Решение по дело №6981/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5849
Дата: 18 декември 2023 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20231110206981
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 5849
гр. София, 18.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря ААЛ
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20231110206981 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №11-01-826-2022/12.04.2023 г. на
директора на Агенция за държавна финансова инспекция, на Т. Ц. Т., ЕГН
********** на основание чл. 255а от Закона за обществените поръчки /ЗОП/
за нарушение на чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП е наложена глоба в размер на 1 000 лв.
Недоволна от издаденото наказателното постановление е останала
жалбоподателката, която обжалва същото с доводи за допуснати процесуални
нарушения. Излагат се доводи и за недоказаност на нарушението. В с.з.
жалбата се поддържа от адвокат МИКУШИНСКИ, който предлага на съда да
отмени НП като незаконосъобразно. Представя писмени бележки и
претендира разноски.
Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт ХРАНОВА, която предлага на съда да потвърди НП като
правилно и законосъобразно, представя подробни писмени бележки.
Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за
прекомерност на поисканите от жалбоподателя разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

1
Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА, като
мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Контролните органи на въззиваемата страна извършили проверка в
Дирекция „Управление на собствеността и социални дейности” на
Министерството на вътрешните работи, която попада в обхвата на
държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на
чл. 4 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, респ. директорът на
ДУССД на МВР е публичен възложител на обществени поръчки.
В периода от 25.11.2021 г. до 09.08.2022 г., дирекцията се представлява
от жалбоподателката Т. Ц. Т. – директор. С Решение № 5785опр-114 от
01.08.2019 г. директорът на ДУССД-МВР - ХХХ е открил процедура за
сключване на рамково споразумение чрез „открита“ по вид процедура за
възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на полицейски
униформи - костюми и шапки камуфлирани - зимни и летни“.
Процедурата е с обща прогнозна стойност 8 740 000 лв. без ДДС и е
разделена на четири обособени позиции: 1/ Обособена позиция 1 „Доставка
на костюм зимен камуфлиран - общо 10 000 бр.“ с прогнозна стойност - 5 350
000 лв. без ДДС; 2/ Обособена позиция 2 „Доставка на костюм летен
камуфлиран - общо 10 000 бр.“ с прогнозна стойност - 2 600 000 лв. без ДДС;
3/ Обособена позиция №3 „Доставка на шапки зимни камуфлирани - общо 10
000 бр.“ с прогнозна стойност - 460 000 лв. без ДДС; 4/ Обособена позиция 4
„Доставка на шапки летни камуфлирани - общо 10 000 бр. с прогнозна
стойност - 330 000 лв. без ДДС.
С решението са одобрени обявлението за оповестяване на откриването
на процедурата и документацията за обществената поръчка.
Получени са четири оферти, както следва: „Краси Стил 8“ ЕООД - вх.
№ 5785сп-27-578506-оф-356/15.11.2019 г., 09:43 ч. за участие по 4 обособени
позиции; „Техномат Меркурий“ ЕООД - вх. № 5785ор-27-578506-оф-
357/15.11.2019 г., 09:57 ч. за участие по 4 обособени позиции; Лортън“ ЕООД
с вх. № 5785оп-27-578506-оф-358/15.11.2019 г., 16:37 ч. за участие по
обособена позиция №2; „Лортън“ ЕООД с вх. № 5785оп-27-578506-оф-
359/15.11.2019 г., 16:39 ч. за участие по обособена позиция № 4.
С Решение №5785опр-192/20.12.2019 г. били обявени обявил
участниците ХХХ и „Техномат Меркурий“ ЕООД за изпълнители на
рамковото споразумение по четирите обособени позиции.
По процедурата са сключени четири рамкови споразумения (PC), както
2
следва: 1/ Рамково споразумение №5785р-2731/28.01.2020 г., сключено с
потенциалните изпълнители ХХХ и „Техномат Меркурий“ ЕОО, за
изпълнение на обособена позиция №1 с предмет: „Доставка на костюм зимен
камуфлиран”. Ценово предложение за 10 000 бр. от „Техномат Меркурий“
ЕООД - 5 350 000 лв. без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 5 340 000 лв.
без ДДС; 2/ Рамково споразумение 5785р-2733/28.01.2020 г., сключено с
потенциалните изпълнители ХХХ и „Техномат Меркурий“ ЕООД за
изпълнение на обособена позиция № 3 с предмет: „Доставка на шапки зимни
камуфлирани”. Ценово предложение за 10 000 бр. от „Техномат Меркурий“
ЕООД - 460 000 лв. без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 455 000 лв. без
ДДС; 3/ Рамково споразумение 5785р-13236/02.06.2020 г., сключено с
потенциалните изпълнители ХХХ и „Техномат Меркурий“ ЕООД за
изпълнение на обособена позиция № 2 с предмет: „Доставка на костюм летен
камуфлиран”. Ценово предложение за 10 000 бр. от „Техномат Меркурий“
ЕООД - 2 600 000 лв. без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 2 595 000 лв.
без ДДС; 4/ Рамково споразумение № 5785р-13257/02.06.2020 г., сключено с
потенциалните изпълнители ХХХ и „Техномат Меркурий“ ЕООД за
изпълнение на обособена позиция № 4 с предмет: „Доставка на шапки летни
камуфлирани“. Ценово предложение за 10 000 бр. от „Техномат Меркурий“
ЕООД - 330 000 лв. без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 329 000 лв. без
ДДС;
По сключено Рамково споразумение №5785р-13257 от 02.06.2020 г. с
предмет: „Доставка на шапки летни камуфлирани“ са сключени и изпълнени
договор УРИ 5785опд-73/06.08.2020 г. с изпълнител „Техномат Меркурий“
ЕООД и договор УРИ 5785опд-120/30.10.2020 г. с изпълнител ХХХ след
проведени вътрешни конкурентни избори. По договорите са извършени
доставки на шапки летни камуфлирани с обем от 500 бр. и от 600 бр. на
стойност: 19 500 лв. с ДДС по договор УРИ 5785опд-73/06.08.2020 г. и 23 688
лв. с ДДС по договор УРИ 5785опд-120/30.10.2020 година. Със сключване на
договорите, изпълнителят е приел да достави изделия с технически
спецификации, посочени в техническо приложение № 1 към договорите и
техническото предложение на изпълнителя към рамковото споразумение №
5785р-13257/02.06.2020 г.
На 03.11.2021 г. директорът на ДУССД-МВР ГК е подписала Решение
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител на обществената
поръчка. С решението на основание чл. 82 ал. 4 т. 5 и чл. 108 т. 1 ЗОП вр. чл.
22 ал. 1 т. 6 ЗОП и отразени резултати в доклад с peг. №5785р-
28934/29.10.2021 г. на назначена със заповед №5785опз-128/26.10.2021 г.
комисия за извършване на вътрешен конкуренген избор за определяне на
изпълнител за сключване на договор въз основа на рамково споразумение
№5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки летни
камуфлирани“, открита с решение №5785опр-114/01.08.2019 г., изменена с
Решение за одобряване на обявление за изменение или допълнителна
информация №5785опр-165/07.11.2019 г., и покана № 578500-8175/13.10.2021
3
г. за определяне на индивидуален изпълнител чрез вътрешен конкурентен
избор (ВКИ), е определен за изпълнител на обществената поръчка участника
ХХХ с обща цена в лв. без ДДС - 166 145 лв.
С Решение №5785опр-6/23.02.2022 г. на жалбоподателката в качеството
й на директор на ДУССД на основание чл. 110 ал. 5 вр. чл. 110 ал. 1 т. 8 пр. 1
ЗОП вр. чл. 22 ал. 1 т. 8 ЗОП и докладна записка на началника на отдел
„Материално-техническо осигуряване“ е прекратена процедурата по
сключване на договор след проведена обществена поръчка по реда на чл. 82
ал. 3 и ал. 4 ЗОП - извършен вътрешен конкурентен избор за определяне на
изпълнител за сключване на договор въз основа на рамково споразумение
№5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки летни
камуфтирани“. Със същото решение е отменено влязлото в сила решение peг.
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител.
Процедурата е прекратена на основание чл. 110 ал. 5 вр. чл. 110 ал. 1 т.
8 ЗОП поради това, че преди сключването на договора е възникнало
обстоятелство по чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП, а именно отпаднала е
необходимостта от възлагане на договора в резултат на съществена
промяна в обстоятелствата по причини, които възложителят не е могъл да
предвиди. В решението са посочени следните мотиви за прекратяване на вече
издаденото и влязло в сила решение за определяне на изпълнител по
горецитираната процедура: постъпили в ДУССД - МВР писма peг. №3282р-
27011/26.11.21 г. на директора на Главна дирекция „Гранична полиция“ и peг.
№5364р-23752/26.11.2021 г. на директора на Дирекция „Миграция“ – МВР. С
писмата се информира за отпаднала необходимост от заявените количества
костюми камуфлирани зимни и летни и шапки камуфлирани зимни и летни,
тъй като облеклата, предмет на рамковото споразумение не удовлетворяват в
достатъчна степен изискванията на служителите на структурите-заявители за
осигуряване на надеждна защита от вредните въздействия на факторите на
околната среда - влага, студ, вятър.
От дирекция „Миграция“ заявяват, че за служителите изпълняващи
специални задачи по овладяване на мигрантския натиск, посочените изделия
са за учебно-тренировъчна цел и не отговарят на изискванията на ДМ за
осигуряване на надеждна защита на служителите.
В писмото на ГДГП се посочва, че зимните облекла били необходими
за служителите, участващи в специализирани полицейски операции за
противодействие на високия миграционен натиск, който се извършвал на
тежки терени по пограничните зони, до много от които нямало достъп с
автомобили и служителите преминавали големи разстояния, изложени
продължително време на тежки метеорологични условия в недостъпни и
обрасли с растителност терени.
Изразено е и становище, че облеклата и по-конкретно зимните не
отговаряли на изискванията за устойчивост на атмосферните условия - влага,
вятър и температурни амплитуди, характерни за климата през летния сезон в
4
нашите географски ширини, както и изискване за по-високи технически
характеристики от заложените в техническите спецификации към рамковите
споразумения.
В докладна записка peг. №5785р-3645/28.01.2022 г. на ИИ - началник на
отдел „Материално-техническо осигуряване“ при ДУССД относно
прекратяване на процедура по възлагане на договор за обществена поръчка,
информира, че след издаване на решенията за определяне на изпълнители по
PC, в ДУССД са постъпили писма per. № 3282р- 27011/26.11.21 г. на ГДГП и
per. № 434р-19127/26.11.2021 г. на ГДЖСОБТ до директора на ДУССД-МВР,
с които е получена информация за отпаднала необходимост от заявените
общо 5 000 бр. костюми и шапки камуфлирани зимни и летни по изброените
по-долу причини.
В докладната записка е посочено, че камуфлираните облекла по
рамковите споразумения, не удовлетворяват в достатъчна степен
изискванията на служителите на структурите-заявители за осигуряване на
надеждна защита от вредните въздействия на факторите на околната среда -
влага, студ, вятър. Посочва се още, че от началото на 2021 г. са регистрирани
опити на граждани от трети страни да влизат в страната през българо-
турската граница, които в пъти са надвишили опитите в сравнение със същия
период на 2020 г. Заплахите произтичащи от тези промени се посочва, че
предполагат ангажираност на изискванията към ресурсното осигуряване на
служителите, ангажирани с охраната на държавната граница, както и на
служителите участващи в СПО и в частност тяхното облекло. Вещевото
осигуряване на униформените служители, участващи в СПО при охрана на
държавната граница и обезпечеността на служителите с необходимото
многокомпонентно специализирано камуфлажно облекло с оглед конкретните
обстоятелства е в първостепенна важност. Посочва се, че новонастьпилия
специфичен мигрантски натиск е обстоятелство, което не би могло да се
предвиди от Възложителя към момента на провеждане на процедурите за
вътрешен конкурентен избор за доставка на камуфлирано облекло. С
докладната записка се информира за започване изготвяне на нови технически
спецификации, в които са заложени високи технико-тактически параметри
към многокомпонентно специализирано камуфлирано облекло, които да са
съобразени със съвременните изисквания за защита, надеждност и комфорт.
Посочва се, че материалите, от които са изработени облеклата, предмет на
доставки съгласно рамковите споразумения не притежават необходимите
физико-механични показатели (нямат мембрана с оптимален воден стълб,
тъканите не са с високи здравини, липсва коефициент за степен на дишаемост
и електростатичност на тъканите).
В писмо peг. №484р-19127/26.11.2021 г. от гл. комисар ТГ - директор
на ГДЖСОБТ се посочва увеличения миграционен натиск по границите и
необходимостта от допълнително оборудване на командированите
служители, като същият потвърждава да бъдат предприети мерки за
осигуряване на вещево имущество за служебно ползване с посочени
5
количества: костюм камуфлажен зимен - 1 000 комплекта, костюм
камуфлажен летен - 1 000 комплекта, шапки камуфлирани зимни - 1 000 бр.,
шапки камуфлирани летни - 1 000 бр.
Контролните органи приели, че горното е в противоречие на
изложените мотиви от ИИ - началник на отдел „Материално-техническо
осигуряване“ при ДУССД в докладната записка за прекратяване на
процедурите по сключване на договорите за доставки на костюми и шапки
камуфлирани - зимни и летни съгласно писмо peг. № 484р-19127/26.11.2021 г.
В заключение се посочва, че не е осигурен финансов ресурс за сключване на
договори и предвид изложените мотиви в докладната записка е предложено
да не се предприемат действия по сключване на договорите по предвидените
четири броя процедури за ВКИ и да се изготвят решения на основание чл. 110
ал. 5 ЗОП, с които да се отменят влезлите в сила решения за определяне на
изпълнители, да се издадат решения за прекратяване и да не се сключат
договори поради обстоятелства по чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП.
Предвид изложените мотиви относно отпаднала необходимост от
възлагане на договора е взето решение за прекратяване на процедурата на
основание чл. 110 ал. 5 ЗОП поради това, че преди сключването на договора е
възникнало обстоятелство по смисъла на чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП, а именно
настъпила е съществена промяна в обстоятелствата, изразяваща се в
наличието на специфичен миграционен натиск, което събитие Възложителят
не е могъл да предвиди по обективни причини.
Контролните органи приели, че след на 23.02.2022 г. (датата на
прекратяване на процедурата за вътрешен конкурентен избор с Решение
№5785опр-6/23.02.2022 г.), жалбоподателката Т. - директор на Дирекция
„Управление на собствеността и социални дейности” на Министерството на
вътрешните работи (ДУССД на МВР) и публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 13 от Закона за обществените поръчки е
отменила Решение № 5785опр-158 от 03.11.2021 г. за определяне на
изпълнител по Рамково споразумение № 5785р- 13257 от 02.06.2020 г. с
предмет: „Доставка на шапки летни камуфлирани“, като е прекратила
процедурата без да е налице отпаднала необходимост от провеждане на
процедурата или от възлагане на договора в резултат на съществена промяна
в обстоятелствата или при невъзможност да се осигури финансиране за
изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да
предвиди.
Контролните органи приели, че не е налице хипотезата на отпаднала
необходимост от възлагане на договора в резултат на съществена промяна в
обстоятелствата, поради причини, които той не е могъл да предвиди. С
изложените в решението за прекратяване мотиви се визира настъпила
съществена промяна в обстоятелствата, която от своя страна не обуславя
наличието на отпаднала необходимост от възлагане на договора. Промяната в
обстоятелствата, според възложителя, е продиктувана от засиленият
6
миграционен натиск по границата на България, което е наложило служителите
на МВР, участващи в СПО да изпълняват специфични дейности в сложни
метеорологични условия, предимно в планинско-гориста местност и
труднодостъпни терени за неограничен период от време. Сочената
миграционна вълна и специфичен миграционен натиск не може да се счете
като непредвидено или нововъзникнало обстоятелство, което е могло да бъде
предвидено от възложителя към момента на провеждане на процедурите за
вътрешен конкурентен избор за доставка на камуфлирано облекло. Приели, че
Република България е била подлагана и преди на миграционен натиск от
бежанци от Сирия, Афганистан и др. държави, при който в рамките на
няколко миграционни вълни държавната граница е подлагана многократно на
многочислен бежански натиск с потоци от бежанци.
Контролните органи приели, че фактическата обстановка не се явява
новонастъпила за компетентните структури на МВР, които са осъществявали
нормативно заложените им функции в условията на миграционни вълни.
Изтъкнатите от възложителя мотиви, касаещи тежките атмосферни условия,
при които униформените служители на МВР извършват своите дейности,
също не могат да бъдат определени като ново или непредвидимо
обстоятелство, което не е било налице при изготвянето на документацията за
обществената поръчка и провеждането на процедурата за нейното възлагане,
защото няма съществена промяна в атмосферните условия сега и при
откриване на настоящата поръчка. Екипировката, притежаваща специфични
характеристики е била налице и при откриването на настоящата поръчка и
сключеното на тази основа рамково споразумение. Тази нужда не се
променила в настоящия момент. Качеството на материята на подлежащите на
доставка изделия, с определени изисквания и параметри в тази насока е било
вече заложено в техническата спецификация на обществената поръчка,
одобрена с влязлото в сила преди три години Решение №5785опр-
114/01.08.2019 г., с което е била открита процедурата. В допълнение на
горното, при започване на процедурата за ВКИ през м. 10.2021 г. вече са
доставени 1 100 бр. камуфлирани летни шапки съгласно техническата
спецификация на обществената поръчка, част от документацията, одобрена с
решението за откриване. Не е било налице основание за прекратяване на
процедурата, още по-малко след издаване на решението за избор на
изпълнител, което е влязло в сила.
Свидетелката В. Г. Тороманова заемаща длъжността държавен
финансов инспектор в АДФИ съставила и връчила надлежно на
жалбоподателката АУАН №11-01-826/24.10.2022 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от
7
НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични, последователни,
съответни и не се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в
тяхната съвкупност, като не са налице основания за дискредитиране, на който
и да е от доказателствените източници, събрани в хода на
административнонаказателното производство и съдебното следствие. С оглед
липсата на противоречия между доказателствените източници, по аргумент за
противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не се налага
подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:


При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаването на наказателното постановление са спазени
изискванията за форма и съдържание, регламентирани съответно в чл. 42 и
чл. 57 ал. 1 ЗАНН, както и специфичните процедурни правила, свързани с
участието на свидетели, предявяване на АУАН, както и сроковете за това.
Съдът намира, че нарушението вменено на жалбоподателката е
недоказано, като мотивите за това са следните:
Прието е, че Т. като директор на Дирекция „Управление па
собствеността и социалните дейности“-МВР неправилно е отменила Решение
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител по Рамково
споразумение №5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки
летни камуфлирани“, като процедурата е прекратена без да е налице
отпаднала необходимост от провеждане на процедурата или от възлагане на
договора в резултат на съществена промяна в обстоятелствата или при
невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по
причини, които възложителят не е могъл да предвиди.
При разглеждане на делото пред настоящата инстанция обаче, са
изискани официални данни от структурите на МВР, ангажирани със защита
на държавната граница, като се установява, че през 2019 г., респ. сключването
на процесиите Рамково споразумение и Решение за определяне на
изпълнител, е било налице проявено ново явление - многократно засилен
мигрантски натиск.
8
От друга страна, самите контролни и наказващ органи са разполагали с
информация от специалистите в отдел „Материално- техническо
осигуряване“ при ДУССД, че облеклото, предмет на процесната обществена
поръчка не отговаря на нуждите, свързани със защитата на държавната
граница на Република България, като дори същите структури са препоръчали
прекратяването й, доколкото е нужно осигуряване на облекло със завишени
качествени характеристики, на каквито налично не е отговаряло.
От представените докладна записка peг. №5785р-3645/28.01.2022 г. на
началник на отдел „Материално-техническо осигуряване“ при ДУССД, писмо
peг. №3282р-27011/26.11.2021 г. от ГД „Гранична полиция“ и писмо peг.
№5364р-23752/21.11.2021 г. от директор на Дирекция „Миграция“ се
установява, че облеклата, предмет на процесната обществена поръчка, в това
число и тези по обособена позиция №4 - „шапки летни камуфлирани“, не
отговарят на изискванията за осигуряване на надеждна защита на
служителите, изпълняващи служебни задачи по овладяване на мигрантския
натиск.
Т.е., облеклата не отговарят на изискванията за устойчивост на
атмосферните условия - студ, влага и вятър, което влече след сбе си и
отпаднала необходимост от продължаване на обществената поръчка.
Нововъзникналият специфичен засилен миграционен натиск е
обстоятелство, което не би могло да бъде предвидено от Възложителя към
момента на провеждане на процедурите за вътрешен конкурентен избор за
доставка на камуфлирано облекло, тъй като към момента на сключване на
рамковото споразумение, служителите, ползващи този тип облекло за охрана
на граница са много по-малко на брой и не са били поставени в екстремни
метеорологични условия.
Действително, както е посочил наказващият орган в НП и в предходен
период страна ни е била обект на миграционен натиск, но всички данни, вкл. и
в международен план сочат, че вследствие кризата в Афганистан,
миграционната вълна е в пъти по-голяма от предходни такива, което налага
сериозни мерки за защита на българо-турска граница, като външна граница на
ЕС чрез увеличаването на допълнителни сили. Установеният многократно
засилен натиск по държавна граница, съпоставен с момента на откриване на
процесната обществена поръчка, съдът намира, че съставлява именно
съществена промяна на обстоятелствата, която не е могло да бъде предвидена
от Възложителя. Прави впечатление, че по време на проверката, въпреки
възражението на жалбоподателката в тази насока, въобще не са издследвани
обстоятелствата относно мигрантския натиск и дали вещното оборудване
отговаря на завишените и специфични изисквания по охрана на границите на
страната.
Съдът намира, че фактът, че миграционният натиск на българо-турска
граница през 2021 г. в сравнение с този през 2020 г. е многократно завишен е
нововъзникнало обстоятелство, тъй като облеклото по техническа
9
спецификация, изработена през 2019 г. не би могло да отговаря на
потребностите на служителите на МВР, ангажирани със защита на
държавната граница през 2021 г. и през 2022 г. Това е така, защото участието
в специализирани полицейски операции е свързано с пребиваването предимно
в планинско-гориста местност и труднодостъпни терени за неограничен
период от време.
Като съобрази гореизложеното съдът намира, че нарушението вменено
на жабоподателката се явява недоказано от обективна страна, което прави
безпредметно обсъждането на субективния елемент и налага цялостна отмяна
на НП като незаконосъобразно.
С оглед изхода на делото на основание чл.63 ал.5 ЗАНН и своевременно
направеното искане, въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да
заплати на жалбоподателката сторените по делото разноски за адвокатско
възнаграждение в размер на 400 лв., като възражението за прекомерност на
същите, съдът намира за неосователно.
