Решение по дело №59/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 137
Дата: 18 октомври 2023 г.
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20237070700059
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 137

Гр. Видин, 18.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

четвърти административен състав

в публично заседание на

двадесети септември

през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

Николай Витков

при секретаря

Вержиния Кирилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

Административно дело №

59

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК, във връзка с чл.46, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4/2015 г.).

Образувано е по жалба на ЕТ „Генчо Чолаков”, ЕИК *********, с адрес: с. Орешец, ул.”Христо ботев” № 2, общ. Димово, обл. Видин, съдебен адрес:***, против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 г. за кампания 2022 г. и за установяване на публично държавно вземане с № 01-6500/5272#3 от 13.12.2022 г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”.

Твърди от оспорващия, че атакуваният акт е незаконосъобразен, издаден при неспазване на установената форма, в противоречие с материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в отклонение от целта на закона. В представени по делото писмени становища потвърждава изложените съображения в жалбата, както и въвежда нови твърдения за допуснати нарушения в административното производство, приключило с издаване на процесния акт.

Прави искане за отмяна на акта и за присъждане на разноски.

Ответната страна Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез пълномощник излага доводи за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Видин, като взе предвид твърденията и становищата на страните, след анализ на събраните в производството доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка: жалбоподателят е регистриран и одобрен за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г. с направление „Биологично растениевъдство” през кампания 2016 г. Избрал е да продължи поетият ангажимент за кампании 2021 г. и 2022 г. по реда, установен в чл.6, ал.3 от Наредба № 4/2015 г. В заявлението си за подпомагане за кампания 2022 г. заявил парцели за подпомагане с обща площ 200,27 ха. Заявените за подпомагане парцели за кампания 2016 г. са с обща площ 288,99 ха. В заявлението за 2022 г. е посочено, че през текущата година намалява площта, за която има поет биологичен ангажимент по направление „Биологично растениевъдство”, като е записано, че към заявлението се прилага обяснение за причините за намаляване на площите, но видно от приложената преписка, такова липсва. Липсата му е отразена и в резултата от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2022 на лист 32 от делото.

При извършени проверки от органите на ответника в ИСАК, чрез съпоставяне на заявените от земеделския производител площи и одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” е установен процент на припокриване от 69,29%, което е отразено в таблицата на стр. 2 от процесния акт.

Заявителят е бил уведомен за констатираното несъответствие с писмо № 01-6500/5272 от 03.10.2022 г., както и за предприемането на действия за прекратяване на многогодишния ангажимент и възстановяване на част от полученото финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г., против което подал възражение вх.№ 01-6500/5272 от 28.10.2022 г. В същото заявил, че намаляването на площите с повече от 10% спрямо 2016 г. е извършено, тъй като е възнамерявал кампания 2022 г. да бъде първа година от нов ангажимент, което изрично заявил на служителите на общинска служба „Земеделие” гр. Димово, но това обстоятелство не било отразено в попълненото заявление по тяхна вина и липса на компетентност.

На 13.12.2022 г. е издаден оспорения в настоящото производство Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане с № 01-6500/5272#3 от 13.12.2022 г., с който заместник-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” прекратява по отношение на ЕТ „Генчо Чолаков”, ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 за кампания 2022 и определя подлежащо на възстановяване публично държавно вземане по направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 във връзка с подадените от ЕТ „Генчо Чолаков”, ЕИК *********, заявления за подпомагане в размер на 10% от общо изплатените суми от 983529,39 лева, или сумата от 98352,94 лева, на основание чл. 15, ал. 4, т. 2, буква „г” от Наредба № 4/2015 г.

Издаденият акт е изпратен на адреса на заявителя и е получен от посоченото в известие за доставяне лице на 23.12.2022 г. (лист 67).

По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, която дава заключение, че за кампания 2016 г. по мярка 11 „Биологично земеделие” жалбоподателят е кандидатствал за подпомагане с 14 парцела (индивидуализирани в заключението), с обща площ 288,99 ха (т.1).

За кампания 2022 същият е заявил за подпомагане 9 парцела с обща площ 200,27 ха (т.2).

В т.3 вещото лице посочва, че по заявлението за кампания 2022 г. на ЕТ „Генчо Чолаков” е извършена проверка за географско припокриване на площите, заявени за подпомагане през 2022 г., спрямо площите за референтната година от поемането на ангажимента, съгласно разпоредбите на чл. 17, ал.1 и ал.2 от Наредба № 4/2015 г. В т.4 дава заключение за процентът на пресичане (географско съвпадение) между одобрената (референтната) площ, за която е поет ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично растениевъдство” за кампания 2022 г., изчислен като отношение между одобрената площ за 2016 г. и заявената площ за 2022 г., който процент е определен на 69,29%.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи: жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена срещу подлежащ на обжалване административен акт, в рамките на нормативно определения преклузивен срок и от лице с правен интерес да го обжалва.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган: заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, съобразно делегирани правомощия със Заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г. на изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” и в съответствие с чл. 20а от ЗПЗП, съгласно който изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция и организира и ръководи дейността й. Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена разплащателна агенция на Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС (чл. 11а от ЗПЗП), като съгласно §. 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз.

Атакуваният в настоящето производство акт съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, в т.ч. фактическите и правни основания за издаването му. Като правни основания за постановяването му са посочени разпоредбите на чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от ЗПЗП, чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК, както и чл. 7, §. 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правилата за прилагане на Регламент (ЕС) № 1306/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие.

Приложими към процесния казус са и разпоредби от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитите на селските райони за периода 2014-2020 г.

От фактическа страна актът за прекратяване на биологичен ангажимент е обоснован с извършените административни проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 11 „Биологично земеделие” с тези, заявени по направлението за кампания 2022 г. в ИСАК, при които е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 69,29%, в нарушение на изискването по  чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/2015 г. за географско припокриване на поне 90% от площта, за която има поет биологичен ангажимент. Посочена е правната норма и начина на формиране на сумата, която следва да възстанови жалбоподателя. Предвид изложеното актът е надлежно мотивиран.

Съдът не констатира наличие на допуснати нарушения на съществени процесуални правила при издаване на акта. На жалбоподателя е изпратено уведомление по чл. 26 от АПК, в което се съдържат всички релевантни за спора факти, въз основа на които е постановен процесния акт. Жалбоподателят своевременно е направил писмени възражения против констатациите на административния орган, които са били обсъдени при постановяване на окончателния акт.

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване опазването на околната среда по мярка 11 от ПРСР за периода 2014-2020 г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), намират регламентацията си в Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. Съгласно чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на заявлението за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане, а през всяка следваща година до изтичане на петгодишния ангажимент кандидатите за подпомагане подават заявление за плащане. Съгласно чл. 6, ал. 3 от Наредбата, след приключване на петгодишния период на ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г.

От преписката се установява, че жалбоподателят е поел петгодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично растениевъдство” през 2016 г. Заявени по тази мярка и направление са 14 парцела с обща площ от 288,99 ха, които изцяло са били одобрени с уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 г. с изх. № 02-050-2600/1263 от 08.12.2016 г. на ДФЗ. Следователно според чл. 6, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. (в актуалната редакция към подаване на заявлението), срокът по ал. 1 е с начална дата от 2016 г. и съответно петгодишният ангажимент е изтекъл през 2020 г. Безспорно се установява от приложената преписка, че оспорващият е подал заявление за подпомагане по същата мярка и направление за 2021 г., в което били посочени парцели с обща площ 278,54 ха.

За кампания 2022 г. същият заявил за подпомагане 9 парцела с обща площ 200,29 ха. От приложените по делото доказателства и от заключението на вещото лице се установява, че е налице намаляване на броя и площта на заявените за подпомагане парцели, спрямо първоначално заявените и одобрени за подпомагане парцели и площи през 2016 г.

Според  чл. 17, ал. 1 от Наредба № 4/2015 г., дейностите по направление „Биологично растениевъдство” се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на задължението, а съгласно ал. 2 одобрената площ за извършване на дейности по направление „Биологично растениевъдство” може да бъде намалена с не повече от 10%, като всяка година поне 90% от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта на настоящата наредба или в случаите по ал. 4 и 5. Условията за прекратяване на поет ангажимент са описани изчерпателно в чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата, като Държавен фонд „Земеделие” прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2. Материалноправната предпоставка за прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен ангажимент по смисъла на чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата е заявяването за финансова помощ на площ, която е намалена с повече от 10% от одобрената (референтната) за подпомагане площ или когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената (референтната) за подпомагане площ за съответното направление.

Съответно правилно издателят на акта е приел, че е налице предпоставката, с която законът свързва прекратяване на биологичния ангажимент в хипотезата на чл. 15, ал. 3, т. 1, във връзка с чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/2015 г. От събраните доказателства и от заключението на вещото лице се установява по категоричен начин, че от заявените и одобрени парцели през първата година на поетия ангажимент, които са в размер на 288,99 ха, през 2022 година оспорващият е заявил 200,27 ха, респ. процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от ЕТ „Генчо Чолаков” през кампания 2022 г. спрямо одобрените парцели за участие по направление "Биологично растениевъдство" през 2016 г. е 69,29%. Установява се, че оспорващият е намалил одобрените през 2022 г. парцели с повече от 10%, както правилно е пресметнал и ответникът. Установеният процент на припокриване между референтните площи и заявените през кампания 2022 г. са под минимално изискуемите по  чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/2015 г., което е основание за прекратяване на ангажимента на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата.

Размерът на подлежащото на възстановяване публично държавно вземане е определен по реда на чл. 15, ал. 4, т. 2, буква „г” от Наредба № 4/2015 г. за прилагане на Мярка 11 „Биологично земеделие”, според който текст подпомаганите земеделски стопани възстановяват получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви, когато е прекратен поетият многогодишен ангажимент; от кампанията на първоначално одобрение по мярката до кампанията, за която са установени неспазванията по ал. 3, т. 1, 2, 4 и 5 и възстановяват 10%, ако е след петата година. Изплатената на жалбоподателя сума по направление „Биологично растениевъдство”, представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините 2016-2021, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 983529,39 лева, видно от приложените към преписката доказателства. 10% от тази сума се равнява на 98352,94 лева, както правилно е приел и ответникът.

В този смисъл мотивите в оспорения акт се подкрепят от заключението на назначената съдебно-техническа експертиза, която съдът кредитира като безпристрастна, компетентно изготвена, съответваща с приетите по делото доказателства и неоспорена от страните.

Съдът не приема за основателни твърденията на жалбоподателя относно това, че при подаване на заявлението за кампания 2022 г. погрешно по вина на служители в ОС „Земеделие” гр. Димово е посочено, че същата година продължава поетият през 2016 г. ангажимент, вместо както заявителят им обяснил, че в действителност възнамерявал кампания 2022 г. да бъде първа година от нов ангажимент. Видно от приложената към преписката справка за резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2022 (лист 32) се установява, че заявителят надлежно и своевременно е бил уведомен за констатираните грешки, изразяващи се в недеклариране на същите площи спрямо декларираните от предходната година, както и в непредставяне на обяснение за намалените площи. При липсата на доказателства за подаване на ново заявление или за корекция на вече подаденото такова съдът приема за неоснователно и недоказано това твърдение на оспорващия.

Неоснователни са и твърденията на оспорващия за непубликуване на заповедта за определяне на начална дата за прием на заявления за подпомагане и заявления за плащане по мерките, финансирани от ПРСР 2014-2020 г. (заповед № РД09-503/27.04.2022 г.), която след служебна проверка от съда се установи, че е публикувана както в интернет сайта на Министерство на земеделието, така и в сайта на ДФЗ-РА. В този смисъл липсват данни за нарушаване на процесуалните права на заявителя в административното производство.

Поради изложеното процесният акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2022 г. и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/5272#3 от 13.12.2022 г., издаден от Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, се явява законосъобразен, постановен от компетентен орган, в предвидената форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствени правила и в съответствие с материалния закон. Жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК на административния орган следва да бъдат присъдени разноски за процесуално представителство в размер на 100,00 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.24 от Наредба за заплащане на правната помощ.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Генчо Чолаков”, ЕИК *********, с адрес: с. Орешец, ул.”Христо Ботев” № 2, общ. Димово, обл. Видин, съдебен адрес:***, против акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2021 г. и за установяване на публично държавно вземане с № 01-6500/5272#3 от 13.12.2022 г., издаден от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, като неоснователна.

ОСЪЖДА ЕТ „Генчо Чолаков”, ЕИК *********, с адрес: с. Орешец, ул.”Христо Ботев” № 2, общ. Димово, обл. Видин, да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие” направените разноски за процесуално представителство по настоящето дело в размер на 100,00 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: