Р Е Ш
Е Н И Е
№ 210
гр.Ботевград,31.12.2019г.
В
И
М
Е
Т
О Н А Н А Р О Д А
Ботевградският районен съд,наказателно
отделение,трети съдебен състав
в публичното заседание на четвърти ноември две хиляди и деветнадесета
година, в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ц.Г.
секретар
И.Т.
като
разгледа докладваното от съдия Г. АНД №
232 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В.Т.К.,ЕГН
**********,***,като управляваща и
представляваща „***“ЕООД, с ЕИК ***,със седалище и адрес на
управление гр.В.,ул.“***“ №8,ет.2,ап.2 против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с
автоматизирано техническо средство серия „К”, №***., издаден
от ОДМВР – София, с който като представител на „***“ЕООД за
нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.189,ал.4 вр. чл.182,ал.2,т.4
от ЗДвП и е наложено административно наказание “глоба” в размер на 150.00 /сто
и петдесет/ лева, като излага съображения в жалбата си за незаконосъобразност
на същия и моли за отмяната му.
В съдебно заседание
жалбоподателя В.Т.К., редовно призована, не се явява и не се
представлява,но в писменна молба,подадена чрез адвокат Л.Р.от ВАК поддържа
жалбата си и моли да бъде уважена съобразно изложените в нея доводи,като бъде
отменен обжалвания електронен фиш,като незаконосъобразен.
Въззивната организация –
ответник по жалбата ОДМВР – София,
редовно призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не взема
становище по жалбата.
Районна прокуратура –
гр.Ботевград,редовно призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не
ангажира становище по жалбата.
Съдът след преценка на събраните по
делото доказателства, установи следното :
Жалбата е подадена в срока по
чл.189, ал.8 от ЗДвП във вр. с чл.59, ал.2 от ЗАНН и е
процесуално допустима,а
разгледана по същество е основателна.
Въз основа на представените
доказателства по преписката по издаване на
електронен фиш за налагане на глоба серия К, № ***., съдът приема от
фактическа страна следното :
На 23.02.2016г. в 15:02 часа на АМ „Хемус”,в посока гр.В. на км.56+000, е извършено
нарушение за скорост,като
с автоматизирано техническо средство №550 била засечена скоростта на движение
на МПС - лек
автомобил “Киа Соренто”,с регистрационен номер ***,като при разрешена
стойност на скоростта 90 км./ч.,
скоростта на движение е била 122 км/ч.,превишение с 32 км./ч.За нарушението,
което било заснето с автоматизираното техническо средство № 550 от
ОДМВР – София бил издаден електронен фиш серия К, № ***., с който на В.Т.К.,ЕГН
**********,с адрес ***,партер,офис
№2, представител на „***“ЕООД за
нарушение на чл.21,ал.2 от ЗДвП за превишаване на разрешената скорост с
32км./ч.,при разрешена скорост 90 км/ч. и установена скорост 122 км./ч. с
автоматизирано техническо средство №550, на основание чл.189,ал.4 вр.
чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП и е наложено административно наказание “глоба” в размер
на 150.00 /сто и петдесет/ лева. В срока по чл.189,ал.5 от ЗДвП жалбоподателят
не е представил в ОДМВР – София писменна декларация с данните на друго лице,
което да е извършило нарушението, респ. копие на свидетелството му за
управление.
Описаната фактическа обстановка съдът
установи въз основа на събрания по
делото доказателствен материал – видеоклип-снимков
материал; протокол №2-41-15 за проверка на мобилна система за
видеоконтрол TFR 1M,
удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835; заповед
№8121з-931/30.08.2016г. на
министъра на МВР/заверени ксерокопия/.
Съдът намира, че
административнонаказателното производство е проведено в рамките на сроковете по
чл.34 от ЗАНН,при спазване на разпоредбите на чл.57 от ЗАНН и на чл.189,ал.4 от ЗДвП,като в електронния фиш са попълнени необходимите реквизити –
териториалната структура на МВР,на чиято територия е установено нарушението,мястото,датата,часа
на извършване на нарушението,регистрационния номер на моторното превозно
средство и неговия собственик,описание на нарушението и разпоредбите,които са
нарушени,размера на наложената глоба и срока и сметката, по която може да бъде
извършено доброволно плащане.
Безспорно е установено от
доказателствата по делото,че извършването на административното нарушение на
чл.21,ал.2 от ЗДвП е констатирано и заснето с автоматизирано техническо
средство №550,което представлява мобилна система за видеоконтрол TFR 1M на нарушенията на правилата за движение.
Съгласно Тълкувателно решение №1 от
26.02.2014г. по т.д. №1/2013г. на ВАС,издаването на електронния фиш е строго
ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно
позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за
съществуването им /чл.165,ал.2,т.6 и 7 от ЗДвП/,същите да работят на
автоматичен режим без да бъдат обслужвани от съответен контролен орган.В
останалите случаи при използване на мобилни технически средства,обслужвани и
използвани непосредствено от контролен орган,разпоредбата е неприложима,при
което за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим
общия ред за съставяне на АУАН и издаване въз основа на него на наказателно
постановление.
В предвид разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП към датата на извършване на нарушението,същата регламентира правилото,че
при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система в отсъствие на контролен орган и
на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер,определен
за съответното нарушение.Определението на “автоматизирани
технически средства и системи” е визирано в §6,т.65 от ДР на ЗДвП/нова Д.В. бр.19/2015г./,а именно : това са
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,одобрени или
проверени съгласно Закона за измерванията,които установяват или автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат : а/ стационарни-прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б/ мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя,установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган,който поставя начало и край на работния процес.В предвид
издадената Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата/обн. Д.В бр.36/19.05.2015г./,със същата се регламентират
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи/АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата,като в чл.2 се
прави разграничение между стационарни и
мобилни АТСС,а в чл.3 се предвижда,че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване
на автоматизирана информационна система. От тези разпоредби следва,че към
датата на издаване на електронния фиш - 23.02.2016г. нарушенията на правилата
за движение по пътищата се установяват и санкционират и чрез издаване на електронен фиш не само чрез
използване на стационарни АТСС,обозначени със съответен пътен знак и оповестени
по определения начин,а и посредством мобилни автоматизирани технически средства
и системи за контрол.
Видно от доказателствата по делото - протокол №2-41-15 за проверка на мобилна система за
видеоконтрол TFR 1M и
удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835,са спазени
изискванията на чл.4 от Наредбата контролът да се осъществява с АТСС,одобрени
по реда на Закона за измерванията,притежаващи удостоверение за одобрен тип средство
за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския
институт по метрология или от лица,оправомощени от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор.
Съдът приема,че контролните органи не са
спазили изискванията на чл.7,ал.2 от Наредбата за поставяне на пътен знак преди
мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи,тъй като в
самия електронен фиш не е отразено ограничението на скоростта от 90 км./ч. с
какъв знак е установено,от което
следва,че за км.56+000 в посока гр.В. не се доказва да е имало ограничение на
скоростта въведено с пътен знак В-26 - 90км./ч.,който знак да е определял
разрешената скорост от 90 км./ч.
В хода на административнонаказателното
производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което води до
незаконосъобрзност на издадения електронен фиш ,а именно не е спазено
изискването на чл.7,ал.1 от Наредбата за
оповестяване на контрола на интернет страницата на МВР или чрез средствата за
масово осведомяване,за което няма представени доказателства по делото.
Макар и след извършване на нарушението
визираната по – горе разпоредба на
чл.7,ал.1 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване
на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата да е отменена/д.в бр.6/2018г.,в сила от 16.01.2018г./,при
извършване на нарушението на 23.02.2016г., същата е следвало да бъде спазена,като бъде оповестено
мястото за контрол в средствата за масово осведомяване или на интернет
страницата на МВР.
Предвид изложените съображения, съдът
намира, че обжалваният електронен фиш е
незаконосъобразен и следва да бъде отменен.
Съобразно изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
Ботевградски районен съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение установено с автоматизирано техническо средство серия „К”, № ***., издаден
от ОДМВР – София, с който на В.Т.К.,ЕГН
**********,с адрес ***,партер,офис
№2, представител на „***“ЕООД,за
нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.189,ал.4 вр. чл.182,ал.2,т.4
от ЗДвП и е наложено административно наказание “глоба” в размер на 150.00 /сто
и петдесет/ лева, като незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му,пред АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СОФИЯ ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :