Р Е Ш Е Н И Е
№ 33
гр. Габрово, 19.05.2022 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР.
ГАБРОВО в открито съдебно заседание от двадесети април, две хиляди и
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГАЛИН КОСЕВ
СЪСТЕВ:СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
ЕМИЛИЯ
КИРОВА-ТОДОРОВА
секретар: Радина Церовска, като
разгледа материалите по адм. дело № 7 по описа за 2022 година, докладвано от
съдия Тодорова, и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по настоящото адм.
дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен
съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-168 от 28.01.2022 г., подадена от
Сдружение с нестопанска цел – „************** /********“ със седалище гр.
Габрово, против Решение № 280 от 30.12.2021 г. на Общински съвет Габрово /ОСГ/,
с искане за неговата отмяна. В о.с.з. от 20.04.2022 г. страната изрично
уточнява, че атакува процесния административен акт /АА/ само в частта му по т.
2, с която Общинският съвет „Определя такса битови отпадъци за 2022 г.,
съгласно Приложение № 2– неразделна част от настоящото решение.“.
С процесното Решение са одобрени
разходите за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до
съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битови отпадъци в
съоръженията и инсталациите, поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване в общината за 2022 г., определен е годишния размер за такса „Битови
отпадъци“ за 2022 г. и са освободени изцяло или частично от заплащане на това
задължение посочени в АА правни субекти.
Жалбоподателят е юридическо лице
със седалище в гр. Габрово и собственик на недвижим имот на територията на същата
община и като такъв се явява заинтересован от издадения административен акт
/АА/ правен субект. Същият се представлява от лице с представителна власт,
видно от направената от съда извадка на удостоверение за актуалното състояние
на Сдружението, в която като представляващ е записана именно П.М.С. –
председател на Управителния съвет. С Решение № 3 от 24.01.2022 г., т. 3 от
същото, на УС на Сдружението е взето решение за внасяне на жалба в
Административен съд Габрово срещу Решение № 280 от 30.12.2021 г.
На основание чл. 66,
ал. 1 от ЗМДТ размерът на таксата се определя
в годишен размер с решение на общинския съвет, което има характер на общ
административен акт, а оспорването му е допустимо в преклузивния срок по чл. 179 от АПК. В този смисъл, напр., Решение № 7695 от 11.06.2018 г. на ВАС по адм. д. №
5782/2018 г., I о.; Решение № 1981 от 13.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1266/2017 г., III о.; Решение № 13122 от 2.12.2016 г. на ВАС по адм. д. № 14689/2015 г., VII о. и др. Съгласно нормата на чл. 179 от АПК общите административни актове
могат да се оспорят в едномесечен срок от съобщението за издаването им или в
14-дневен срок от отделните съобщения до лицата, участвали в производството
пред административния орган. С Писмо изх. № РД-05-01-201§2 от 6.01.2022 г.
председателят на ОбС – Габрово е уведомил жалбоподателя за изготвения ОАА.
Видно от известието за доставка /л. 156/ писмото е получено от адресата си на
12.01.2022 г. Жалбата, подадена на 26.01.2022г., следва да се приеме като
подадена в законния 14-дневен срок.
Мотивите на жалбоподателя се
изразяват в това, че според него, в нарушение нормата на чл. 26, ал. 5 от ЗНА
не е изготвена и публикувана справка за постъпилите предложения, заедно с
обосновката за неприетите такива. Това процесуално нарушение е довело до липса
на информираност на обществеността за хода на дебата по темата и до липса на
такъв дебат за изясняване на възраженията по темата. Дискусията по време на
заседанието на ОбС Габрово не санира този пропуск. Освен това решението е
издадено в нарушение на чл. 26, ал. 1 и чл. 28, ал. 2 от ЗНА, т.к. липсват
обоснованост и мотиви за отказа да се предостави възможност за ползване на
съдове с обем от 0,240 м³ при определяне на ТБО на база количество към
Приложение 2, т. 2 от Решението. Същите норми са нарушени и при определяне на
ТБО на база количество за съд от 1,1 м³ в Приложение 2 към т. 2 от
Решението. Атакувания ОАА е издаден в нарушение на чл. 28, ал. 2, т. 2 и т. 4
от ЗНА – не са посочени поставени цели и очаквани резултати, които да бъдат
проследими и контролируеми за изпълнението им. Липсата на ангажимент за
конкретни действия прави Решението незаконосъобразно и е предпоставка за
неефективното разходване на публични средства. Нарушена е и нормата на чл. 71
от АПК, т.к. не са изяснени факти и обстоятелства, поставени като въпроси във
Възражението на ИСА, подадено от жалбоподателя преди приемането на ОАА, както и
в хода на самото обсъждане.
На основание чл. 181 от АПК оспорването
е съобщено от съда в едномесечен срок чрез обявление в "Държавен
вестник" и копие от обявлението е поставено на определеното за това място
в съда и е публикува в Интернет страницата на Върховния административен съд.
В проведено по делото открито
съдебно заседание жалбоподателят се представлява от Председателя на
Управителния съвет – П.С. и адв. И.Х., които поддържат депозираната жалба.
Ответникът, Общински съвет
Габрово, се представлява от Т.П. – директор дирекция „АПИО“ при Община Габрово
и Р.К. – началник отдел „Правен“ при същата община. Двамата оспорват жалбата.
Окръжна прокуратура Габрово е
конституирана като страна и се представлява от прокурор Надежда Желева, която намира
жалбата за неоснователна.
След съвкупна преценка на
събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и
като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1-3
във връзка с чл. 146 и чл. 196 и във вр. с чл. 184 от АПК,
съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
На 22.11.2021 г. Община Габрово
открива производство по издаване на административен акт за промяна на такса
„битови отпадъци“, като и към момента обявлението от тази дата се намира на
официалния сайт на общината. В обявлението е посочено, че на основание
чл. 69, ал.1 от АПК, се определя форма за участие в
производството по издаване на горепосочения общ административен акт от страна
на заинтересованите лица и организации – чрез писмени предложения и възражения,
които могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Габрово или на e-mail
*******@*******.** в срок до 22.12.2021 година. На същата страница е налице и активен линк към Проект на общ
административен акт /ОАА/ за одобряване на план сметката за разходите и
определяне на размера на ТБО за 2022г., с публикувани мотиви и приложения към
него.
На 17.12.2021 г. кметът на Община
Габрово прави Предложение до ОбС – Габрово за одобряване на план-сметка за
разходите по услугите, свързани със събирането и транспортирането на битови
отпадъци, в което се съдържа и предложение за определяне размера на ТБО за 2022
г. Изразено е становище за необходимостта от актуализиране на размера на
таксата съобразно разходите на общината за предоставяне на услугите и
представения проект за план-сметка за 2022 г. в тази връзка. Посочено е, че за
последен път такава актуализация е правена преди 10 години – с Решение № 32 от
22.12.2011 г., с одобряване на план-сметката за 2012 г. Мотивировката е свързана
със значителна промяна в разходите на услугите за тези 10 години. Направен е
анализ на събираемостта на това задължение през предходните три години и на
размера на просрочените задължения, като се отчита ниска събираемост – 45%.
Проследена е промяната на МРЗ за десет години, на средните цени на горивата
/което има пряко отношение към цената на услугите, свързани с определянето на
ТБО/, на електроенергията, цената на тон за сепариране на отпадъци от
изграждането на депото през 2016 г., на отчисленията за тон сепариран отпадък
от 2013 година, на цените на основните материали, необходими за извършването на
услугите, индексът на инфлация според НСИ. Поради повишението на стойностите на
тези показатели се предлага увеличение на ТБО с 16,4 % за населените места, находящи се на
територията на общината. Посочено е с какви промили се изменя цената на трите основни видове услуги, свързани с
определяне на ТБО: 1. За събиране и транспониране на битовите отпадъци до
съоръженията и инсталациите за третирането им; за третирането на битовите
отпадъци в съоръженията и инсталациите и за поддържане чистотата на териториите
за обществено ползване в общината по зони в града и по селата. В заключение е
предложен проект за решение. Изготвена е и е представена информация за целевото
разходване на паричните средства в размер на незаплатената ТБО от общинските и
държавните училища на територията на общината, както и от университета в града.
Предложението е минало на обсъждане през девет Комисии на ОбС в края на месец
декември, 2021 г. Толкова са всички комисии на ОбС – Габрово, съгласно чл. 30,
ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет – Габрово,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.
На 22.12.2021 г. жалбоподателят подава Възражение до ОбС – Габрово и кмета
на Община Габрово относно приемането на проекта на ОАА, касаещ горепосоченото
предложение. Изразява се несъгласие с увеличението на ТБО и се прави
предложение относно същия проект, като в Приложение № 2, касаещо именно
процесната част от оспореното Решение, се предлага да се допълни същото, като
се предвиди за нежилищни нужди на база количество ползване и на съд за битови
отпадъци вид кофа /кука/ от 0.240 л. с цена от 600.00 лв., като се дават
примери за това, че същото е приложимо в други общини. Предлага се също така и
в Приложение № 2 определянето на таксата относно нежилищните имоти да става на
база количество, като се намали цената на предлагания съд контейнер „Бобър“ от
1,1 куб. м. от 8000 лв. на 2000 лв., като се намали числеността на извозване и
отново е даден пример с цената в други градове.
По предложението е изготвено Становище от кмета на Община Габрово от
30.12.2021 г. и са направени разчети на постъпленията, в случай, че
предложенията бъдат приети, както и извод, че при намаляване на цената за
обслужване на съдовете за битови отпадъци на нежилищни имоти по предложението с
намалението ще следва да се увеличи разхода за останалите категории имоти и,
съответно, промилът за гражданите ще се увеличи с около 55% или 4,8 промила. Община
Габрово не приема това предложение, т.к. то би довело до голямо увеличение на
ТБО за гражданите, а таксата е за услуга, която трябва да се понесе от всички
нейни ползватели.
На 30.12.2021 г. е свикано заседание на ОбС – Габрово, като в дневния му
ред са включени въпроси, свързани с предложението на кмета на Община Габрово от
17.12.2021 г. На заседанието е бил налице необходимия кворум от 31 души от общо
33. При обсъждането на точката от дневния ред, касаеща изменението на ТБО за
общината е докладвано възражението на ******** Габрово от 22.12.2021 г. и е
дадена думата на г-жа С., като представляващ сдружението и, едновременно с
това, общински съветник. Общинският
съвет е запознат и със становището на Община Габрово, изразено по това
възражение. В Протокола /л.79/ е отразено, че по предложението са направени
изказвания на общински съветници. Гласувани са по отделно предложенията на П.С.
относно съд за битови отпадъци вид кофа /кука/ от 24- л с цена от 600.00 лв.,
като същото не е прието от общинските съветници. Гласувано е самостоятелно и
предложението й, касаещо промяна в цената на обслужване на контейнер тип Бобър
от 1,1 куб. м от 8 000 лв. на 2 000 лв. и то също е отхвърлено от мнозинството
на общинските съветници. Прието е предложение за промяна в Приложение № 2, като
в т. 1 отпада 1 брой контейнер с обем от 4 куб. м и цена от 17 000 лв.
Гласувани са по отделно и всички останали предложения, касаещи това Приложение,
като всички те са приети с необходимото мнозинство. В резултат с процесното
Решение № 280 от 30.12.2021 г. е определена ТБО за 2022 г. по видове услуги и
населени места, съгласно Приложение № 2, съставляващо част от същото Решение. Същото
е публикувано на сайта на общината, както и в местната преса и информационния
бюлетин на Община Габрово от 6.01.2022 г.
От заседанието на ОбС, на което е прието процесното Решение, е представен
запис, както и препис-извлечение от същото. От представените по делото
доказателства е видно, че предложението на жалбоподателя е било поставено за
обсъждане пред колективния орган на местно самоуправление, като са изслушани
доводите на Асоциацията, на представители на общината /кмета и зам. кмета по
финансовите въпроси – „Финанси и собственост“/. Съобщено е, че не са постъпили
други възражения и становища по направеното от кмета на общината предложение и
на общински съветници.
Съдът вече е изразил официално становище по делото, вкл. и в настоящия
съдебен акт, че характера на оспореното Решение а такъв на Общ административен
акт.
Процесното Решение е прието от компетентен
орган съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7
от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, като гласуването е било поименно,
по списък и срещу името на всеки общински съветник е отразен неговият вот.
Наред с това, са спазени
и
изискванията на чл. 27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА за кворум и мнозинство на общинските съветници. Общият
административен акт е в предвидената в АПК писмена форма. При издаването му са спазени и изискванията на
чл. 66 и чл. 69 от АПК, тъй като проектът на план-сметка за 2022
г. и ТБО за същата година, съдържащ се в предложение на кмета на Община Габрово
и мотиви на същия административен орган, е публикуван на сайта на общината повече от месец преди да се постави за
обсъждане и да се гласува и приеме от ОбС.
Посочено е къде могат да се правят предложения, в какъв срок.
Опореният административен акт съдържа фактическите и
правни основания по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4
от АПК, обосноваващи необходимостта от
увеличение размера на ТБО за 2022 г. В предложението на кмета на Община Габрово, с което е внесен проектът за приемане на план-сметка за дейностите
по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци
за 2022
г., са конкретизирани основанията за приемане на промени в таксата за битови
отпадъци. Според нейните мотиви ТБО за 2022 г. се определя в
съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по събиране и
извозване на битовите отпадъци, обезвреждането им в депа или други съоръжения,
както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Уточнено
е, че такса битови отпадъци се състои от трите компонента, включващи
цената на съответните услуги, като размерът на отделните компоненти е съобразен
и отговаря на разходите по предложената план-сметка за съответните дейности по
събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите
отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване. Посочено е, че обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от Закона за
управление на отпадъците, се включват
при формиране на план-сметката за 2022 г., съответно и същите са отчетени като разход за дейности по чл. 66, ал. 1, т. 2
от ЗМДТ за годината.
Съгласно чл. 66 от АПК откриването на
производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично
чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до
организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин. Изброяването на начините на уведомяване не е изчерпателно и изборът е
предоставен на самия административен орган. В случая той е оповестен на сайта
на общината, достъпен е и към настоящия момент той е все още на този сайт в
първоначалния си вид. Уведомяването включва и основните съображения
за издаването на акта, както и формите на участие на заинтересованите лица в
производството. Както е отразено по-горе то съдържа
мотивите за направеното предложение и съдържанието му. Определена е форма за
участие в обсъждането – „писмени предложения и възражения“, което е допустимо,
съгл. чл. 69, ал. 1, т. 1 от АПК. Според тази специална разпоредба е достатъчно
да се определи една от посочените форми и в случая изискването е спазено. Налице
е разумен срок за запознаване за реализиране правото на участие на
заинтересованите лица, като е определен такъв от един месец, с което е
изпълнено изискването на чл. 69, ал. 2 от Кодекса. Съдът намира, че са обсъдени
направените възражения – такова е било налице само от страна на жалбоподателя,
то е обсъдено на заседание на ОбС и на вносителя му е била предоставена и
възможност устно да защити позицията си, от която той се е възползвал. Приетият
ОАА е съобщен по реда, по който е разгласено и уведомлението. Нормата на чл. 74
от АПК препраща за субсидиарно прилагане към процедурата по издаване на
индивидуален административен акт, а не на нормативен такъв.
АСГ намира, че
процесното Решение е мотивирано фактически и правно и е съобразено с приетото в Постановление №
4/1976 г. на Пленума на Върховния съд и Тълкувателно решение
№ 4/22.04.2004 г. по т. д. № 4/2002 г.
на ОСС на ВАС относно задължителното мотивиране на административните актове,
включително когато органът е овластен да реши въпроса по свободна преценка. В
съдебната практика е наложено разбирането, че е допустимо мотивите на административния орган по
издаване на административния акт да не бъдат посочени изрично в него, стига те да могат да
се изведат от документите по преписката по издаването му. В случая в самото предложение на кмета на общината се
съдържат достатъчно подробни мотиви, които са били обект на обсъждане във
възражението, отговора по него и на сесията на Общинския съвет, като по
приложимата точка от дневния ред са правени редица обсъждания и изказвания,
мотивиращи Решението в обжалваната част. Не е необходимо самото решение да
преповтаря мотиви от отговора по възражението, достатъчно е, че те са били
изложени и обсъдени публично на проведеното заседание на колективния орган,
което е било записано и излъчвано онлайн.
Логично житейски и оправдано е увеличението на ТБО при предхождаща
10-годишна липса на такова и с оглед увеличението на цените на стоките и
услугите, влизащи в разчетите при сформиране цените на услугите, предоставяни
на гражданите, посочени в чл. 66, ал. 1 от ЗМСМА.
Следва да се отбележи, че в случая с оспореното Решение не се определя
основата, върху която се изчислява ТБО, та е определена в приложената по делото
Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на Община Габрово. С Решението е определен само размерът,
ставката, която се начислява върху тази основа. По тази причина и не следва в
настоящия съдебен акт да се излагат мотиви защо за основа, върху която се определя ТБО, са
избрани данъчната оценка за жилищните имоти, респективно – количеството битови
отпадъци за нежилищните такива.
Жалбоподателят не твърди и по делото не са представени доказателства, че
направените и отразени разчети в предложението и мотивите към обявлението за
откриване на производството по издаване на ОАА не са правилно изчислени или
отразени. В крайна сметка размерът на ТБО се определя от ОбС и това е въпрос на
оперативна самостоятелност, като съдът не може да влияе при определянето на
конкретния размер на таксата.
В
обобщение съдът намира,
че оспореното решение е издадено при спазване на изискването за форма, при
липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в
съответствие с материалния закон и с неговата цел, поради което подадената срещу него жалба следва да бъде
оставена без уважение.
Общински съвет Габрово е поискал присъждане на юрисконсултско възнаграждение,
но такова не следва да се присъжда, т.к. страната е била представлявана от лица
с юридическо образование и юридическа правоспособност, които обаче не заемат
длъжност „юрисконсулт“, а са, съответно, началник отдел и директор дирекция при
Община Габрово.
Въз основа на гореизложеното и на
основание чл. 172, ал. 2, във вр. с ал. 1, чл. 184 от АПК, Административен съд
Габрово
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО по Жалба с
вх. № СДА-01-168 от 28.01.2022 г. на Сдружение „************** Габрово“,
БУЛСТАТ: ******, на Решение № 280 от 30.12.2021 г. на Общински съвет Габрово в
оспорената му част – точка № 2, с която се определя такса битови отпадъци за
2022 г. по видове услуги и населени места на територията на Община Габрово,
съгласно Приложение № 2, съставляващо част от същото Решение.
На страните ДА СЕ ВРЪЧИ препис от
настоящия съдебен акт в едно със съобщенията за неговото изготвяне.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба, подадена в 14-дневен срок от съобщаването чрез
Административен съд Габрово до Върховен Административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЪСТЕВ:1.
2.