Решение по дело №1417/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 260626
Дата: 15 октомври 2020 г.
Съдия: Светлана Кирилова Цанкова
Дело: 20203100501417
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 25 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№………………./……………………. година,

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

    ВАРНЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в открито съдебно заседание, проведено на  29.09.2020 година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИЯ БАЖЛЕКОВА

     ЧЛЕНОВЕ : ДАНИЕЛА  ХРИСТОВА

                           СВЕТЛАНА ЦАНКОВА                                                

 

при участието на секретаря  ЕЛКА И.

разгледа докладваното от съдия Светлана Цанкова

въззивно гражданско дело № 1417 по описа за 2020 год. и 

за да се произнесе, съобрази следното:

       Производството е по реда на  чл.258 от ГПК.

Производството е образувано по въззивна жалба на ОД на МВР Варна срещу решение № 1180 от 05.03.2020 г., постановено по гр.д.№ 18332 по описа за 2019 г. на Районен съд - Варна, , с което се ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Варна, с адрес: град Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, ДА ЗАПЛАТИ НА Р.С.П. ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 458.74 лв. /четиристотин петдесет и осем лева и 74ст./, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 01.11.2016г. до 30.10.2019г.,  получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд от ищеца в дневен с коефициент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска – 06.11.2019г. до окончателното изплащане на сумата, на основание чл. 140 ал.1 във вр. с чл. 143 ал. 1 от КТ във вр. с 187 ал. 6 от ЗМВР и се ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Варна, с адрес: град Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, ДА ЗАПЛАТИ НА Р.С.П. ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 300лв. /триста лева/, представляваща разноски по делото за адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Варна, с адрес: град Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, ДА ЗАПЛАТИ НА в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд – Варна, сумата от 50лв. , представляваща дължима държавна такса за уважения иск, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК.

Жалбата е основана на оплаквания за неправилност и необоснованост на решението. Излага се, че съгласно чл. 187, ал. 3 от ЗМВР е установена осемчасова продължителност на нощния труд, полаган от работещите на смени държавни служители, какъвто е ищецът, поради което разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата не следва да се прилагат по отношение на него. Извънреден труд би бил налице, ако служителите работят извън нормативно определеното време, а това не е така в конкретния случай. Установената по-голяма продължителност на работното време на държавните служители в МВР се явява по-голяма от общата нормална продължителност на работното време по трудови правоотношения съгласно КТ, като това различие се дължина обусловените функции на служителите от МВР, вменени им от чл. 2, ал. 1 от ЗМВР. Посочва, че неправилно съдът е приел, че за процесния период е действала Наредба №8121з-592/25.05.2015г. и не е съобразил ограниченията в чл.187, ал.3 ЗМВР и чл.3, ал.3 от Наредба №81213-776/29.07.2016г. Също така се навеждат доводи, че първоинстанционният съд не е отчел обстоятелството, че в ЗМВР са предвидени редица компенсаторни механизми – допълнително възнаграждение за прослужено време, размер на основния платен годишен отпуск, по-благоприятен режим на заплащане на извънредния труд, множество обезщетения. Сочи се, че от една страна съдът потвърждава заплащането на положеният нощен труд от служителя в размер на дължимото и потвърдено от събраните доказателства, а от друга – приема превръщането на часовете нощен труд в извънреден такъв и се допуска заплащане на извънреден труд в неговата по-висока стойност, който реално не е положен, при положение, че е безспорно доказано посредством заключението на вещото лице, че нощният труд на ищеца е напълно заплатен от ответника. Дори и при прилагането на общите трудови норми, на чието съдържание ищецът се позовава, за да обоснове претенцията си, е незаконосъобразно преизчисляването на часовете нощен труд с коефициент 1,143 да служи за генериране на извънреден труд. Моли в тази връзка да се отмени обжалваното решение и вместо него бъде постановено друго, с което предявеният иск бъде отхвърлен като неоснователен.

С писмен отговор насрещната страна оспорва изложените във въззивната жалба доводи, като навежда други, с които обосновава правилност и законосъобразност на обжалваното решение, което моли да бъде потвърдено. Претендира присъждане на разноски.

Съдът, след преценка на събраните доказателства, касаещи предмета на спора, по вътрешно убеждение и въз основа на закона, предметните предели на въззивното производство, очертани с жалбата, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК, от легитимирано лице, съдържа необходимите реквизити, не страда от пороци, поради което съдът я намира за допустима.

  Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните, изцяло възприема установената от ВРС фактическа обстановка, както и правните изводи на съда изложени в мотивите на обжалваното решение,които изцяло възприема и препраща към тях на основание чл.272 от ГПК .

В отговор на въззивната жалба и за пълнота на изложението, следва да се вземе предвид следното: 

  Производството е образувано по иск от Р.С.П. срещу ОД на МВР - Варна, с правно основание чл. 140 ал.1 във вр. с чл. 143 ал. 1 от КТ във вр. с 187 ал. 6 от ЗМВР да бъде осъден ответникът да заплати на ищеца сумата от 458,74 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 240,24 часа за периода от 01.11.2016г. до 30.10.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд от 1680 часа в дневен с коефицент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане на сумата.

Твърди се, че през периода от 01.11.2016г. до 30.10.2019г. ищецът е работил като „младши инспектор“ в Сектор СПС, което е на структурно подчинение на ОД на МВР Варна. Ищецът е със статут на държавен служител и е полагал труд на смени при сумирано изчисляване на работното време. Основното месечно възнаграждение на ищеца е 890лв.

Съгласно чл. 178 ЗМВР към основното месечно възнаграждение се изплаща и допълнително възнаграждение за извънреден труд. Нормалната продължителност на работното време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица. От 14.10.2016г. работното време на държавни служители се изчислява в работни дни сумирано за тримесечен период, а преди това – ежемесечно. Работата извън работното време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд. Съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефицент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. Самият коеф. е 1.143. За процесния период ищецът е положил 1680 нощен труд, който преизчислен с коеф. 1,143 възлиза на 1920.24 часа. Т.е. разликата от 240.24 часа следва да бъде допълнително заплатен. Размерът е 2003.60 лв., като е изчислен на база основното месечно възнаграждение на ищеца, увеличено с 50 %, съгласно чл. 187 ал. 6 от ЗМВР.

 В срока по чл.131 ГПК е депозиран писмен отговор на исковата молба от ответника,в който се твърди , че иска е неоснователен.

 Твърди , че положения от ищеца извънреден труд му е заплатен

Оспорват приложимостта на Наредба за структурата и организацията на работната заплата, доколкото считат че съгласно чл. 9 ал. 2 и ал. 3 от същата, се установява, че тя е приложима само за работници и служители по трудово правоотношение, но не и за държавни служители, какъвто е ищецът. Считат, че за ищеца са приложими само нормите на ЗМВР.

Оспорват часовете положен нощен труд, както и изчисленията на ищеца за заплащане на извънреден труд.

Сочат, че ищецът е заемал длъжността „старши полицай“ в група СПООР към сектор СПС  при ОД на МВР.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно и по вътрешно убеждение, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Ищецът е доказал по безспорен начин, че  между него и ответника е налице служебно правоотношение между ищеца, че е положил извънреден труд  в посочените времеви стойности . Това се установява и от приета от съда, и неоспорена от страните ССЕ ,от която се установява, че ищецът че за процесния период е положил общо 500 нощен труд, който преизчислен с коеф. 1,143 възлиза на 572 часа, т.е. разликата е 72 часа, чиято стойност в лева, изчислена въз основа на часова ставка от 150% от ОМВ на ищеца за процесните периоди, се равнява на 458.74 лв.

Доводите в жалбата по същество касаят приложимия нормативен ред, по който следва да се определи размера на допълнителното възнаграждение за нощен труд по чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР.

Съгласно чл. 142, ал. 2 от ЗМВР статутът на държавните служители в МВР се урежда от закона, който в чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР предвижда, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение и за извънреден труд.

На основание чл. 187, ал. 9 от ЗМВР /в ред. ДВ, бр. 53 от 27.06.2014г./ подзаконовият нормативен акт, който урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, е наредба на министъра на вътрешните работи. 

Така, за процесния период от 01.11.2016г. до 30.10.2019г. действащи са били последователно Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. отменена с решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС на РБ по адм. д. № 5450/2016г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г., отменена с решение № 16766/10.12.2019г. по адм.д. № 8601/2019г. на ВАС, петчленен състав/ издадени от Министъра на вътрешните работи. На основание чл. 195 АПК обаче Наредбата, като подзаконов нормативен акт се счита за отменена  от деня на влизане в сила на съдебното решение, т.е от 10.12.2019г. Всяка от тези наредби урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични и според тях при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и 6,00часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В периода от отмяната на Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. /11.07.2016г./ до издаването и обнародването на Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. в сила от 02.08.2016г., е нямало изрично предвидено в подзаконов нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з- 407/ 11.08.2014г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр. 40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./.

На основание чл. 6, ал. 2 от КРБ и основното начало за недопустимост на ограничения на правата или привилегии основани на лично и обществено положение и гарантираното и защитено право на труд, както и провъзгласеният във вътрешното ни законодателство, така и в пряко приложими международни актове принцип на осигуряване равенство на хората при упражняването на предоставените им от законите права и равни възможности за участие в обществения и социалния живот, решаващият състав приема, че няма основание по въпроса за дължимостта на допълнителното възнаграждение за положен извънреден труд държавните служители, заети в системата на МВР да се поставят в по-неравностойно положение спрямо работниците и служителите, наети по неслужебни, трудови правоотношения. В този смисъл приема, че допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен след преобразуване на часовете положен нощен труд към дневен такъв с коефициент 1.143, получен от отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време установени за подневно отчитане на работното време, се дължи на ищеца на общо основание. Предявеният иск поради това е доказан по основание.

По отношение на претендирания размер, то същият е доказан, тъй като съответства на изчисленията направени от вещото лице в приетото по делото заключение на ССчЕ, което не е оспорено от въззивника и се кредитира от съда като обективно и компетентно дадено. По делото липсват твърдения, съответно и доказателства дължимото допълнително възнаграждение в доказан размер да е платено от въззивника на служителя, поради което предявеният иск е доказан по основание и по размер. Следователно предявеният иск е основателен и следва да се уважи.

В обжалваното решение, ВРС е постановил идентичен правен резултат и решението като правилно следва да се потвърди.

С оглед изхода на правния спор пред настоящата инстанция в полза на въззиваемия следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 300 лв,за адв.хонорар,съобразно представените доказателства за това.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА решение № 1180 от 05.03.2020 г., постановено по гр.д.№ 18332 по описа за 2019 г. на Районен съд – Варна

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Варна, с адрес: град Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, ДА ЗАПЛАТИ НА Р.С.П. ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 300лв. /триста лева/, представляваща разноски по делото за адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване пред ВКС,на осн.чл.280 ал.2 от ГПК

 

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                      2.