отстраняване на нередовностите по чл.145 или от одобряване на споразумението по чл.154.
Според разпоредбата на чл.156, ал.4 от ДОПК, непроизнасянето на решаващия орган в срока по чл.155, ал.1 е мълчаливо потвърждение на акта в обжалваната част.
В конкретния случай, решаващият орган – началник отдел МДТ при Община Несебър не се е произнесъл по депозираната жалба.
Поради това съдът намира, че жалбата е подадена в срок от надлежна страна, след оспорване по административен ред, което е абсолютна предпоставка за допустимост на съдебното производство.
Съгласно чл.9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4, ал.1-5 от ЗМДТ.
Съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Според разпоредбата на чл.4, ал.3 от ЗМДТ в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно ал.4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината.
Оспореният акт е издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, съобразно правомощията, предоставени със заповед №394/26.04.2012г. на кмета на Община Несебър (л.62).
Актът е издаден в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е съобразен с целта на закона.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за допуснато в административното производство съществено процесуално нарушение, изразено в липса на фактически и правни основания за издаване на АУЗД.
С оспорения акт са определени задължения за данък за недвижим имот, деклариран от търговското дружество, като е посочен входящият номер на декларацията по чл.14 от ЗМДТ, с която е деклариран този имот, както и номерът на откритата партида. Посочената декларация, както и тази по чл.17 от ЗМДТ (с която са декларирани придобитата сграда и отчетната й стойност), са приложени в преписката и от съдържанието им (а и от изложеното в самия акт) се установява, че така определените задължения се отнасят за притежавания от жалбоподателя недвижим имот - хотел „Амфибия“, находящ се в курортен комплекс „Слънчев бряг“, община Несебър.
Действително в акта не е посочена как е определена основата за облагане за изчисляване на ДНИ (данъчната оценка), но тя, както и начинът на изчисляване на задълженията, са нормативно определени с издадените въз основа на ЗМДТ подзаконови нормативни актове и решения на Общински съвет-Несебър, което позволява да бъдат извършени необходимите изчисления. Подробни мотиви относно начина на определяне на задълженията на жалбоподателя за ДНИ за процесните години, в т.ч. разяснения относно приложимите нормативни актове, основата за облагане, размера на данъчната оценка на имота и начина на формирането и, ставките в промили за изчисляване на данъка, се съдържат в представената с административната преписка обяснителна записка, издадена от орган по приходите в отдел „МДТ“ на Община Несебър (л.86-107), както и в справката от информационния масив на Община Несебър, отдел „МДТ“, относима към съответните години (л.108-112).
Не съществува пречка мотивите да бъдат изложени отделно, извън административния акт – в документите, съставляващи административната преписка, стига да се постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването за мотивиране на индивидуалните административни актове.
Освен това, от мотивите на АУЗД по несъмнен начин се установява механизмът, по който са определени данък недвижими имоти за периода 2016г.-2020г., като начинът на изчисляване на всеки данък за съответната година е посочен в отделен абзац.
Предвид изложеното съдът намира, че в случая не би могло да се приеме, че актът е издаден без задължителното съдържание на фактически и правни основания, респ. че дружеството е препятствано да се запознае с мотивите на органа и да организира защитата си.
Оспореният административен акт е в съответствие с приложимия материален закон.
Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл.8, т.1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.1 от ЗМДТ, данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Този данък, по силата на чл.13 от ЗМДТ, се заплаща независимо дали недвижимите имоти се използват или не.
В производството не е спорно, че жалбоподателят е собственик на процесните имоти, съответно данъчно задължено лице за ДНИ, както и че имотите не се ползват за жилищни нужди. Не е спорно и обстоятелството, че жалбоподателят не е заплащал ДНИ за процесните имоти за периода 2016г. – 2020г.
Според чл.19, ал.1 от ЗМДТ данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл.10, ал.1, към 1 януари на годината, за която се дължи и се съобщава на лицата до 1 март на същата година.
Разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗМДТ предвижда, че данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията, е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищните имоти – данъчната им оценка съгласно приложение № 2.
В чл.4 от Приложение №2 е посочена формулата, по която се изчислява данъчната оценка на недвижимите имоти: ДО = БС х Км х Ки х Кх х Кв х Ко х ПЛ, където: ДО е данъчната оценка в левове; БС - базисната данъчна стойност на 1 кв.м в левове; Км - коефициент за местоположение; Ки - коефициент за инфраструктура; Кх- коефициент за индивидуални характеристики; Кв - коефициент за височина; Ко- коефициент за овехтяване; ПЛ- площта на сградата или част от нея в кв.м.
Съгласно чл. 22 от ЗДМТ общинският съвет определя с наредбата по чл.1, ал.2 размера на данъка в граници от 0.1 до 4.5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.
С разпоредбата на чл.18 от Наредба № 14 за определяне размер на местните данъци на Община Несебър, в приложимата редакция, приета с решение № 48 от протокол № 4/21.12.2011 г., е определена ставка за данък недвижими имоти в размер на 1.2 на хиляда, за 2016г.
С решение №10/20.09.2016 г. на Общински съвет - Несебър, в сила от 1.01.2017г. (същото публикувано на официалната Интернет страница на Общински съвет-Несебър - https://os-nessebar.eu/resheniya/resheniya-ot-protokol-**********-g) е направено изменение в текста на чл.18 от Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на Общински съвет – Несебър, като данъчната ставка от „1.2” се променя на „1,8”. За 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. размерът на данъка върху недвижими имоти се определя в размер на 1,8 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.
Отчетната стойност на облагаемия недвижим имот, посочена в подадената от дружеството декларация по чл.17, ал.1 от ЗМДТ с вх.№0365/05.10.2001г. (л.185-188) е в размер на 323 196 лева. В заключението на вещото лице, при съобразяване всеки един от компонентите на данъчната оценка, в т.ч. Бс, КМ, Ки, Кх, Кв, Ко и площта на имота, е определена данъчна оценка за процесния имот в размер на 5 530 504,40 лв. за периода 2016г. – 2018г. включително. По отношение данъчната оценка за периода 2019-2020г. коефициентът за индивидуални характеристики е коригиран със стойност Кх = 1 и така данъчната оценка за тези периоди възлиза на 5 317 792,70 лева. Така посочените стойности изцяло съвпадат с определените в спорния АУЗД, както и с обяснителната записка за начина, по който е изчислена данъчната оценка относно АУЗД. Вещото лице е категорично, че коефициентите за инфраструктура, за височина и за площта на сградата са изчислени въз основа на данните, декларирани от жалбоподателя в данъчна декларация вх.№ 67836/01.02.2011г. по чл.14 от ЗМДТ и не са налице разминавания.
Съдът счита, че размерът на данъчната оценка е определен правилно от административния орган, в съответствие с изискванията на чл.4 от Приложение № 2 към ЗМДТ и при съобразяване конструкцията на сградата. Този размер изцяло съответства и на посочения от вещото лице в заключението на съдебно-икономическата експертиза, което съдът напълно кредитира като обосновано, логично и в съответствие със събраните доказателства.
Съгласно чл.175, ал.1 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължи лихва, чието начисляване в случая също е правилно изчислено.
Не може да бъде споделена тезата на жалбоподателя за това, че при изготвяне на АУЗД приходните органи не са взели предвид конструктивното становище, експертната оценка на имотите и коригиращите декларации, представени от жалбоподателя. Приложеното конструктивно становище от 22.12.2020г. (л.24-29) описва състоянието на сгради, собственост на „Зеда Тур“ АД, а именно ресторантски комплекс „Сирена“ и хотел „Фрегата“. Определените с процесния акт задължения се отнасят за притежавания от жалбоподателя друг недвижим - имот хотел „Амфибия“, находящ се в курортен комплекс „Слънчев бряг“, община Несебър, т.е. констатациите в това становище не са относими към местоположението и/или конструкцията на имотът, който е предмет на оспорения АУЗД. Същият извод може да се направи и по отношение на представената експертна оценка от 22.12.2020г. (л.30-35), доколкото в същата изрично е посочено, че обект на оценка са недвижими имоти ресторантски комплекс „Сирена“, хотел „Фрегата“ и хотел „Морска звезда“. По отношение на трите подадени коригиращи декларации, в заключението на експертизата е прието, че тези декларации не се отнасят за процесния имот - хотел „Амфибия“ по партиден номер 1303408530001, а за други имоти, също собственост на „Зеда Тур“ АД, но те не са предмет на настоящото дело. В обясненията си вещото лице потвърди, че по партидата на хотел „Амфибия“ няма подадени коригиращи декларации.
От жалбоподателя не са ангажирани допълнителни доказателства, които да обосноват извод, че определеният в хода на административното производство размер на данъчната оценка на съответните обекти следва да бъде изменен. Поради това следва да се приеме за недоказано твърдението на дружеството за неправилно изчислен размер на данъчната оценка на процесните имоти. По тази причина съдът приема, че размерът на задълженията за ДНИ е правилно определен.
Предвид изложеното, оспореният акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК № МДТ-1226/06.10.2021г., издаден от гл.експерт в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, мълчаливо потвърден от началника на същия отдел, се явява издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, поради което жалбата на „Зеда тур” АД като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
Изходът от оспорването обуславя възлагането на разноските по делото върху жалбоподателя. Такива са своевременно претендирани от ответника в хода на настоящото производство с писмена молба от 21.11.2022г. (л.191). Жалбоподателят дължи на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 5 409,85 лв., определено по реда на чл.161, ал.1, предл. второ и трето от ДОПК, във вр. чл.8, ал.1, във вр. чл.7, ал.2, т.4 от Наредба №1 от 9.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа (при материален интерес по делото от 59 498,11 лева).
Предвид изложеното, Административен съд – Бургас,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Зеда Тур“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ул. „Хан Крум“ №12, представлявано от изпълнителния директор И. П., против акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № МДТ-1226/06.10.2021г. на гл.експерт в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, мълчаливо потвърден от началника на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър.
ОСЪЖДА „Зеда Тур“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, ул. „Хан Крум“ №12, представлявано от изпълнителния директор И. П. да заплати на община Несебър юрисконсултско възнаграждение в размер на 5 409,85 лева (пет хиляди четиристотин и девет лева и осемдесет и пет стотинки).
Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |