РЕШЕНИЕ
№ 1980
Сливен, 29.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - , в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА |
Членове: | ГАЛЯ ИВАНОВА ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА |
При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА канд № 20247220600450 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 70 - чл. 73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по предложение от младши прокурор Г. С., в качеството му на наблюдаващ прокурор по досъдебно производство № 109/2024 г. на РУ на МВР – Сливен, пр.вх. № 6422/2023 г. по описа на РП – Сливен, с правно основание чл. 70, ал. 2, т. 5 във връзка с чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН, за възобновяване на административнонаказателно производство, приключило с влязло в сила на 24.01.2024 г. Наказателно постановление /НП/ № 23-0804-006146/14.11.2023 г., издадено от началник група към ОД на МВР – Сливен, Сектор „Пътна полиция“ Сливен, с което на Й. А. Б., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ е наложено наказание глоба в размер на 200 лева.
В предложението се твърди, че: в Районна прокуратура - Сливен на 23.01.2024 г. е образувано досъдебно производство /ДП/ № 109/2024 г. по описа на РУ на МВР - Сливен, вх. № 6422/2023 г. по описа на РП – Сливен, за това че на 19.10.2023 г. в [населено място], при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „Тойота”, модел „Ярис” с рег. № [рег. номер], нарушил правилата за движение по пътищата в ЗДвП и по непредпазливост била причинена средна телесна повреда на Т. И. Ц. от [населено място] – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б”, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК. Посочва се, че: след проведеното разследване от фактическа страна се установило, че Й. А. Б. на 19.10.2023 г. около 13:00 ч. в [населено място] на [улица]управлявал лек автомобил „Тойота Ярис“ с рег. № [рег. номер], в посока [улица], като в същото време Т. И. Ц. предприела пресичане на [улица]по пешеходната пътека от дясно на ляво; Б. не възприел пешеходката Ц., предприел потегляне от място, докато тя все още била стъпила на пешеходната пътека, като с челната част на автомобила настъпил удар /минимален контакт/ с лявата странична повърхност на пешеходката Ц., която при удара паднала на коленете си пред автомобила; с действията си Й. А. Б. е нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и е причинил средна телесна повреда на Т. И. Ц.; установено е било, че по отношение на същото лице и във връзка с обстоятелствата, за които е било образувано досъдебното производство, въз основа на съставен АУАН серия GA № 1018826 от 19.10.2023 г. за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП, е било издадено НП № 23-0804-006146/14.11.2023 г. на началник група в ОД на МВР-Сливен, сектор „Пътна полиция“ Сливен. С Постановление на РП – Сливен от 29.08.2024 г. е било спряно образуваното досъдебно производство, на основание чл. 244, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК, с оглед наличието на приключило с окончателен акт /влязло в сила НП № 23-0804-006146/ 14.11.2023 г./ административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015 г. на ОСНК на ВКС; налице са предпоставките на чл. 70, ал. 2, т. 5 във връзка с чл. 72, ал. 1 от ЗАНН за възобновяване на посоченото административнонаказателно производство, отмяна на НП и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел продължаване на спряното досъдебно производство.
В съдебно заседание вносителят на предложението за възобновяване, редовно призован, не се явява.
Ответникът по предложението – Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание. Не изразява становище по искането.
Ответникът по предложението и наказано лице - Й. А. Б., редовно призован, се явява в съдебно заседание лично и с адв. В. С., който счита, че не са налице основанията, визирани в чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН. Заявява, че производство е приключило с наказателно постановление, което е заплатено.
Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, в съдебно заседание изразява становище за основателност на предложението. Посочва, че въпросът относно евентуално платена глоба не е относим към процедурата, свързана с възобновяване на това производство, тъй като целените правни последици и ефектът на същите е различен от изпълнителните действия в рамките на административнонаказателното производство и при неговото приключване.
Въз основа на събраните по делото доказателства, настоящият съдебен състав счита, че искането за възобновяване е допустимо, а разгледано по същество – е основателно, по следните съображения:
С НП № 23-0804-006146 от 14.11.2023 г., издадено от началник Група към ОД на МВР – Сливен, Сектор „Пътна полиция“ Сливен, на Й. А. Б., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във вр. с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложено наказание глоба в размер на 200 лева, за това че на 19.10.2023 г. в 13:10 часа в [населено място], на [улица]в посока [улица]управлява лек автомобил „Тойота“ с рег. номер [рег. номер], като преминава по пешеходна пътека, намираща се до фурна, „Двата Аслана“ и обозначена с ПМ-М8, без да пропусне преминаващия по нея от дясно на ляво пешеходец Т. И. Ц. с [ЕГН] и я блъска. Настъпва ПТП с пострадало лице. НП е издадено въз основа на АУАН серия GA № 1018826 от 19.10.2023 г., съставен от мл. автоконтрольор при ОД на МВР – Сливен в Сектор „Пътна полиция“ Сливен. НП било връчено на 09.01.2024 г. лично на Й. Б.. Същото не било обжалвано и влязло в сила на 24.01.2024 г.
На 23.01.2024 г. в Районна прокуратура - Сливен е образувано досъдебно производство № 109/2024 г. по описа на РУ на МВР - Сливен, пр. вх. № 6422/2023 г., за това че на 19.10.2023 г. в [населено място], при управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка „Тойота”, модел „Ярис” с рег. номер [рег. номер], е нарушил правилата за движение по пътищата в ЗДвП и по непредпазливост била причинена средна телесна повреда на Т. И. Ц. от [населено място] - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б”, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.
С Постановление на РП – Сливен от 29.08.2024 г. образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на приключило с окончателен акт административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г.
От изложеното е видно, че е налице образувано досъдебно производство за деяние, за което е приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/. В процесното искане е обосновано изложено, че е налице съвпадение между фактите – предмет на наказателното производство и приключилото административнонаказателно производство, както и сходство на съществените обстоятелства в двете производства, отнасящи се до действия, извършени от Й. А. Б., и изразяващи се в нарушаване правилата на ЗДвП и причиняване на средна телесна повреда на Т. И. Ц..
С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т. 1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията, се преодоляват чрез: прекратяване на второто по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7, вр. чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК; възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл. 243, ал. 9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, § 1 от Протокол № 7.
След постановяване на посоченото тълкувателно решение са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017 г., с които в законодателството е въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК /чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство/ при определени предпоставки /чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не е уважено/, което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство/. Същевременно с буква „д“ на чл. 70 от ЗАНН /ред., ДВ бр. 63/2017 г./ е предвидено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно действащата редакция на закона, това е основание за възобновяване на административнонаказателното производство по чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН /обн. в ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./.
В настоящия случай е налице приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП срещу Й. А. Б. и образувано за същото деяние досъдебно производство, в което, съобразно изложеното и обосновано от прокурора в процесното предложение, са налице достатъчно данни и доказателства за ангажиране на наказателната отговорност на конкретно наказателно отговорно лице – действия по чл. 219 и сл. от НПК по отношение на Й. А. Б.. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., ОСНК на ВКС, съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Административнонаказателното производство е проведено в нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на правонарушението орган, за деяние, което и към онзи момент е разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство.
Представени са писмени доказателства, от които е видно, че наложената с процесното НП глоба е била заплатена. За пълнота е необходимо да се посочи, че за основателността на процесното предложение това обстоятелството е без значение, тъй като е извън предпоставките, визирани в чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН.
Предвид изложеното, налице е основание за възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 73 от ЗАНН, Административен съд – Сливен
РЕШИ:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила на 24.01.2024 г. Наказателно постановление № 23-0804-006146/14.11.2023 г., издадено от Началник група в ОД на МВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0804-006146/14.11.2023 г., издадено от Началник група в ОД на МВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен, с което на Й. А. Б. с [ЕГН], за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във вр. с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложено наказание глоба в размер на 200 лева.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу Й. А. Б. с [ЕГН], с Акт за установяване на административно нарушение Серия GA № 1018826 от 19.10.2023 г., съставен от мл. автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Сливен.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |