Разпореждане по дело №2948/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 15707
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20197050702948
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   А   З   П   О   Р    Е   Ж   Д   А  Н   Е

 

                                                       /……...11.2019 г., гр. Варна

 

      Елена Янакиева – Председател на Административен съд Варна, на основание на осн. чл.306, ал.2 от АПК , като разгледах докладваното адм. дело №2948 по описа за 2019 г. на съда, взех предвид следното:

          Производството е по реда на чл.306, ал.2 вр. с чл.304 от АПК.

            Образувано е по молба, подадена от  Д.С. гражданин на Израел, роден на ***г. чрез адв.К.Д.  за налагане на глоба по реда на чл.304 от АПК на Кмета на община Аврен обл.Варна за неизпълнение на влязло в законна сила Определение № 2376/18.09.2019г., постановено от Административен съд Варна по адм.д.№ 2328/2019г.

В молбата се твърди, че с посоченото определение съдът е отменил отказ на кмета на община Аврен за издаване на индивидуален административен акт, обективиран в писмо изх.№ УТ-932/3/23.07.2019г. на кмета на община Аврен, с което на основание чл.56 ал.2 АПК вр. чл.30 ал.2 АПК и поради това, че в указания в писмо изх.№ УТ-932/1/10.07.2019г. срок не са отстранени недостатъците по заявления с вх. № УТ-931/25.06.2019г. и № УТ-932/25.06.2019г. е прекратено производството по преписките.  Административната преписка  е върната на кмета на община Аврен за произнасяне по заявления вх. № УТ-931/25.06.2019г. и № УТ-932/25.06.2019г. на Д.С., включително относно допустимостта при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона. Ответника . В молбата на подробно изложени основания, отнасящи се до процедурата по постановяване на решение от комисията по чл.210 от ЗУТ се твърди, че не е предприето изпълнение на Определението, поради което е инкорпорирано искане да се наложи глоба на кмета на община Аврен по реда на чл.306 от ОПК.

Съобразно предоставената възможност и на осн.чл.306, ал.3 от АПК в указания срок по делото е постъпил писмен отговор вх.№ 17023/18.11.2019г.  от Кмета на община Аврен , в който е пояснено, че Определението е влязло в сила на 07.10.2019г., а му е връчена цялата преписка на 15.10.2019г-. Незабавно е предприел действия по изпълнение на влязлото сила определение,  като веднага на 15.10.2019год. комисията по чл.210 от ЗУТ във връзка с чл.1б, ал.4 от ЗУТ е събрана със задача да приеме или да не приеме експертната оценка за пазарната стойност на новообразуван урегулиран поземлен имот УПИ XVI-326 в квартал 66, отговарящ на поземлен имот (ПИ) с идентификатор 04426.100.312 по кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на действащия ПУП-ПР на к.с. КАМЧИЯ в землището на село Близнаци и пазарната стойност на ПИ 075013 в м. КАМЧИЯ по картата за възстановена собственост (КВС) на землището на село Близнаци, преди неговото урегулиране. Комисията е взела Решение №39 от 15.10.2019год., с което е приела експертната оценка изготвена на 27.06.2019 год, от лицензиран оценител за определяне на пазарната стойност на ПИ 075013 в м. КАМЧИЯ по КВС на землището на село Близнаци, преди урегулирането на имота и съответната пазарна стойност на новообразуван урегулиран поземлен имот УПИ XVI-326 в квартал 66, отговарящ на ПИ с идентификатор 04426.100.312 по КККР на действащия ПУП-ПР на к.с. КАМЧИЯ в землището на село Близнаци.

Отново на 15.10.2019 год. с писмо вх. № ОП-3547 (1) до ЕСГРАО при Община Аврен, е поискано установяване на постоянен и настоящ адрес на съсобствениците на имота с цел уведомяването им в качеството им на заинтересовани лица по реда на ЗУТ и АПК.  

На 17.10.2019 год. със Съобщение № УТ-931 (1) до Веселина Иванова Джахангари и Теодора Стоянова Димитрова в качеството им на заинтересовани лица, като съсобственици на имота и със Съобщение № УТ-931 (2) до адв. К.Д., в качеството му на упълномощено лице от Д.С. е съобщено за издаденото Решение №39/15.10.2019год. на комисията по чл.210 от ЗУТ с което е приета експертната оценка изготвена на 27.06.2019 год. от лицензиран оценител за съсобственият им имот, за определяне на пазарната стойност на ПИ 075013 в м. КАМЧИЯ по КВС на землището на село Близнаци, преди урегулирането на имота и съответната пазарна стойност на новообразуван урегулиран поземлен имот УПИ XVI-326 в квартал 66, отговарящ на ПИ с идентификатор 04426.100.312 по KККP на действащия ПУП-ПР на к.с, КАМЧИЯ .  Посочено е, че услугата , заявена със Заявление вх. № УТ-932/25,06.2019год. от Д.С., действащ чрез адв. К.Д. за издаване на Заповед по чл.16 от ЗУТ в частта за УПИ XVI-326 от квартал 66 в землището на село Близнаци,  ще бъде извършена след влизане в законна сила на Решение №39 от 15.10.2019 год. на комисията по чл.210 от ЗУТ.

Съобщение № УТ-931 (1) от 17.10.2019 год., до адв, К.Д. в качеството му на упълномощено лице от Д.С., съгласно Известие за доставяне ИД PS 9135 0016OS М,  е получено лично на 24.10.2019 год.

В становището  са описани още действия, предприети след постановяване на определението и в негово изпълнение.

 

По допустимостта на искането:

           Административнонаказателните разпоредби в АПК не регламентират изрично чие е правото на депозиране на искане за налагане на санкция. Упоменато е кое трябва да е санкционираното лице в различните хипотези, както и е регламентирана подведомствеността и подсъдността на производствата по чл.304 и сл. от АПК. В този раздел законодателят не е предвидил препращаща разпоредба към общите норми от кодекса. Поради това, съдът съобразява, че съобразно констатираната регламентация, искането е подадено пред компетентен съд с цел образуване на производство по налагане на административна санкция на длъжностно лице, в което следва да се установят три предпоставки: влязъл в сила съдебен акт на същия съд, длъжностно лице, което отговаря за изпълнението му и констатирано неизпълнение на акта.

 

По установените факти:

Производството по адм.д.№ 2328/2019г. е приключило с постановяването на Определение № 2376/18.09.2019г., с което съдът е отменил отказ на кмета на община Аврен за издаване на индивидуален административен акт, обективиран в писмо изх.№ УТ-932/3/23.07.2019г. на кмета на община Аврен, с което на основание чл.56 ал.2 АПК вр. чл.30 ал.2 АПК и поради това, че в указания в писмо изх.№ УТ-932/1/10.07.2019г. срок не са отстранени недостатъците по заявления с вх. № УТ-931/25.06.2019г. и № УТ-932/25.06.2019г. е прекратено производството по преписките.  Административната преписка  е върната на кмета на община Аврен за произнасяне по заявления вх. № УТ-931/25.06.2019г. и № УТ-932/25.06.2019г. на Д.С., включително относно допустимостта при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

Определението е връчено на кмета на община Аврен на 30.09.2019г., а преписката е връчена на 15.10.2019г. В Определението не е визиран срок за изпълнението му. Видно от представената от кмета на община Аврен преписка, всички действия, описани в становището му се потвърждават.

 

По същество на искането:

Съобразно чл.304 ал.1 от АПК,  длъжностно лице,  което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 20 до 2000 лв.

 Безспорно е , че съдебното производство по адм.д.№ 2328/2019г. е приключило с влязъл в сила акт, с който е отменен изричен отказ на Кмета на община Аврен за издаване на административен акт, а преписката е върната за произнасяне. Отбелязването в диспозитива на решението „при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона“, не ангажира обвързана компетентност за административния орган да постанови краен резултат - задължително позитивен за заявителите административен акт.

По аргумент на чл.173 ал.3 от АПК,  при незаконен отказ да се издаде документ съдът задължава административния орган да го издаде, без да дава указания по съдържанието му, както е сторено и в конкретния случай . Мотивите на съдебния акт са насочени към незаконосъобразността на формирания изричен отказ, но не задължават административния орган да се произнесе позитивно по подадените заявления. Влезлият в сила съдебен акт в конкретния случай задължава органа единствено да се произнесе по заявленията, както е и сторено.

Като взе предвид този регламент, в аспекта на установяванията при извършената служебна проверка,  не констатирам неизпълнение на съдебен акт. Непосредствено след получаване на преписката, от кмета на община Аврен са предприети мерки по процедирането й.

За пълнота на изложението ще бъде отбелязано, че защита срещу неизпълнение на съдебен акт, страните могат да получат по реда на чл.294-чл.298  вр.чл.268 т.2 от АПК.  Налагането на административно наказание по реда на чл.304 и сл. от АПК не сочи на последица- изпълнение на съдебния акт.

На гореизложените мотиви, молбата на Д.С.   за налагане на глоба по реда на чл.304 от АПК на кмета на община Аврен, намирам за неоснователна, поради което следва да бъде отхвърлена.

 Мотивирана от изложеното,

 

                                                    Р   А   З   П   О   Р   Е   Д   И  Х :

      

            ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането, формулирано в молбата на   Д.С. гражданин на Израел, роден на ***г. , чрез адв.К.Д.  за налагане на глоба по реда на чл.304 от АПК на Кмета на община Аврен за неизпълнение на влязло в законна сила Определение № 2376/18.09.2019г., постановено от Административен съд Варна по адм.д.№ 2328/2019г.

           РАЗПОРЕЖДАНЕТО    подлежи на обжалване пред тричленен състав на Административен съд Варна в 7-дневен срок от връчването му.                                     

                                                                                               

                                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: