Решение по дело №128/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 134
Дата: 19 октомври 2021 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20217130700128
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 19.10.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на пети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Габриела Христова

                                                 ЧЛЕНОВЕ: Любомира Кръстева

                                                                       Мирослав Вълков

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора Светла Иванова, като разгледа докладваното от съдия Кръстева к.а.д. № 128 по описа на Ловешки административен съд за 2021 година, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

С Решение № 37/01.07.2021 г. постановено по НАХД №82/2021 г., Тетевенски районен съд е ИЗМЕНИЛ Наказателно постановление /НП/ №21-0451-000042/08.02.2021 г. издадено от началник РУ Ябланица към ОДМВР гр. Ловеч, В ЧАСТТА, с която на В.П.И. ***, с ЕГН **********, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за извършено нарушение по чл. 140, ал.1 от ЗДвП, като е НАМАЛИЛ размера на наложената глоба на 200 лв., и е ПОТВЪРДИЛ НП №21-0451-000042/08.02.2021 г. издадено от началник РУ Ябланица към ОДМВР гр. Ловеч, В ЧАСТТА, с която на В.П.И. ***, с ЕГН **********, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Така постановеното решение е обжалвано в законовия срок с касационна жалба от В.П.И.. В касационната жалба се твърди, че съдебното решение е незаконосъобразно. Сочат се обстоятелствата, довели до незаконосъобразност на съдебното решение – съдът не е извършил преценка по чл. 28 от ЗАНН, твърди се, че решението на водача да управлява нерегистрираното МПС е било взето с цел да закара собственичката на МПС в болница.

Касаторът иска да бъде отменено решението на ТРС и да се постанови ново решение, с което да се отмени НП.

Жалбата е подадена в срок от надлежна страна, допустима е и следва да бъде разгледана.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се представлява от адв.Н., поддържа жалбата.

Ответникът, редовно призован, не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр. Ловеч взема становище за основателност на касационната жалба.

Пороците, които касаторът сочи в жалбата си, съдът определя като нарушение на закона - касационно отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН.

          Ловешки административен съд, втори касационен състав, след като извърши преценка на събраните по делото доказателства, с оглед посочените в жалбата касационни основания, намира, че жалбата е неоснователна.

          Съгласно чл. 175, ал. 3 от ЗДвП водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Т.е. съгласно разпоредбата на закона достатъчно е водачът да управлява МПС по път, отворен за обществено ползване, за да е осъществен съставът на нарушението, без значение каква е била целта на водача. Разпоредбата не предвижда несъставомерност на нарушението поради управление по каквито и да било подбуди и намерения, включително да се закара собственикът на МПС до определено място.

          В случая е безспорно доказано, че на 18.01.2021 г. на Автомагистрала №А-2, км. 87+200, В.П.И. е управлявал МПС, описано подробно в АУАН и в НП. При извършена проверка от служители на РУ Ябланица е установено, че МПС е с прекратена регистрация, поради изтичане на срока на регистрация за движение, което е било видно и от свидетелство за временно разрешение за движение №*********, валидно до 25.09.2020 г.

От събраните по делото писмени доказателства и показанията на разпитаните пред съда свидетели се установява фактическата обстановка, при която е извършено нарушението.

Процесното МПС е било с транзитна регистрация от 26.08.2020 г., собственост на Р.Й.Б., с транзитен № ******. Водачът на превозното средство, преди да управлява същото, следва да е извършил проверка дали МПС има регистрационен номер. В случая е очевидно и лесно за установяване при обикновен оглед на автомобила, че МПС е било с транзитен номер, който се различава от регистрационния номер, и очевидно с ограничена по закон във времето регистрация, което е изрично уредено в Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Съгласно чл. 27, ал. 4, изр. последно и ал. 5 от Наредбата срокът на валидност на транзитните табели с регистрационен номер се посочва в разрешението за временно движение и след изтичане срока на транзитните табели с регистрационен номер същите не могат да се използват. Освен в разрешението за движение, което съгласно чл. 29, ал. 1 от Наредбата е временно и се издава за всеки комплект транзитни табели с регистрационен номер, съгласно ал. 4, изр. последно от същата разпоредба на Наредбата, върху самата транзитна табела в крайната дясна част се обозначават месецът и годината на валидност на червен фон. При положена необходима грижа, водачът лесно би се осведомил, дали ще управлява надлежно регистрирано МПС и би съобразил действията си със законовите норми.

Съгласно чл. 143, ал. 15 от ЗДвП регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство, се прекратява служебно с отбелязване в автоматизираната информационна система. Не е предвидено уведомяване на собственика поради обстоятелството, че законът е обнародван в Държавен вестник и по презумпция всеки правен субект е наясно с разпоредбите му.

Наличието на транзитен номер върху автомобила е достатъчен индикатор, че същият е с временна регистрация, и задължение на водача е било да положи грижата на добър стопанин да установи дали управлява МПС с валидна регистрация, още повече, че и собственичката на МПС е била в превозното средство с него.

          Касационният състав споделя изложените от ЛРС мотиви за неприложимост на чл. 28 от ЗАНН.

В случая е безспорно доказано извършването на нарушението. Събрани са достатъчно непротиворечиви писмени и гласни доказателства, които сочат на единствен възможен извод – И. е управлявал съвсем съзнателно МПС, което от 30.11.2020 г. не е било регистрирано по надлежния ред, по път, отворен за обществено ползване.

Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН деянието, обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо, като непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи. В конкретния случай не е налице разпоредба, която да изключва отговорността на водача поради неположена грижа да провери регистрирано ли е МПС, което управлява, при очевидно наличие на транзитни номера, сочещи на временна регистрация.

Съдът счита, че не са налице обстоятелства, които да сочат на значително по-ниска степен на нарушението в сравнение с обикновените нарушения от същия вид. Не е била налице някаква неотложна нужда, която да не може да се удовлетвори по друг начин, освен с управление на конкретния нерегистриран автомобил по пътя, като например единствена възможност за превоз на човек с травма, застрашаващи непосредствено живота му, превоз на бременна жена, която ражда и подобни, за да се приеме, че мотивът на водача за извърши нарушението сочи значително по-ниска степен на обществена опасност с оглед обществения интерес, който ще бъде защитен по този начин – спасяване на човешки живот например.

Първо-инстанционният съд, при правилно установена фактическа обстановка, е стигнал до правилен извод, че не е налице основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, но са налице основания за изменение на размера на наложеното административно наказание, като е намалена глобата на 200 лв., т.е. в минималния предвиден от закона размер.

Постановеното съдебно решение е законосъобразно и правилно.

          С оглед изложеното, настоящият касационен състав намира, че касационната жалба е неоснователна. Следва да се остави в сила оспореното съдебно решение.

По изложените съображения и на основание чл. 221 от АПК, във вр. с чл.63 от ЗАНН Ловешки административен съд, втори касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 37/01.07.2021 г. постановено по НАХД №82/2021 г. по описа на Тетевенски районен съд.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                 

ЧЛЕНОВЕ: