Решение по дело №313/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20197220700313
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 16

 

гр. Сливен 31.01.2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесети януари,  две  хиляди и двадесета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 313/2019 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 215, във връзка с чл. 219 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалби на С.Б.П. с адрес ***, а. П.М.Л., с адрес ***, а. К.В.Л.,  с адрес ***, С.Й.Д., с адрес ***, Д.Т.С., с адрес ***, П.Д.С., с адрес ***, С.П.С., с адрес ***,  и В.Б.К., с адрес *** подадени против Разрешение за строеж № 164/14.06.2019 г. на Главен архитект на Община Сливен.

Оспорващите твърдят в жалбата си, че оспореният акт е незаконосъобразен, излагат съображения в подкрепа на твърденията си и молят да бъде отменено издаденото Разрешение за строеж.

В съдебно заседание оспорващите а. П.М.Л., а. К.В.Л., С.Й.Д., П.Д.С., С.П.С. и В.Б.К. поддържат жалбите си. В представени писмени бележки а. П.Л. излага допълнителни съображения в подкрепа на заявените в жалбата твърдения.

Главният архитект на Община Сливен се явява лично в съдебно заседание, излага съображения за законосъобразност на издаденото разрешение.  

Заинтересованото лице – Е. с.на многофамилна жилищна сграда на б. „Ц. О.“ № …. – С., представлявани от У. Я.К.Я., заявява, че изпълнява решението на общото събрание, което е свикано по законосъобразен ред.

Заинтересованото лице – „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД, не се явява в съдебно заседание. По делото е представени писмен отговор чрез п. – юриск. Х. К., която моли жалбите да бъдат отхвърлени. Излагат съображения, относно законосъобразността на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско  възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С процесното Разрешение за строеж № 164 от 14.06.2019 г. се разрешава на етажни собственици на многофамилна жилищна сграда в г.С. б."Ц. О." №…., представлявани от Я.Я. – у. на етажната собственост и „БТК“ ЕАД, ЕИК …………….., представлявано от изпълнителния директор, да изгради „Приемо-предавателна станция за глас и/или данни №BS3783 А" в УПИ ХХ-10, кв.157 по плана на ЦГЧ-г.С., б."Ц. О." №………., сграда с идентификатор 67338.531.10.1 по КК. Разрешението за строеж е издадено на основание чл. 148, ал.1, 2 и 4 от ЗУТ и при условията на чл.67, ал.1 от ЗУТ, за изграждане на приемо-предавателна станция за глас и/или данни №BS3783 А „Sliven center“ на „БТК“ ЕАД, като монтира 3 бр. панелни антени тип – 80010992 с височина Н -4.00 м на покрива и съответно технологично оборудване в предварително преустроено общо помещение на последния етаж на съществуваща д. жилищна сграда в УПИ ХХ-10, кв. 157 по плана ЦГЧ – г. С., б. „Ц. О.“ № …., сграда с идентификатор 67338.531.10.1 по КК, съгласно одобрен на 07.06.2019 г. при условията на чл. 142, ал. 6, т. 2 от ЗУТ – Доклад-оценка за съответствие със съществените изисквания към строежите, технически проект  по части „Архитектурна", „СК", „Електро", „Технологична" и „ПБ" за обект трета категория по смисъла на Наредба № 1 на МРРБ и представен предварителен договор № 4365976/25.02.2019 г. за присъединяване с „Електроразпределение Юг“ ЕАД.

Разрешението за строеж е издадено по заявление на „БТК“ ЕАД вх. № 4702-493/31.05.2019 г. за разглеждане и одобряване на инвестиционни проекти и заявление вх. № 4702-494/31.05.2019 г. за издаване на разрешение за строеж, към което са приложени следните документи : оценка за съответствие (л.30); Договор за наем от 18.12.2018 г. (л.78) между собствениците на сграда с адрес г.С. б."Ц. О." №…, представлявани от управител, упълномощен с решение на събранието на собствениците и БТК ЕАД; Писмо от МОСВ-РИОСВ Стара Загора изх.№КОС-01-370(1)/28.01.2019 г. за това, че строежът не попада в защитени територии и не е необходимо провеждане на процедура за оценка на съвместимостта (л.91); Писмо от Министерство на здравеопазването-Национален център по обществено здраве и анализи изх.№833/07.03.2019 г. с Експертна оценка на излъчващ обект за мобилна комуникация за това, че проектът не противоречи на Наредба № 9/1999 г. (л.92); Здравно заключение изх. № 2/08.05.2019 г. от РЗИ Сливен за това, че инвестиционният проект съответства на здравните норми и изисквания (л.95); Становище от МВР-РД ПБЗН per.№808000-249/17.05.2019 г. (л.98); Предварителен договор от ЕРЮГ за присъединяване към електроразпределителната мрежа (л.100).

Представен е Протокол № 1 от събрание на етажната собственост на собствениците на сградата в режим на етажна собственост, находяща се на адрес: г. С., б. „Ц. О.", бл. ….., сграда с идентификатор 67338.531.10.1, на което с решение по т. 1 от дневния ред, Общото събрание е приело да се сключи с „БТК" ЕАД договор за наем, по силата на който да се предостави ползването на следните общи части от сградата, находяща се на адрес: г. С., б. „Ц. О.", бл. …., сграда с идентификатор 67338.531.10.1, а именно: -         площ от 12,10 /дванадесет цяло и десет / кв. м. в югоизточната част на покривното пространство при граници и съседи на площта: на юг, изток, север, запад и отгоре - въздух, отдолу – покрив; -площ от 4,84 /четири цяло и осемдесет и четири/ кв. м. в североизточната част на покривното пространство при граници и съседи на площта: на юг, изток, север, запад и отгоре - въздух, отдолу – покрив и -площ от 4,84 /четири цяло и осемдесет и четири/ кв. м. в югозападната част на покривното пространство при граници и съседи на площта: на юг, изток, север, запад и отгоре - въздух, отдолу - покрив, които ще се ползват за изграждане и използване на електронни съобщителни съоръжения (приемно- предавателна станция), предоставяне на правото да инсталира и ползва оборудване, необходимо за инсталиране и функциониране на съоръженията, както и правото да монтира в границите на наетите площи допълнителни съоръжения и техническо оборудване, както и да заменя монтираните съоръжения и/ или оборудване с други. По т. 3 Общото събрание дава съгласие за извършване на реконструкции и преустройство, съгласно нормативната уредба по устройство на територията, с цел изграждане и ползване на приемно- предавателна станция на „БТК" ЕАД. По т. 4 Общото събрание избира за У. на Етажната собственост Я.К.Я. за срок от 2(две)г. С решението по т. 5 от същия протокол Общото събрание упълномощава и възлага на Управителя да подпише от името и за сметка на собствениците договор за наем с „БТК" ЕАД, както и да представлява собствениците пред компетентните органи, като извършва всички действия, необходими и свързани със законосъобразното изграждане и функциониране на приемно- предавателната станция на „БТК" ЕАД, в това число, но не само действия, свързани с издаването на скица, виза за проектиране, разрешение за строеж, изготвяне, съгласуване и одобряване на проектна документация, промяна на предназначение, както и със снабдяването с всички други документи, необходими за законосъобразно изграждане, въвеждане в експлоатация и ползване на приемно- предавателната станция на „БТК" ЕАД, съгласно предмета на договора за наем, включително, но не само: да подписва Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (Акт № 15), Протокол за установяване годността за ползване на строежа (Протокол № 16), както и да подава, получава и подписва всички необходими документи във връзка с упражняване на правата по тази алинея, включително с правото да получава съобщения и уведомления от административните органи за издаването на заповеди, одобряването на планове, издаването или отказа за издаване на разрешение за строеж, включително да преупълномощава трети лица, в това число „БТК" ЕАД, с посочените права. Към протокола е приложен и списък на етажните собственици, съдържащ подписите им и изразеното от тях съгласие. Съгласно представен от управителя на ЕС списък на собствениците /л. 228/, в сградата има 43 апартамента. Общото събрание е проведено в присъствието на общо 30 собственика и решението за сключване на договор за наем е взето с повече от 50% - общо 69,57% от притежателите на идеални части от общите части на сградата са дали съгласие за сключване на договор за наем с „БТК“ ЕАД за монтиране на процесното съоръжение.

 Договорът за наем е сключен на 18.12.2018 г. за срок от десет години с предмет временно ползване срещу заплащане : правото да ползва площ от общо 21,78 кв.м. от покрива на сградата в режим на етажна собственост, находяща се на адрес: г. С., б. „Ц. О.", бл. …., сграда с идентификатор 67338.531.10.1.

В хода на съдебното производство по искане на жалбоподателите е допуснато извършване на съдебно-техническа експертиза, чието заключение в констативно-съобразителната част съдът кредитира като компетентно, безпристрастно и кореспондиращо със събраните по делото писмени доказателства.

Според вещото лице строежът, допуснат с оспореното разрешение за строеж е разположен върху покривната плоча на сградата, която е обща част за сградата. Посочва, че съгласно приложения по делото Доклад-оценка за съответствие със съществените изисквания към строежите и описание на технически проекти по части „Архитектурна", „СК", „Електро", „Технологична", „ПБ" и „ПБЗ", строежът „Приемо-предавателна станция за глас и/или данни №BS3783 А" в УПИ ХХ-10 кв.157 по плана на ЦГЧ-г.С., б."Ц. О." №…, сграда с идентификатор 67338.531.10.1 по КК, е предвидено да се осъществи на покрива на сградата. Приемо-предавателната станция по смисъла на ЗУТ представлява строеж трета категория съгласно чл.137 ал.1 т.3 б."з" от ЗУТ и чл.6 ал.7 и чл.7 ал.1 от Наредба №1/2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Тя е съоръжение елемент на техническата инфраструктура и не следва височината на антените да се включва във височината на сградата. Изграждането на ППС няма да доведе до промяна в предвижданията на ПУП. Вещото лице заключава, че оспореното разрешение за строеж е издадено при спазване на строителните правила и норми.

Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът обосновава следните правни изводи:

Жалбите са допустими. Подадени са срещу подлежащ на оспорване пред съд индивидуален административен акт, от заинтересовани лица по чл. 149, ал. 2, т. 3 ЗУТ – видно от представените по делото договори за продажба на самостоятелни обекти – апартаменти в процесната сграда / л. 217, л.218 и л. 224 /- собственици в етажната собственост, и в преклузивния срок за оспорване, предвид данните за съобщаване на акта /Разрешението за строеж е съобщено чрез управителя на ЕС на 10.07.2019 /съобщение на л. 10 по делото/, и датата на завеждане на жалбите на В.К., Д., П. и С. С., а. П.Л., а. К.Л. и С.Й.Д. в деловодството на административния орган на 22.07.2019 г. и 23.07.2019 г. Предвид липсата на изрично посочване пред кой орган подлежи на оспорване разрешението за строеж, съдът счита, че приложение намира разпоредбата на чл. 140 АПК, поради което намира, че и жалбата на С.Б.П. е подадена в срока за обжалване.

Разгледани по същество, жалбите са основателни.

Като извърши дължимата на основание чл. 168, ал. 1 АПК проверка за законосъобразност на оспорения акт освен на основанията, сочени от оспорващите, и на всички основания по чл. 146 АПК, съдът приема следното:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган. Съгласно чл. 148, ал. 2 от ЗУТ разрешението за строеж се издава от главния архитект на общината. Административният акт е обективиран в писмена форма, посочен е издателят и адресатите му, изложени са фактическите основания, послужили за издаването му и приложимата правна норма. Отразява ясно волята на административния орган. Датиран и подписан е. Затова съдът намира, че е спазено изискването за форма и съдържание, регламентирано в чл. 59 от АПК. Отсъствието на указания пред кой орган подлежи на обжалване не се отразяват на законосъобразността му, но дават основание за приложение на нормата на чл. 140, ал. 1 от АПК, предвиждаща удължаване на срока за обжалването му на два месеца. Спазени са административнопроизводствените правила като не се установяват нарушения, които да бъдат квалифицирани като съществени и да мотивират отмяната на акта само на това основание.

При издаването на административния акт обаче е приложен неправилно закона.

Предмет на оспореното разрешение за строеж е изграждането на „Приемо-предавателна станция за глас и/или данни №BS3783 А" „Sliven center“ на „БТК“ ЕАД, като монтира 3 бр. панелни антени тип – 80010992 с височина Н -4.00 м на покрива и съответно технологично оборудване в предварително преустроено общо помещение на последния етаж на съществуваща д. жилищна сграда в УПИ ХХ-10, кв. 157 по плана ЦГЧ – г. С., б. „Ц. О.“ № …., сграда с идентификатор 67338.531.10.1 по КК. От приобщените по делото доказателства не се установява, че на последния етаж на съществуваща д. жилищна сграда съществува предварително преустроено общо помещение. Съгласно заключението на вещото лице се предвижда монтаж на три броя нови стоманени мачти на покрива на кота +38,90, всяка с височина 4,0 м. Апаратурата за приемо-предавателната станция (ППС) ще се разположи в технологичен шкаф за външен монтаж, който ще се обособи на покрива на сградата на кота +39,70, върху нова стоманена стойка с платформа. Към мачтите ще се монтират допълнителни стоманени носачи за останалата част от технологичното оборудване. За полагане на антенните кабели от антените до технологичния шкаф е предвидена хоризонтална кабелна скара. ППС е ситуирана на покрива на съществуващата сграда и е елемент на техническата инфраструктура.

Съгласно чл. 64, ал. 1, т. 6 ЗУТ приемно-предавателните станции и останалата физическа инфраструктура, предназначена за разполагане на електронни съобщителни мрежи представлява елемент на техническата инфраструктура. Според ал. 4 на същата разпоредба проектирането и строителството на обектите на техническата инфраструктура се извършват по общия ред, определен в този закон. Легална дефиниция на понятието "Техническа инфраструктура" се съдържа в разпоредбата на § 5, т. 31 ДР ЗУТ и съгласно нея това е система от сгради, съоръжения и линейни инженерни мрежи на транспорта, водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност.

 Процесният строеж, представлява такъв от трета категория по смисъла на чл. 137, ал. 1, т. 3, б. "з" ЗУТ – приемно-предавателни станции и останалата физическа инфраструктура за разполагане на електронни съобщителни мрежи от магистрален тип на национално ниво или извън урбанизирани територии. Съответно предвид тази категория, за разрешаването му е необходимо одобряването на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж, по аргумент от разпоредбата на чл. 147, ал. 1 вр. чл. 148, ал. 1 ЗУТ.

Процесният обект "приемно-предавателна станция" е съоръжение на техническата инфраструктура по смисъла на § 5, т.31 от ДР на ЗУТ, поради което нейното изграждане представлява строеж съгласно § 5, т.38 от ДР на ЗУТ. Съгласно нормата на чл. 182, ал.1 ЗУТ строежи в чужд имот имат право да извършват лицата, в полза на които е учредено право на строеж или право на пристрояване или надстрояване на заварена сграда. Строежът на станцията следва да се извърши върху покрива на съществуващата жилищна сграда в режим на етажна собственост в г. С., б. „Ц. О.“ № …...

При всички положения, за да се разреши строителство в жилищна сграда - етажна собственост, то същото следва да бъде съобразено със специфичните правила на ЗУТ за осъществяването му. Разпоредбата на чл.185 ал.1 от ЗУТ определя кръга на строежите, които могат  да се извършат при преустройства на собствени обекти, помещения или части от тях без съгласието на останалите собственици на етажната собственост. Според ал.2 на чл.185 във всички останали случаи се изисква решение на общото събрание на собствениците, взето по установения ред, и изрично писмено съгласие на всички собственици - непосредствени съседи на обекта, а когато се завземат общи части - съгласието на всички собственици, изразено с нотариална заверка на подписите.

Покривът на сградата представлява обща част по предназначение си съгласно разпоредба на чл. 38, ал.1 от ЗС и предвиденото строителство ще завземе част от тази обща част.

След като е налице завземане на общи части от сградата, то за целта несъмнено е нужно съгласието на всички собственици, изразено с нотариална заверка на подписите (чл. 185, ал.2, пр.2 от ЗУТ). Изискуемото от закона съгласие обаче не е налице. Още повече, че според разпоредбата на чл. 17, ал.2, т.1 от ЗУЕС, решението на общото събрание на собствениците в етажната собственост за предприемане на действия за надстрояване и пристрояване, за учредяване право на ползване или право на строеж и за промяна предназначението на общите части следва да бъде взето със 100 на сто идеални части от общите части, докато според протокола от 16.04.2018 г. на общото събрание на собствениците в сградата решението за одобрение на процесния проект е взето със 69,57% от притежателите на идеални части от общите части на сградата.

По изложените съображения, съдът счита, че следва да отмени издаденото от главния архитект разрешение за строеж, представляващо незаконосъобразен административен акт.

С оглед изхода на спора, претенцията на заинтересованата страна БТК“ ЕАД, гр. София за присъждане на разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Разрешение за строеж № 164 от 14.06.2019 г., издадено от Главния архитект на Община Сливен, с което се разрешава на етажни собственици на многофамилна жилищна сграда в г.С. б."Ц. О." №…., представлявани от Я.Я. – у. на етажната собственост и „БТК“ ЕАД, ЕИК ……………, представлявано от изпълнителния директор, да изгради „Приемо-предавателна станция за глас и/или данни №BS3783 А" в УПИ ХХ-10, кв.157 по плана на ЦГЧ-г.С., б."Ц. О." №…., сграда с идентификатор 67338.531.10.1 по КК.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                              

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: