РЕШЕНИЕ
№ 3681
гр. Варна, 21.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 30 СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Елена Н.
при участието на секретаря Антония Анг. Пенчева
като разгледа докладваното от Елена Н. Гражданско дело № 20223110116499
по описа за 2022 година
Производството по делото е образувано по искова молба на ЗЕАД „БУЛСТРАД
ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. София, р-н „Триадица", пл. „Позитано" № 5, представлявано от Иво Ивов Груев и
П. А. Шинов срещу „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС" ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Варна, р-н „Одесос", ул. „Цар Симеон I" № 29,
представлявано от Светослав Д. Иванов и Антоанета Нанева Касабова, с която е
предявен по реда на чл.422 ГПК установителен иск с петитум, както следва: Съдът да
приеме за установено, че „Унипарк Лоджистик" ЕООД, ЕИК *********, дължи на
ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп", ЕИК *********, сумата от 16116,41 лв.
/шестнадесет хиляди сто и шестнадесет лева и четиридесет и една стотинки/, от
която 15766,41 лв. /петнадесет хиляди седемстотин шестдесет и шест лева и
четиридесет и една стотинки/, представляваща застрахователно обезщетение,
изплатено на 11.05.2022 г. от ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" на „РМ Стоун"
ЕООД по застраховка „Товари по време на превоз", обективирана със застрахователна
полица №11002117304000007, сключена на 04.10.2021 г., по заведена в
застрахователното дружество щета № 110021212100033 относно претенция
№1/15.11.2021 г. за нанесени имуществени вреди на мраморни фаши при извършване
услугата деконтейнеризация на товар с цел митническа проверка и последваща
контейнеризация на същия товар по вина на служители на „Унипарк Лоджистик"
ЕООД и 350.00 лв. /триста и петдесет лева/, представляваща възстановена от ЗЕАД
1
„Булстрад Виена Иншурънс Груп" на „Булгарконтрола" АД аварийна такса по заведена
в застрахователното дружество щета № 110021212100033 относно претенция №
2/19.04.2022 г. за ангажиране на авариен комисар, който да установи размера и
причините за настъпилите щети по мраморните фаши, ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата на депозиране на заявлението в съда - 13.09.2022
г. до окончателното изплащане на задължението, както и сумата от 250.70 лв. /двеста
и петдесет лева и седемдесет стотинки/, представляваща мораторна лихва за периода
от 19.07.2021 г. до 12.09.2022 г., за което вземане е била издадена заповед за
изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК, по частно гражданско дело №
20223110112316 по описа на съда за 2022 година на Районен съд - Варна, 30 състав, на
основание чл. 410, ал. 1 от КЗ и чл. 86 от ЗЗД.
В исковата молба се излага следната фактическа обстановка:
Със застрахователна полица №11002117304000007 по нареждане на „РМ Стоун"
ЕООД в ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" са застраховани 900 кв.м. мраморни
фаши по време на морски превоз от гр. Карачи, Ислямска република Пакистан до гр.
София, Република България. Застраховката е сключена на 04.10.2021 г., съгласно
Общите условия за застраховане на товари по време на превоз с покрити рискове:
клаузи „Пълно покритие" (А) - 1.1.87, като застрахователната премия в размер на
359.43 лева била платена на същата дата от „РМ Стоун" ЕООД.
Мраморните фаши (900 кв.м.) били натоварени в два контейнера, а именно: №
HLXU 1093036 и № HLBU 2298780, като превозът бил осъществен от превозвач
ХАПАГ -ЛОЙД (Hapag- Lloyd) по данни от коносамент №
HLCUKH1210949914/04.10.2021 г. с кораб „YANTIAN EXPRESS", номер на рейса:
2139W от Пристанище Карачи, Пакистан до Пристанище Варна по море, чрез местния
представител на контейнерната линия ХАПАГ - ЛОЙД - „ЕКОНОМУ-
ИНТЕРНАШЪНЪЛ ШИПИНГ ЕЙДЖЪНСИЗ"ЕООД.
Съгласно Опаковъчен лист от 16.09.2021 г. (Packing list NTN # 74592022),
приложен към морската товарителница HLCUKHI210949914/04.10.2021 г., в контейнер
№ HLXU 1093036 са били натоварени 448.80 кв.м. мраморни фаши, а в контейнер №
HLBU 2298780 са били натоварени 451,20 кв.м. мраморни фаши.
След разтоварване на пристанищен терминал „Варна-Запад" и двата контейнера
са били определени от Агенция „Митници" за физически митнически контрол.
Пристанище „Варна-Запад" отказва да извърши услугата деконтейнеризация на товара
с цел извършване на митническа проверка и последваща контейнеризация на същия
товар.
„Унипарк Лоджистик" ЕООД като складов оператор в района на Пристанище
„Варна-Запад" е приело срещу заплащане да извърши услугата деконтейнеризация на
товара с цел митническа проверка и последваща контейнеризация на същия товар, за
2
което дружеството е издало фактура № ********** от 10.11.2021 г. на стойност
4054,58 лева. Контейнер № HLBU 2298780 бил превозен до склада на „Унипарк
Лоджистик" ЕООД в с. Слънчево. В склада, в присъствието на митнически агент,
както и на началника на отдел „Наркотрафик" при Митница Варна, контейнерът бил
разтоварен, за да бъде извършена митническа проверка на стоката (451.20 кв.м.
мраморни фаши). След като приключила митническата проверка, стоката била
подредена и укрепена в същия контейнер от служители на „Унипарк Лоджистик"
ЕООД и контейнерът бил пломбиран.
„Митев Транспорт 2014" ООД, като подизпълнител на „Економу-Интернашънъл
Шипинг Ейджънсиз" ЕООД, извършило шосеен превоз на процесния контейнер от
склада в с.Слънчево до складовата база на получателя „РМ Стоун" ЕООД, в гр. София,
кв. „Мировяне", ул. „Индустриален път" с автомобил „Ивеко Стралис" с рег.№ В
9096НН/В0913ЕН, съгласно товарителница № 001577 от 12.11.2021 г. за автомобилен
превоз в страната.
При получаване на стоката в складовата база на „РМ Стоун" ЕООД в гр.София
било установено, че част от превозваните мраморни фаши в контейнер HLBU 2298780
са начупени и увредени. В товарителница № 001577 от 12.11.2021г. била вписана
забележка „Част от товара пристигна повреден". От страна на ЗЕАД „Булстрад Виена
Иншурънс Груп" бил ангажиран авариен комисар - „Булгарконтрола" АД, който да
установи размера и причините за настъпилите щети по мраморните фаши. Съгласно
издадения от комисаря Авариен протокол № 02/2714 от 20.12.2021 г. погиналото
количество мрамор било 263.58 кв.м., като стойността на щетите се равнявала на
9,225.30 USD или 15,766.41 лева, изчислена по курс към датата на събитието -
15.11.2021 г. от 1.70904 лева за един щатски долар, калкулирана по следния начин:
повредените 263.58 кв.м. мраморни фаши се умножават по цената на фактурираната
стойност за 1 кв.м. в размер на 35.00 USD, съгласно Commercial Invoice № АЕ-
001/2021 (263.58 кв.м. х 35.00 USD = 9,225.30 USD или 15,766.41 лева). Аварийният
комисар посочил, че причина за констатираните щети е ненадлежното и неправилно
укрепване на мраморните фаши в Контейнер HLBU 2298780 от служители на
„Унипарк Лоджистик" ЕООД при повторното натоварване на стоката в контейнера
след извършената митническа проверка в склада на дружеството в с. Слънчево. Според
аварийния комисар работниците на „Унипарк Лоджистик"ЕООД вероятно са
използвали укрепващите елементи от морския превоз, но някои от тях не са били
поставени по първоначалната схема на укрепване и по време на шосейния превоз до
гр.София цялото укрепване е станало неефективно, мраморните фаши са се наклонили
недопустимо странично вътре в контейнера (наляво и надясно) и голяма част от тях
(86 броя от общо натоварени 120 броя) са се счупили.
На 16.11.2021 г. „РМ Стоун" ЕООД изпратило протестно писмо до „Економу-
Интернашънъл Шипинг Ейджънсиз" ЕООД за констатираните щети по част от
3
мраморните фаши в контейнер № HLBU 2298780. По претенция с вх. № 10/04.01.2022
г. за изплащане на обезщетение по застраховка „Карго" в ЗЕАД „Булстрад Виена
Иншурънс Груп" била заведена щета № 110021212100033. С доклад от 04.05.2022 г. по
щета № 110021212100033 относно претенция № 1/15.11.2021 г. ЗЕАД „Булстрад Виена
Иншурънс Груп" определи да се изплати на „РМ Стоун" ЕООД застрахователно
обезщетение по застраховка „Карго" за възстановяване на материалните щети по
увредените мраморни фаши в размер на 17343.05 лева, включващо размера на щетата
от 15766.41 лева с прибавено 10% увеличение по полицата в размер на 1,576.64 лева
(10% от 15.766.41 лева - размер на калкулираната щета = 1,576.64 лева).
С доклад от 04.05.2022 г. по щета №110021212100033 относно претенция
№2/19.04.2022 г. ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" определило да се изплати на
„Булгарконтрола" АД сумата от 420.00 лева с ДДС, представляваща аварийна такса за
ангажиран комисар от ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп". С преводно нареждане
от 11.05.2022 г. ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" изплатило на „РМ Стоун"
ЕООД определеното застрахователно обезщетение в размер на 17343.05 лева. С
преводно нареждане от 11.05.2022 г. ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" изплати
на „Булгарконтрола" АД аварийната такса в размер на 420.00 лева. С регресна покана
изх. Л № 04004/24.06.2022 г., получена от „Унипарк Лоджистик" ЕООД с известие за
доставяне № ИД PS 1000 04CTPV В на 08.07.2022 г., ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс
Груп" поканило ответника да възстанови изплатеното обезщетение в 10-дневен
/десетдневен/ срок, но плащане до този момент не е постъпило.
Ищецът излага, че съгласно чл. 410, ал. 1 от Кодекса за застраховане, с
плащането на застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на
застрахования до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски,
направени за неговото определяне, срещу причинителя на вредата.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата молба, в
който излага следното:
Намира исковата претенция за допустима, но напълно неоснователна както по
основание, така и по размер. Оспорва изложената в исковата молба фактическата
обстановка, че стоката е била в отлично качество и съС.ие при пристигането й в
складовата база на ответника, както и че, поради неправилното и подреждане от
служители на „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД, ответното дружество е станало
причина за увреждането й. Навежда твърдения, че стоката е била в крайно лошо
съС.ие, както и неправилно подредена /от изпращача/.
Обръща внимание, че ответникът не е уведомен за заведената претенция и за
съставянето на авариен протокол, с което е бил лишен от възможността да защити
правата си при установяване на твърдените щети. Отделно твърди, че полицата не е
платена, поради което не е влязла в сила и дружеството не е следвало да получи
4
застрахователното обезщетение, че не са били налице предвидените предпоставки за
изплащане на обезщетение в полза на „РМ СТОУН" ЕООД.
Оспорва заключението на експерта в аварийния протокол от 20.12.2021 г. в
което е изложено мнение, че стоката е повредена поради неправилно подреждане от
служители на „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС" ЕООД, като оспорва документа по
съдържание.
Твърди, че стоката е предадена укрепена и в съС.ие да стигне годно до крайната
си точка в с. Мировяне / област София/ и ако има нарушение на целостта на стоките те
са в следствие на високата скорост на МПС при превоза към складовата база на
получателя.
Направил е искане за привличане като трето лице-помагач „Митев Интертрас
2014“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление р. Белослав, ул.
„Сан Стефано“ 23, с представляващи МИТКО ИВАНОВ МИТЕВ и РОСИЦА
БОРИСЛАВОВА МИТЕВА срещу когото е предявил и обратен иск с петитум: в
случай, че бъде уважен искът на „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“
ЕАД срещу „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД съдът да осъди „МИТЕВ
ТРАНСПОРТ 2014" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: р.
Белослав, ул. „Сан Стефано“ 23 да заплати на „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД
сумата от 16367.11 лева, представляваща сбора на следните суми: 16367.11 лева
главница по изплатен застрахователно обезщетение в следствие на счупени превозвани
стоки; 250.70 лева лихва за забава върху главницата.
В срока за отговор третото лице-помагач „Митев Траспорт 2014“ ООД е
депозирал отговор на обратната искова молба, като е изразил следното становище: На
първо място счита предявеният срещу него иск за недопустим, тъй като в настоящия
случай е налице договор за международен превоз на стоки, по който „Митев
Транспорт 2014" ООД се явява подизпълнител на превозвача „Економу-Интернашънъл
Шипинг Ейджънсиз" ЕООД, а повредата на товара произтича от неправилното
укрепване на същия от служители на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД, трето лице.
На второ място излага доводи за неоснователност на исковата претенция, като
сочи, че след натоварване на контейнера от Пристанището, същият е превозен до
склада в с. Слънчево, където е извършена митническа проверка на стоката.
Контейнерът е разпломбиран от служител на Агенция „Митници" - Варна в
присъствието на представители на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД и на водача на т.а.
Ивеко Стралис, с рег. № В8096 НН, извършил превоза до с. Мировяне. За да се
извърши митническата проверка, товарът е разтоварен от служители на „Унипарк
Лоджистикс" ЕООД, описан е от митническия агент и отново е натоварен. За
проверката е съставен митнически протокол за оглед, придружен със снимков
материал и контейнерът е пломбиран отново от митническия агент. Този протокол е
5
изпратен на собственика „РМ Стоун" ЕООД. Действията по деконтейнеризацията на
товара и последващата контейнеризация на товара са извършени единствено от
служителите на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД, като складов оператор в района на
Пристанището, срещу съответното възнаграждение. Подизпълнителят на превозвача
има задължение единствено да превози товара до определената дестинация. В тази
връзка излага, че при отварянето на контейнера в с. Слънчево всички мраморни фаши
са били здрави, без никакви увреждания. Същите са били подредени и укрепени по
начин, по който в последствие служителите на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД не са
спазили, което е довело до увреждането на част от товара. Излага, че от протокола
представен от „Унипарк Лоджистикс" ЕООД, става ясно единствено, че стоката е стара
и захабена, но няма констатации, че същата е счупена или повредена. Във връзка с
изложеното, счита, че правилно е констатирано в аварийния протокол, съставен от
„Булгарконтрола" АД, че причина за щетата е „ненадлежно/неправилно укрепване на
мраморните фаши в контейнера от служителите на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД при
повторното натоварване на стоката в контейнера в склада в с. Слънчево.".
Оспорва твърденията, че стоката е увредена по време на превоза, тъй като
водачът е управлявал с висока скорост. Твърди, че увреждането на мраморните фаши
се дължи единствено и само на небрежността, проявена от служителите на „Унипарк
Лоджистикс" ЕООД, като същите не са подредили и обезопасили товара така, че при
транспортирането му същият да не се повреди. Твърди, че извършеният от страна на
„Митев Транспорт 2014" ООД превоз не е причина за увреждане на мраморните фаши
и същият не е отговорен за увреждането на товара. Сочи, че неоснователността на
главния иск обуславя неоснователност и на акцесорната претенция по чл.86 от ЗЗД,
която като неоснователна следва също да се отхвърли.
Съдът, като прецени съобразно чл.12 и чл.235 ГПК поотделно и в
съвкупност събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните, и по вътрешно убеждение, приема за установено от фактическа страна
следното:
Към доказателствения материал по делото е приобщено ч.гр.д. №12316/2022 г.
на ВРС. Видно от същото по него и издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение №6226/26.09.2022 г. в полза на ищеца срещу ответника за процесното
вземане. След подадено от длъжника възражение по чл.414 ГПК съдът, на осн. чл.415,
ал.1, т.1 от ГПК е указал на кредитора, че може да предяви иск за установяване на
вземането, предмет на заповедта за изпълнение.
Съгласно Застрахователна полица №110021173040000007 от 04.10.2021 г. ЗАД
„БУСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ срещу заплащане и по нареждане на „РМ
Стоун" ЕООД в ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" са застраховани 900 кв.м
мраморни плочи в черно и златно с ед. стойност 35 щ.д. на обща стойност 31500 щ.д.
по време на морски превоз от гр. Карачи, Ислямска република Пакистан до гр. София,
Република България. Застраховката е сключена на 04.10.2021 г., съгласно Общите
6
условия за застраховане на товари по време на превоз с покрити рискове: клаузи
„Пълно покритие" (А) - 1.1.87 (л.9-12). Представени са Общи условия по застраховка
товари по време на превоз (л.14-17).
Видно от Сметка №20210721299/04.10.2021 г. застрахователната премия в
размер на 359.43 лева е заплатена от „РМ Стоун" ЕООД (л.13).
Представен е коносамент за комбиниран транспорт или превоз от пристанище до
пристанище №HLCUKHI210949914 с превозвач ХАПАГ-ЛОЙД АД, Хамбург,
спедитор „АЛТАФ ЕНТЪРПРАЙЗ, Карачи, Пакистан, Получател РМ СТОУН ЕООД,
гр. София, кораб ЯТИЯН ЕКСПРЕС, Рейс№2139 W, от пристанище Карачи, Пакистан
до пристанище Варна, България за Контейнер №HLXU 1093036, пломба HLD
039214972364, съдържащ 16 пакета, 8 палета и 8 пакета мраморни площи в черно и
златно, дървени люлки, Формуляр Е №АНВ-2021-**********, от дата 16.09.2021 г.,
Акредитив №961LC11212500001 с тегло на стоката 25990 кг. и един контейнер №
HLВU 12298780, пломба HLD 0392072, HLD039354572358, с 8 палета мраморни плочи
в черно и златно и дървени люлки, Формуляр Е №АНВ-2021-**********, от дата
16.09.2021 г., Акредитив №961LC11212500001 с тегло на стоката 25720 кг. предадени
от изпращача на превозвача във видимо добро съС.ие (л.18-25).
Представена е фактура №АЕ-001/2021, Е-формуляр АНВ2021-********** от
16.09.2021 г. с получател „РМ СТОУН“ ЕООД, гр. София за мраморни плочи в черно и
златно 900 кв.м, на обща стойност 31500 щ.д. и 4 дървени люлки на обща стойност 800
щ.д.
Видно от известие за пристигане Реф.№ЕИСА:9967, коносамент,
№HLCUKHI210949914 от 15:10 ч. на 26.10.2021 г. (л.31-34).
Издадени са фактури от „Економу Интернашънъл Шипинг Ейджънсиз“ ЕООД
на „РМ СТОУН“ ЕООД, както следва №********** от 03.11.2021 г. за извършен
транспорт Карачи-Варна на един контейнер при цена от 11079.00 щ.д. за HLВU
12298780 и HLXU 1093036, с №********** от 03.11.2021 г. за почистване на
контейнер, такса документация внос, линейна такса инспекция, терминални и други
пристанищни разходи на обща стойност 708.49 лв. за HLВU 12298780 и HLXU
1093036, с № ********** за вътрешен автотранспорт Варна – с. Мировяне на стойност
3764,59 лв. за HLВU 12298780 и HLXU 1093036, с № ********** от 11.10.2021 г. за
вътрешен автотранспорт Варна- Слънчево на стойност 469,39 лв., с № ********** от
06.11.2021 г. за вътрешен автотранспорт на стойност 234,70 лв. за HLВU 12298780, с
№ ********** от 11.11.2021 г. за претоварни разходи за HLВU 12298780 в размер на
237,70 лв. (л.37-42).
Представена е фактура №********** от 10.11.2021 г. издадена от „УНИПАРК
ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД на „РМ СТОУН“ ЕООД за складова дейност, товарене,
разтоварване на стойност 4054,58 лв. с ДДС (л.43).
На л. 44 и 45 се намират фактура №340/08.11.2021 г. издадена от „ИМЕКС ТМ“
ООД на „РМ СТОУН“ ЕООД за митническо представителство по внос и регистрация
на ЕОРИ на обща стойност от 160,00 лв. и фактура №351/12.11.2021 г. за организиране
и присъствие на митническа проверка на стойност 288,00 лв.
Направена е заявка за автомобилен транспорт на контейнер от „РМ СТОУН“
ЕООД за контейнер HLВU 12298780 с тегло 27940 кг за черни и златни мраморни
плочи от митница Варна до гр. София, с. Мировяне (л.46), като съгласно
7
товарителница за обществен и автомобилен превоз в страната серия Г №001577 от
12.11.2021 г. с изпращач Пристанище Варна –запад, до логистичен център Мировяне,
са натоварени мраморни площи с тегло 25720 кг в 8 броя колети с контейнер HLВU
12298780, в товарен автомобил марка Ивеко с рег. №В8096НН, пътен лист №0092528
за дата 09.11.2021 г. дата на натоварване 12.11.2021 г. със забележка „Част от товара
пристигна повреден“.
Представено е извлечение от тахографа на товарен автомобил марка „Ивеко“ с
рег. №В8096НН.
Съставен е Авариен протокол №02/2714 от 20.12.2021 г. от
„БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД, по заявка вх.№1058/15.11.2021 г. Булстрад с реф.
№11002121210003 за контейнер HLВU 12298780, пристигащ от пристанище Карачи,
Пакистан до пристанище Варна, България по море с превозвач Хапанг Лойд, от
пристанище Варна до склад на „УНИПАРК ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД с. Слънчево,
община Аксаково – по шосе, с превозвач „Економу-Интернешънъл Шипинг
Ейджънсис“ ЕООД, и от гр. Варна до гр. София, кв. Мировяне – по шосе с превозно
средство с рег. №В8096НН/ В0913ЕН с превозвач „Митев Транспорт 2014“ ООД
(подизпълнител на „Економу-Интернешънъл Шипинг Ейджънсис“ ЕООД) от огледи
извършени на 15 и 17.11.2021 г. в складова база на Получателя „РМ Стоун“ ЕООД, гр.
София, кв. Мировяне. В аварийния протокол е посочено, че са налице 8 палета (120
мраморни фаши), общо 451,20 кв.м. Мраморните фаши са вертикално наредени в
контейнера и са укрепени с дървени скари. Първият ред (в дъното на контейнера) е
наклонен надясно, а вторият е наклонен наляво. Една част от мраморните фаши са
счупени в периферията, а друга част са счупени на половина. Някои от дървените
елементи, с които са укрепени фашите, също са счупени. След разтоварване е
извършено сортиране като са били отделени здравите от повредените мраморни фаши.
На 17.11.2021 г. е извършен последващ оглед на вече сортираните фаши. Констатирано
е, че 62 броя мраморни фаши (всяка с размер 3,76 кв.м) 100% повредени („брак"), с
пукнатини по цялата площ или натрошени на дребни части (напълно негодни за
последваща обработка/рязане на плочи със стандартизирани размери и търговска
дистрибуция) = общо 233,12 кв. м. 24 броя фаши (всяка с размер по 3,76 кв.м.) с
частични видими повреди като размерът на тези повреди не е било възможно да бъде
определен визуално. Няколко дни по-късно, след направено измерване със специална
апаратура от Получателя, е предоставено изчисление на размера/степента на повредите
на частично повредени мраморни фаши: 2 бр. с 26% (0,98 кв. м) отчупена и натрошена
част; 10 бр. с 30% (1,14 кв. м) отчупена и натрошена част (това са повредени фаши,
които са били поставени една до друга в контейнера и повредата като вид и размер е
еднотипна), 1 бр. с 32% (1,19 кв. м) отчупена и натрошена част; 1 бр. с 22% (0,82 кв.
м) отчупена и натрошена част; 9 бр. с 39% (1,48 кв. м) отчупена и натрошена част,
(това са повредени фаши, които са били поставени една до друга в контейнера и
повредата като вид и размер е еднотипна); 1 бр. с 47% (1,77 кв.м) отчупена и
натрошена част. Или е констатирано общо негодно количество мрамор („брак") от тези
24 бр. фаши е 30,46 кв. м. Стойността на напълно негодната стока („брак") е
определена обща на 263,58 кв. м х 35,00 USD (цена за 1.0 кв.м. по COMMERCIAL
INVOICE № АЕ-001/2021 ) = USD 9225,30. Останалата (условно годна) квадратура на
частично повредените 24 бр. мраморни фаши е частично неизползваема за
производство на мраморни плочи с размери 60 см х 60 см (обичаен размер) и
евентуално може да послужи за производство/нарязване на плочи с по-малки размери
(60 см х 30 см или друг размер). Като причина за щетата е посочено
8
Ненадлежно/неправилно укрепване на мраморните фаши в Контейнер № HLBU
2298780 от работници на „Унипарк Лоджистикс" ЕООД при (повторното) натоварване
на стоката в контейнера (след извършена митническа проверка) в склада в село
Слънчево. Заключено е също, че укрепването на големи по размер мраморни фаши в
шипинг контейнер (за морски или интермодален превоз) изисква използването на
множество укрепващи вертикални и хоризонтални елементи, поставяни по схема и
отнема значително време. При товаренето на мраморните фаши в контейнера в
Пакистан са използвани дървени елементи, описани в COMMERCIAL INVOICE №
АЕ-001/2021 като „wooden swings", като вероятно работниците на „Унипарк
Лоджистикс" ЕООД са използвали същите укрепващи елементи, някои от които обаче
на са били поставени по първоначалната схема на укрепване и по време на
последващия шосеен превоз до гр. София (кв. Мировяне) цялото укрепване е станало
неефективно, мраморните фаши са се наклонили недопустимо странично вътре в
контейнера (наляво и надясно) и голямата част от тях (86 бр. от общо натоварени 120
бр.) са се счупили. Протоколът е придружен със снимков материал л.48-51).
Представена е и фактура №**********/18.04.2022 г. от „БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД до
ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕ“ АД за извършената услуга „Аварийна констатация на
мраморни фаши, 15 и 17.112021 г., гр. София, с. Мировяне на стойност 420,00 лв. с
ДДС (л.52).
До „Економу-Интернешънъл Шипинг Ейджънсис“ ЕООД е изпратено протестно
писмо от „РМ СТОУН“ ООД, с което ги уведомяват, че на 15.11.2021 г. са получили в
техния склад с София (Мировяне), България, пратка мраморни фаши в шипинг
контейнер №HLВU 12298780 с В/L HLCUKHI210949914 с повреди по стоката.
Застрахователят е организирал извършването на оглед/сървей на повредената стока,
като превозвачът ще бъде държан отговорен за повредата (53).
С претенция за обезщетение по застраховка КАРГО вх. №10 от 10.01.2022 г. до
ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп", „РМ СТОУН“ ООД е заявило претенция за
10147,83 щ.д. за повредени площи с площ 266,58 кв.м (л.55).
Представен е доклад по щета №110021212100033 по претенция 1/15-11-2021,
като е определено количество на увредената стока 263,58 кв.м при цена от 15766,41
лв., увеличение 10%, краен размер на обезщетението 17343.05 лв. (л.56) и доклад по
щета №110021212100033 по претенция 2/19.04.2022 г. за заплатена аварийна такса на
„БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД в размер на 420,00 лв. с ДДС.
Представени са платежни нареждания, както следва ОВ61105220035894 от
11.05.2022 г. за извършен банков превод от ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" в
полза на „РМ СТОУН“ ЕООД в размер на 17434,05 лв. с основание CLAIM
110021212100033 и ОВ61105220035965 от 11.05.2022 г. за извършен банков превод от
ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" в полза на „БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД в
размер на 420,00 лв. с основание CLAIM 110021212100033 (л.58-59).
Изпратена е регресна покана изх. Л №0404/24.06.2022 г. до „УНИПАРК
ЛОЖДИСТИКС“ ЕООД от ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" по щета
110021212100033 за сумата от 15776,41 лв. (обезщетение без увеличението от 10%) и
350,00 лв. аварийна такса (без ДДС), която е получена на 08.07.2022 г. от Иван Петров
– управител (л.60).
По делото е постъпило писмо №32-732592/09.2.2024 г. от ТД Митница Варна,
Агенция „Митници“ към Министерство на финансите, с което са предоставени на съда
преписи от Протокол за извършена митническа проверка№21BG200М050887, код на
9
МУ/ГКПП 2000/11.11.2021 г. за извършена проверка с деконтейреризация на контейнер
с HLXU 1093036 и Протокол за извършена митническа проверка№21BG2000Н051135,
код на МУ/ГКПП BG 002002/11.11.2021 г. за извършена проверка с деконтейреризация
на контейнер с HLВU 12298780. От втория протокол се установява, че проверката на
процесния контейнер е извършена в склад на с. Слънчево на Уни Парк. Същата е
инициирана по селекция на сектор БН, МРР и ГПУ – Варна. В контейнера имало осем
дървени каси с по 15 броя мраморни слабове. Дървените каси били разкрепени от
работници на склада и били прехвърлени вътре в контейнера една по една. По време
на проверката са установени счупени слабове, които били снимани от представител на
получателя. При проверката били използвани митническо куче, плътномер, винтоверт
и тесла. Замервана била плътността на плочите и били пробивани дървените скари. В
проверката взели участие следните служители от отдел БМ: С. К., Г. Г. и Д. Л.. Като
съставители са посочени: Цв. И., Кр. Н., М. К., Т. Н., М. М.. На проверката като
присъстващ е посочен С. Г. и ГПУ: Й.Й.ов (л.271-285).
На л. 196 е представен диск със снимки на увредените плочи.
По делото е изслушана и приета към доказателствения материя съдебно-
техническа експертиза, изготвена от вещото лице Н. Р., която съдът цени като
компетентно дадена и обоснована. От заключението на вещото лице се установя, че
мраморните фаши са били натоварени здрави в контейнера, но явно не добре укрепени
от служителите на „УНИПРАК ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД, тъй като по време на превоза
са се наклонили и така е погинала една част от товара. От тахографа на камиона,
извършил превоза, се установява, че не се е движил с превишена скорост. С
2
процесния контейнер са доставени 120 бр. плочи с размери 1.60 х 2.35 = 3.76м на
22
плоча, или общо 451.20 м. От тях общо са увредени 266.58 м, като напълно
2
унищожени са 62 броя са 62 х 3.76= 233.12 м. Частично увредени са: 2 бр. на 26% =
22
7,52 м2 х 26% = 1,9552 м 10 бр. на 30% = 37,60 х 30% = 11,28 м 1 бр. на 32 % = 3,76
22
х 32% = 1,2032 м 1 бр. на 22 % = 3,76 х 22% = 0,8272 м 9 бр. на 39% = 33,84 х 39%
22
=13, 1976 м 1 бр. на 47% - 3,76 х 47% = 1, 7672 м, или частично увредена са общо
2
30,2304 м.
Въз основа на Авариен Протокол 02/2714 от 20.12.2021 г. и Фактура АЕ-001/
2
2021г. от дата 16.09.2021 г. идентичната стойност на м мраморна фаша с цвят черно и
злато е 35.00 USD на кв. метър. Стойността на напълно погиналите мраморни плочи е:
2
263.3504 м х 35 USD = 9 217.26 USD. Към момента на изплащане на щетата от ЗЕАД
„БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРАНС ГРУП", курса на долара към лева е изчислен на
1.70904 лв. за 1 долар, което се равнява на 15752. 67 лв.
По делото са разпитани две групи свидетели. Първата група свидетели включва
свидетелите, които са присъствали при отваряването на контейнера в склада в с.
Слънчево. Това са свидетелите: С. И. Г. – митнически агент, Т. И. Н. – служител на
Агенция „Митници“, М. С. К. – служител на Агенция „Митници“ и Е. М. Д. – шофьор
на товарния автомобил, извършил превоза от склада в с. Слънчево до с. Мировяне. От
показанията на тази група свидетели безпротиворечиво се установя, че когато
отворили контейнера в с. Слънчево в него имало мраморни плочи, укрепени с дървени
греди. Плочите били здрави, от едната страна обработени, от другата не. От
10
необработената страна на плочата има поставена мрежа, която е залепена с лепило.
Краищата на плочите не били начупени. Служителите на „Унипарк Лоджистик“
Смъкнали гредата между плочите. От предния ред извадили три плочи, тъй като били
много тежки, а останалите ги прелиствали. Плочите не са дупчени, а само дървените
греди и скари. Ако е имало счупени плочи не са били повече от една-две пукнати.
Проверката продължила дълго време, поради голямата тежест на плочите. След
приключване на проверката държавните служители си тръгнали, а стоката била
укрепена от служители на ответника „УНИПРАК ЛОДЖИСТИКС“ ООД, след което
стоката била качена на камиона и потеглила към София.
Втората група свидетели: П. С. П. – служител на „БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД, Х.
А. Б. – управител на „СМ СТОУН“ ЕООД и Е. М. Д. – шофьор на товарния автомобил
са възприели товара при отваряване на контейнера в базата на „РМ СТОУН“ ООД в с.
Мировяне, гр. София. От показанията на тази група свидетели се установява, че при
пристигането на стоката в с. Мировяне същата била увредена. Първият ред бил изцяло
съборен на една страна, вместо да стои изправен, както би следвало. Гредите били
съборени, а някои от тях счупени от тежестта на плочите. Вторият ред също имал
увреждания, но там плочите не били съвсем съборени. Имало множество малки
парчета по дъното на контейнера, счупени греди и пирони. Подробно за размера на
щетите, нанесени по плочите свидетелства управителят на „РМ СТОУН“ ЕООД, от
показанията на който се установява, че са доставени120 бр. плочи с размери 1.60 х 2.35
222
= 3.76м на плоча, или общо 451.20 м. От тях общо са увредени 266.58 м, като
2
напълно унищожени са 62 броя са 62 х 3.76= 233.12 м. Частично увредени са: 2 бр. на
22
26% = 7,52 м2 х 26% = 1,9552 м 10 бр. на 30% = 37,60 х 30% = 11,28 м 1 бр. на 32 %
22
= 3,76 х 32% = 1,2032 м 1 бр. на 22 % = 3,76 х 22% = 0,8272 м 9 бр. на 39% = 33,84 х
22
39% =13,1976 м 1 бр. на 47% - 3,76 х 47% = 1,7672 м, или частично увредени са
2
общо 30,2304 м. Като показанията му се поддържат, но без подробности от П. П..
Водачът на товарния автомобил Е. Д., отделно от горното, свидетелства и за
това, че по време на транспортирането на фашите се е движил внимателно и със
съобразена скорост, тъй като фашите са много тежки и може лесно да се обърне
камионът. По време на пътя не е имал ситуации, които да са налагали рязко спиране,
или някаква остра маневра. Ремаркето също е с амортисьори, което осигурява
стабилност при неравности по пътя.
От така изложената фактическа обстановка, в съответствие с приложимите
към спора правни норми, съдът стигна до следните правни изводи:
Предявен е иск с правно основание чл.422 ГПК, вр. чл.410, ал.1, т.2 КЗ и
чл.86 ЗЗД.
Съгласно разпоредбата на чл.410, ал.1 от КЗ с плащането на застрахователното
обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования до размера на
11
платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото определяне,
срещу: 1. причинителя на вредата, в това число в случаите вреди, произтичащи от
неизпълнение на договорно задължение, или 2. възложителя за възложената от него на
трето лице работа, при или по повод на която са възникнали вреди по чл. 49 от Закона
за задълженията и договорите, или 3. собственика на вещта и лицето, което е било
длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл. 50
от Закона за задълженията и договорите.
Успешното провеждане на иска по чл.410, ал.1, т.2 от КЗ, вр. чл. 49 във вр. с чл.
45, ал. 1 от ЗЗД е свързано с установяването на следните кумулативно изискуеми
предпоставки: наличие на валидно застрахователно правоотношение между
застрахователя и увреденото лице по договор за застраховка на МПС, на което в
резултат противоправното действие или бездействие на лица, на които ответникът е
възложил извършването на определена работа /контейнеризиране с укрепване на
товара за път/, са причинени процесните вреди; изпълнение на задълженията си по
договора за застраховка – плащане на обезщетение на застрахованото лице за вредите,
причинени в резултат на деликта.
От ответника е направено възражение, че същият не носи отговорност за
погиването на стоките, като твърди, че същите са пристигнали увредени от Карачи,
респ. са увредени вследствие на пътуване с несъобразена скорост на водача на пътния
автомобил, извършил превоза от с. Слънчево до с. Миряне, обл. София.
От представената застрахователна полица и платежно нареждане се установява,
че между ищеца и увреденото лице е налице валидно сключен застрахователен
договор, по силата на който са застраховани процесните фаши при превозването им от
пристанище Карачи, Пакистан до с. Мировяне, обл. София, България.
Застрахователната премия е платена в брой на 04.10.2021 г. за което е издадена сметка
№20210721299. От застрахователя е изплатено застрахователно обезщетение за
увредените и погинали мраморни плочи в размер на 17343,05 лв. с банков превод от
11.05.2022 г. На същата дата с преводно нареждане на „БУЛГАРКОНТРОЛА“ АД е
изплатена аварийна такса в размер на 420,00 лв. за настъпилата щета. Поради
изложеното съдът намира, че ищецът разполага с активна материалноправна
легитимация по предявения иск. В тази връзка съдът не споделя твърденията на
ответника, че застрахователната премия не е платена, тъй като посоченото писмено
доказателство за плащането й е приложено на л.13 от делото, като същото не е
оспорено от ответника.
От целокупния доказателствен материал по делото безпротиворечиво се
установява, че всичките, съдържащи се в контейнер HLВU 12298780 120 фаши, са
пристигнали в склада в с. Слънчево на ответника в добро съС.ие, като е имало
увреждания само по краищата на същите, което според свидетелите Б. и С. Г. е
нормално, тъй като същите подлежат тепърва на обработка – изрязване в стандартен
размер 60см/60 см. Гърбът на всяка плоча е покрит със специална мрежа, прикрепена с
лепило, а от лицевата страна е полирана. Плочите не са били с нарушена цялост,
счупени през средата, на парчета, пропукани или др., освен може би една-две плочи, на
които е имало пукнатина, но не са били с нарушена цялост. Повечето свидетели са
възприели като начупени плочите, поради неравните им краища, което обаче не
съставлява причинената вреда, тъй като не е било извънредно фашите да пристигат в
този вид. В показанията си както служителят на митницата К., така и управителят на
12
митническия агент „ИМЕСК ТМ“ ООД са възприели именно такива увреждания, за
които ясно посочват в показанията си, като категорично заявяват, че други увреждания
по фашите не си спомнят да е имало, нито е имало начупени парчета от тях по дъното
на контейнера. В тази връзка съдът намира за недоказано твърдението на ответника, че
фашите са пристигнали увредени в базата в с. Слънчево.
За неоснователни съдът намира и възраженията на ответника, че същият не бил
превозвач на стоката, поради което не носил отговорност за нейното погиване. По
делото не е спорно, че между „РМ СТОУН“ ООД и ответното дружество е сключен
договор, по силата на който последното е следвало да осигури деконтейнеризация и
последваща контейнеризация на двата контейнера, един от които процесния. За същото
ответникът е получил заплащане в размер на 4054,58 лв., за което е издал фактурата,
находяща се на л.43 от делото, като основание за доставката в нея е посочено
„складова дейност, товарене и разтоварване“. Отговорността на ответника се търси в
качеството му на лице, което е следвало да натовари стоката с необходимото й
качествено укрепване, а не в качеството на превозвач.
Към това следва да се добави, че предвид факта, че стоката е пристигнала
непогинала в с. Слънчево, а погинала при повторното отваряне на контейнера в с.
Мировяне, то същата е погинала именно след затваряне на контейнера в с. Слънчево и
преди отварянето му в с. Миряне. Отговорен за необходимото укрепване на стоката в
с. Слънчево е бил именно ответникът, а не превозвачът, поради и което ответникът
носи отговорност за вреди причинени на стоката, вследствие на неправилно укрепване.
Предвид съС.ието на контейнера при пристигане на стоката в с. Миряне – с
увредени и начупени опорни греди и с извадени пирони, съдът намира, че поставеното
укрепване на стоката не е било достатъчно качествено, било по причина, че е
използвано първоначалното укрепване, което е било увредено и негодно, било по
причина, че е неправилно поставено. И в единия в другия случай отговорността е на
ответника. Към това следва да се добави и забавянето на проверката, което е твърде
възможно да е довело до недостатъчно укрепване, поради бързане.
По отношение на възражението на ответника, че стоката е погинала вследствие
на неразумно управление от страна на водача на товарния автомобил, съдът намира и
това възражение за неоснователно. На първо място няма данни за такова виновно
поведение на водача, а напротив, от показанията на същия се установява, че е
шофирал внимателно и не е имал ситуации по пътя, които да са наложили рязко
спиране или маневриране. На второ място, при правилно укрепване на товара, дори
при подобни ситуации, които не са изключени по време на пътуване, товарът не би
следвало да се размести и укрепването да се разпадне. Като тук следва да се отбележи,
че товарът е пристигнал в този контейнер по море, при което пътуване може да е
подложен на много по-силни физични сили от тези при рязко спиране и остър завой,
но въпреки това не е погинал до пристанище Варна.
Както от показанията на свидетеля Б., така и от представените доказателства по
преписката по заведената щета се установява вида и количеството на увредената стока,
а от фактурите за закупуването й се установява нейната цена. Доколкото се претендира
именно увреденото количество по доставната цена, съдът намира, че претенцията на
ищеца е доказана както по основание, така и по размер. По отношение на разходите за
аварийния протокол в размер на заплатената сума без ДДС, съдът намира, че същите
са дължими на основание разпоредбата на чл. 410, ал.1 КЗ, съгласно която освен
заплатеното обезщетение се дължат и обичайните разходи, направени за неговото
13
определяне.
С оглед уважаване на главния иск, основателен се явява и акцесорния иска за
присъждане на мораторната лихва за забава, считано от изтичане на десетдневния срок
за доброволно изпълнение, даден с поканата (л.60-61) до подаване на заявлението за
издаване на заповед за изпълнение на парично задължение – 13.09.2022 г. в размер на
250,70 лв., на осн. чл.86 ЗЗД.
От ответника в условията на евентуалност е предявен обратен иск срещу
третото лице „Митев Транспорт 2014“ ООД, който с оглед на изложените по-горе
мотиви, съдът намира за неоснователен, тъй като именно ответникът носи
изключителната вина за погиване на фашите, поради което и предявеният от него
обратен иск следва да бъде отхвърлен.
С оглед изхода на делото и на основание чл.78, ал.1 ГПК в полза на ищеца
следва да се присъдят направените от същия разноски, съобразно представен от
страната списък по чл.80 ГПК, както следва: 367,32 лв. – държавна такса за
предявяване на иска; 6,80 лв. – държавна такса за служебно изготвяне на препис от
исковата молба; 5,00 лв. – държавна такса за съдебно удостоверение; 800,00 лв. –
депозит за вещо лице; 160,00 лв. – депозит за призоваване на свидетели; 130,00 лв.-
разноски за превод от английски на български език, или общо сумата от 1469,12 лв. На
ищеца се дължи заплащане и на разноските, направени в производството по ч.гр.д.
№12316/2022 г. на ВРС в общ размер на 1348,34 лв., от които 327,34 лв.- държавна
такса и 1021,00 лв.- адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО, че „Унипарк Лоджистик" ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Цар Симеон І“ №29
дължи на ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп", ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. София, пл. „Позитано“ №5 сумата от 16116,41 лв.
/шестнадесет хиляди сто и шестнадесет лева и четиридесет и една стотинки/, от
която 15766,41 лв. /петнадесет хиляди седемстотин шестдесет и шест лева и
четиридесет и една стотинки/, представляваща застрахователно обезщетение,
изплатено на 11.05.2022 г. от ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" на „РМ Стоун"
ЕООД по застраховка „Товари по време на превоз", обективирана със застрахователна
полица №11002117304000007, сключена на 04.10.2021 г., по заведена в
застрахователното дружество щета № 110021212100033 относно претенция
№1/15.11.2021 г. за нанесени имуществени вреди на мраморни фаши при извършване
услугата деконтейнеризация на товар с цел митническа проверка и последваща
контейнеризация на същия товар по вина на служители на „Унипарк Лоджистик"
ЕООД и 350.00 лв. /триста и петдесет лева/, представляваща възстановена от ЗЕАД
„Булстрад Виена Иншурънс Груп" на „Булгарконтрола" АД аварийна такса по заведена
в застрахователното дружество щета № 110021212100033 относно претенция №
2/19.04.2022 г. за ангажиране на авариен комисар, който да установи размера и
14
причините за настъпилите щети по мраморните фаши, ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата на депозиране на заявлението в съда - 13.09.2022
г. до окончателното изплащане на задължението, както и сумата от 250.70 лв. /двеста
и петдесет лева и седемдесет стотинки/, представляваща мораторна лихва за периода
от 19.07.2022 г. до 12.09.2022 г., за които вземания е била издадена заповед за
изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК №6226/26.09.2022 г., по частно
гражданско дело № 20223110112316 по описа на Районен съд - Варна, 30 състав, на
основание чл.422 ГПК, вр. чл. 410, ал. 1, т.2 от КЗ и чл. 86 от ЗЗД.
ОСЪЖДА „Унипарк Лоджистик" ЕООД, ЕИК *********, с адрес: гр. Варна, ул.
„Цар Симеон І“ №29 ДА ЗАПЛАТИ на ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп", ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. София, пл. „Позитано“ №5 сумата
от 1469,12 лв. (хиляда четиристотин шестдесет е девет лева и дванадесет
стотинки), представляваща стойността на направените разноски по делото, както и
сумата от 1348,34 лв., представляваща разноски, направени в производството по
ч.гр.д. №12316/2022 г. на ВРС, на основание чл.78, ал.1 ГПК.
ОТХВЪРЛЯ предявения от „Унипарк Лоджистик" ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Цар Симеон І“ №29 иск за осъждане
на третото лице-помагач „Митев Транспорт 2014“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление: гр. Белослав, ул. „Сан Стефано“ 23 ДА ЗАПЛАТИ на „Унипарк
Лоджистик" ЕООД, ЕИК ********* сумата от 16116.41 лева /шестнадесет хиляди
сто и шестнадесет лева и четиридесет и една стотинки/, от която сумата от 15766,41
лв. /петнадесет хиляди седемстотин шестдесет и шест лева и четиридесет и една
стотинки/, представляваща застрахователно обезщетение, изплатено на 11.05.2022 г. от
ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" на „РМ Стоун" ЕООД по застраховка „Товари
по време на превоз", обективирана със застрахователна полица №11002117304000007,
сключена на 04.10.2021 г., по заведена в застрахователното дружество щета №
110021212100033 относно претенция №1/15.11.2021 г. за нанесени имуществени вреди
на мраморни фаши при извършване услугата деконтейнеризация на товар с цел
митническа проверка и последваща контейнеризация на същия товар и 350.00 лв.
/триста и петдесет лева/, представляваща възстановена от ЗЕАД „Булстрад Виена
Иншурънс Груп" на „Булгарконтрола" АД аварийна такса по заведена в
застрахователното дружество щета № 110021212100033 относно претенция №
2/19.04.2022 г. за ангажиране на авариен комисар, който да установи размера и
причините за настъпилите щети по мраморните фаши и сумата от 250.70 лв. /двеста и
петдесет лева и седемдесет стотинки/, представляваща мораторна лихва за периода
от 19.07.2022 г. до 12.09.2022 г.
Решението е постановено при участието на трето-лице помагач на страната на
ответника „Митев Транспорт 2014“ ЕООД, ЕИК *********.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от получаването му от
страните с въззивна жалба пред Варненския окръжен съд.
15
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
16