Водим от горното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН,съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №11-01-826-2022/12.04.2023 г. на
директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на Т. Ц. Т.,
на основание чл. 255а от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ за
нарушение на чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП е наложена глоба в размер на 1 000 лв.
ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция да заплати на Т.
Ц. Т., с ЕГН ********** заплати на сторените по делото разноски за
адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №11-01-826-2022/12.04.2023 г. на
директора на Агенция за държавна финансова инспекция, на Т. Ц. Т., ЕГН
********** на основание чл. 255а от Закона за обществените поръчки /ЗОП/
за нарушение на чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП е наложена глоба в размер на 1 000 лв.
Недоволна от издаденото наказателното постановление е останала
жалбоподателката, която обжалва същото с доводи за допуснати процесуални
нарушения. Излагат се доводи и за недоказаност на нарушението. В с.з.
жалбата се поддържа от адвокат М който предлага на съда да отмени НП като
незаконосъобразно. Представя писмени бележки и претендира разноски.
Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт ХРАНОВА, която предлага на съда да потвърди НП като
правилно и законосъобразно, представя подробни писмени бележки.
Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за
прекомерност на поисканите от жалбоподателя разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА, като
мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Контролните органи на въззиваемата страна извършили проверка в
Дирекция „Управление на собствеността и социални дейности” на
Министерството на вътрешните работи, която попада в обхвата на
държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на
чл. 4 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, респ. директорът на
ДУССД на МВР е публичен възложител на обществени поръчки.
В периода от 25.11.2021 г. до 09.08.2022 г., дирекцията се представлява
от жалбоподателката Т. Ц. Т. – директор. С Решение № 5785опр-114 от
01.08.2019 г. директорът на ДУССД-МВР - ХХХ е открил процедура за
сключване на рамково споразумение чрез „открита“ по вид процедура за
възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на полицейски
униформи - костюми и шапки камуфлирани - зимни и летни“.
Процедурата е с обща прогнозна стойност 8 740 000 лв. без ДДС и е
разделена на четири обособени позиции: 1/ Обособена позиция 1 „Доставка
на костюм зимен камуфлиран - общо 10 000 бр.“ с прогнозна стойност - 5 350
000 лв. без ДДС; 2/ Обособена позиция 2 „Доставка на костюм летен
1
камуфлиран - общо 10 000 бр.“ с прогнозна стойност - 2 600 000 лв. без ДДС;
3/ Обособена позиция №3 „Доставка на шапки зимни камуфлирани - общо 10
000 бр.“ с прогнозна стойност - 460 000 лв. без ДДС; 4/ Обособена позиция 4
„Доставка на шапки летни камуфлирани - общо 10 000 бр. с прогнозна
стойност - 330 000 лв. без ДДС.
С решението са одобрени обявлението за оповестяване на откриването
на процедурата и документацията за обществената поръчка.
Получени са четири оферти, както следва: „Краси Стил 8“ ЕООД - вх.
№ 5785сп-27-578506-оф-356/15.11.2019 г., 09:43 ч. за участие по 4 обособени
позиции; ХХХ - вх. № 5785ор-27-578506-оф-357/15.11.2019 г., 09:57 ч. за
участие по 4 обособени позиции; Лортън“ ЕООД с вх. № 5785оп-27-578506-
оф-358/15.11.2019 г., 16:37 ч. за участие по обособена позиция №2; „Лортън“
ЕООД с вх. № 5785оп-27-578506-оф-359/15.11.2019 г., 16:39 ч. за участие по
обособена позиция № 4.
С Решение №5785опр-192/20.12.2019 г. били обявени обявил
участниците ХХХ и ХХХ за изпълнители на рамковото споразумение по
четирите обособени позиции.
По процедурата са сключени четири рамкови споразумения (PC), както
следва: 1/ Рамково споразумение №5785р-2731/28.01.2020 г., сключено с
потенциалните изпълнители ХХХ и ХХХ, за изпълнение на обособена
позиция №1 с предмет: „Доставка на костюм зимен камуфлиран”. Ценово
предложение за 10 000 бр. от ХХХ - 5 350 000 лв. без ДДС и ценово
предложение от ХХХ - 5 340 000 лв. без ДДС; 2/ Рамково споразумение
5785р-2733/28.01.2020 г., сключено с потенциалните изпълнители ХХХ и
ХХХ за изпълнение на обособена позиция № 3 с предмет: „Доставка на шапки
зимни камуфлирани”. Ценово предложение за 10 000 бр. от ХХХ - 460 000 лв.
без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 455 000 лв. без ДДС; 3/ Рамково
споразумение 5785р-13236/02.06.2020 г., сключено с потенциалните
изпълнители ХХХ и ХХХ за изпълнение на обособена позиция № 2 с
предмет: „Доставка на костюм летен камуфлиран”. Ценово предложение за 10
000 бр. от ХХХ - 2 600 000 лв. без ДДС и ценово предложение от ХХХ - 2 595
000 лв. без ДДС; 4/ Рамково споразумение № 5785р-13257/02.06.2020 г.,
сключено с потенциалните изпълнители ХХХ и ХХХ за изпълнение на
обособена позиция № 4 с предмет: „Доставка на шапки летни камуфлирани“.
Ценово предложение за 10 000 бр. от ХХХ - 330 000 лв. без ДДС и ценово
предложение от ХХХ - 329 000 лв. без ДДС;
По сключено Рамково споразумение №5785р-13257 от 02.06.2020 г. с
предмет: „Доставка на шапки летни камуфлирани“ са сключени и изпълнени
договор УРИ 5785опд-73/06.08.2020 г. с изпълнител ХХХ и договор УРИ
5785опд-120/30.10.2020 г. с изпълнител ХХХ след проведени вътрешни
конкурентни избори. По договорите са извършени доставки на шапки летни
камуфлирани с обем от 500 бр. и от 600 бр. на стойност: 19 500 лв. с ДДС по
договор УРИ 5785опд-73/06.08.2020 г. и 23 688 лв. с ДДС по договор УРИ
2
5785опд-120/30.10.2020 година. Със сключване на договорите, изпълнителят е
приел да достави изделия с технически спецификации, посочени в техническо
приложение № 1 към договорите и техническото предложение на
изпълнителя към рамковото споразумение № 5785р-13257/02.06.2020 г.
На 03.11.2021 г. директорът на ДУССД-МВР ГК е подписала Решение
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител на обществената
поръчка. С решението на основание чл. 82 ал. 4 т. 5 и чл. 108 т. 1 ЗОП вр. чл.
22 ал. 1 т. 6 ЗОП и отразени резултати в доклад с peг. №5785р-
28934/29.10.2021 г. на назначена със заповед №5785опз-128/26.10.2021 г.
комисия за извършване на вътрешен конкуренген избор за определяне на
изпълнител за сключване на договор въз основа на рамково споразумение
№5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки летни
камуфлирани“, открита с решение №5785опр-114/01.08.2019 г., изменена с
Решение за одобряване на обявление за изменение или допълнителна
информация №5785опр-165/07.11.2019 г., и покана № 578500-8175/13.10.2021
г. за определяне на индивидуален изпълнител чрез вътрешен конкурентен
избор (ВКИ), е определен за изпълнител на обществената поръчка участника
ХХХ с обща цена в лв. без ДДС - 166 145 лв.
С Решение №5785опр-6/23.02.2022 г. на жалбоподателката в качеството
й на директор на ДУССД на основание чл. 110 ал. 5 вр. чл. 110 ал. 1 т. 8 пр. 1
ЗОП вр. чл. 22 ал. 1 т. 8 ЗОП и докладна записка на началника на отдел
„Материално-техническо осигуряване“ е прекратена процедурата по
сключване на договор след проведена обществена поръчка по реда на чл. 82
ал. 3 и ал. 4 ЗОП - извършен вътрешен конкурентен избор за определяне на
изпълнител за сключване на договор въз основа на рамково споразумение
№5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки летни
камуфтирани“. Със същото решение е отменено влязлото в сила решение peг.
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител.
Процедурата е прекратена на основание чл. 110 ал. 5 вр. чл. 110 ал. 1 т.
8 ЗОП поради това, че преди сключването на договора е възникнало
обстоятелство по чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП, а именно отпаднала е
необходимостта от възлагане на договора в резултат на съществена
промяна в обстоятелствата по причини, които възложителят не е могъл да
предвиди. В решението са посочени следните мотиви за прекратяване на вече
издаденото и влязло в сила решение за определяне на изпълнител по
горецитираната процедура: постъпили в ДУССД - МВР писма peг. №3282р-
27011/26.11.21 г. на директора на Главна дирекция „Гранична полиция“ и peг.
№5364р-23752/26.11.2021 г. на директора на Дирекция „Миграция“ – МВР. С
писмата се информира за отпаднала необходимост от заявените количества
костюми камуфлирани зимни и летни и шапки камуфлирани зимни и летни,
тъй като облеклата, предмет на рамковото споразумение не удовлетворяват в
достатъчна степен изискванията на служителите на структурите-заявители за
осигуряване на надеждна защита от вредните въздействия на факторите на
околната среда - влага, студ, вятър.
3
От дирекция „Миграция“ заявяват, че за служителите изпълняващи
специални задачи по овладяване на мигрантския натиск, посочените изделия
са за учебно-тренировъчна цел и не отговарят на изискванията на ДМ за
осигуряване на надеждна защита на служителите.
В писмото на ГДГП се посочва, че зимните облекла били необходими
за служителите, участващи в специализирани полицейски операции за
противодействие на високия миграционен натиск, който се извършвал на
тежки терени по пограничните зони, до много от които нямало достъп с
автомобили и служителите преминавали големи разстояния, изложени
продължително време на тежки метеорологични условия в недостъпни и
обрасли с растителност терени.
Изразено е и становище, че облеклата и по-конкретно зимните не
отговаряли на изискванията за устойчивост на атмосферните условия - влага,
вятър и температурни амплитуди, характерни за климата през летния сезон в
нашите географски ширини, както и изискване за по-високи технически
характеристики от заложените в техническите спецификации към рамковите
споразумения.
В докладна записка peг. №5785р-3645/28.01.2022 г. на Иван Иванов -
началник на отдел „Материално-техническо осигуряване“ при ДУССД
относно прекратяване на процедура по възлагане на договор за обществена
поръчка, информира, че след издаване на решенията за определяне на
изпълнители по PC, в ДУССД са постъпили писма per. № 3282р-
27011/26.11.21 г. на ГДГП и per. № 434р-19127/26.11.2021 г. на ГДЖСОБТ до
директора на ДУССД-МВР, с които е получена информация за отпаднала
необходимост от заявените общо 5 000 бр. костюми и шапки камуфлирани
зимни и летни по изброените по-долу причини.
В докладната записка е посочено, че камуфлираните облекла по
рамковите споразумения, не удовлетворяват в достатъчна степен
изискванията на служителите на структурите-заявители за осигуряване на
надеждна защита от вредните въздействия на факторите на околната среда -
влага, студ, вятър. Посочва се още, че от началото на 2021 г. са регистрирани
опити на граждани от трети страни да влизат в страната през българо-
турската граница, които в пъти са надвишили опитите в сравнение със същия
период на 2020 г. Заплахите произтичащи от тези промени се посочва, че
предполагат ангажираност на изискванията към ресурсното осигуряване на
служителите, ангажирани с охраната на държавната граница, както и на
служителите участващи в СПО и в частност тяхното облекло. Вещевото
осигуряване на униформените служители, участващи в СПО при охрана на
държавната граница и обезпечеността на служителите с необходимото
многокомпонентно специализирано камуфлажно облекло с оглед конкретните
обстоятелства е в първостепенна важност. Посочва се, че новонастьпилия
специфичен мигрантски натиск е обстоятелство, което не би могло да се
предвиди от Възложителя към момента на провеждане на процедурите за
4
вътрешен конкурентен избор за доставка на камуфлирано облекло. С
докладната записка се информира за започване изготвяне на нови технически
спецификации, в които са заложени високи технико-тактически параметри
към многокомпонентно специализирано камуфлирано облекло, които да са
съобразени със съвременните изисквания за защита, надеждност и комфорт.
Посочва се, че материалите, от които са изработени облеклата, предмет на
доставки съгласно рамковите споразумения не притежават необходимите
физико-механични показатели (нямат мембрана с оптимален воден стълб,
тъканите не са с високи здравини, липсва коефициент за степен на дишаемост
и електростатичност на тъканите).
В писмо peг. №484р-19127/26.11.2021 г. от гл. комисар Тодор
Гребенаров - директор на ГДЖСОБТ се посочва увеличения миграционен
натиск по границите и необходимостта от допълнително оборудване на
командированите служители, като същият потвърждава да бъдат предприети
мерки за осигуряване на вещево имущество за служебно ползване с посочени
количества: костюм камуфлажен зимен - 1 000 комплекта, костюм
камуфлажен летен - 1 000 комплекта, шапки камуфлирани зимни - 1 000 бр.,
шапки камуфлирани летни - 1 000 бр.
Контролните органи приели, че горното е в противоречие на
изложените мотиви от Иван Иванов - началник на отдел „Материално-
техническо осигуряване“ при ДУССД в докладната записка за прекратяване
на процедурите по сключване на договорите за доставки на костюми и шапки
камуфлирани - зимни и летни съгласно писмо peг. № 484р-19127/26.11.2021 г.
В заключение се посочва, че не е осигурен финансов ресурс за сключване на
договори и предвид изложените мотиви в докладната записка е предложено
да не се предприемат действия по сключване на договорите по предвидените
четири броя процедури за ВКИ и да се изготвят решения на основание чл. 110
ал. 5 ЗОП, с които да се отменят влезлите в сила решения за определяне на
изпълнители, да се издадат решения за прекратяване и да не се сключат
договори поради обстоятелства по чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП.
Предвид изложените мотиви относно отпаднала необходимост от
възлагане на договора е взето решение за прекратяване на процедурата на
основание чл. 110 ал. 5 ЗОП поради това, че преди сключването на договора е
възникнало обстоятелство по смисъла на чл. 110 ал. 1 т. 8 ЗОП, а именно
настъпила е съществена промяна в обстоятелствата, изразяваща се в
наличието на специфичен миграционен натиск, което събитие Възложителят
не е могъл да предвиди по обективни причини.
Контролните органи приели, че след на 23.02.2022 г. (датата на
прекратяване на процедурата за вътрешен конкурентен избор с Решение
№5785опр-6/23.02.2022 г.), жалбоподателката Т. - директор на Дирекция
„Управление на собствеността и социални дейности” на Министерството на
вътрешните работи (ДУССД на МВР) и публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 13 от Закона за обществените поръчки е
5
отменила Решение № 5785опр-158 от 03.11.2021 г. за определяне на
изпълнител по Рамково споразумение № 5785р- 13257 от 02.06.2020 г. с
предмет: „Доставка на шапки летни камуфлирани“, като е прекратила
процедурата без да е налице отпаднала необходимост от провеждане на
процедурата или от възлагане на договора в резултат на съществена промяна
в обстоятелствата или при невъзможност да се осигури финансиране за
изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да
предвиди.
Контролните органи приели, че не е налице хипотезата на отпаднала
необходимост от възлагане на договора в резултат на съществена промяна в
обстоятелствата, поради причини, които той не е могъл да предвиди. С
изложените в решението за прекратяване мотиви се визира настъпила
съществена промяна в обстоятелствата, която от своя страна не обуславя
наличието на отпаднала необходимост от възлагане на договора. Промяната в
обстоятелствата, според възложителя, е продиктувана от засиленият
миграционен натиск по границата на България, което е наложило служителите
на МВР, участващи в СПО да изпълняват специфични дейности в сложни
метеорологични условия, предимно в планинско-гориста местност и
труднодостъпни терени за неограничен период от време. Сочената
миграционна вълна и специфичен миграционен натиск не може да се счете
като непредвидено или нововъзникнало обстоятелство, което е могло да бъде
предвидено от възложителя към момента на провеждане на процедурите за
вътрешен конкурентен избор за доставка на камуфлирано облекло. Приели, че
Република България е била подлагана и преди на миграционен натиск от
бежанци от Сирия, Афганистан и др. държави, при който в рамките на
няколко миграционни вълни държавната граница е подлагана многократно на
многочислен бежански натиск с потоци от бежанци.
Контролните органи приели, че фактическата обстановка не се явява
новонастъпила за компетентните структури на МВР, които са осъществявали
нормативно заложените им функции в условията на миграционни вълни.
Изтъкнатите от възложителя мотиви, касаещи тежките атмосферни условия,
при които униформените служители на МВР извършват своите дейности,
също не могат да бъдат определени като ново или непредвидимо
обстоятелство, което не е било налице при изготвянето на документацията за
обществената поръчка и провеждането на процедурата за нейното възлагане,
защото няма съществена промяна в атмосферните условия сега и при
откриване на настоящата поръчка. Екипировката, притежаваща специфични
характеристики е била налице и при откриването на настоящата поръчка и
сключеното на тази основа рамково споразумение. Тази нужда не се
променила в настоящия момент. Качеството на материята на подлежащите на
доставка изделия, с определени изисквания и параметри в тази насока е било
вече заложено в техническата спецификация на обществената поръчка,
одобрена с влязлото в сила преди три години Решение №5785опр-
114/01.08.2019 г., с което е била открита процедурата. В допълнение на
6
горното, при започване на процедурата за ВКИ през м. 10.2021 г. вече са
доставени 1 100 бр. камуфлирани летни шапки съгласно техническата
спецификация на обществената поръчка, част от документацията, одобрена с
решението за откриване. Не е било налице основание за прекратяване на
процедурата, още по-малко след издаване на решението за избор на
изпълнител, което е влязло в сила.
Свидетелката В. Г. Тороманова заемаща длъжността държавен
финансов инспектор в АДФИ съставила и връчила надлежно на
жалбоподателката АУАН №11-01-826/24.10.2022 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от
НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични, последователни,
съответни и не се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в
тяхната съвкупност, като не са налице основания за дискредитиране, на който
и да е от доказателствените източници, събрани в хода на
административнонаказателното производство и съдебното следствие. С оглед
липсата на противоречия между доказателствените източници, по аргумент за
противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не се налага
подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:


При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаването на наказателното постановление са спазени
изискванията за форма и съдържание, регламентирани съответно в чл. 42 и
чл. 57 ал. 1 ЗАНН, както и специфичните процедурни правила, свързани с
участието на свидетели, предявяване на АУАН, както и сроковете за това.
Съдът намира, че нарушението вменено на жалбоподателката е
недоказано, като мотивите за това са следните:
Прието е, че Т. като директор на Дирекция „Управление па
собствеността и социалните дейности“-МВР неправилно е отменила Решение
№5785опр-158/03.11.2021 г. за определяне на изпълнител по Рамково
споразумение №5785р-13257/02.06.2020 г. с предмет: „Доставка на шапки
летни камуфлирани“, като процедурата е прекратена без да е налице
отпаднала необходимост от провеждане на процедурата или от възлагане на
договора в резултат на съществена промяна в обстоятелствата или при
невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по
7
причини, които възложителят не е могъл да предвиди.
При разглеждане на делото пред настоящата инстанция обаче, са
изискани официални данни от структурите на МВР, ангажирани със защита
на държавната граница, като се установява, че през 2019 г., респ. сключването
на процесиите Рамково споразумение и Решение за определяне на
изпълнител, е било налице проявено ново явление - многократно засилен
мигрантски натиск.
От друга страна, самите контролни и наказващ органи са разполагали с
информация от специалистите в отдел „Материално- техническо
осигуряване“ при ДУССД, че облеклото, предмет на процесната обществена
поръчка не отговаря на нуждите, свързани със защитата на държавната
граница на Република България, като дори същите структури са препоръчали
прекратяването й, доколкото е нужно осигуряване на облекло със завишени
качествени характеристики, на каквито налично не е отговаряло.
От представените докладна записка peг. №5785р-3645/28.01.2022 г. на
началник на отдел „Материално-техническо осигуряване“ при ДУССД, писмо
peг. №3282р-27011/26.11.2021 г. от ГД „Гранична полиция“ и писмо peг.
№5364р-23752/21.11.2021 г. от директор на Дирекция „Миграция“ се
установява, че облеклата, предмет на процесната обществена поръчка, в това
число и тези по обособена позиция №4 - „шапки летни камуфлирани“, не
отговарят на изискванията за осигуряване на надеждна защита на
служителите, изпълняващи служебни задачи по овладяване на мигрантския
натиск.
Т.е., облеклата не отговарят на изискванията за устойчивост на
атмосферните условия - студ, влага и вятър, което влече след сбе си и
отпаднала необходимост от продължаване на обществената поръчка.
Нововъзникналият специфичен засилен миграционен натиск е
обстоятелство, което не би могло да бъде предвидено от Възложителя към
момента на провеждане на процедурите за вътрешен конкурентен избор за
доставка на камуфлирано облекло, тъй като към момента на сключване на
рамковото споразумение, служителите, ползващи този тип облекло за охрана
на граница са много по-малко на брой и не са били поставени в екстремни
метеорологични условия.
Действително, както е посочил наказващият орган в НП и в предходен
период страна ни е била обект на миграционен натиск, но всички данни, вкл. и
в международен план сочат, че вследствие кризата в Афганистан,
миграционната вълна е в пъти по-голяма от предходни такива, което налага
сериозни мерки за защита на българо-турска граница, като външна граница на
ЕС чрез увеличаването на допълнителни сили. Установеният многократно
засилен натиск по държавна граница, съпоставен с момента на откриване на
процесната обществена поръчка, съдът намира, че съставлява именно
съществена промяна на обстоятелствата, която не е могло да бъде предвидена
от Възложителя. Прави впечатление, че по време на проверката, въпреки
8
възражението на жалбоподателката в тази насока, въобще не са издследвани
обстоятелствата относно мигрантския натиск и дали вещното оборудване
отговаря на завишените и специфични изисквания по охрана на границите на
страната.
Съдът намира, че фактът, че миграционният натиск на българо-турска
граница през 2021 г. в сравнение с този през 2020 г. е многократно завишен е
нововъзникнало обстоятелство, тъй като облеклото по техническа
спецификация, изработена през 2019 г. не би могло да отговаря на
потребностите на служителите на МВР, ангажирани със защита на
държавната граница през 2021 г. и през 2022 г. Това е така, защото участието
в специализирани полицейски операции е свързано с пребиваването предимно
в планинско-гориста местност и труднодостъпни терени за неограничен
период от време.
Като съобрази гореизложеното съдът намира, че нарушението вменено
на жабоподателката се явява недоказано от обективна страна, което прави
безпредметно обсъждането на субективния елемент и налага цялостна отмяна
на НП като незаконосъобразно.
С оглед изхода на делото на основание чл.63 ал.5 ЗАНН и своевременно
направеното искане, въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да
заплати на жалбоподателката сторените по делото разноски за адвокатско
възнаграждение в размер на 400 лв., като възражението за прекомерност на
същите, съдът намира за неосователно.
9