Решение по дело №206/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 163
Дата: 21 юли 2023 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20237200700206
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

163

гр. Русе, 21 юли 2023 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенски административен съд, в публичното заседание на 12 юли 2023 г. в състав:

 

  Председател: ДИАН ВАСИЛЕВ

Членове: ЕЛИЦА Д.

                                                                          ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при секретаря ………. Галина Кунчева………и в присъствието на прокурора  ………   Г. Манолов като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията  Василев  ………    к.н.а.х.д. №206…… по   описа   на съда за  2023   година,   за да    се    произнесе, взе предвид:

Производството е касационно по чл. 63в ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) във вр. чл. 208 и сл. по глава XII от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД, седалище с. Голямо Враново, представлявано от М. Д. – изпълнителен директор, действащи чрез адв. Г. М.,***.

Жалбата е насочена срещу решение №768/25.12.2022 год. на Русенски районен съд, постановено по а.н.д №1303/2022 г. по описа на съда, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 25 от 25.07.2022г. на директора на РИОСВ - Русе, с наложено със санкционния акт на фирмата административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева, за нарушение на чл.166, т.3 от Закон за опазване на околната среда (ЗООС).

В касационната жалба са изложени подробни оплаквания, че решението на съда е постановено в нарушение на материалния закон, и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми. Твърди се, че административното нарушение не е безспорно установено и доказано. На следващо място, се обръща внимание на допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с издаденото от същия орган предписание към дружеството, за неизпълнение на което е наложено и административното наказание. Твърдят се и нарушения на процедурата по установяване на нарушението и налагане на наказанието, разписана в ЗАНН и за липсата на произнасяне на АНО относно въпросът за маловажност на деянието.

Тези доводи се поддържат и в съдебна зала от адвоката-пълномощник.

От „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД е подадена и частна жалба, с която се оспорва определение №213 от 11.05.2023г. на РРС, постановено по повод искане на акционерното дружество за изменение на въззивното решение в частта за разноските. С обжалваното определение III наказ. състав на Русенки районен съд е оставил без уважение молбата.

От касационната инстанция се иска да отмени обжалваното решение и определение на РРС в частта за разноските и съответно наказателното постановление. Претендират се и разноски.

Ответникът, в писмен отговор срещу касационната жалба и възражение срещу частната такава, включително и в съдебно заседание поддържа становище за тяхната неоснователност и за правилност и законосъобразност на въззивното решение. Претендира разноски.

Представителят на прокуратурата дава заключение за неоснователност на жалбата.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:

Касационната и частната жалби са подадени в законния срок, от надлежна страна и производството е процесуално допустимо. Разгледани по същество, и двете жалби са неоснователни.

Фактическите и правни съображения на касационната инстанция за този извод :

С решение, постановено по а.н.д №1303/2022 г. Русенският районен съд е потвърдил оспореното пред него наказателно постановление №25, издадено на 25.07.2022г. от директора на РИОСВ гр. Русе. С постановлението на „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД, на основание чл.166, т.3 от  Закон за опазване на околната среда е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева, за нарушение на същата норма.

Според тази разпоредба „С наказанията по чл. 165 се наказват и лицата, които : не изпълняват предписанията, дадени в индивидуалните административни актове и констативните протоколи по чл. 155 или 157б, издавани от министъра на околната среда и водите, директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите на националните паркове или от упълномощени от тях длъжностни лица“.

Издаването на НП №25/25.07.2022г., след съставения на 20.05.2022г. АУАН от младши експерт в РИОСВ – Русе било по следната причина:

За времето от 28.03.2022 г. - 31.03.2022 г. служители на РИОСВ-Русе извършили планова проверка на производствената площадка и на предоставената им документация от „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД. Установили, че дружеството-жалбоподател не е представило актуални информационни листи за безопасност на всички съхранявани химични вещества и смеси, съгласно изискванията на Приложение II към Регламент (ЕО) 1907/2008 (REACH). За проверката бил съставен Констативен протокол № ДЦ-9/31.03.2022г., с указания към дружеството да представи в даден в протокола срок – 29.04.2022г. актуални информационни листи за безопасност на всички съхранявани химични вещества и смеси.

На 09.05.2022г. била извършена проверка в деловодството на РИОСВ-Русе по повод даденото предписание и установено, че то не било изпълнено.

Това е и причината за съставения на 20.05.2022г. АУАН, за който е била изпратена и нарочна покана по чл.40, ал.1 от ЗАНН до директора на АД. При липсата и на възражение срещу акта, на 25.07.2022г. е издадено и оспореното пред РРС наказателно постановление.

Въззивната инстанция приема, че АУАН и наказателното постановление са издадени в съответствие с императивни изисквания за задължителното им съдържание и реквизити съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Приел е, че „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД е осъществило нарушение на разпоредбата на чл. 166, т. 3 във вр. с чл. 155, ал. 2 от ЗООС, за което и правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност. Изложил е и подробни мотиви досежно характера на издаденото предписание - индивидуален административен акт, неоспорен от адресата му, влязъл в сила и станал стабилен акт, който поражда целените с него правни последици, включително и ангажиране на административнонаказателната отговорност на задълженото с това предписание лице. Преценил е още, че не са налице и предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН. С такива аргументи съдът е отхвърлил жалбата срещу наказателно постановление № 25 от 25.07.2022 г., издадено от директора на РИОСВ - Русе и потвърдил санкционния акт. В съдебното си решение е присъдил на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН в полза на ответника-АНО, разноски за процесуално представителство - заплащане на адвокатско възнаграждение в размер на 444 лева с включен ДДС.

Административният съд споделя изцяло изложените в съдебния акт мотиви за законосъобразност на наказателното постановление.

Налице е влязло в сила предписание с адресат „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД.

В настоящото производство или въззивното такова е недопустим инцидентен контрол за законосъобразност, включително за валидност, на влезлия в сила индивидуален административен акт, за чието неизпълнение е наложена санкцията по чл. 166, т. 3 от ЗООС. Защитата срещу влезлите в сила административни актове, които не са оспорени пред съд, се реализира в производство по възобновяване на производствата по тяхното издаване, ако са налице основанията за това – чл.99 и сл. от АПК. Дори и да не е бил оспорен по административен или съдебен ред в регламентираните за това срокове, съобразно чл.149, ал.5, респ. чл.168, ал.3 от АПК, административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето, а тяхната нищожност може да се обяви от съда дори и срокът за тяхното обжалване да е изтекъл. Следователно касаторът е разполагал с възможността безсрочно да оспори даденото му предписание с твърдения за нищожност, което в случая не е сторено и което изключва оспорването им в настоящото производство.

Нарушението е формално, на просто извършване, защото съставът му не включва настъпването на определени общественоопасни последици, а е достатъчно самото извършване на деянието. Ясно е също, че изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие – неизпълнение на задължение, произтичащо от индивидуален административен акт. Самият срок за изпълнение на принудителната административна мярка не е елемент от обективната страна на състава на нарушението, иначе би могло да се подложи на преценка обстоятелството, че  във времето между издаване на АУАН-а и съставяне на НП дружеството представило изисканите в предписанието документи.

Настоящият съдебен състав на основание нормата на чл.221, ал.2, изр. 2-ро от АПК се позовава на изложените във въззивното решение мотиви на Русенски районен съд относно доказаността на административното нарушение, извършителят и неговата обективна отговорност, както и досежно липсата на нарушения в проведеното административно-наказателно производство, които да водят до незаконосъобразност на санкционния акт.

В касационната жалба се релевират доводи досежно незаконосъобразността на предписанието, но както посочихме по-горе, в настоящото производство е недопустим инцидентен контрол за законосъобразност, включително за валидност, на влезлия в сила индивидуален административен акт. Всички останали доводи в жалбата не касаят нарушението, за което е ангажирана административно-наказателната отговорност на АД  - неизпълнение на дадено предписание от контролните органи. Те са свързани с проверката на производствената площадка и на документацията, предоставена от „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД, в която липсвали актуални информационни листи за безопасност на всички съхранявани химични вещества и смеси, съгласно изискванията на Приложение II към Регламент (ЕО) 1907/2008 (REACH), като според касатора дружеството нямало такива задължения. Тези аргументи не могат да бъдат обсъждани в настоящото производство, тъй като наказанието не е за липсата на актуални информационни листи за безопасност на всички съхранявани химични вещества и смеси, а за неизпълнение на предписание за представянето им. Не са налице и основания за приложение на чл.28 от ЗАНН, в каквото насока са изложени мотиви още от въззивната инстанция.

Неоснователна се явява и частната жалба на „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД, с която се оспорва определение №213 от 11.05.2023г. на РРС, постановено по повод искане на акционерното дружество за изменение на въззивното решение в частта за разноските.

Изцяло правилни и законосъобразни са мотивите в оспореното определение и настоящият касационен състав не намира за необходимо да ги повтаря.

Касационната инстанция напълно споделя фактическите и правни изводи на районния съд и в проверяваното съдебно решение и в поставеното по реда на чл.248 от ГПК определение. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон. Проверката не сочи наличие на нарушения при постановяване на обжалваното решение, които да съставляват касационно основание за отмяната му, каквито се сочат от жалбоподателя.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК,  вр. чл.63д, ал.1 и ал.4 от ЗАНН в полза на ответника по касация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение за осъщественото процесуално представителство в касационното производство, чийто размер, съгласно чл.63д, ал.5 от ЗАНН и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът определя на 80 лева.

Мотивиран така и на осн. чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ  В СИЛА решение №768/25.12.2022 год. и определение №213 от 11.05.2023г.на Русенски районен съд, постановени по а.н.д №1303/2022 г. по описа на съда.

ОСЪЖДА „Свинекомплекс Голямо Враново-Инвест“ АД, ЕИК *********, представлявано от М. Д. – изпълнителен директор да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите – Русе сумата в размер 80 (Осемдесет) лева, представляваща направени разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

                                     

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

 

                                                                      2.